mijn verhaal

Started by An0niempje, Mar 03, 2014, 10:23 PM

Previous topic - Next topic

An0niempje

Van de week kreeg ik een mail van de vrijwilliger die mij  helpt met de administratie. Ging goed met deze vrouw, ze respecteerde dat ik zelf graag de regie wilde houden en behandelde mij gewoon gelijkwaardig. Een hele verademing na het verstikkende gedoe wat ik met de bewindvoerders heb gehad. Deze vrijwilliger gaf ook aan, dat zij ook weer van mij leerde. Samenwerking voelde gewoon goed. Maar nu is deze vrouw dus ziek en komt het er eigenlijk op neer, dat ik weer opnieuw op een wachtlijst kom te staan. Echt balen. Had ik eindelijk na maanden iemand toegewezen gekregen, valt deze persoon uit en hebben ze ook niet iemand anders.
Werd vandaag daarover gebeld door de coördinator, maar was helaas niet echt een fijn gesprek. Zij was vorig jaar een tijd ziek en was er dus een vervangende coördinator. Bij die vervangende coördinator, had ik het gevoel dat zij begreep wat voor ondersteuning ik zocht: Alleen ondersteuning bij specifieke zaken, zoals bijvoorbeeld aanvraag bijzondere bijstand, niet omdat ik niet weet hoe dat moet, maar omdat ik vaak dichtklap als ik hiervoor moet bellen/mailen. Was fijn, die vervangende coördinator, omdat ik mij bij haar op waarde geschat voelde...
In verband met mijn hoog gevoeligheid ben ik heel gevoelig voor wat mensen van mij denken en hoe ze met mij omgaan.
Maar goed, nu is de nieuwe coördinator weer terug, en die wil mij nu doorverwijzen, i.v.m. hun ondercapaciteit naar een andere stichting. Een stichting die thuisadministratie biedt voor de doelgroep niet of zeer moeizaam lerend. Ik uitgelegd, dat ik niet in de doelgroep niet/zeer moeilijk lerend val, en wat het met mij doet, dat zij mij daar nu naar doorverwijzen, wat dit doet met mijn zelfvertrouwen, maar ik had niet het gevoel, dat ik hierin echt doordrong bij haar. En sowieso heeft die andere stichting ook een wachtlijst. Ik had er echt zo de balen van vanmorgen. Je hebt zoveel zelf opgeknapt, achter zoveel dingen zelf aangegaan, zoveel dingen zelf uitgezocht, omdat niemand mij vertelde hoe het zat en dan zeggen ze: ja, maar met je psychische klachten ben je nu niet zo leerbaar...  :'(
Ik haar dus uitgelegd, dat ik niet zelf de schulden veroorzaakt heb, maar dat een oud-zorgverlener dat gedaan heeft en dat voor de nodige stress heeft gezorgd...
Ik zit er aan te denken om haar een mail te sturen, waarin ik rustig uitleg hoe en wat, want vanmorgen moest ik echt mijn tong afbijten zo ongeveer.
Wel gevraagd, of er misschien iemand is, die 1 keer gewoon langs kan komen, om mij met wat dingen te helpen, maar daar kon ze geen garanties over geven...
pfffft, sorry hoor, maar moest dit even kwijt... :(

jan

Gelukkig dat de politiek ook hier aandacht voor heeft. Wat nu als de zorgverlener niet integer is en mensen in de problemen brengt en hiermee bedoeling ter kwadertrouw.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

tw50

Hallo Anoniempje, getver wat waardeloos allemaal! Kan me voorstellen dat je er ongelooflijk van baalt en dat ze je dan ook nog doorverwijzen naar iets wat op jou helemaal niet van toepassing is, is helemaal een klap op je hoofd  :-\! Ik heb geen oplossing maar wilde zeggen dat ik me jouw gevoel zo goed kan voorstellen. Heel veel sterkte en probeer moed te houden hoor! Alles is tijdelijk dus deze narigheid ook!
"One thing I've learned about life is that if you really let go, it's just a joy ride" (Ricky Williams)

An0niempje

Jan, ik blijf doorvechten, tot op z'n minst mijn schuld kwijtgescholden wordt...

Dank je TW50

Vrijdagmiddag half 5 en dan pluk je een brief van de gemeente uit je brievenbus:

U ontvangt van ons periodieke bijzondere bijstand voor de kosten van beschermingsbewind op grond van de participatiewet. incl vraag om nieuwe bewijsstukken.

euh, geachte meneer of mevrouw van de gemeente, dat bewind is vorig jaar juni gestopt en bewindvoerder is daarbij verplicht om dit aan alle bedrijven door te geven! Zoveel mogelijk zelf ook zaken gecontroleerd, alleen in deze had ik er geen zicht op, omdat dit bedrag rechtstreeks naar rekening bewindvoerder ging. Na alles wat ik inmiddels heb meegemaakt, hoop ik nu toch niet, dat bewindvoerder dit een jaar lang onterecht door heeft laten lopen... Ik bedoel, ik kijk inmiddels nergens meer van op. Het liefst wilde ik natuurlijk direct die persoon van de gemeente spreken hierover, voordat ik de brief opstuur met de mededeling, dat ik geen bwv meer heb, al een jaar... (en ook een jaar stabiel ben, qua in en uitgaven...) maar ja, dat komt misschien ook verkeerd over, zo zonder verdere toelichting... Dus wil ik eerst de persoon spreken die de brief gestuurd heeft, maar ja, die kan ik maandag pas weer bellen...

Ach, die stress kan er ook nog wel bij, zat deze week toch al weer in een dip qua depressie...

Stel, in het slechtste geval: bewindvoerder heeft verzuimd de maandelijkse bijstand stop te zetten en ik kan aantonen, dat de bedragen overgeboekt worden naar een rekening, die niet op mijn naam staat, kunnen ze mij daar dan op pakken? Of heeft de gemeente dan juridische mogelijkheden om bewindvoerder aan te pakken?

Na ja, maandagochtend maar gelijk bellen met de vraag, waarom ik deze brief nog heb ontvangen een jaar, na opheffen bewind...

An0niempje

De brief met het verzoek om nieuwe bewijsstukken was gelukkig een vergissing van de gemeente --> vaag verhaal over nieuwe medewerkers en dingen blijkbaar niet goed doorgegeven/verwerkt, maar bijzondere bijstand is dus wel stopgezet bij stoppen bewind...
Wel krijg ik nog een uitnodiging om een keer langs te komen op het gemeentekantoor i.v.m. omdat ik mogelijk toch een te kort aan bijzondere bijstand heb ontvangen.
Ik had niet de vrouw aan de lijn, die op de brief stond: was er niet vandaag
Bij nummer 2 kreeg ik ook de voicemail, maar de vrouw die ik bij poging 3 aan de lijn kreeg, vond het vreemd, dat ik zelf meer dan 600 euro moest betalen aan bewindvoerderskosten...
Dus we zullen zien, nu hopen, dat ik iemand kan vinden, die met mij mee kan kijken naar wat ik wel en wat ik niet ontvangen heb aan bijzondere bijstand en ook mee kan naar het gesprek met de gemeente...
Dit omdat de vrijwilliger die ik van humanitas heb/had nog steeds ziek is...

tw50

Hoi Anoniempje, is er bij humanitas niet nog iemand dan die met je mee kan kijken? Ik denk als je aangeeft dat het hier om gaat dat ze wel iemand anders kunnen mobiliseren daar? Ik hoop echt voor je dat dit lukt! Fijn dat het misschien nog wel in je voordeel gaat uitpakken! Zet m op he?  ;)
"One thing I've learned about life is that if you really let go, it's just a joy ride" (Ricky Williams)

An0niempje

Nee, ze hadden nu ook niemand anders, ik heb de coördinator al gesproken en ook al contact opgenomen met een andere mogelijke stichting. Alleen bij de andere stichting ziet het er naar uit, dat de doelgroep niet meer leerbare, oudere mensen zijn (is een stichting die naar ik begrepen heb, gericht is op ouderen hulp) waarbij je ook nog eens een verwijzing van je huisarts nodig hebt. Als dat zo is, pas ik niet in de doelgroep. Ik heb namelijk in principe mijn administratie gewoon op orde, maar wil graag iemand naast me hebben staan, die meekijkt met specifieke dingen zoals nu het hele gedoe rondom bijzondere bijstand. Dat zijn zaken dat mijn angsten mee gaan spelen en ik daardoor dus vaak een black out krijg bij het regelen of het contact op moeten nemen met gemeente etc.
Ik heb nu ook een oproep op twitter geplaatst, misschien dat ik zo iemand kan vinden... Want geen zin om weer maanden te moeten wachten op een nieuw persoon :(

tuthola

Beste anoniempje, ik lees met verbazing dat je een oproepje gedaan hebt op twitter, kijk hier aub .mee uit je weet nooit wat je binnen haalt, je bent al zo besodemieterd door een hulpverlener.

jan

Lieve anoniempje,

Internet ziet vol met boeven, die twitter en allerlei socialmedia scannen op potentiele slachtofffers. Tussen deze boeven, zitten ook pseudo hulpverleners, die jou verder willen plukken of oneerlijke voorstellen doen. Bijvoorbeeld om je rekening ter beschikking te stellen (katvangers).

Lieve anoniempje, wees heel voorzichtig.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

An0niempje

Ik weet het Jan, en daar ben ik ook bedacht op...
Dat boevengesluis moet je sowieso op bedacht zijn: beide bewindvoerders had ik via de RIBW (een instantie die toch als betrouwbaar bekend hoort te staan...) en toch maakten beide bewindvoerders er een puinhoop van.
En als ik het niet vertrouw, ga ik ook niet in zee met iemand, maar hier nu zitten afwachten, daar schiet ik ook niets mee op. Over het algemeen doen de boeven het ook niet gratis en ik zoek echt een vrijwilliger...
Ik heb zojuist iig een tip gekregen via twitter, waar ik zelf nog niet aan gedacht had: http://www.startpuntwageningen.nl/
Zij zijn per 2015 van start gegaan, dus dat zit nog niet zo in mijn systeem...
En bij meldpunt vrijwilligers wil ik ook nog een oproep doen....
Waar ik zelf ook al aan gedacht had, was om, mocht ik iemand via twitter vinden, te informeren of ik dan een vrijwilligerscontract via humanitas kan laten lopen, dan is er nog een extra screening...
Bureau's hoeven sowieso niet te reageren, omdat ik zoals gezegd, echt een vrijwilliger zoek...
Ik probeer dus het risico op verkeerde mensen zoveel mogelijk in te dammen, mare tnx voor je bezorgdheid, dat waardeer ik zeker ;)

tw50

Wij wonen in een vrij kleine gemeente en hier heb ik tot nu toe al 4 mensen gesproken en gezien bij humanitas? Wat vreemd dat er dan niemand anders is dan die ene medewerker die ziek is? Misschien kun je anders eens bellen met het hoofdkantoor van humanitas en je situatie uitleggen? Wie weet kun je dan in een stad in de buurt terecht of komt er iemand naar jou? Ik hoop echt voor je dat t lukt om een betrouwbare vrijwilliger te vinden die met je mee kan en wil kijken!

An0niempje

Inmiddels gelukkig bericht gehad, dat er misschien iemand 2 keer langs kan komen, dinsdag kennismaking daarmee. Ik hoop heel erg, dat deze persoon in de gelegenheid is om met mij mee te gaan naar de gemeente om uit te zoeken of ik wel alle bijzondere bijstand heb gehad, waar ik recht op had en welke ik ook aangevraagd had... En hopen, dat ze begrip ervoor hebben, dat ik omdat bewindvoerder nalatig is geweest sommige aanvraag pas heel laat in heb kunnen dienen...

En verder ben ik bezig met een twitteroffensief, naast mails/brieven die ik al naar een aantal regeringspersonen heb gestuurd...
Op het moment is er op twitter het pgbalarm, dit vanwege de slechte uitbetalingen van het pgb sinds de SVB deze uitbetalingen moet doen. Binnen dit pgb-alarm vraag ik op mijn beurt weer aandacht voor (ex)budgethouders die fraudeslachtoffer zijn geworden pgbfraude....
Voor het gemak ook maar even @watpolitica gedaan en daarop een reactie gekregen van Renske Leijten... Mijn strategie is nu om geregeld wat van mij te laten horen richting verschillende politica net zolang tot er een oplossing is....

Gelukkig houdt het incassokantoor zich nog steeds rustig, wat betekend, dat ik ondertussen de inhoud van mijn spaarrekening wat op kan krikken....

An0niempje

Quote from: tuthola on May 19, 2015, 09:28 AM
Beste anoniempje, ik lees met verbazing dat je een oproepje gedaan hebt op twitter, kijk hier aub .mee uit je weet nooit wat je binnen haalt, je bent al zo besodemieterd door een hulpverlener.

Sorry, had je bericht ver het hoofd gezien... Ja, zeker kijk ik uit... Maar zoals ik ook al in mijn reactie naar Jan toe aangaf... degene waar ik door bedonderd ben, die heb ik allemaal via zogenaamd betrouwbare instanties... Dus in die zin zou je kunnen afvragen of je überhaubt nog wel ergens een betrouwbaar iemand kan vinden... Maar zo wil ik eigenlijk niet leven. Ja, en misschien is twitter idd niet de juiste manier, maar dat is zitten afwachten ook niet... Wel zou ik zeker niet met de eerste de beste in zee gaan, dus wees gerust ;) Daarvoor heb ik te veel negatieve ervaring opgebouwd inmiddels (helaas) en mijn administratie helemaal door iemand over laten nemen, doe ik ook nooit, nooit meer. 

Maar goed, ik hoop, nu dat het probleem nu alsnog via humanitas opgelost is... Nu hopen dat het klikt met de vervanger.

An0niempje

Quote from: tw50 on May 19, 2015, 04:20 PM
Wij wonen in een vrij kleine gemeente en hier heb ik tot nu toe al 4 mensen gesproken en gezien bij humanitas? Wat vreemd dat er dan niemand anders is dan die ene medewerker die ziek is? Misschien kun je anders eens bellen met het hoofdkantoor van humanitas en je situatie uitleggen? Wie weet kun je dan in een stad in de buurt terecht of komt er iemand naar jou? Ik hoop echt voor je dat t lukt om een betrouwbare vrijwilliger te vinden die met je mee kan en wil kijken!

Mijn vrijwilliger was helaas niet de enige zieke vrijwilliger, naar ik begrepen heb en ze zaten al krap qua vrijwilligers....

tw50

En een humanitas in een andere stad in de buurt? Geen idee of dat een oplossing zou kunnen zijn? Jij kan er niks aan doen dat ze allemaal ziek zijn waar je nu loopt? Desnoods kunnen ze via de mail met je meekijken? Je kunt alles scannen en mailen en het hele pakket naar iemand sturen? Waardeloos dat je nu geen hulp hebt joh...Ik zou me geen raad weten als ik alles in m'n eentje zou moeten doen. Anders misschien sociaal raadslieden of de gemeente bellen en je probleem voorleggen, er moet toch iemand zijn die je kan helpen.
Heel veel sterkte en hou de moed erin hoor!!