mijn verhaal

Started by An0niempje, Mar 03, 2014, 10:23 PM

Previous topic - Next topic

Joy2014

Hey An0niempje,wat fijn!! Het is toevallig bijna hetzelfde bedrag als dat ik terug krijg :) Gek dat ze het bij mij maandelijks met 5,- wilde verhogen? Heb dit overigens weer terug gezet. Doe ik ook altijd hoor, ik haal werkelijk overal de stekker uit behalve koelkast uiteraard en wasmachine. Wij gebruiken niet eens de afstandsbediening (oké, die is ook kapot ::)) maar wij doen standaard de tv aan door de stekker erin te doen. :)

Enne, 's avonds met dekentje op de bank :)

Nou zo blijven doorgaan dus :)

An0niempje

Dat maandbedrag is van een hoop factoren afhankelijk, oa van je verwachte verbruik en in 2014 was mijn verbruik ook met heeeeeeeel veel kWh naar beneden gegaan.
Eigenlijk bijna verdacht veel, en ik zat me van het weekend ineens te bedenken, de woningstichting is ook nog met 1 en ander bezig geweest, andere meter etc en ik heb altijd twijfels gehad over hoe ik aan zo'n hoog aantal kWh kon komen, afgezien van een stroomvretende boiler. Dus misschien ligt de oplossing bij mij hier nu niet alleen het zelf letten op het stroomverbruik, maar ook vernieuwing van wat zaken, wat dus (deels) al gebeurd is. De voormalig halogeenlampen gingen ook altijd standaard na een maand of zo al kapot, bij meerdere lampen, terwijl de lampen op de juiste manier bevestigd zaten. Onafhankelijk van welke kwaliteit lampjes het waren.
Het is een flat uit de jaren 60 en volgens mij zijn er nog best behoorlijk wat zaken origineel.
Anyway, ik ben blij met deze verlaging :)
En omdat ik nu zo vaak een overzicht krijg van Nuon, en ik daardoor makkelijker mijn stroomverbruik bij kan houden, wordt het verlagen ook bijna een sport ;)

An0niempje

Pfffffft,

Lijkt erop, dat ik vanmiddag een probleem met mijn eigen risico getackeld heb...
Liep al onder behandeling van een orthopeed ivm een chronische polsblessure. Eerder dit jaar al aangegeven, dat ik, als er een op maatgemaakte brace nodig was (confectiebraces meerdere geprobeerd, maar die blijken voor mij geen oplossing te zijn), dat ik dat dan graag in 2014 nog geregeld zou willen hebben ivm eigen risico. Ook aangegeven dat ik financieel in een moeilijke situatie zat en daardoor dus niet wist, of ik in 2015 mijn eigen risico wel kon betalen.
Maar goed, vandaag weer in het ziekenhuis geweest en daar gaven ze nu ook aan, dat er naar een ander soort brace gekeken moest worden. Maar onmogelijk om dat nu nog in 2014 te regelen.
Dus vanmiddag de verzekering gebeld en nu lijkt het erop, dat als het ziekenhuis duidelijk in de code zet, dat de behandeling al in 2014 begonnen is, dat dit ook onder eigen risico van 2014 valt. Ook als de behandeling in 2015 voortgezet wordt Pfffffffft.
Natuurlijk gevraagd, of ik hier een bevestiging van mocht per mail, maar kon hoog en laag springen, maar een bevestiging van de gegeven informatie wilde ze niet geven :( Nu van plan om zelf een mail naar de verzekering te sturen en daar aan te geven, dat ik vandaag deze informatie van hun heb gekregen.
Merk wel, dat ik hier heel vaak tegen aan loop, ik bel op i.v.m. een kwestie, vraag vervolgens om een schriftelijke bevestiging, al dan niet per mail en dan wordt er geweigerd om daar aan mee te werken.
Hoe lossen jullie dat op? Ik probeer al zo veel mogelijk via de mail te doen, maar soms moet je gewoon bellen.

An0niempje

Vergeet ik dat bijna nog.
Joy, dit staat op de site van Nuon:

Ik krijg geld terug op de jaarafrekening maar mijn termijnbedrag is toch verhoogd?

Bij elke jaarafrekening berekenen wij uw termijnbedrag opnieuw. Dit doen wij aan de hand van uw verbruik, de energietarieven en een langjarig gemiddelde van de temperatuur. Bij dat laatste kijken we naar de gemiddelde temperatuur over 30 jaar.

Bij mij liep van de zomer mijn contract af met de 25% kortingsregeling.
Toen zoveel aan mijn hoofd, dat contract verlengen er even bij ingeschoten was, dus paar maanden helaas vol tarief betaald en kon toen weer terug naar opnieuw een 25% korting regeling (al wilde Nuon mij in de blijven loon regeling hebben, maar dan had ik geloof ik maar 10% korting gekregen, hoezo blijven loont? Ook nog naar andere aanbieders gekeken trouwens, maar blijk met mijn huidige contract al scherp genoeg te zitten in vergelijking met andere aanbieders :) ) Maar dat weer teruggaan naar 25% korting op stroom en gas zullen ze ook meegenomen hebben in de berekening, schat ik zo in :)

Joy2014

Dank je An0niempje :)

Oh ik hoop voor je dat de zorgverzekeraar het idd voor 2014 berekent, ik ga er vanuit dat je dat eigen risico al hebt verbruikt. Ik heb zoiets nog niet eerder gehad, maar het is zeker vervelend dat ze dat niet even schriftelijk kunnen bevestigen. Ik zou gewoon nog een keer bellen, het is soms zo afhankelijk van welk persoon je aan de lijn krijgt.

tuthola

Dit is een lastige....mijn ervaring bij het call centrum van de zorgverzekering is dat ze vaak de verkeerde informatie geven of het gewoon niet weten!!  Mede het feit dat ze bij jou geen bewijs willen sturen dat de behandeling in 2014 gestart is ben ik geneigd te denken dat de behandeling toch onder het eigen risico van 2015 gaat vallen.

Je kan altijd een regeling treffen om het eigen risico te betalen en zoals onze Buster altijd zei... zet per maand het bedrag voor eigen risico opzij daar je nooit weet wat er gaat gebeuren, ongelukje zit in een klein hoekje. Maak je het niet op dan heb je het over en kan het weer laten staan voor volgend jaar. Eigenlijk moeten we het eigen risico  beschouwen als vast last.

An0niempje

Ik wil de hoop nog niet helemaal opgeven, omdat ik door de orthopeed eigenlijk op het idee gebracht werd. En in een ziekenhuis weten ze vaak wel hoe het financieel zit. Een arts moet zelf ook bijna boekhouder zijn tegenwoordig.
Maar ik moet naast een mogelijk eigen risico ook nog rekening houden met een aantal keer fysio zelf betalen en eigen bijdrage tandarts. In mijn budgetplan was steeds maar ruimte voor 15 euro buffer. Dus dat is niet erg ruim..
En ik mis straks 6 weken inkomsten van het postbezorgers.

Het eigen risico stond al in mijn budgetplan, maar nog gaat het een heel gepuzzel worden, ondanks de stroommeevaller. Want vandaag  besloot het beeldscherm van mijn laptop het ook te begeven, dus hopelijk is dat geen voorteken van het helemaal kapot gaan van de laptop, want dan heb ik geen computer meer. Zit nu op mijn telefoon. Ik leef momenteel op.de bvv. Dit ivm een in mijn nek hijgend zorgkantoor. Alles boven de bvv moet apart gezet worden, voor een pgb-schuld, veroorzaakt door de fraude van iemand anders.
Het voelt voor mij zo oneerlijk, zorgkantoor mag nu wel al geld bij mij halen, maar voor ik.een schadeclaim.in kan dienen bij de werkelijke fraudeurs, moet ik eerst het strafrechtelijk onderzoek afwachten en dan de boel aan gaan vechten. Ben je zo jaren verder :(

Onlangs een mail gestuurd met het verzoek eerst bericht van mijn advocaat af te wachten en mij iig met rust te laten ivm mijn opname tot eind februari ivm een ernstige depressie. Hierop is ook mijn advocaat ingesprongen en die heeft verzocht met de vordering te wachten tot na het strafrechtelijk onderzoek en ook zij refereerde aan mijn psychische gezondheid. Juridisch kunnen we niets doen. Echt afhankelijk van de goodwill van het zorgkantoor. Echt zo frustrerend. :( en mijn aangifte ligt nog steeds bij de politie. 2 maanden terug zeiden ze al dat ik gebeld kon voor extra informatie, maar nog niet gebeld. Van mij mogen ze per direct die zorgverlener oppakken, opsluiten en terug laten betalen. En ik weet dat ik niet de enige ben die daar zo over denk. Er staan op internet rapporten over haar van oa de inspectie voor de volksgezondheid, die staan echt niet openbaar als alles volgens de regels gaat. Ook op een klokkenluiderspagina raad iemand ten zeer aan haar op te pakken.

Hoop echt dat ik de 6 weken dat ik intern zal zitten weer nieuwe kracht en energie zal vinden om weer door te gaan in de strijd. Maar voor nu is het echt op. Helder nadenken kost me steeds meer moeite en ook de paniekaanvallen putten me uit. Hoop echt dat er ooit een einde komt aan deze nachtmerrie.

Het is nu voor mij echt de keuze, of vrijwillig 6 weken intern, of hier helemaal instorten. Ben steeds maar doorgegaan, doorgegaan, doorgegaan, terwijl ik s nachts te onrustig ben om te slapen (zelfs met medicatie). Dan houdt het op een gegeven moment een keer op.

tuthola

Ik heb globaal je verhaal nog even gelezen, ik begrijp hieruit dat je nu nog 2 schuldeisers heb n.l. de DUO en het zorgkantoor waarvan het zorgkantoor beslag heeft gelegd op jou inkomen ??
Met alle respect maar als je op de beslag vrije voet leeft is er geen ruimte om fysio en de tandarts te betalen als dat er voor zorgt dat je een nieuwe schuld kan krijgen voor het wettelijk eigen risico.
Niet dat ik het hier mee eens ben, ik vind dat iedereen recht heeft op goede zorg maar dit is het nieuwe Nederland......geen geld geen zorg.

Balen dat het onderzoek naar de hulpverlener nog een tijd gaat duren, ik denk dat je er goed aan doet dat je een pauze inlast van 6 weken en op krachten komt om door te gaan.

Joy2014

Ach jeetje zeg, ik gun je die zes weken rust ook. Sommige dingen zijn ook zo onrechtvaardig. Je mag zo in je handjes knijpen als je op en top gezond bent, nu helemaal omdat het gewoon niet te betalen is om niet 100% gezond te zijn :(

En dan zit je ook nog in die strijd met de zorgverlener. Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen. Heel veel sterkte en na regen komt zonneschijn, vergeet dat alsjeblieft niet!

An0niempje

Dank je wel Joy

Nee, Tuthola, het zit anders.
Idd er zijn 2 schuldeisers, DUO en ZOrgkantoor.

De DUO schuld: bestaat uit Basisbeurs, Prestatiebeurs en Kosten OV-kaart. Dit wordt normaal als je binnen 10 jaar je diploma haalt omgezet in een gift, alleen door ziekte heb ik niet mijn diploma kunnen halen. Dit deel wordt bij mij omgezet in een gift, omdat ik moest stoppen met studeren, vanwege ziekte. Dus daar hoef ik me verder niet druk over te maken, alleen de benodigde bewijsstukken opsturen, verder is dat een formaliteit.

Dan blijft er nog een bedrag van maximaal 4000 euro over, wat ik bij geleend heb + de rente. Hiervoor krijg je 15 jaar om terug te betalen, zit je onder een bepaald inkomens niveau, dan wordt je terugbetaal bedrag op 0 euro gezet. Dit is bij mij het geval. Na 15 jaar aflossen wordt de rest kwijtgescholden, maar ik vertrouw er op, dat ik voor die tijd 4000 euro wel terug heb kunnen betalen. Die 15 jaar zijn trouwens ook al ingegegaan bij mij.  Over het DUO lig ik dus niet wakker.

Ander verhaal is het PGB.
En daar vergeet jij in je reactie een heel belangrijk component en en dat is dat de
PGB-schuld is ontstaan door de fraude van mijn oud-zorgverlener.  Daar loopt een heel onderzoek naar, maar helaas wordt ik in deze (ondanks dat ik net als het zorgkantoor fraudeslachtoffer ben) wettelijk niet beschermd en dus mag ik nu opdraaien voor de kosten van het criminele gedrag van die zorgverlener.  Wel een kans dat haar en nog wat anderen een gevangenisstraf boven het hoofd hangt, maar voor ik het dan financieel uitgevochten heb, dan ben ik waarschijnlijk jaren verder :( 

Wat betreft je opmerking over mijn zorgkosten:  Ik zie het journaal,  Ik lig wakker van de zorgkosten, ik zie een steeds grotere scheiding hierin ontstaan tussen arm en rijk, maar ondertussen is fysiotherapie voor mij echt noodzaak, de rugklachten en andere pijnklachten zouden anders ondraaglijk zijn en dan kan ik helemaal niet meer werken, dus nog minder inkomsten. Die zorgkosten moet ik trouwens allemaal betalen van de beslagvrije voet die ik mezelf opgelegd heb, zolang het zorgkantoor in mijn nek hijgt. Verder zijn alle vaste lasten helemaal bij, dus er is geen sprake van het toenemen van schulden door die zorgkosten. Daar waak ik voor. Ik waak ervoor niet weer opnieuw achter te komen met mijn vaste lasten. Inmiddels zelf ook al weer zoveel wijzer geworden, dat ik weet dat ik aanspraak kan maken op die bvv en dat ze niet meer van mij mogen vragen. Alles boven de beslagvrije voet wordt nu apart gezet om alvast een klein buffertje op te bouwen, voor het moment dat het zorgkantoor de volgende stap gaat nemen. En ook weet ik, dat als het zorgkantoor verdere stappen gaat ondernemen, dat ik dan sowieso op de bvv  moet leven, misschien als ik geluk heb vtlb, maar ga uit van bvv. Kan ik beter nu alvast zorgen, dat het budgetplan op die bvv aangepast is. We hebben het tot nu toe steeds kunnen vertragen(mijn advocaat, mijn contactpersoon en ik), door onder andere het opsturen van een aangifte en hopelijk kan mijn advocaat de boel nu nog vertragen, zodat er ondertussen hopelijk meer duidelijkheid komt aangaande de strafzaak tegen mijn zorgverlener. 
Van beslag op mijn inkomen is gelukkig geen sprake.

Hoop dat je nu beter snapt, hoe het ziet en hoe het komt, dat ik zo depressief ben geworden....

tuthola

Daarom zei ik dat het balen was dat het onderzoek naar de hulpverlener nog lang gaat duren, ik bedoelde hiermee tegen zeggen dat jij ondertussen wel moet betalen, ik hoop ook oprecht dat hier eerder een oplossing voor komt want opdraaien voor fraude die de hulpverlening heeft gepleegd is natuurlijk niet de bedoeling.
Uit je verhaal had ik begrepen dat je op bvv gezet was door beslaglegging van het zorgkantoor dus hiervoor mijn excuus.
Ik snap wel dat je door de toestanden door het afgelopen jaar  dat je aan het eind van je latijn bent en hier depressief van word. Goed dat je aan de bel hebt getrokken door 6 weken opname te doen om alles even van je af te schudden.

An0niempje

Mijn excuses, ik heb te snel gelezen.
Lees het nu idd terug, dat je dat getypt hebt...
Bewijst maar weer dat een pauze inlassen geen overbodige luxe is.
Merk het zelf ook dat ik momenteel een erg kort lontje heb en dat wil ik helemaal niet :(
Wil op het moment vooral slapen, alleen als iuk probeer, dan lig ik eerst uren wakker :(

Vandaag iig voor de laatste keer voorlopig post weggebracht en kreeg nog een aardigheidje van iemand.
Bij alle adressen gewoon de post in de brievenbus gestopt alleen bij 1 adres, waar een hele lieve vrouw woont, waar ik wel eens mee aan de praat geraakt ben, even wezen zeggen, dat ik 6 weken weg i.v.m. mijn depressie.
Bleek dat ze een zakje met lekkere chocolaatjes voor me had klaarstaan met een fooi erin. Ik zij nog duidelijk, daar gaagt het mij niet op (zoals ik in een ander topic al aangaf, houd ik ook niet van het geleur aan de deuren. Dat deed ik als kind in de straat waar ik het kerkblad bezorgde en de mensen grotendeels kende, maar niet meer nu als volwassene. Maar die vrouw zei: daar gaat het mij wel om en toen kreeg ik een paar zoenen. Dat  maakt het post bezorgen toch een stukje dragelijker. IK heb een zware wijk in een deels heuvelachtig buitengebied, dus ben altijd blij als ik weer klaar ben, al vind ik de konijntjes, eekhoorntjes en roofvogels (liever niet in combinatie) wel leuk hoor...

Joy2014

Ach wat lief zeg, dat geeft een fijn gevoel :)
En wat een mooie omgeving zo te horen zeg, ik moest wel lachen om je opmerking
Quote from: An0niempje on Dec 23, 2014, 08:18 PM
(liever niet in combinatie)
;), dat zou ik ook niet zo leuk vinden

Ik hoop dat je ondanks alles toch van de kerst van genieten. :) Ik wens je hele fijne dagen

An0niempje

kerst was ondanks alles gezellig, al had ik wel zo mijn momentjes, dat ik echt hard mijn best moest doen, om mijn tranen terug te dringen. Had even geen zin in jankbuien waar de hele familie bij was....  :-X Na ja, het hele gezin + aanhang en kids....

Nu nog een paar dagen en dan ga ik naar het Pastorale Centrum. 30 december ga ik daarheen.
Nog geen bericht terug gehad van advocaat / incassobureau / zorgkantoor, of ze me die weken met rust zullen laten.
Zat natuurlijk ook de kerst nog tussen en zowel tussenpersoon als advocaat waren weg ook de dagen rondom kerst. Dus had ook nog geen antwoord verwacht, maar ben wel zenuwachtig daarover, want als ze mij die periode niet gunnen, dan heb ik kans dat ze me tijdens mijn "time out" blijven bestoken met aanmaningen en dan heeft het hele principe van een time out echt geen zin meer...

An0niempje

Ja, sorry Joy, ik wel nog wel eens cynisch uit de hoek komen. ;)
Is 1 van mijn manieren om met situaties om te gaan.
En dan hield ik me hier nog in ;)