Vraagje over het CVZ en/of CJIB

Started by Temudjin, Mar 03, 2014, 01:38 AM

Previous topic - Next topic

sacredfour

QuoteHet is dus zo goed als zeker dat ik word aangemeld bij het CVZ
De achterstand moet 6 maanden of meer zijn! Oude achterstanden waar een regeling voor getroffen is mogen niet meegeteld worden. Ik heb zelf hetzelfde meegemaakt en de zaak gewonnen, door het quoten van de relevante jurisprudentie.

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Buster

Temudjin,

De zorgtoeslag gaat direct naar de zorgverzekeraar als afbetaling van de openstaande schuld, daarnaast zul je zelf ook nog af moeten dragen om de schuld te laten zakken.
Zolang je daar nog mee bezig bent betaal je aan het CVZ de bestuursrechtelijke premie.
Die wordt automatisch ingehouden van je uitkering.

Terwijl je daarmee bezig bent kun je geen aanspraak maken op aanvullende verzekeringen. Dat zou verschillen per verzekeraar, maar eerlijk gezegd ben ik er nog niet een tegen gekomen die je wel gebruik laat maken van de aanvullende pakketten. Zolang je bij het CVZ staat aangemeld kan je ook niet overstappen. Ook al is het december.

Kortom, dit is de duurste schuldeiser die je maar kan hebben. Daarom is het zo belangrijk dat je dat probeert te voorkomen! 

burningspirit

uuuhhhm..... bij ons wordt zorgtoeslag ingehouden door CVZ en over het restant van de bestuursrechtelijke premie krijgen we factuur en acceptgiro..... het is dus maar net hoe het in elkaar steekt, bij de een anders dan de ander blijkbaar.
Met onze schuld bij Menzis gebeurd op dit moment niets, omdat we geen geld hebben om af te lossen daar.

Het is een systeem dat mensen met schulden van de regen in de drup brengt. Het voelt oneerlijk en bizar: je kunt je premie niet betalen en krijgt dan een fikse boete, die je ook weer niet kunt betalen. De andere kant van de medaille is, dat je hierdoor wel een extra impuls krijgt om een oplossing voor je schulden te zoeken. Dus over all kan er toch iets goeds komen uit deze bizarre regeling.

Wat ik nog steeds niet helder heb bij jou, Temudjin, is of er nu werkelijk niets meer te doen valt aan die dreigende aanmelding bij CVZ. Dus herhaal ik nog maar eens: probeer het te voorkomen!
Succes!
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Buster

@Burningspirit, dat klopt, als er geen inkomen is int het CJIB met een acceptgiro de bestuursrechtelijke premie.
Jullie hadden geloof ik een poosje geen inkomen of geen instantie waar dit bij verhaald kon worden.

In het geval van Temudjin is er een uitkerende instantie, dus daar kloppen ze dan bij aan.

burningspirit

klopt Buster en het innen per acceptgiro is iets dat niet meer teruggedraaid kan worden door CVZ/CJIB.
het ligt er maar net aan hoe je situatie is ten tijde van de aanmelding als wanbetaler bij CVZ
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Buster

Ok, dat wist ik niet. Weer wat geleerd! ;)

Temudjin

Buster

OMG ! echt ? Als ik al 145 euro moet betalen plus ik verlies mijn zorgtoeslag kan ik niets meer kwijt..wat staat me dan te wachten ?!? Is de kans groot dat ik noooooooit meer van CVZ afkom?

chapter

ik zou toch echt een regeling proberen tetreffen met vitens en eneco
in eerder bericht schreef je dat deze van eneco volgende maand komt hoe kunnen ze deze nu dan al afschrijven?
ik zou deze terug laten boeken en een betaalvoorstel doen, vaak is het wel mogelijk om in termijnen te betalen.
ik heb zelf ook bij cvz gezeten maar zou het je echt niet aanraden je verlies je aanvullende verzekering als je die hebt. premie is stuk hoger en je schuld wordt niet van boete bedrag lager deze blijft staan. Gaan ze daar mee verder met incasso etc komen daar weer enorm veel kosten bij
maar een cvz komt pas om de hoek bij 6 maanden geen premie betalen en niet bij 1 maand

Buster

Temudjin, even de zaken op een rij, als het goed is heb je met Eneco al een betalingsafspraak lopen. Die zou per april ingaan.
Het gaat dus om Vitens. Je kunt ze de volgende brief sturen. (dik gemaakte stukken aanpassen naar je eigen situatie)

QuoteVitens
Adres

Datum (datum)

Betreft (dossiernummer/aanslagnummer)

Geachte,

Onlangs ontving ik van u de jaarafrekening 2013 betreffende bovenstaand klantnummer.
U heeft dit volledige bedrag bij mij ge?incasseerd. Dit brengt mij in grote financiële moeilijkheden. Ik verzoek u mij het ge?incasseerde bedrag te doen toekomen en een betalingsregeling toe te staan.

Ik wil u voorstellen om het openstaande bedrag te voldoen in .... termijnen van â,¬ .....

Graag hoor ik van u,

Met vriendelijke groet,

Naam
adres
email

Wat je dan gaat doen is een budget maken.
Schrijf op wat je kwijt bent aan:
- huur â,¬
- zorgpremie â,¬ 114
- energie â,¬
- water â,¬
- boodschappen â,¬ (max. â,¬ 225)
Ik ga ervan uit dat je kwijtschelding kunt aanvragen voor de gemeentebelastingen en het waterschap, anders komen deze kosten ook in dit lijstje.

Deze posten mag niet in geschrapt worden.
Andere posten die je daarnaast hebt ga je op zoek naar een goedkopere optie, of schaf je af.
Om kosten te besparen kun je ook een aanvraag doen voor een voedselpakket.
Bedenk je goed; dit is geen blijvende situatie, dit doe je om alles op alles te zetten om zo erger te voorkomen. 

Dan, tel je je inkomsten bij elkaar op. Wajong, toeslagen en andere inkomsten als je die hebt.
Haar daar bovenstaand lijstje vanaf, dan weet je wat je over hebt om mee af te lossen.
Voor de aflossing van Agis neem je de hoogte van je zorgtoeslag.
Daarna verdeel je wat dan overblijft over het aantal schuldeisers wat je hebt, inclusief Agis.
Dat wat eruit komt is wat je gaat voorstellen.

Ik kan me voorstellen dat het een erg laag voorstel is. Laat je daardoor niet uit het veld slaan!
Je kunt de volgende brief gebruiken om voorstellen mee te doen.

QuoteNaam incasso
Adres

Datum (datum)

Betreft (dossiernummer)

Geachte,

Ik schrijf u naar aanleiding van bovenstaand dossiernummer. Volgens mijn administratie staat hierbij nog een bedrag van â,¬... open.
Graag zou ik deze schuld willen voldoen. Rekeninghoudend met mijn huidige inkomsten en schuldenlast wil ik u voorstellen om vanaf heden â,¬ ... per maand over te maken.
Dit bedrag is tot stand gekomen na een berekening van mijn beslagvrije voet.

U kunt de eerste betaling per (datum) tegemoet zien vanaf bankrekening (bankrekeningnummer) o.v.v. bovenstaand dossiernummer.

Graag hoor ik van u,

Met vriendelijke groet,

Naam
adres
email

Mocht een incasso of gerechtsdeurwaarder hier een afwijzing op geven kun je de volgende brief gebruiken.

QuoteNaam incasso
Adres

Datum (datum)

Betreft (dossiernummer)

Geachte,

Op (datum) ontving ik uw brief waarin u aangeeft niet akkoord te gaan met mijn voorstel van (datum) ter hoogte van â,¬ ... Uiteraard betreur ik uw beslissing.

Om u aan te geven dat een hoger aflosbedrag niet mogelijk is stuur ik u een overzicht mee van mijn totale schuldenlast, de berekening van mijn beslagvrije voet en mijn aflosbudget.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben ge?informeerd en snel tot een akkoord te komen.
Zoals eerder aangegeven kunt u mijn voorstel verwachten op (datum) o.v.. bovenstaand dossiernummer. 

Graag hoor ik van u.

Met vriendelijke groet,

Naam
adres
email

Dan voeg je daarbij de volgende lijst:

Inkomen

Wajong â,¬ ...
Huurtoeslag â,¬ ...
Zorgtoeslag â,¬ ...
Overige inkomsten â,¬ ...

Berekening Beslagvrije voet â,¬ ...

Totale schuldenlast
Agis â,¬ ...
Eneco â,¬ ...
Vitens â,¬ ...
Eiser â,¬ ...
Eiser â,¬ ...
Eiser â,¬ ...

Maandelijkse aflossingen
Agis â,¬ ...
Eneco â,¬ ...
Vitens â,¬ ...
Eiser â,¬ ...
Eiser â,¬ ...
Eiser â,¬ ...

De uitleg hoe je je beslagvrije voet berekent vind je hier:
http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,47219.msg69762.html#msg69762

De achterliggende gedachte is dat het voor jouw van uiterste noodzaak is om een akkoord te krijgen.
Zo blijf je uit handen van het CVZ. Incassobureaus hebben namelijk geen recht om deze gegevens in te zien. Zij hebben wel argumenten nodig om aan hun opdrachtgever uit te leggen dat een stap naar de rechter ze alleen nog maar meer gaat kosten en dat meer echt niet haalbaar is. Ik ga er dan even vanuit dat je met een correct incassobureau te maken hebt.

Heb je dat niet dan zorgen bovenstaande brieven ervoor dat je een sterk verweer hebt mocht een opdrachtgever besluiten toch naar de rechter te stappen. Daarmee wordt je schuld niet kwijtgescholden maar de kans is dan zeer groot dat je geen gerechtelijke kosten hoeft te betalen of dat de zaak wordt overgedragen naar een gerechtsdeurwaarder met een vonnis in zijn hand. 

Wat je ondertussen ook kan gaan doen, is toch informeren wat je kansen op een WSNP traject zouden zijn. Je hebt namelijk tijdens het minnelijk je keurig aan de regels gehouden en hebt een enorme motivatie laten zien. Het liep spaak op een schuld uit een periode dat je dakloos was. Ik wil je geen valse hoop geven, maar het lijkt mij dat een rechter daar in elk geval over twijfelt en het niet direct in de prullenbak zou gooien.

Hou vol!

Temudjin

Hallo Mensen,

Om te beginnen wil ik iedereen bedanken voor alle adviezen etc. Ik wil/ken helaas niet teveel zeggen over mijn financiele situatie uit schaamte.

Mijn schaamte ken me fataal worden namelijk, het is niet alleen Vitens en Eneco wat in de weg staat maar ook Belastingdienst en de timing kan niet erger !

Het is zo goed als zeker dat ik aangemeld word bij het CVZ dus wil ik me ook daar op voorbereiden. Ik plan nooit op wat er kan gebeuren, ik plan altijd op wat er gaat gebeuren.
Momenteel is de Premie van 113,70 euro van mijn bank afgehaald en weer teruggestort wegens onvoldoende saldo dus is het maar een kwestie van tijd dat ik een brief van het CVZ ontvang. Als ik 140 euro moet gaan betalen plus ik raak mijn zorgtoeslag kwijt blijft de Agis schuld gewoon staan totdat ik dat zelf heb afgehandeld.

Gaat mijn schuld dan ook niet omhoog ? Ik ken namelijk iemand die 2 jaar lang 170 euro betaalde plus de zorgtoeslag raakte ze kwijt en allemaal voor niets, want haar Agis schuld bleef hetzelfde. Totdat ze in 1 keer haar Agis afbetaalde, toen pas stopte de 170 euro die ze twee jaar lang betaalde. En haar zorgtoeslag ontvangt ze wer.

bedankt en sorry voor de moeite

Buster

Precies Temudjin, zo werkt het.

Zolang je schuld openstaat bij de zorgverzekeraar hou je de verhoogde premie. Als de schuld is afgelost meld de zorgverzekeraar dat aan het CVZ die stopt dan met het innen van de hoge premie. Tenzij je een achterstand opbouwt met de hoge premie, die moet dan ook nog worden afgelost.

Even over de schaamte,.. je snapt toch dat dat veel meer kapot maakt dan je lief is?
Je zal ooit eens aan iemand moeten vertellen dat je geld nodig hebt voor boodschappen of iets dergelijks. Denk je dan zelf ook niet dat het beter is om met een boodschap te komen als; Help, ik ben bezig met een oplossing maar ik kom er niet meer uit. Dan dat je zegt; Sorry dat ik nu pas kom, ik durfde niet en nu is mijn schuld 3 keer zo hoog,..
Vergis je niet, je hebt er twee jaar je best voor gedaan om uit de ellende te komen en als ik je verhaal goed begrijp kwam je van heel ver. Kijk even waar je nu staat en of je bereid bent dat weer op te geven, uit schaamte.
Jij bent de enige die hier iets aan kan doen. Als je wacht tot iemand anders het signaal oppikt kan dat nog erg lang (en veel meer schulden verder) zijn.

Ken je niet een iemand die je vertrouwd? Eentje is genoeg.

chapter

het fijne hier is juist dat je je verhaal anoniem kunt doen
Misschien kun je het gesprek aangaan met de gemeente voor een algehele oplossing.
Nadeel van cvz is idd dat je schuld bij zorgverzekeraar blijft staan en deze gaan proberen deze te innen via incasso bureau
Ook verlies je in cvz je aanvullende verzekering, aangezien je best wat betaald voor je aanvullende is de vraag of je deze wel kan missen.
Bv kosten voor tandarts fysio wordt niet meer vergoed en moet je zelf betalen.
ik hoop dat je toch ergens aan de bel trekt en hulp vraagt voordat je alleen maar verder zakt in ellende

Temudjin

Als ik 170 euro moet gaan betalen aan de CVZ en mijn zorgtoeslag kwijtraak, kan ik geen ene cent meer betalen aan de Agis.
Weet van god niet wat ik moet doen dan, makkelijkste zou zijn als ze na de STORNO gewoon weer proberen om de premie van m'n bank te halen volgende week ofzo..want als er dan wel geld opstaat is het opgelost.
Maja zo'n geluk verwacht ik echt niet en hoor ik ook niet te verwachten.

Maar ik ben wel erg verward over 1 ding. Ik hoorde iemand zeggen dat ik het CVZ 140 euro moet gaan betalen en van iemand die het ervaren heeft moest 170 euro betalen.
Is het soms bij iedereen anders? Ik betaal zeg maar zo'n 113,70 pm premie.

Boeddha

Quote from: Temudjin on Mar 13, 2014, 04:03 PM
Als ik 170 euro moet gaan betalen aan de CVZ en mijn zorgtoeslag kwijtraak, kan ik geen ene cent meer betalen aan de Agis.
Weet van god niet wat ik moet doen dan, makkelijkste zou zijn als ze na de STORNO gewoon weer proberen om de premie van m'n bank te halen volgende week ofzo..want als er dan wel geld opstaat is het opgelost.
Maja zo'n geluk verwacht ik echt niet en hoor ik ook niet te verwachten.

waarom geen contact opnemen met een schuldhulpverlener? Deze kunnen je helpen met de laatste drempel!
Bel anders AGIS zelf dat je volgende week de premie kan betalen? Dan ben je ze voor en kan je je situatie uitleggen.

Communiceren is the keyword in dit proces!
Be strong, have faith!

chapter

cvz was 160.12 in 2013 en in 2014 is de premie 143.98
als je volgende week wel kunt betalen zou ik het volgende week handmatig overmaken of vragen of ze de incasso altijd een week later kunnen uitvoeren.