Algemene waarschuwing Belastingdienst

Started by Buster, Mar 01, 2014, 02:49 PM

Previous topic - Next topic

Buster

Ze zijn weer verkrijgbaar, de vooraf ingevulde belasting aangiften.

De belastingdienst vult dan alvast de gegevens in zoals ze bij hen bekend zijn.
Vooral veel ouderen zijn hier in het verleden mee de boot in gegaan.
Maar ook veel mensen die niet zo goed zijn met cijfers maken hier gebruik van.
Als je leeft met schulden is het ontzettend belangrijk dat je de Belastingdienst NIET op je schulden lijst hebt staan.

Daarom,.. reken alsjeblieft alles zelf na.
Dat is niet moeilijk. Gewoon met je map en een rekenmachine.
Elke vraag op het forumilier heeft een "?" ernaast staan. Als je daarop klikt wordt er uitgelegd wat er wordt bedoeld.
Kom je er niet uit? Schrijf het nummer van de vraag op en bel met de belastingtelefoon.

Quote0800 - 0543 (gratis). Voor vragen over belastingen en toeslagen.
Bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. In maart is de BelastingTelefoon voor vragen over de aangifte inkomstenbelasting extra geopend: op vrijdagavond tot 20.00 uur en op zaterdag van 9.00 uur tot 17.00 uur.

Houd uw burgerservicenummer bij de hand. Dit staat op uw paspoort, loonstrook en rijbewijs. Als wij uw vraag niet meteen kunnen beantwoorden, wordt u later teruggebeld.

Waarom?
Als de Belastingdienst een fout heeft gemaakt in de berekening (dat overkomt ze namelijk noooooit,... de Belastingdienst maakt geen fouten, toch?  ::) )
Dan draait u en niemand anders op voor de kosten die daarbij komen kijken, dat is zonde van de rente die daarbij gerekend wordt en bovendien is de Belastingdienst afdeling Inkomstenbelasting geen schuldeiser die je wil hebben. Zij staan met stip boven aan iedere schuldeiser die er maar bestaat!

http://www.nu.nl/geldzaken/3715073/controleer-vooraf-ingevulde-belastingaangifte.html

tuthola

Goed dat je het zegt Buster, ik had inderdaad gewacht met indienen tot de gegevens er op stonden maar niet aan gedacht om dat te controleren :-)

Buster

Nou, dan is bij deze mijn fiscale jaar nu al een succes!

burningspirit

huh.... het ligt vast aan mij maar.... Buster ,wat bedoel je dat het ontzettend belangrijk is dat je de Belastingdienst niet op je schuldenlijst hebt staan.....?
wat nou als dat wel zo is..... of bedoel je met invullen..... sorry maar ksnap dr nix van.... :-[
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Buster

Ik bedoel daarmee dat dit een van de dingen is die je kan doen om te voorkomen dat de Belastingdienst een schuldeiser wordt.
Stel, je neemt de bedragen over en ze kloppen niet omdat ze je met een te laag inkomen hebben ingeschat.
Dan krijg je eerst een bak geld uitgekeerd gebaseerd op die gegevens, drie jaar later controleren ze de werkelijke inkomsten en komen ze kloppen dat de berekening niet goed is geweest, of je even het teveel betaalde terug wil storten, met rente.
Als dat gaat om een groot bedrag waarvoor je geen kwijtschelding kunt aanvragen en je had net lekker je aflossingen op de rit kan de Belastingdienst, omdat ze voorrang hebben ineens alles overhoop gooien.

En daarnaast, in geval als je hulp aan gaat vragen kan, ik zeg met nadruk kan, de Belastingdienst het in sommige gevallen een traject onmogelijk maken. Als er bijvoorbeeld sprake is van fraude. Dat is dan kwader trouw. 

burningspirit

okee thx Buster
ben nogal nerveus dus de laatste tijd
maar ik ben er helemaal ingedoken en reken ALLES na  8)
zeker nadat we nu inderdaad geconfronteerd zijn met dergelijke achteraf terugvorderingen van toeslagen
en onze schuld bij de belastingdienst niet voorkomen kon worden kennelijk door onze eigen voormalige accountant.....woooww had ik toen maar me beter ingelezen en zo, maja, het is zoals het is  :-\
maar we zitten nog niet in een traject, alleen ben ik als de dood dat inderdaad het gedoe met de belasting de boel gaat vertragen straks.... niet denkbeeldig
denk dat ik toch eens Theo (Humanitas) moet roepen zodra ik de overzichten heb

dus eigenlijk ja: mensen let op, als je het nu zelf narekent en het klopt heb je later niet die ellende .......dat bedoel je toch Buster?

pfieuw wat een toestanden

Buster

Quotedus eigenlijk ja: mensen let op, als je het nu zelf narekent en het klopt heb je later niet die ellende .......dat bedoel je toch Buster?

Precies! Dat bedoel ik, een gewaarschuwd mens telt voor twee!

Als je leeft met schulden heb je al zorgen genoeg, daar hoef je dan niet schuldeiser nummer een bij.
En lieve Burningspirit, ik begrijp je nerveusheid, maar probeer het ook wat los te laten.
Vertrouw eens wat meer op jezelf en je eigen administratie.
Blijf zoeken en nieuwsgierig, maak gebruik van je lijstjes zolang je hoofd een zeef is.
En reserveer ook genoeg tijd voor jezelf, je gezin en broodnodige ontspanning, beloofd?

burningspirit

nooitmeer

Wijze woorden van Buster. Geloof me, het lezen van dit forum raakt me zo nu en dan. En Burningspirit, geniet van je gezin en ontspan tijdens je krantenwijk!
Sommige mensen die hier op het forum schrijven zijn zo rijk en ze hebben het zelf vaak niet eens door omdat schulden wellicht de overhand hebben genomen. Een gezin / goede partner en een fijne vrienden kring is minstens net zo belangrijk.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

Buster

QuoteSommige mensen die hier op het forum schrijven zijn zo rijk en ze hebben het zelf vaak niet eens door omdat schulden wellicht de overhand hebben genomen. Een gezin / goede partner en een fijne vrienden kring is minstens net zo belangrijk.

Amen,... (werd er een beetje stil van)

tuthola

Ik heb het nagekeken en meteen maar ingevuld voor 2013, alles klopte bij mij gelukkig :-)

Boeddha

Ook hier vanmorgen alles nagekeken en het klopte ook bij mij :D

Be strong, have faith!