mijn verhaal

Started by An0niempje, Mar 03, 2014, 10:23 PM

Previous topic - Next topic

An0niempje

Hoi allemaal,

Heb al even wat zitten lezen en besloten om in het kort ook mijn verhaal neer te zetten.
In 2012 ging het hier mis.
Hoe en wat heb ik verder geen zin om uit te leggen, wie weet later, maar nu even niet.
Iig was ik in een schuldsituatie beland en daar schaamde ik me vreselijk voor.
Het was niet de enige tegenvaller in mijn leven, studie had ik door ziekte al niet af kunnen ronden, vrienden die toch geen vrienden bleken te zijn en me in de steek lieten, hulpverleners die er een puinhoop van maakten en toen die schulden situatie...
Ik woon alleen en voelde me een grote mislukkeling, dus durfde het tegen niemand te zeggen.
Maar dat hield ik op een gegeven moment niet meer vol. Het had misschien nog wel gelukt, als ik op het moment, dat ik nog maar 1 schuldeiser had, een reëele betalingsregeling had kunnen treffen. Maar ik voelde me in een soort wurgcontract geduwd. Wat ik maandelijks binnenkreeg  min de vaste lasten, was minder dan ik geacht werd maandelijks terug te betalen. Ik wist hier totaal nog geen weg in en het bedrijf was niet op andere gedachten te brengen. Hierdoor kwam ik met mijn vaste lasten zoals huur in de knoei en heb ik uiteindelijk alle moed bij elkaar geraapt om iemand in vertrouwen te nemen.
Niet snel daarna had de woningstichting bemoeizorg ingeschakeld en begon het balletje te rollen.
Ik besefte dat ik hulp nodig had, en accepteerde de hulp van een bewindvoerder. (bam weer een slag in mijn zelfvertrouwen)
Helaas heeft die bewindvoerder er een nog grotere puinhoop van gemaakt en dus besloot ik afgelopen augustus om een klacht in te dienen bij de rechtbank.
Ik heb bv zelf bijzondere bijstand aangevraagd, contact opgenomen met bedrijven, medische verklaring aangevraagd voor de auto etc etc etc.... Bewindvoerder had namelijk totaal geen haast om dingen aan te vragen of om contact met de bedrijven op te nemen.
Ok, vanaf begin juni had ik dus een bewindvoerder en begin september zaten we tegenover elkaar in de rechtbank.
Ok, ik kon naar een andere bewindvoerder.... Maar had er even niet op gerekend, dat de rechtbank mijn dossier kwijt zou raken, dus uiteindelijk ging pas in januari de nieuwe beschikking in.
Helaas loopt nu nog steeds niet alles zonder slag of stoot.
In principe nu wel uitgepraat, maar ik schrok toch behoorlijk toen ik ineens een brief van de rechtbank kreeg met een klachtenbrief over mij van mijn nieuwe bewindvoerder. Ok, ik kan alles weerleggen met bewijsmateriaal, maar leuk is anders :(
Gevolg is, dat ik behoorlijk aan het einde van mijn latijn ben, afgelopen zomer was ik al depressief,  geworden door het hele gebeuren, bovenop de angstklachten waar ik sowieso al mee bekend was, en door dat er steeds van alles weer gebeurd, nog niet echt de rust gehad om daar aan te werken....
Mijn wens is gewoon, een goede financiële oplossing voor de schulden, zodat er weer rust kan komen en ik me weer op andere zaken kan richten....
Dit was mijn verhaal. Ik hoop, dat ik hier wat tips nog vandaan kan halen en mogelijk met mijn verhaal anderen weer kan helpen....

chapter

Wat een toestand.
Heb je niet teveel haast na 3 maanden met bewindvoerder bij Rechtbank omdat die er puinhoop van maakt
Een opstart duurt vaak een maand voor 6 eer het loopt, nu moet ander weer starten wat ook weer periode duurt
Heb je via gemeente al hulp bij schulden of is het niet zo hoog dat je het volledig kan aflossen met budgetbeheer/bewindvoering.
Voor gewone bewindvoering heb je geen verklaring voor auto nodig toch of heb je een wsnp bewindvoerder.

An0niempje

Die verklaring had ik nodig om bijzondere bijstand van de gemeente te kunnen krijgen ;)

Ik snap je reactie, maar ik was bij deze bewindvoerder echt niet te vroeg...
Even 1 voorbeeld: het is meerdere keren gebeurd dat ik privé informatie of administratie van anderen doorgemaild kreeg....
Inmiddels ben ik er achter, dat ik niet de enige ben die klachten over hem had...
Gaat me alleen even te ver om alle wantoestanden hier neer te poten.

In principe is er een plan, om een regeling proberen te treffen met de schuldeisers, buiten schuldsanering op. Dus vooralsnog hoop, ik dat dat gaat lukken.
Ondanks rapport dat ik nu in handen heb wat betreft medische noodzakelijkheid van mijn auto, ben ik toch bang mijn auto kwijt te raken, als ik in de schuldsanering zou gaan. En dan heb ik er ook weer een groot probleem bij :( (sorry, ben mijn vertrouwen in de hulpverlening hier in Nederland een beetje kwijt geraakt)

chapter

Nee dat hoort idd niet
Ik hoop dat met regelingen lukt volledige aflossing beter als een regeling
Valt me wel op dat bewindvoerders aangeven schulden te kunnen oplossen maar puntje bij paaltje niet bevoegd zijn om minnelijk traject te starten etc en alleen volledige aflossing overblijft.
Voor mensen met hoge schulden is dan zonde als ze na jaren alsnog moeten melden bij gemeente voor schuldbemiddeling.
Auto in traject is lastig als je deze niet nodig hebt voor werk en ook dan hoor je wel eens dat ze waarde in boedel moeten storten
Traject zorgt wel dat je met 3 jaar schuldenvrij bent en met alles aflossen ligt aan inkomen en schud hoe lang je erover doet.
Sommige zoyden dan levenslang hebben
Ik ben de an ook zeer blij met wsnp

Buster

Beste Anoniempje, welkom op het forum.

Petje af dat je er zo boven op zit.
Er is niks mis mee om betrokken te willen zijn bij je eigen financiële toekomst.
Daar kunnen anderen nog een voorbeeld aan nemen.
Een bewindvoerder is een vakman die je inhuurt om je te beschermen.
Om zaken over te nemen waar je zelf niet toe in staat bent.
Dan mag je op zijn minst verwachten dat dat op een goede manier gebeurt. 

Libra

Welkom op het forum AnOniempje!

Dit zijn altijd zeer lastige zaken als het niet lekker loopt tussen een bewindvoerder en jezelf.
Het punt is dat als de bewindvoerder zijn/haar werk niet goed doet (en in jouw geval ga ik daar meteen vanuit daar de rechtbank anders niet geoordeeld zou hebben dat je naar een andere bewindvoerder kon overstappen), krijgen de problemen altijd nog weer een extra staartje.

Want in plaats van dat een bewindvoerder vanaf het begin de zaken op een rijtje kan zetten, moet hij/zij nu niet alleen de huidige situatie in kaart brengen, maar ook nog eens alles weer nalopen wat de vorige bewindvoerder gedaan heeft (of juist niet).
Dubbel werk dus eigenlijk!

Wellicht is het wijsheid om samen met je bewindvoerder om de tafel te gaan zitten en een plan van aanpak op te stellen, want als ik het zo lees leef je al op bijstandsniveau en dan wordt het aanpakken van schulden gewoon heel moeilijk.
Vaak leef je dan al net op, of vaak zelfs onder, je Beslagvrije Voet en dan valt er eigenlijk niets meer af te lossen aan schuldeisers.
Misschien is het dan wel een goed idee dat de bewindvoerder je begeleidt richting een saneringstraject via de schuldhulpverlening van jouw Gemeente.

Dat is dan ook meteen een antwoord richting Chapter, want we hebben hier te maken met een wijdverbreid misverstand.
De bewindvoerder kan namelijk wel aan de hand van de inkomsten en uitgaven en met inachtneming van de Beslagvrije Voet bepalen hoeveel er (eventueel) overblijft om aflossingen mee te doen, maar de bewindvoerder is géén schuldhulpverlener!!
Wél kan hij/zij aan de hand van het bovenstaande plaatje een reële inschatting maken of de persoon in kwestie zelfstandig de schulden kan inlopen/aflossen, of dat dit niet mogelijk is en de stap naar een traject wenselijk/noodzakelijk is.

Als je een goede bewindvoerder hebt zal deze nooit beweren dat hij/zij de schulden voor je kan oplossen.
Simpelweg omdat de enige die de schulden daadwerkelijk op kan lossen jijzelf bent! Of dit nu voor de volle 100% gebeurt, of gedeeltelijk via een traject.
Een bewindvoerder kan wel samen met jou voorstellen op papier zetten, maar dan nog, JIJ blijft altijd degene wiens naam onder aan de brief staat en degene die ondertekent!

Je bent heel goed bezig dat je er zo bovenop blijft zitten en zelf de initiatieven neemt!
Ik zou je alleen willen adviseren om toch te proberen tot een goede verstandhouding met je huidige bewindvoerder te komen, omdat hij/zij heel veel voor je kan betekenen en behulpzaam kan zijn bij het neerhalen van vele obstakels.
We roepen het hier wel vaker (en niet voor niets ;)), je vangt echt meer vliegen met stroop dan met azijn...... :).
Neemt niet weg dat de bewindvoerder uiteraard wel zijn/haar werk goed moet doen en dat hij/zij voor jou werkt!!!

Heel veel succes met alles.

An0niempje

Hoi Libra, dank je wel voor je reactie.

Ik ben het helemaal met je eens, dat een goede samenwerking tussen bewindvoerder en cliënt belangrijk is. Alleen moet zo'n verstandhouding wel van 2 kanten komen.
En bij de eerste was het op een gegeven moment gewoon op. En gelukkig ben ik er nu achter gekomen, dat er meer klachten over hem zijn en dat het dus niet aan mij lag....
En ik ben nu nog een beetje aan het bijkomen van het gesprek om dingen uit te praten met de 2de bewindvoerder.
Er liepen wat dingen stroef en ik probeerde er achter te komen, waar het probleem zat.
Ik vermoedde wel, dat de oude bewindvoerder dwars zat, maar zeker wist ik het niet en ik vermoedde dat er ergens iets mis liep in de communicatie. Voor communicatie heb je 2 partijen nodig en meestal moet je dan van beide kanten wat bijsturen, maar normaal gesproken, kom je daar prima uit, als je daarover in gesprek gaat.
Dus daar over gebeld en een andere begeleider (geen bewindvoerder) om raad gevraagd. Gesprek gepland om misverstanden uit de wereld te helpen.
Tja, dan schrik je wel, als je ineens een brief van de rechtbank uit de brievenbus vist, met bijgevoegd een klachtenbrief van je bewindvoerder. Zeker als je weet, dat er al een gesprek gepland staat om de misverstanden uit de wereld te helpen. Dat gesprek verliep verder wel goed, dus dan is het extra jammer, dat er dan al een brief naar de rechtbank verstuurd is en je dus verplicht bent om een reactie naar de rechtbank te sturen. Dus wacht nu in spanning op de reactie van de rechtbank. In de brief, naast dat ik met bewijsmateriaal, dingen heb kunnen weerleggen, ook aangegeven, dat ik hoop, dat we het verder buiten de rechtbank kunnen houden. Baalde er echt vreselijk van (understatement), omdat dergelijke brieven niet echt goed zijn voor het onderlinge vertrouwen....
Zeker als je in het gesprek hoort, dat jij het niet zo zeer fout hebt gedaan, maar dat oud bewindvoerder de boel slecht overdraagd en de bank er een puinhoop van zou maken...

Want weten jullie bv hoe dit zit? Nieuwe bewindvoerder heeft nieuwe rekening laten openen en niet de oude beheerrekening overgenomen, hierdoor had oude bewindvoerder nadat hij ontslagen is nog toegang tot de oude beheerrekening, waar onder andere nog 2 maanden toeslagen naar overgemaakt is. Nu bijna 2 maanden verder bestaat de rekening naar mijn weten nog steeds en is nog steeds in handen van de oude bewindvoerder :(

An0niempje

Nog even een antwoord op je vraag/opmerking.

Ik heb een Wajong uitkering met daarnaast een klein bijbaantje, zit dus wel iets boven het bijstandsniveau (hoeveel precies zou ik uit moeten rekenen)
Ik heb een schatting gemaakt, die ik nog even moet narekenen, dat het mogelijk zou moeten zijn, om in 5 jaar het hele bedrag af zou moeten kunnen lossen, hierbij geen rekening gehouden met extra bedragen zoals vakantiegeld. Studieschuld, waar je 15 jaar over mag doen en die daarna kwijtgescholden wordt, niet meegerekend.

Ik twijfel nog heel erg of ik me wel of niet aan moet melden bij de gemeente, het ene moment denk ik: ik doe het. Aan de andere kant, heb ik al zoveel meegemaakt mij hulpverleners (waar ik voor het gemak bewindvoerders ook maar even bijreken), dat ik ook niet goed durf.
De reden, waarom ik zo kritisch ben, heeft dus ook met die slechte ervaringen te maken.
Al zo vaak meegemaakt, dat ik hulp vroeg en er vervolgens erger uitkwam, dan ik er inkwam, en dat wil ik niet nog een keer meemaken :(

Libra

Als ik het zo lees heb jij jouw zaakjes heel goed op orde eigenlijk en weet je precies wat er wel en wat er niet mogelijk is.
Vaak als mensen al dan niet vrijwillig onder bewindvoering gaan is dat omdat ze zelf totaal geen overzicht, noch inzicht (meer) hebben.
Ik zou zeggen, start eerst eens even rustig alles op en ga als de boel op orde is, samen met je bewindvoerder kijken wat voor jou het meest gunstig is.
Gelukkig zijn er ook nog goede hulpverleners in Nederland.
Ik hoop dat je dat ook een keer mag ervaren.

Om je vraag even te beantwoorden: normaalgesproken kan jouw nieuwe bewindvoerder een verzoek bij zowel de bank als de oude bewindvoerder indienen om de eventuele tegoeden over te boeken naar de nieuwe beheerrekening.
Mocht de oude bewindvoerder geen of weinig medewerking verlenen en/of de zaak traineren, dan kan de nieuwe bewindvoerder heel eenvoudig een dwangbevel van de rechtbank krijgen, waarmee hij zelfs de oude bewindvoerder totaal buitenspel kan zetten en het sec kan afhandelen met de bank.

Ik denk dat het wel goed gaat komen tussen jouw nieuwe bewindvoerder en jou. :)
Als ik het zo lees is hij gefrustreerd geraakt over de gang van zaken met betrekking tot de overdracht.
Dat is natuurlijk geen excuus om dit dan op jou te gaan verhalen.
Helaas!!!! Hij is dus ook maar een mens en denk dat hij nu wilde dat hij eerst maar even tot 10 had geteld voordat hij die brief naar de rechtbank schreef.... ;) :P

Voor jou dan maar onze "gevleugelde" kreet:
"Het komt wel goed, schatje"!!!!!  :) ;D

chapter

hoi libra
Ik snap dat ze dingen in kaart kunnen brengen maar hoor en zelf ook gehad dat ze aangeven de schulden voor je te kunnen regelen. Maar dat kunnen ze helemaal niet.
Voor minnelijk vragen toch veel bekende eisers als electra water etc om een nvvk persoon/stichting en dan ben je uiteindelijk 2 jaar verder om erachter te komen dat hun het niet eens mogen maar wel beweren en je alsnog naar de gemeente moet.

Buster

Een bewindvoerder kan idd geen minnelijk traject voor je opzetten, maar wel bemiddelen en een 100% aflosplan voor je opstellen.
Dat is trouwens een nieuwe toevoeging bij het takenpakket. Voorheen mocht dat niet.

An0niempje

Dank je wel voor die aanvulling, Buster.
Moet namelijk zeggen, dat ik na de brief weer een beetje begon te twijfelen over waar ik goed aan doe...
En als ik dan weer zo'n bericht als dat van Chapter lees, dan wordt ik toch ook weer een beetje onrustig, zo van ben ik nu wel of niet goed voorgelicht... (niet negatief bedoeld naar Chapter hoor ;) )
Hopelijk komt er een positief bericht van de rechtbank, wat weer voor een beetje rust zou kunnen zorgen.

chapter

Quote from: Buster on Mar 05, 2014, 07:12 PM
Een bewindvoerder kan idd geen minnelijk traject voor je opzetten, maar wel bemiddelen en een 100% aflosplan voor je opstellen.
Dat is trouwens een nieuwe toevoeging bij het takenpakket. Voorheen mocht dat niet.

dat bedoelde ik dus ook bij mij zei vrijwillig bewind dat ze dat konden maar dat konden ze helemaal niet sterker nog vaste lasten betalen lukte ze al met moeite met als resultaat een boete van onverzekerd rijden uiteindelijk van 1170 en dat hoor je steeds vaker. een gewaarschuwd mens telt voor 2.
gelukkig nu uiteindelijk in de wsnp wat enorm veel rust geeft

Libra

Met deze berichten raken we de kern waar het uiteindelijk allemaal om draait, namelijk dat ieder schuldenverhaal op zich staat en dat het altijd weer maatwerk is.
Wat voor de één geldt, geldt voor de ander weer niet.

Voordat er over deze uitspraak nu verder verwarring ontstaat; er liggen hele duidelijke regels die voor iedereen gelden, zowel voor een minnelijk traject als voor een WSNP traject.
Het verschil zit in de persoonlijke omstandigheden, zoals de hoogte van het inkomen en de hoogte van en het type schulden, om maar een paar voorbeelden te noemen.
Daarnaast moet er natuurlijk ook nog gekeken worden naar de vaste lasten.

Heel simpel gezegd kan een bewindvoerder dus wel behulpzaam zijn met het opstellen van een aflosplan als je het zelf gaat doen voor de schuldeisers, of een bewindvoerder kan je helpen om je administratie dusdanig op orde te brengen en stabiliteit in de vaste lasten te brengen, dat je een aanvraag schuldhulpverlening kunt indienen.

Maar een minnelijk of een WSNP traject is niet voor iedereen de oplossing.
Vandaar ook dat we altijd zeggen dat het maatwerk is, toegespitst op je eigen, persoonlijke situatie en in sommige gevallen op je eigen keuze.

An0niempje

pfffft, wordt hier zo moe van....
Net een serie telefoontjes gepleegd, waaronder een telefoontje naar GGN.
Was er namelijk via hun inlogsysteem mijn incasso achter gekomen dat er een dossier bij was gekomen.... Blijkt nu dus, dat mijn oude bewindvoerder in december mijn zorgverzekering niet heeft betaald. Na mijn telefoontje naar GGN ook mijn zorgverzekeraar gebeld en tot mijn schrik erachter gekomen, dat de achterstand nu 5 maanden is.... En ik heb natuurlijk niet zoveel zin in overheveling naar CVZ :(
Ok, er was al een achterstand, toen ik bewindvoering kreeg, die achterstand is opgelopen tijdens mijn aanmeldingsproces voor bewindvoering. Dit heeft veel langer geduurd dan normaal omdat de rechtbank de aanvraagformulieren voor bewindvoering zoek was geraakt en ik hier dus geen kant op kon, omdat de bank vergeten was automatische incassoblokkade op de rekening te zetten. Hierdoor was het een wie het eerst komt, wie het eerst maalt principe en kon ik zelf geen keuzes maken over wat prioriteit had....
En nu vandaag er dus achtergekomen, dat ook tijdens bewindvoering niet altijd de premies betaald zijn... En zodoende zit ik nu dus op 5 maanden.... :(
En dan komt tele2 ook nog geld bij jou halen, omdat na 2 maanden de nieuwe bewindvoerder nog niet doorgegeven is... En dat mag ik niet doorgeven. Ik vroeg als, mag ik anders zelf de beschikking opsturen, maar dat mocht niet... Die sluiten nu dus over 6 dagen mobiele telefoon af. Ok, veel minder rampzalig dan de zorgverzekering, maar nog steeds slordig. Dit gaat om het relatief kleine bedrag van 10 euro in de maand, maar dat kan snel oplopen als het niet betaald wordt :(
pffft, dan zit je dus met die mensen aan de telefoon, wil je oplossingsgericht denken, maar kan je niets anders doen dan het doorgeven aan je bewindvoerder en hopen dat hij het oppakt :(

Sorry, voor mijn geklaag, maar wordt hier gewoon zo moe van :(