mijn verhaal

Started by An0niempje, Mar 03, 2014, 10:23 PM

Previous topic - Next topic

HZHNE

AnOniempje, ik heb je post eindelijk eens helemaal door kunnen lezen.
Als ik het zo lees heb je een complexe schuld.
Vraag is of je hier met een vrijwillige bewindvoering ooit uit komt.

Ik lees dat je een wajong uitkering hebt en een bijbaan waar je een kleine 150 euro extra mee verdiend. Dat is te weinig om alles af te lossen.

Ik las ook over je gesprek met Humanitas en dat dit je erg is tegengevallen. Met name omdat de hulpverlener de oorzaak van de schulden wilde weten. Ik snap dat dit een lastige vraag is. Voor een hulpverlener echter wel een hele belangrijke. Het is niet zozeer dat ze niet willen helpen als schulden ter kwader trouw zijn ontstaan. Ook dan willen ze helpen. Ze willen er echter ook alles aan doen om de schuldenproblematiek zich niet te laten herhalen. Dat is volgens mij een goede insteek.

Je geeft aan dat je moe wordt van de bewindvoerders. Dat ze je veel energie kosten en je het idee hebt dat je er niets met opschiet, sterker nog, dat de problemen nog groter worden.

Zou je ook kunnen kiezen voor een andere vorm van hulpverlening?
Zoals bijvoorbeeld een aanvraag van de WSNP (al heb je dan weer te maken met een bewindvoerder.
Of een regulier schuldsaneringstraject via de gemeente.
Bovenstaande regeling zouden je meer rust kunnen geven als je wordt toegelaten.

Bonafide hulpverleners hebben de intentie om je goed te helpen. De drive moet echter wel uit je zelf komen. De schuldenlast ligt bij jou en is niet van de hulpverlener. Een regeling betekent niet dat je achterover kunt leunen. Je werkt samen met de hulpverlener om een traject tot een goed eind te brengen.

In je reacties zie ik je keer op keer de schuld bij een ander neerleggen. Ik geloof direct dat er het één en ander mis gaat en dat dit veel stress oplevert. Het roept echter bij mij ook vragen op. Is alles wat er gebeurt een fout van de ander of zijn er ook afspraken die jij bijvoorbeeld niet bent nagekomen? Dat hoeft niet eens bewust te zijn geweest.

An0niempje

Heb even gewcht met reageren, omdat ik heel erg onzeker over de laatste reactie van HZHNU echt, vooral over de laatste alinea.
Ik wil niet, dat jullie denken, dat ik de schuld alleen maar bij anderen neerleg, en dat is ook zeker niet zo. Een aantal mensen die mij real life bijstaan, weten ook, dat ik best wel mijn eigen fouten toe kan geven, maar ik heb geen zin om de fouten van anderen ook nog eens op me te nemen :(
En natuurlijk zal ik zelf ook wel fouten gemaakt hebben, en ik baal er vreselijk van, dat ik uberhaubt in deze schuldensituatie gekomen ben en zou graag de tijd terug willen draaien, maar helaas......
Maar het valt gewoon echt niet te ontkennen, dat ik nu 2 bewindvoerders heb gehad, die allebei heel raar hebben lopen rommelen.
En je mag best weten, dat ik dit bericht huilend zit te typen.
Je zegt, dat ik zelf ook mijn verantwoordelijkheden heb, dat klopt, en daar loop ik ook zeker niet voor weg, maar ik kan je wel vertellen, dat het me wel heel moeilijk gemaakt wordt, als ik van bwv geen antwoord krijg op mijn vragen en veel bedrijven daar moet je eerst praten als brugman om informatie los te krijgen, omdat hun standaard antwoord is: daarvoor moet je bij je bwv zijn, of dat moet je bwv regelen. Ik heb er alle respect voor als bwv dingen moet regelen, maar je komt in een behoorlijke patstelling, als je er vervolgens achter komt, dat bwv dat helemaal niet regelt.
Ik ben ook heel benieuwd, wat de rechter uiteindelijk van de zaak gaat vinden. Al ben ik ook heel zenuwachtig voor de zitting. Ik weet dat ik het 1 en ander aan bewijs heb, dat ik me netjes aan de informatieplicht heb gehouden en dat ik mijn best heb gedaan om tot een goede samenwerking te komen. Maar toch zie ik er erg tegenop.

Ben wel heel blij, dat er 2 mensen met mij meegaan, waaronder mijn RIBW begeleider.

1 van die 2 was er (samen met zijn vrouw) ook bij tijdens het intakegesprek met bwv en toen was de afspraak gemaakt dat hij, gezien de minder goede ervaringen met bwv 1, bij het hele proces betrokken wilde blijven. Ik vertrouw die persoon, dus ik was het daar sowieso mee eens en ook bwv ging met deze afspraak akkoord. Ik heb toen ook voor akkoord getekend, dat er informatie uitgewisseld mocht worden tussen hun 2, alleen maar  om het proces zo goed mogelijk te laten verlopen.

Die persoon heeft onlangs echter zowel via telefoon als via mail contact proberen op te nemen met bewindvoerder, maar bwv reageert niet.

Diezelfde persoon heeft toen ook, toen ik aangaf, dat het fout liep in de (wederzijdse) communicatie een gesprek geregeld om alles weer op het rechte spoor te krijgen. Maar ipv dat gesprek af te wachten had bwv dus al zijn ontslag aangevraagd bij de rechtbank.
Op een gegeven moment, weet ik dan echt niet meer wat ik moet doen.
Ik ben van mezelf heel erg onzeker en ben heel snel bang om fouten te maken (extreme faalangst) en wil juist heel graag het goede doen, dus dat maakt het er helaas ook allemaal niet makkelijk op.

Ik hoop gewoon, dat dit hele gedoe met bewindvoerder snel achter de rug is.

Gisteren een brief naar de rechtbank geschreven, ik moest namelijk voor 15 april de naam van een nieuwe bewindvoerder doorgeven, maar ik heb in de brief eerlijk gezegd, dat ik geen vertrouwen meer heb in weer een nieuwe beschermingsbewindvoerder. Ook heb ik daarbij vast een voorzet meegestuurd, van een mogelijk alternatief plan, inclusief een aantal berekeningen. Dus ik hoop heel erg, dat ik deze kans ga krijgen van de rechter.

Als dat niet lukt, dan ben ik idd bang, dat er niets anders opzit, dan de aanvraag van een minnelijk traject/wsnp.

De partij die hier in mijn woonplaats die trajecten doet, schijnt echter volgens de RIBW ook niet echt goed aangeschreven te staan. En ook Humanitas gaf aan, dat de samenwerking met hun niet echt fijn was. Dus dat maakt mij dan weer heel onzeker.

gewoon

ha anoniempje

Het berichtje van HZHNE zal niet zijn bedoeld, om je onzeker te maken maar gewoon de vraag of je het wel echt zelf kunt oplossen, je hebt een best grote schulden last.

En ook schrijf je dat je een eigen plan hebt op gestuurd zonder bewindvoerder,  heb je in dit plan ook dat de totale huur achterstand is voldaan, de verhuurder is daar duidelijk over geen bewindvoerder,  geen uitstel meer.

Bij een wsnp heb je in ieder geval weer een bewindvoerder

An0niempje

Hoi Gewoon, dat snap ik ook wel, dat HZHNE het waarschijnlijk niet zo bedoelt heeft, daarom vond ik het ook moeilijk, om de juiste woorden te vinden voor een bericht terug. Dat is ook het lastige met geschreven tekst, terwijl je elkaar verder niet kent.
Aan de ene kant handig omdat je in in zekere zin anoniem kunt blijven, aan de andere kant lastig om het soms heel moeilijk in te schatten is, hoe iemand iets bedoeld.
En dan komt bij mij keihard de sociale fobie/faalangst naar voren.

Het verhaal wat ik over mijn bewindvoerders heb getypt, is helaas maar een deel van mijn slechte ervaringen met mensen, die mensen, die me zouden moeten helpen, maar me uiteindelijk alleen maar van de wal in de sloot helpen.

Op het moment is er een heel onderzoek naar een oud hulpverlener van mij. Dit onderzoek naar diegene is ingesteld, na dat er van meerdere kante klachten over haar waren over hoe ze met cliënten om ging en ivm vermoedens van fraude. Mijn verhaal is daar wel in meegenomen, maar ben niet degene geweest die een officiele klacht tegen haar heeft ingediend. Zij is op non actief gesteld, haar cliënten zijn overgedragen naar andere hulpverleners. Ik niet, want ik was al langere tijd bij haar weg en ze mag geen werkzaamheden meer door dat door PGB gelden betaald wordt. Ik kan wel zeggen, dat ik  behoorlijk traumatische ervaringen heb door haar manier van "helpen". Ipv van dat ze me geholpen heeft om van mijn angsten af te komen, zij ze alleen maar erger geworden.

Ik ben dus heel erg bang geworden in het aannemen van hulp.
Ik ben me heel erg bewust van de hoogte van mijn schuld en dat ik op het moment geen werk heb. Binnenkort trouwens wel weer een gesprek bij het UWV.

Vanwege de hoogte van de schuld, hoop ik daarom hoop ik ook zo erg, dat er een mogelijkheid zal zijn om de schuld af te kopen, of in ieder geval voor een deel. Als dat lukt, dan hoef ik hopelijk geen WSNP aan te vragen....

In de brief naar de rechter heb ik idd ook aandacht geschonken aan de kwestie huurschuld. Ook aangegeven, dat ik nog wat gegevens mis, om tot een definitief plan te komen en welke gegevens dat zijn. Daarin is het ook lastig, dat bwv zo weinig inzage geeft. Hij geeft nu, na een hoop aandringen aan, hij een akkoord heeft met de woningstichting te hebben, dat er even minder huur betaald hoeft te worden :O totdat de toeslagen weer gestort worden....
Hij geeft echter geen antwoord op de vraag, of hij misschien weet wie er op 28 maart een mutatie heeft doorgegeven voor een ander nummer van de huurtoeslagen. Door deze mutatie wordt namelijk de huurtoeslag niet overgemaakt en loopt de uitbetaling dus al bijna 2 maanden achter.... Maar ja, hij kan nu makkelijk afspraken maken. Als hij ontslagen wordt door de rechtbank, wat ik dus zelf ook wil, dan komt de woningstichting weer bij mij... Dus ik ben al hard aan het brainstormen.

Het lijkt mij namelijk wel van belang om te weten, of bwv die mutatie heeft doorgestuurd, maar joost mag weten wat voor rekeningnummer dan, iig geen rekeningnummer dat op mijn naam staat.... Of dat er misschien gehengeld word door een derde naar mijn toeslagen. Wat dat betreft, ben ik dus ook wel heel blij, dat de belastingdienst eerst 100% duidelijkheid wil hebben, dat het rekeningnummer op mijn naam staat.... ook al betekent dat vertraging in het uitbetalen. Als het goed is wordt ik nu maandag door het regiokantoor hier over terug gebeld. Gelukkig hadden ze er bij de belastingdienst wel begrip voor, toen ik aangaf, dat ik geprobeerd had, om hier duidelijkheid over te krijgen bij mijn bwv maar dat bwv geen reactie teruggaf....

Gelukkig is er ook goed nieuws en dat is dat er eindelijk schot zit in het uitbetalen van het laatste deel van de erfenis. Ook dit heb ik meegenomen in mijn plan naar de rechter toe.
Ook aangegeven naar de rechtbank, dat ik hoop, dat mijn bwv geen beschikking meer heeft over dat geld.

Weten jullie misschien hoe dat zit?
Bwv heeft dus zelf ontslag aangevraagd en de datum van de zitting is bekend. Als nu de erfenis uitbetaald wordt, mag bwv dan nog besluiten wat daar mee gaat gebeuren?
Als dat namelijk zo is, dan kan ik mijn hele plan om te proberen een deel van de schuld af te kopen, wel vergeten :( Deze zorgen heb ik ook geuit in mijn brief naar de rechtbank, die ik gisteren heb verstuurd. Ik had hier al over gebeld naar de rechtbank, maar daar zeiden, dat ik dit op de zitting moest bespreken en dat ik daar eventueel nog een brief over kon sturen.
Die brief heb ik dus verstuurd en ik hoop natuurlijk heel erg, dat de rechter mij gelijk geeft.....

gewoon

Lees dat je over die huur achterstand goed aan het nadenken ben, die komen immers gelijk weer bij jou voor die achterstand en hoeven niets te snappen,  dat er met wat vertraging nog huurtoeslag aankomt bij jou.

En komen met de eis die je vaker gehoord heb, dat de hele achterstand betaald moet worden.

Het zal uiteindelijk wel goed komen, het is een goede zet van jou,  dat nu naast die bwv ook de kerk in contact staat, met de verhuurder.

Over Sociale fobie heb ik weinig verstand van, maar denk dat zulke sterke kant tekeningen of vragen  nu ook nodig zijn,  omdat het zo een spannende tijd is.

nooitmeer

An0niempje,

Even een hart onder de riem.

Ik vind het knap wat je doet hoor. Je begraaft je niet en zoekt actief naar hulp. Je durft zelfs mensen in vertrouwen te nemen en uit te leggen wat er aan de hand is en je durft om hulp te vragen.

Je hebt wat tegenslagen met bewindvoerders, maar ook daar kom je wel uit hoor. Een rechter zal altijd zaken van twee kanten bekijken en de zwakkere het voordeel van de twijfel geven, en aangezien je echt actief bezig bent met de hele problematiek zal een rechter dit echt als positief zien.
Vergis je niet wat een kerk (diaconie) nog steeds voor een invloed heeft, dit kan zeker in je voordeel uitwerken.

Ik vind het leuk om te lezen dat je onstspanning zoekt in een koor, dit heb je ook gewoon nodig. Even los van alles.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

An0niempje

tnx, nooit meer :)
Doet me goed, je bericht :)

HZHNE

@AnOniempje

Het is nooit mijn bedoeling geweest om je onzeker te maken.  Ik bedoel het dan ook zeker niet slecht.

Je bent juist heel actief bezig je schulden aan te pakken. Dat verdient alleen maar complimenten.
Ik heb het beste met je voor en gun je juist rust in alle schuldenperikelen. Rust die je volgens mij momenteel nagenoeg niet ervaart.

Ik twijfel inderdaad of de vrijwillige bewindvoering wel bij je schuldenlast past en je de rust geeft die je nodig hebt. Vooralsnog lijkt het dat onder de bewindvoering de problemen alleen maar groter worden. Dat heb je niet verdiend.

Ik snap je angst met hulpverleners. Zeker als je er keer op keer in teleurgesteld bent. Het is knap dat je toch nog mensen durft te vertrouwen.

Je hebt een eigen verantwoordelijkheid, maar mag ook verwachten dat bewindvoerders die aangesteld zijn door de rechter doen wat ze moeten doen.

Het oplossen van schulden start bij iedereen bij zichzelf. Het probleem erkennen, bewustwording over je doen het laten en het werken naar een oplossing. Die stap heb je allang gezet. Helaas zijn de middelen die er voor in zijn gezet (bewindvoering) tot nu toe niet de meest gelukkige. 

Zoals eerder geschreven heb ik het beste met je voor.  Ik ben benieuwd naar wat je zelf graag zou willen. Doorgaan et bewindvoering, wsnp, minnelijk traject of alles zelf weer in handen nemen.

Ik merk dat je graag een oplossing wilt, maar ook onzeker bent over hoe die oplossing eruit moet gaan zien. Misschien zit ik er wel naast met mijn observatie, dan hoor ik het wel.

Ik denk dat een ieder hier je wil helpen op het forum en je wil steunen in je strijd tegen de schulden.

An0niempje

Dank je wel voor je antwoord terug HZHNE. Sorry, als ik misschien je vorige bericht verkeerd opgevat heb :(

Wat ik nu eigenlijk zou willen proberen, is het idee waar Buster al een tijd mee terug mee kwam.
Het erfenisbedrag gebruiken om een deel van de schuld af tekopen.
Natuurlijk geen garantie dat het lukt, Maar stel het lukt wel, dan zou het resterende bedrag minder dan 10.000 euro zijn, maar daarin meegenomen een een deel studieschuld, waarvan ze nu uit gaan, dat ik dit jaar niet af kan lossen.
Ieder checken ze via de belastingdienst, of je in staat bent om af te lossen.
Eerst moest je zelf jaarlijks een IB60 formulier (zo even uit mijn hoofd, heette het formulier zo) invullen en opsturen. Tegenwoordig doen ze dat automatisch.
Minder dan 10.000 euro, is, heb ik inmiddels geleerd te overzien en dan zou WSNP niet nodig zijn.

Maar ik hoorde vandaag van mijn broer, dat het deel van de erfenis gestort is... Afgelopen vrijdag het notariskantoor nog aan de lijn gehad en toen zeiden ze tegen mij, dat het vrijdag iig niet meer gestort zou worden, maar blijkbaar is het toch wel gestort. Ik moet er nu dus achter zien te komen, of mijn deel ook gestort is. Zo ja, dan ben ik dus afhankelijk van bwv wat er mee gebeurd.
Na alle vertraging van de erfenis, had ik nu zo gehoopt, dat het dan iig zou duren, tot na de zitting, maar helaas...
Het enige wat van mij nu betaald mag worden is de huur, zodat dat ze me niet meer uit mijn huis kunnen zetten, maar voor de rest, lijkt het mij verstandiger om eerst proberen in te zetten om een deel van de schuld af te kopen, dan lukraak nu andere bedragen af te gaan lossen....
Maar ja, gaat bwv daar nog naar luisteren?

Eigenlijk zou ik het wel zo eerlijk vinden, als bwv na ontslag aangevraagd te hebben, ook niet meer zou mogen beslissen over besteding van de erfenis, maar voel me daarin op het moment een beetje van het kastje naar de muur gestuurd..... Hoop dat morgen iemand voor mij bwv op wil bellen, om hem te vragen, om het geld met rust te laten, tot uitslag van de rechtbank. Heb namelijk nog wel een brief hierover naar de rechtbank gestuurd.

pfffft, waarom is alles toch zo ingewikkeld? :(

Het liefst zou ik mijn bed in willen duiken, dekens over me heen en pas weer wakker worden als alle schulden spontaan opgelost zijn.... Maar vrees dat dat niet gaat lukken :(

Het is voor mij namelijk ook nog steeds een raadsel, wie er op 28 maart een mutatie heeft doorgegeven voor rekeningnummer voor de toeslagen. Een voor mij onbekend rekeningnummer, terwijl ik ook de rekeningnumemrs ken van zowel de oude als de nieuwe beheerrekening. Maar de laatste 3 cijfers die mijn verteld zijn, meer mochten ze niet zeggen, zeiden mij totaal niets.....
Bwv hierover gemaild maar geen antwoord op teruggehad....

Ik durf echt niet meer te bellen. Echt de boosheid, die hij de vorige keer toen ik belde, naar mij ten toonspreide, was echt niet normaal meer, of hij belde mij toen en heeft zich toen behoorlijk afgereageerd op mij, waardoor ik totaal van slag raakte, en toen kreeg ik nog een trap na, omdat toen hij een hele cynische opmerking maakten toen ik mijn huilen niet meer in kon houden. Kwam er op neer, dat ik volgens hem toneel zou spelen met dat huilen.... Schrik niet mensen, maar die bwv zou al 30 jaar maatschappelijk werker zijn en omdat hij vanuit zijn werk zoveel fout zag gaan bij bwv is hij dat zelf gaan doen, want hij zou het allemaal wel beter doen.... Nou, ik heb het gemerkt :(

Trouwens, bedenk me, dat ik niet meer gezegd had hoe het met het leefgeld afgelopen was...
Het leefgeld, dat ik vrijdag 4 april had horen te krijgen stond woensdag 9 april pas op mijn rekening en het leefgeld dat ik vridjag 11 april had horen te krijgen heb ik nog niet gehad, dus ik ga er nu vanuit, dat ik dat ook niet meer krijg....

Ik snap best dat er soms keuzes gemaakt moeten worden, waardoor het misschien een keer kan voorkomen, dat het leefgeld niet (op tijd) overgemaakt kan worden, maar ik snap niet, dat daar dan niet even netjes een mail met uitleg bij gestuurd wordt en ik snap al helemaal niet, dat wanneer ik dan zelf om uitleg vraag er dan helemaal niet meer op mijn mail wordt gereageerd....

Voor wie het nog niet duidelijk is: wat mij betreft nooit meer een beschermingsbewindvoerder....
Ik weet alleen niet, of je daar net zo makkelijk af kan komen, dan hoe je er aan komt....
Dat zullen we 2 mei, dus wel merken..... Is dat niet de dag van de arbeid, of was dat 1 mei?

UWV is ook weer lekker bezig, maar goed, dat laat ik stiekem maar even zo... Ga gebruik maken van hun uitnodiging voor een gesprek...
Ik had eerder al een cv op de werkstie van het UWV gezet, maar die was er blijkbaar weer afgeknikkerd. Dus kreeg een brief, of ik een nieuwe cv wilde plaatsen, maar door alle gedoe met bwv was ik daar nog niet aan toegekomen. Was ik over gebeld, dus ik netjes situatie uitgelegd en aangegeven ik de cv wel wilde plaatsen en even kort situatie uitgelegd waarom niet. Begreep die vrouw helemaal en ze zou nog een keer terugbellen of het dan wel gelukt was, maar was er nog steeds niet aan toegekomen. Dus weer netjes uitgelegd en toe aangegeven dat ik er zelf wel uit zou komen, dus ik was inmidddels begonnen, met cv, maar basisgegevens die UWV zelf al had ingevuld bleken totaal niet te kloppen, tenzij iemand hier werkelijk geloofd dat ik van januari 1900 tot juni 2001 op het VWO heb gezeten :O en ik moest even mijn cv erbij zoeken. Kreeg ik een brief van het UWV, dat ik cv nog niet geplaatst had, met een uitnodiging erbij voor gesprek en dan zouden ze me helpen met cv. Nou, ik krijg die cv zelf wel geplaatst, is gewoon een kwestie van hun vragen afgaan en eerlijk invullen, maar ik ben blij met ieder gesprek bij het UWV dan over werk gaat...... Dus ik ben van plan om voor het gesprek netjes een nieuw cv op de UWV site gezet te hebben en dan met ze in gesprek te gaan. You never know, wat het op kan leveren....

maar ik was helemaal verbaast, ben van het UWV eigenlijk meer gewend: ik bel op met een nieuw idee om aan werk te komen, om vervolgens te horen te krijgen van hun, dat ik nog niet kan werken..... Lieve mensen van hetUWV, ik wil graag werken, dus geef me AUB die kans....

Maar nu zijn ze dus ineens super actief met cv :O :)

Als ik werk kan vinden gaat het alleen nog wel een heel gereken worden, of ik dan beter in de oude of in de nieuwe wajong kan zitten (zit nu in de oude), aangenomen, dat het voorlopig iig nog geen full time baan gaat worden....

Volgens UWV ben ik nog steeds 80 tot 100 % arbeidsongeschikt, maar van die status wil ik eigenlijk zelf graag af.....

An0niempje

ok, dit zal wel weer zo'n vraag zijn, die per gemeente verschilt, maar ga hem toch vragen....
Als nu blijkt, dat er toch niets anders op zit dan minnelijk traject/wsnp, hoe zouden ze dan omgaan met mijn arbeidsongeschiktheidsstatus?
Nemen ze dan de status van het UWV over, of vraagt de gemeente dan een eigen keuring aan?

Buster

:-[ tja,.. voor een minnelijk traject zou je dat eens moeten navragen bij je gemeente. Ik kan me voorstellen dat ze uitgaan van de status van het UWV.
Bij een WSNP traject kan, nadruk op kan,.. een bwv een herkeuring aanvragen.

An0niempje

Tnx voor je antwoord Buster.
Onlangs wel info gevraagd over sociaal.nl door naar het inloopspreekuur te gaan, zij regelen de SHV hier in mijn woonplaats, maar toen ik dat tegen mijn begeleider vertelde, zij hij gelijk, dat ik niet met hun in zee moest gaan, omdat ze geen goede ervaringen hadden met sociaal.nl
Tja, wat moet je dan? Een andere partij voor het aanvragen van een SHV traject is er niet, iig niet in deze plaats....
Angst houdt me nu tegen om verder te informeren.
Bang om nog verder van de wal in de sloot geholpen te worden...
En ja, dan is een al bestaande sociale fobie niet echt bevoordelijk voor je vertrouwen :(

Vandaag had ik iig weer een behoorlijke depri dag.....
Gelukkig maakte het zingen vanavond wel weer het 1 en ander goed. Had de opening en had een stukje uitgezocht wat nogal grappig was, dus iedereen begon te lachen, waardoor ik zelf ook moeite had om mijn lachen in te houden, dus had moeite om normaal door te lezen....
Maar goed, ze vonden het een leuk stukje en de dirigent haalde er zelfs nog wat uit aan, toen hij ons gedag zei, dus dat deed me wel weer even goed.... Helaas nu wel 2 weken geen koor vanwege de paasvakantie, dus moet hier even een paar weken op teren...

Probeerde nu net nog even wat dingen in een formulier in te vullen. Van de gemeente moet ik opnieuw bijzondere bijstand aan vragen voor de kosten van bwv 1, was blijkbaar iets fout gegaan daar, waardoor ik alleen de intakekosten vergoed heb gekregen, terwijl bij bwv 2 nu, naar ik begrepen heb, maar dat wordt direct op de rekening van bwv overgemaakt, de maandelijkse kosten vergoed worden.... Die kosten wel of niet vergoed krijgen, is bij bwv 1 voor mij een verschil van zo'n 700 a 800 euro, dus daar ga ik wel achteraan.... Maar mijn hoofd wilde niet meer helemaal meewerken...

Omdat ik geen bijstandsuitkering maar een Wajong heb, moet ik ook inlichtingenblad invullen en daar dus mijn Wajong invullen, maar mijn hoofd wilde niet meer meewerken in de vraag of ik dan het bedrag met of het bedrag zonder beslag in moest vullen.... Dus morgen maar weer naar kijken en dan snel op de bus.... Kunnen ze weer gaan behangen mij de gemeente, want zal weer een flink pak papier worden, gezien alle bijlages die je toe moet voegen.... Denk dat ik het trouwens maar inlever aan het loket, scheelt weer postzegels....

Voor de gene die hier nog wel wakker genoeg is, wat denken jullie? Bedrag met of bedrag zonder beslag invullen voor mijn Wajonguitkering? Kan niet kijken bij wat ik de vorige keer heb ingevuld, want dat was volgens mij nog voor het beslag....

Het toeslagenraadsel is ook nog steeds niet opgelost.
Regiokantoor heeft me vandaag gebeld... Die man noemde wel alle cijfers van het raadselachtige rekeningnummer, maar het rekeningnummer zegt me nog steeds helemaal niets. Hij denkt, dat mijn bwv het door heeft gegeven. Maar kon ook nog een derde onbekende persoon zijn, die gewoon heeft geprobeerd om aan mijn toeslag te komen.
Dat bwv het heeft gedaan is wel de meest logische verklaring, maar waarom? Waarom zou bewindvoerder een rekeningnummer invoeren anders dan de beheerrekening doorgeven. Ik ken het rekeningnummer echt niet, dus naar mijn mening staat dat nummer helemaal niet op mijn naam..... En teoslagen worden tegenwoordig alleen nog maar uitgekeerd, als je kan bewijzen, dat het rekeningnummer op jouw naam staat...
Ik kon wel weer opnieuw een aanvraag wijziging rekeningnummer invoeren via digid, maar ik kan niet de bewijsstukken inleveren, want de bewijsstukken dat beheerrekening op mijn naam staat liggen bij bwv en ik heb hem al een paar keer gevraagd hoe het nu zit met de toeslagen en ook uitdrukkelijk gevraagd of hij die mutatie heeft doorgevoerd, maar hij mailt niet terug.
Ik kan ook geen ander rekeningnummer opgeven, bv oude beheerrekening, waarvan ik nu wel alles zelf heb, want dat kan weer gezien worden als weg willen sluizen van geld. Dus het ziet er voorlopig niet naar uit, dat de toeslagen gestort gaan worden, tenzij bwv bereid is om eerlijk antwoord te geven of hij wel of niet die mutatie gedaan heeft....
Langs gaan bij bwv, zoals jullie geopperd hebben, zou ik wel willen, maar heb me gek zitten peinzen wanneer ik dan de grootste kans heb, hem op kantoor aan te treffen. Officieel werkt hij alleen op dinsdag als bwv, dus andere dagen zal hij  niet op kantoor zijn en op dinsdag doet hij ook huisbezoeken.... dus dan is de kans groot dat hij er niet is.... Altijd als ik naar kantoor bel, dan is hij niet aanwezig....

Gelukkig heeft een begeleider van mij nu voor komende donderdag wel een gesprek bij mijn bwv geregeld, dus ik hoop, dat hij dan een aantal vragen kan stellen. Voor alsnog lijkt het niet verstandig, als ik zelf ook bij dat gesprek aanwezig zal zijn.

chapter

hoi ano
je moet je wajong invullen en erbij zetten met beslag zoveel en je postbaantje ook
ook je erfenis moet je opgeven staat ook op afschriften die je mee moet sturen
vraag me wel af of met een wajong je de 10.000 zelf afgelost krijgt na erfenis
vaak met zelf aflossen blijven kosten oplopen aan rente etc.
met wajong is aflos capaciteit ook niet mega hoog.
en 10 jaar op bijstandniveau wordt gezien als onmenselijk.
alleen nvvk wordt bij veel instanties als betrouwbaar gezien voor een minnelijk traject.
dat zou dus via gemeente moeten lopen dan is je kans grootst om een minnelijk traject te doorlopen waarbij je na 3 jaar schuldenvrij bent.
ook in minnelijk heb je vaak optie om je financien zelf te doen en het bedrag boven vtlb af te dragen.

An0niempje

Dank je wel voor je antwoord Chapter,
Postbaantje had ik al ingevuld. Hiervoor moet ik waarschijnlijk een aantal maanden loonstrookjes bijvoegen, gezien dit per maand verschilt.
Dank je wel voor je antwoord aangaande de Wajong
Je merkt terecht de erfenis op. Sorry, was ik gisteravond vergeten te noemen, maar natuurlijk wil ik hierover eerlijk zijn naar de gemeente toe. Hier wil ik nog even over bellen, aangezien ik daarover nog een aantal specifieke vragen had en ik inmiddels begrepen heb, dat de regels hierover per gemeente verschillen.

Even antwoord op je andere vraag. Mocht het lukken een deel van mijn schuld af te lossen, en idd onder die 10.000 euro uitkomen, dan moet het me lukken om binnen 3 a 4 jaar de schuld af te lossen. Het DUO bedrag meegenomen. Ondertussen ben ik ook nog op zoek naar werk en ik hoop toch eindelijk wel een keer werk te vinden. Ik moet zo weg, maar ben wel steeds bezig met berekeningen. Het moet inderdaad geen lange lijdensweg worden, waarin je vooral rente betaald en niets of bijna niets aflost, dus ik snap je twijfels daarin....

Maar goed, alles valt en staat natuurlijk ook in hoeverre bedrijven mee willen werken met je plan. Ik kan nog zo'n mooi plan bedenken, als bedrijven dat plan niet zien zitten, dan houd het op...

An0niempje

Voor ik ga bellen met de gemeente om mijn vragen te stellen, wel eerst even zelf nog informatie opgezocht op internet en dit gevonden:

http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/454

Als ik dat zo lees, verrekenen ze de erfenis met het schuldbedrag en het schuldbedrag is bij mij hoger dan de erfenis, dus als ik het zo lees, zou het geen invloed moeten hebben op de aanvraag voor bijzondere bijstand. Wat natuurlijk niet betekend, dat je een erfenis niet op hoort te geven.... Moet alleen even vragen hoe dat in mijn geval zit, daar deze bijzondere bijstand nog over 2013 gaat....

Waarschijnlijk komt een andere oplettende forumgenoot (goed dat jullie me scherp houden) met de auto aandragen. Deze heb ik al ingevuld op het formulier, daar hebben ze bij de gemeente in prinicipe het medisch rapport van, aangezien de gemeente dat onderzoek zelf aangevraagd had. Echter was ik van plan om zelf het rapport ook nog bij te voegen voor alle zekerheid.....