Vraagje over het CVZ en/of CJIB

Started by Temudjin, Mar 03, 2014, 01:38 AM

Previous topic - Next topic

Buster

Temudjin, ik plak even de link naar je eigen draadje erbij zodat er veel duidelijk wordt.

http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,46989.msg67402.html#msg67402
Hulp vragen bij de gemeente is dus een gepasseerd station.

Wat betreft Agis, je zorgtoeslag wordt door CVZ omgeleid en komt bij Agis terecht, daarnaast zul je ze nog iets moeten aflossen.
Wat Chapter aangeeft is ook een goede, dat heeft bij vele van ons goed gewerkt; blijf in contact met je schuldeiser (Agis in dit geval) leg uit wanneer het geld binnenkomt en wanneer je het over kunt maken, bel daarna direct om te vragen of het is aangekomen. Deze blijk van goede wil wil nog wel eens helpen om de aanmelding uit te stellen. Niet geschoten is altijd mis!

An0niempje

Even dit draadje gelezen, omdat ik zelf ook op 5 maanden zit en helaas is hiermee mijn bange vermoeden bevestigd, dat ook aanvullende (tandsrts)verzekeringen stopgezet worden bij aanmelding cvz... :(
Als ik de berichten in dit draadje zo lees, dan begrijp ik, dat er in je omgeving verder niemand afweet van je financiële situatie?
Ik zat namelijk ook te denken, iets wat ik voor mezelf ook in gedachten houd, als er echt aanmelding CVZ gaat dreigen, of iemand 1 of 2 maanden premie voor wil schieten of eventueel schenken.
Je bent zeker niet lid van een kerk? Of misschien een familielid die je vertrouwd? Ik weet natuurlijk niet, hoe je band met je familie is...
Was het nog gelukt om dat andere bedrag te laten storneren?
Dan kun je idd vragen aan Agis, of ze nogmaals willen proberen om het bedrag te incasseren. Vraag dan wel, of ze dit dan zo snel mogelijk willen doen, zodat niet een ander bedrijf in de tussentijd het bedrag kan incasseren. Dergelijke geintjes heb ik in het verleden namelijk last van gehad....

burningspirit

Wat Anoniempje suggereert is de moeite waard om te onderzoeken: iemand zoeken die wat van de premie kan voorschieten en daardoor voorkomen dat je bij het CVZ wordt aangemeld!

Wij hebben dat ook gedaan, drie jaar geleden..... maar dan ter voorkoming van huisuitzetting....
Wij zijn inmiddels ook alweer twee jaar bij CVZ (aangemeld als wanbetaler en dus slachtoffer van die idiote regeling, die ervoor zorgt dat je constant met je primaire vaste lasten vastloopt, waardoor je vervolgens elke keer misgrijpt in het SHV traject, je verplichtingen niet kunt nakomen enzovoorts.....)
Ik kan je dus uit ervaring vertellen dat aanmelding bij het CVZ vergelijkbare problemen oplevert als bij huisuitzetting gebeurd. Met één verschil: het is voor de buitenwereld bijna onzichtbaar, terwijl als je je huis uit moet, je nog kunt rekenen op enig begrip van de omgeving.....
Wij hebben dus inmiddels nog steeds hetzelfde dak boven ons hoofd en niemand begrijpt er nog iets van. Mensen wijzen (figuurlijk gesproken) naar hun voorhoofd als ze een flard van ons verhaal horen en zeggen dingen tegen elkaar als: "Ze zijn niet erg slim, zullen er zelf wel een zooitje van hebben gemaakt en hunnie helpen is water naar de zee dragen....." wat me dan weer via-via ter ore komt. Maar eerlijk: het zal me worst wezen wat mensen over ons denken. Door dit forum voel ik minder alleen en kan ik zelfmedelijden gelukkig laten varen inmiddels. Één plek waar ik begrepen en gesteund wordt is voor mij nu ruim voldoende.  :-*

Bij aanmelding bij CVZ vallen je allerlei vooroordelen en verwijten ten deel en draai je jezelf  steeds vaster in je schuldenproblematiek. Het klinkt hard allemaal, maar zo werkt het gewoon.
Dus zet alles op alles om dit te voorkomen!
Tot zover en zet em op! Greetz
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

burningspirit

overigens.... ik bedenk me dat zelfs de zorgverzekering er geen baat bij heeft als iemand aangemeld wordt bij CVZ, geeft ook voor hun alleen maar meer ellende, al was het alleen al administratief

misschien is het wel zo als je blijk geeft van de goede wil om het op te lossen, dat Agis met je mee denkt?

probeer alles wat je kan Termudjin!

Sterkte!

Temudjin

Hallo ik heb jullie adviezen gevolgd, nu maar hopen dat er nog wat te hopen valt.

Gisteren gebeld met de Agis en die jongen zei dat ze zoiezo weer de Premie gaan proberen te incasseren. Ik moet morgen of Donderdag terugbellen om te vragen of er al een opdracht is verzonden maar voor nu hebben ze nog niets geprobeerd. Ik heb wel het gevoel dat hij niks weet van mijn betalingsregeling van mn andere achterstand waarschijnlijk omdat ik er ook niets over zei want op de brief van de betalingsregeling van mijn andere achterstand staat wel erop dat als zelfs de Premie niet geincasseerd ken worden die hele betalingsregeling vervalt en dat ik het in 1 keer moet gaan betalen maar goed.

Maar goed..ook zei hij dat wanneer hun een incasseer opdracht uitvoeren dat IK het ook later zie op mijn bankafschriften.

Buster

Temudjin, super dat je er achteraan bent gegaan!

Ik ga voor je duimen!!

HZHNE

Goedenavond ik ben hier nieuw, maar vanuit mijn werk heb ik dagelijks met deze schulden te maken.
De informatie die hier gegeven wordt klopt niet helemaal of is niet goed verwoord.

Ik zou graag mijn kennis delen. Dit omdat schulden hebben je dag in dag uit een klote gevoel geeft. Niemand wil schulden, en als ze er zijn wil je graag zo snel mogelijk een oplossing.

Wanneer wordt je aangemeld bij het CVZ als wanbetaler
Dit is bij velen wel bekend. Je wordt aangemeld als je minimaal 6 maanden premie achterstand bij je zorgverzekeraar hebt.

Aangemeld en nu?
Ben je aangemeld bij CVZ dan gaat CVZ een verhoogde premie innen.

Hoe wordt deze premie ge?ind
er zijn 2 manier van innen bij het CVZ.
1. Via broninhouding door het CVZ
Wanneer er inhouding mogelijk is, dan zal CVZ rechtstreeks dit bedrag van loon of inkomsten inhouden.  Let op: Dit zijn de nieuwe premiemaanden vanaf de datum van de aanmelding. De schuld bij de zorgverzekering staat niet bij het CVZ. De achterstand moet ingelost worden bij de zorgverzekeraar of het incasso/deurwaardersbureau wat ze hebben ingeschakeld. De broninhouding stopt zodra de schuld bij de zorgverzekeraar is ingelost en zij je ook weer hebben afgemeld bij het CVZ.
Nadeel van Broninhouding is dat er bijna geen aflossingscapaciteit is om de zorgverzekeraar af te lossen. Als er rechtstreeks wordt ingehouden op loon, dan wordt de zorgtoeslag niet ingehouden en ontvang je deze zelf

2. Inning door het CJIB
Wanneer er geen broninhouding mogelijk is, dan geeft CVZ het CJIB de opdracht om de premie van de nieuwe maanden te innen. Wanneer dit gebeurt dan komt er een beschikking op de zorgtoeslag. Dit betekent dat de zorgtoeslag naar het CJIB gaat en zij verrekenen dit  met de maandelijkse premie, van het restant bedrag ontvang je dan een acceptgiro. Wanneer deze niet tijdig betaald worden zullen ze doorlopen naar de deurwaarder.

Let op zowel met de broninghouding als de betalingen aan het CJIB wordt geen oude schuld van de zorgverzekeraar afgelost.

Ook bij het innen door het CJIB is er niet tot nauwelijks afloscapaciteit. Echter er is wel iets meer ruimte.
Wanneer de schuld bij de zorgverzekeraar te overzien is, kun je er voor kiezen de acceptgiro's even te laten liggen, uiteraard wordt de schuld dan wel elke maand bij het CJIB groter en lopen er zaken door naar de deurwaarder Echter als de schuld is afgelost bij de zorgverzekeraar dan volgt er een afmelding. Op dat moment worden alle nog openstaande maanden bij het CJIB gesloten, ook de deurwaarders posten. Deze gaan terug naar het CVZ die vervolgens een eindafrekening maakt van alle maanden die niet betaald zijn. Deze mag vervolgende in termijnen afbetaald worden.  Het klinkt cru om schulden te laten oplopen, maar het zorgt er wel voor dat je sneller bent afgelost en dus ook sneller de lager premie weer betaalt bij je eigen zorgverzekeraar. Ik merk dat bij cliënten waar ik mee werk dit honderden euro's scheelt.

Kort toegelicht met een voorbeeld uit de praktijk.
Cliënt heeft schuld van 800 euro bij zorgverzekeraar. Met het incasso bureau van de zorgverzekeraar maakt de cliënt een afspraak om 100 euro per maand af te lossen. Logischerwijs kan cliënt hierdoor de premie die via het cjib ge?ind wordt niet betalen. Een deel wordt wel betaald omdat de zorgtoeslag direct naar het cjib gaat.  In de acht maanden dat cliënt niet betaald loopt de schuld bij het cjib op naar 8 keer 92,12 euro = 160,12 (was premie in 2013) - 68 euro zt. = 736,96 de eerste 4 maanden zijn overgedragen naar deurwaarder. Cliënt heeft hier direct contact mee opgenomen en een betaalafspraak gemaakt van 25 euro per maand. Na 8 maanden wordt cliënt door zorgverzekeraar afgemeld. CVZ maakt een eind afrekening van alle maanden die nog openstonden. Deze komt ook neer op 736,12 Want de drie keer dat cliënt 25 euro aan de deurwaarder heeft betaald zijn toebedeeld aan de deurwaarder. Deze 736,12 mag cliënt nu in 24 maanden aflossen.  Om precies te zijn 30,71 per maand. Doordat cliënt nu is afgemeld. Betaalt ze nu weer de reguliere premie van 94 euro en ontvangt weer de zorgtoeslag. Cliënt betaalt hierdoor 51,98 per maand minder ten opzichte van het wanbetalers regime. Dit is een kleine 625 euro op jaarbasis. 

Dit bovenstaande is niet aan te raden als er duizenden euro's open staat bij de zorgverzekeraar. Vaak is er dan namelijk al sprake van meerdere schulden en een complexe schuldenproblematiek bij meerdere schuldeisers.

Uit schaamte durven veel mensen hier geen hulp voor te zoeken. Ik kan het je echter wel aanraden. Een saneringstraject kan een opening zijn naar een nieuwe schuldenvrij toekomst. Het is drie jaar op een houtje bijten, maar je krijgt er ook iets voor terug.

Er wordt ingehouden op mijn loon/ en toch ontvang ik ook acceptgiro;s van het CJIB en wordt de zorgtoeslag ingehouden hoe kan dit?
Bovenstaande is een situatie die vrij vaak voorkomt. Als dit gebeurt dan staan er meerdere volwassenen op de polis bij de zorgverzekeraar. Voor de hoodverzekerde wordt de premie ingehouden via broninhouding. voor de andere meerderjarigen op de polis krijg je acceptgiro;s van het CJIB.
In deze situatie kun je kosten besparen. Hoe? Door de polis te laten splitsen bij de zorgverzekeraar.
Kortom iedereen boven de 18 jaar een eigen polis. Degenen die een eigen polis krijgen betalen de premie aan de zorgverzekeraar en ontvangen. De inhouding op de uitkering van de hoofdverzekerde blijft doorgaan totdat schuld bij de zorgverzekeraar is afgelost. Per aangemeld moet er 143,98 dit jaar betaald worden. Je kunt nagaan dat als de polis gesplitst wordt en de gesplitste persoon zijn eigen polis krijgt dit al snel zo'n 50 euro per maand scheelt. Uiteraard geldt dat als de gesplitste persoon de premie voor zijn polis niet betaalt hij/zij naar 6 maanden premie achterstand wel aangemeld wordt.

Mochten er vragen zijn over Cvz en CJIB of ander vaste lasten, je mag altijd vragen.

Met vriendelijke groet
Iemand die in de schuldhulpverlening heeft gezeten en zich daarna heeft laten omscholen tot schuldhulpverlener.

Buster

Beste Hoezithetnuecht,

Dank voor de uitgebreide uitleg over de inning rondom een aanmelding bij het CVZ.
In dit geval is er nog geen sprake van een aanmelding, maar dat zal niet lang op zich laten wachtten als er nog een maand gemist wordt. Daarnaast is er wel een bron inhouding mogelijk. Het gaat om een een persoonshuishouden. 

Wat zou in dit geval je advies zijn?

HZHNE

Hetzelfde advies wat jullie ook gaven.
Laat het niet oplopen naar 6 premie maanden.

Daarna zijn zorgverzekeraars gewoon keihard en stug is mijn ervaring en zal er een aanmelding volgen.
Probeer die maand te lenen van iemand. Na die zes maanden begint simpelweg de CVZ ellende hetzij via het CJIB hetzij via de broninhouding.

Wanneer er sprake is van automatische incasso's van Eneco en Vitens, dan zijn deze storneerbaar en dan zou dat in mijn ogen de voorkeur hebben. Als je storneert via internetbankieren van de bank, dan staat het bedrag 1 a 2 dagen later weer op je rekening. Bel wel met de betreffend instanties om uit te leggen waarom dit is gedaan.

Daarnaast is het aan te raden om Bij Eneco de machtiging te wijzigen. Bij veel energie bedrijven is het mogelijk om wel de termijnbedragen per automatische incasso te laten incasseren, maar aan te geven dat de jaarnota via een acceptgiro komt. Dit voorkomt problemen in de toekomst.

Daarnaast is het verstandig om de jaarnota na te kijken? Is deze op zelf doorgegeven standen opgemaakt. Of is deze gemaakt met geschatte standen. In de tweede situatie wil een correctie nog wel eens gunstiger uitvallen en wordt zolang er nog geen correctie is er een uitstel op de jaarnota gegeven. Totdat een juiste is opgemaakt.

Topicstarter blijft verantwoordelijk voor eigen schulden.
Het is belangrijk om te stil te staan bij het budget wat er is. Ik zag dat er op deze site hiervoor goede tips worden gegeven hoe topicstarter dit kan doen. Kortom:
Wat komt er maandelijks binnen?
Wat zijn de vaste lasten?
Wie zijn de schuldeisers?
Hoeveel ruimte is er voor aflossing?
Waar kan op bezuinigd worden?
Wordt er gebruik gemaakt van alle rechten? Bijvoorbeeld, huur/zorgtoeslag. Kwijtscheld van gemeente/afvalstoffen heffingen etc.

Het komt niet goed als er niks wordt ondernomen.
Vaak is er een drempel om niet te beginnen.
Nog vaker overheerst de gedachte het komt nooit meer goed.

De stap om alles in kaart te brengen vergt veel moeite, maar kan ook veel rust bieden.

burningspirit

Dan heb ik nog een vraagje @Hoezithetnuecht
Eventjes geleden probeerde ik op advies van Sociale Raadslieden onze polis te splitsen. Zoals jij ook suggereerde en met hetzelfde doel: kostenbesparing.
Mijn man is hoofdverzekerde en ik sta (net als de kinderen van 13 en 15) bij hem op de polis.
Ik kreeg toen van Menzis het antwoord dat dat niet mogelijk was. Er was echter één uitzondering: als er sprake was van scheiding....
Ik vraag me nu af, nu ik jouw advies hier lees, in hoeverre zorgverzekeraars aan polissplitsing kunnen/mogen/moeten meewerken...? Wellicht heb ik me verkeerd uitgedrukt of heb ik de verkeerde medewerker gesproken. Kun je me aanraden om het nogmaals te proberen? Of mogen zorgverzekeraars gewoon zo'n splitsing weigeren?

tuthola

Quote from: Hoezithetnuecht on Mar 18, 2014, 11:17 PM

Probeer die maand te lenen van iemand.

Ik heb toch wel een beetje moeite met deze zin, als je verder geen schulden hebt is dit misschien een goede oplossing....vaak zijn het mensen met problematische schulden die dit treffen en zijn aan het overleven. Als je dan gaat lenen van iemand dan moet je dit ook terug betalen maar dit keer moet je het terug betalen aan een vriend/familie of kennis als je dat niet kan kunnen hier ook spanningen van komen. 
Dit is natuurlijk mijn mening en snap heel goed dat je voor nog meer problemen wilt voorkomen, ik ben beetje huiverig om van iemand die dicht bij staat te lenen en heb dit gelukkig nooit gedaan omdat ik wist dat ik het toen niet kon terug betalen.

HZHNE

@tuthola, ik kan me voorstellen dat je moeite hebt met die zin. Als er al heel veel schulden zijn, dan is er nog iemand die geld moet hebben. Als je echter hiermee een aanmelding voorkomt dan is het een keuze die je kunt overwegen. Immers bij aanmelding weet je zeker dat per volwassene 50 per maand meer betaald moet worden.

Geld lenen van vrienden en kennissen kan voor spanningen zorgen als er niet terugbetaald wordt. Dit kun je voorkomen door de nood te bespreken. Voordat ik zelf in de schuldhulpverlening ging werken heb ik van 2007 tot 2011 zelf in een traject gezeten. Toen alles uit de klauwen liep en er zowat dagelijks een deurwaarder kwam had ik voor mijn gevoel nog maar 2 keuzes. Of ik verdween van de aarde, of ik ging er wat aan doen.  Ik heb naar lang wikken en wegen gekozen voor het tweede. Ik ben naar mijn moeder gegaan en heb open kaart gespeeld. Zij heeft samen met mij alle schuldeisers gebeld en aangeschreven om vervolgens tegen een hoge muur aan te lopen en steeds nee te horen. Uiteindelijk heb ik een afspraak gemaakt bij de kredietbank en na een jaar kwam ik in een saneringstraject.  Ik schaamde mij kapot, maar tot mijn verbazing reageerde iedereen in mijn omgeving goed.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat als de problemen zo complex zijn, dan is geld lenen een lapje voor het bloeden. Uiteindelijk komt men ook als men overleeft in het cvz regime. Dit omdat er vaak geen afloscapaciteit is en de schulden wel steeds hoger worden.  Als schulden niet meer te overzien dan is het alleen maar aan te raden om hulp te zoeken.

HZHNE

@burningspirit

De zorgverzekeraar is niet verplicht om hier aan mee te werken. De meesten doen dit echter wel.
Ze hebben wel vaak de voorwaarde dat degene die zich afsplitst de verzekering bij hun onderbrengt. Wil je dat bij een andere zorgverzekeraar doen, dan gaan ze vaak niet akkoord.

Vaak merk ik wel dat een zorgverzekeraar het niet wil splitsen als er in het verleden gemaakte betaalafspraken niet zijn nagekomen. Dan hebben ze simpelweg niet vertrouwen dat de gene die met een eigen polis verder gaat nu wel gaat betalen.

Voor een splitsing hoef je niet perse gescheiden te zijn. Als je nee op het rekest krijgt van de zorgverzekeraar dan wil het wel eens helpen om iemand namens jou te laten bellen. Bijvoorbeeld een sociaal raadslid. Die kan de zorgverzekeraar net even dat stukje vertrouwen geven wat ze zoeken om er wel mee akkoord te gaan.

Als ze over gaan tot splitsing dan is het belangrijk dat de zorgverzekeraar de tweede persoon afmeld bij het cvz. Dit vergeet de zorgverzekeraar best wel vaak. Dus als er akkoord wordt gegaan met de splitsing is het geen overbodige luxe na te vragen of ze 2e persoon hebben afgemeld.

Libra

Quote from: Hoezithetnuecht on Mar 18, 2014, 10:37 PM
Goedenavond ik ben hier nieuw, maar vanuit mijn werk heb ik dagelijks met deze schulden te maken.
De informatie die hier gegeven wordt klopt niet helemaal of is niet goed verwoord.

Met vriendelijke groet
Iemand die in de schuldhulpverlening heeft gezeten en zich daarna heeft laten omscholen tot schuldhulpverlener.

Quote from: Hoezithetnuecht on Mar 18, 2014, 11:17 PM
Hetzelfde advies wat jullie ook gaven.

Beste Hoezithetnuecht, welkom op het forum.

Fijn dat je jouw opgedane kennis met ons wilt delen, waarvoor dank!
Maar....... bovenstaande quotes zijn eigenlijk wel een contradictio in terminus!!
Want óf we geven een goed en kloppend advies óf we geven informatie die niet goed of niet helemaal kloppend is.

Wat bedoel je nu eigenlijk??
Klopt het wat wij adviseren, of klopt het nou niet of niet helemaal?

Sorry, maar nu klinkt het alsof de mensen die hier anderen van advies voorzien totaal niet weten waar zij over praten, laat staan de ervaring hebben.
Dat ligt eigenlijk ook al besloten in jouw forumnaam, alsof wij niet weten hoe het echt zit.
Er zijn hier meerdere schuldhulpverleners aktief, die net als jij ook zelf uit een schuldensituatie zijn gekomen of daar nog in zitten, alleen presenteren zij zich niet als zodanig en halen ook zeker geen casussen aan waarin zij werkzaam zijn geweest.

Wij zijn altijd heel blij met elke versterking die we krijgen uit alle vakgebieden waar schuldenaren mee te maken hebben of krijgen.
Alleen......... het is de toon die de muziek maakt!!

gewoon

Hoi het is geen tegenstelling maar de informatie wat uit gebreid vertellen, en ik heb ook al een draadje gemaakt over CVZ CJIB waar uit blijkt dat je die dure acceptgiro,s niet gelijk moet voldoen maar inzetten op de oorspronkelijke achter stand, en blijkt dat je achteraf dan die verhoging niet hoeft te betalen.

Maar hier gaat het om bron inhouding, en gaat die vlieger niet op, dus zijn de gegeven adviezen dik in orde.