belastingaangifte

Started by An0niempje, Mar 03, 2014, 10:34 PM

Previous topic - Next topic

An0niempje

Afgelopen week gaf mijn bewindvoerder (beschermingsbewind) aan, dat hij het niet ziet zitten om mijn belastingaangifte in te vullen.
Dit omdat hij nog maar net mijn bewindvoerder is. Vorige jaar had ik een andere, maar die maakte er een puinhoop van en ook de overdracht van de oude naar de nieuwe gaat niet van een leien dakje.
En omdat hij niet goed zou weten, hoe hij de schuld in zou moeten vullen op een voor mij zo voordelig mogelijke manier.
Ik stond eerlijk gezegd een beetje met mijn oren te klapperen, omdat ik dacht, dat een bewindvoerder verplicht is om de belastingaangifte voor cliënt in te vullen.
Maar goed, hij bleef bij zijn standpunt...
Zijn voorstel was om een accountant ervoor in te huren.
Nu vroeg ik me een paar dingen af:
Gebeurt het vaker, dat een bewindvoerder niet zelf de belastingaangifte invult, maar dit uit besteed aan een accountant?
Wie betaalt die accountant dan?
Bewindvoerder had het erover, dat dit ca 70 euro kost en het leek hem heel logisch, dat ik die 70 euro wel over zou hebben, voor een goede belastingaangifte....
Alleen, belastingaangifte hoort toch bij de taken van een bewindvoerder en daar wordt hij dan toch ook voor betaald?
Ik zou dan zeggen, dat het uitbesteden van de belastingaangifte dan op kosten van de bewindvoerder komt.
Hoop dat hier iemand weet hoe dat zit.
Ik zoek dus alleen antwoord op de vraag, hoe het met die belastingaangifte zit.
Dus graag geen discussie of het wel een goede bewindvoerder is, etc...

chapter

Als het erg complex is zou ik het ook door deskundige laten doen
Schulden aftrekken ligt eraan dat is steeds verder versoberd
Ik deed het altijd zelf maar zat in vrijwillig bewind zonder tussenkomst rechtbank.
Misschien anders samen invullen aangezien je vaak zelf beste weet waar je hebt gewerkt of uitkeringen had.

Buster

Het is op zich wel gebruikelijk dat er een accountantskantoor bij wordt betrokken, maar volgens mij gaat dat dan op kosten van de bewindvoerder. Zou eigenlijk een goede vraag zijn voor een branche vereniging,...

lonkes1984

Mijn bewindvoerder doet alleen de 'gewone' aangiftes.
Vorig jaar was het een ingewikkelde aangifte, ik had een half jaar in het buitenland gewoond, had nog een gedeelte van het jaar een koopwoning enz. Toen heb ik het door een belastingadviseur moeten laten doen. Dit jaar doet zij het zelf.
Don't look back.... You're not going that way!

An0niempje

Dank jullie wel voor jullie antwoorden.
Is een schuldensituatie voor een bewindvoerder een complexe belastingzaak?
Je zou toch zeggen, dat ze hier wel vaker mee te maken hebben. Even afhankelijk van wat voor schulden natuurlijk.
Maar goed, daar wil ik op zich nog wel in mee gaan en natuurlijk is het ook wel zo eerlijk als een bewindvoerder van te voren aangeeft, dat hij liever iemand met meer verstand van belastingzaken er naar laat kijken.
Maar dan blijft mijn vraag voor wie dan deze kosten zijn. Ik hoop natuurlijk heel erg, dat Buster hierin gelijk heeft...
Want 70 euro lijkt misschien niet zo veel, maar is het wel, als je ieder dubbeltje om moet draaien...

Buster

De LOVCK (Landelijk Orgaan van Civiele en Kantonrechters) heeft een PDF waar alles in staat omschreven. De stukken in het blauw zijn nieuw toegevoegd en hebben met schuldensituaties te maken. Op pagina 10 en 11 lees je wat de normale en bijkomende taken zijn. Voor bijkomende taken worden extra uren in rekening gebracht, daar zit trouwens wel een max. aan.

http://www.rechtspraak.nl/Procedures/Landelijke-regelingen/Sector-kantonrecht/Richtlijnen%20kantonrechtspraak/Documents/Aanbevelingen-meerderjarigenbewind.pdf

Libra

Ik sluit me bij de rest aan.

"Gewone" huis, tuin en keuken aangiftes is 1 ding, maar als de bewindvoerder aangeeft dat het gecompliceerd is, zou het inderdaad wijsheid kunnen zijn om hier een goede accountant op los te laten.
Deze kan namelijk veel meer opleveren dan dat het kost!

Op zich denk ik dat je, bij wijze van spreken, beter â,¬ 70,00 kunt betalen voor de aangifte, dan dat jouw bewindvoerder hier uren op moet gaan zitten studeren en die in rekening mag brengen.
Zeker omdat hij ook aangeeft dat hij graag wil dat dit op een voor jou zo voordelige mogelijke manier gebeurt.

Als ik het zo lees, denkt hij behoorlijk met je mee.

An0niempje

dank jullie wel, voor jullie antwoord.
Ik heb je link ook even snel bekeken, Buster.
Op een later moment, nog maar eens rustig doorlezen. Was toch een hele lap tekst ;)
Gelukkig bestaat er een zoekfunctie voor zulke teksten :)

An0niempje

Mogelijk heb ik een oplossing voor de belastingaangifte.
Ik ben sinds begin dit jaar lid van het FNV (dit was de goedkoopste manier om me te kunnen verzekeren met voldoende mogelijkheden voor de fysiotherapie die ik wekelijks nodig heb)
Bij FNV bieden ze dus ook hulp aan voor belastingaangifte.
Ik ben benieuwd en als het niks is, dan zie ik het dan wel weer, dan zoek ik daarna wel weer verder...

An0niempje

bovenstaande ging over aangifte 2013.
er moet echter ook nog aangifte gedaan worden over 2012.
Tenminste moet....? Ik ben wel belastingplichtig, maar niet aangifteplichtig, dus dat moeten valt wel mee, maar ik wil altijd kijken of ik geld terug kan krijgen...
Nu blijkt het toch allemaal ingewikkelder dan ik gedacht had over 2012 en heb net dus 1 uur, 13 minuten en 52 seconden aan de telefoon gezeten....
Waar ze de eerste persoon die ik aan de lijn had vandaan hebben gehaald mag joost weten, maar ze kwam op mij niet over als een aanwinst voor het bedrijf :P
Gelukkig daarna doorverbonden naar een andere persoon en deze wilde gelukkig wel de tijd nemen om met me mee te kijken.....
Maar ben blij, dat ze me bij het UWV ook wilden helpen met 2012. Maar nu snap ik zelf tenminste ook een beetje hoe het zit.... Hierdoor is het mij nu duidelijker wat voor stukken ik mee moet nemen naar het FNV...

Kaatje

Ook al ben je niet aangifteplichtig en het blijkt dat je over een jaar toch belasting moet betalen of juist terug krijgt, dan ben je verplicht om wel aangifte te doen.

An0niempje

Ook als je geld terug krijgt?
Ik weet dat als je uiteindelijk toch belasting zou moeten betalen, ze de drempel leggen bij 45 euro.
Ik wist niet, dat dit ook gold voor als je belasting terug zou krijgen.
Vond ik om eerlijk te zijn, ook niet echt de moeite waard om dat dan te vragen, aangezien het mij wel logisch lijkt, dat als je geld terug krijgt, je belastingaangifte doet :P
En afgelopen jaren, bleek ik steeds recht ter hebben op leuke bedragen terug, aangezien ik door mijn chronisch ziekzijn altijd wel behoorlijk wat extra zorgkosten heb..... ;)
Zijn die zorgkosten nog wel ergens goed voor :P

Trouwens 1 extra aantekening bij dit verhaal: er zijn kantoortjes die de aangiftebelasting voor je doen, die dus afraden om aangifte te doen, als je een uitkering hebt, en er blijkt, dat je toch belasting moeten betalen... Dat kan dus nogal misleidend zijn, omdat je er op zo'n moment waarschijnlijk ter goeder trouw van uit gaat, dat zij weten wat ze doen en dat zij zich ook aan de regels houden...

Kaatje

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen/aangifte_inkomstenbelasting/aangifte_doen_over_2013/aangifte_doen_over_2013

Als u een aangiftebrief hebt ontvangen, moet u aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Hebt u geen aangiftebrief voor 2013 ontvangen? Maar verwacht u wel dat u belasting moet betalen of denkt u dat u meer dan â,¬ 14 terugkrijgt? Doe ook dan aangifte.

Zelf zou ik niet met die kantoren in zee gaan, die zeggen dat je dan beter geen aangifte kunt doen als je moet betalen.
Daarnaast zijn er heel veel mensen die niet weten dat ze geld terug krijgen en dus geen aangifte doen, omdat ze geen brief krijgen dat ze aangifte moeten doen.

An0niempje

Dat had ik idd wel zien staan op de belastingsite, alleen had ik het anders opgevat ;)
ik had het opgevat, dat als je verwachte geld terug te krijgen, dat ze je dan aanraden om angifte te doen, niet verplichten. Maar goed, misschien heb ik wel gewoon verkeerd gelezen.
Doet er ook niet toe, niet opgeven terijl je wel terug kan krijgen, ben je dief van je eigen portemonnee....
Reden dat ik 2012 nog niet gedaan had, is dat ik ook de oude bwv al om hulp gevraagd had, maar hij het blijkbaar niet nodig vond om mee te denken en er vervolgens allerlei zaken tussen door kwamen, die op dat moment urgenter waren....

Lizayra

Vanmiddag aangifte gedaan voor mijzelf en mijn man. Eindelijk iets positiefs gevonden van het feit dat we geen spaargeld en geen eigen huis of aandelen hebben: was in 10 minuten gepiept   ;D .