Mijn verhaal - Een nieuw begin!?

Started by StilleStormen, Mar 01, 2014, 01:13 PM

Previous topic - Next topic

StilleStormen

p.s.
We hebben nu â,¬ 50,- weekgeld met z'n twee.
Plus â,¬ 30,- reiskosten vergoeding.

Helaas is de auto enige tijd terug in beslag genomen door het CJIB ivm achterstallige bekeuringen.
Dat zij haar auto nodig heeft voor haar werk, heeft niemand een boodschap aan.
Zij werkt hier 35km vandaan en in wisseldiensten.
Auto werd toch in beslag genomen en ze moest het maar uitzoeken.
Ze heeft eraan gedacht om zich te laten ontslaan want het werd haar onmogelijk gemaakt om op haar werk te komen. Iedere dag zoeken wie in de buurt woonde om mee te kunnen rijden en in het ergste geval maar de trein te pakken naar dichts bijzijnde stad en daar met iemand mee rijden. Koste handenvol geld!
Nu heeft ze via via een brommertje gekregen en gaat nu op de brommer naar het werk.
We houden geld over van haar reiskosten maar houden we apart voor als er iets met de brommer gebeurt.

StilleStormen

Owja ik heb ook nog 8 dagen gijzeling gehad (eind Nov 2014) voor een onbetaalde bekeuring.
Ik was net thuis om Sinterklaas te vieren met de familie.
Je mag per schuld 3x gijzeling krijgen.
Ik heb er 3 staan dus officieel mag nog 8x gegijzeld worden.
Ik wacht dus telkens maar af als er weer een politiewagen door de straat rijdt.

StilleStormen

Ok, vanmorgen een 2e gesprek gehad met de Kredietbank!
(1ste was verplichte cursus dag administratie, dit was een persoonlijk gesprek en konden we dingen toelichten)

Dat ik geen inkomsten heb, is geen probleem.
Zolang 1 partner maar een inkomen heeft boven het minimum, en dat is zo.
Wel moet ik natuurlijk laten zien dat ook ik me 100% inzet en solliciteer, al is het maar part-time.
Er moet nl minimaal â,¬ 33,- p.p. per maand ingelost kunnen worden.

Dat we niet getrouwd zijn of een samenlevingscontract hebben, is ook geen probleem.
We wonen al sinds 2007 samen en dat is ok.

Ze hebben nog 3 documenten nodig van ons en dan zal er in Jan/Feb de beslissing vallen.

Waarschijnlijk dat mijn partner het minnelijke traject in gaat en ik in de WSNP kom.
Ik heb nl nog een huis op mijn naam staan. Die staat al geruime tijd in de verkoop maar helaas tot op heden nog niet verkocht. Aangezien hypotheek verstrekkers vaak niet willen mee werken, zou ik dus in de WSNP komen omdat een rechter dan gaat beslissen.
Maar toevallig is er aankomende zaterdag 2 bezichtigingen geplant dus keep fingers crossed.

Ze kwamen zelfs met het feit dat het een hele opgaaf is voor mijn partner om elke dag op het brommertje te hoppen en 30km te rijden om te kunnen werken, en 30km om weer thuis te komen.
Ze gaan dus kijken of er ruimte is voor een autootje. Dat vinden wij zulk geweldig nieuws!!!!
Buiten het feit dat mijn partner in weer en wind en dag en dauw op dat brommertje stapt, ben je ook best ge?isoleerd van de buiten wereld.
Met ons week budget stap je niet snel op de trein, fietsen is te ver dus verblijf je maar in je woonplaats en ben je afhankelijk van familie of zij een keer langs komen. (ze wonen nl door heel Nederland en geen een woont dicht bij)

Al met al.......... we zijn weer een klein stapje verder

StilleStormen

Alles is ingestuurd en er is ook een bod gekomen op het huis.

Draadje van het huis, zie hier: http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,48549.0.html
Nu nog toestemming krijgen van de Kredietbank en dan gaan we de hele molen in want nu blijft er straks een rest-schuld over van het huis.
Heb wel in de mail waar ik om toestemming vraag, aangegeven dat er dan een verrekening moest volgen waarbij mijn deel van de restschuld lager zal uitvallen dan die van mijn ex-man ivm o.a. woonplezier van de afgelopen 8 jaar.
Hoop wel dat ze dat oppikken ;-)

Nu hopen dat we eind Jan /febr een uitslag te horen krijgen van de Kredietbank en dat we dan ook echt een lichtpuntje gaan zien aan de eind van de tunnel.

Keep fingers crossed!

hoopvol

@stille stormen, wat mij hier al een tijd opvalt is dat nadat je even niets hebt gepost, je blijkbaar ook geen tips meer krijg. Er wordt veel gereageert maar helaas alleen bij en door een select gezelschap. Dit is ook de rede dat ik mijn ellende maar ook de oplossingen hier niet meer wegschrijf. Lezers zijn er ontzettend veel maar verder laat iedereen het afweten, zo komt het in elk geval op mij over.

Ik wens jullie veel succes en hoop dat je eindelijk van je huis af bent geraakt, veel succes in deze strijd en bedenkt, je komt hier uiteindelijk weer uit. Je krijgt een gezonde zuinigheid en gooit geen geld meer over de brug. Te minste, zo heb ik het ervaren.

ollie bollie

@ Hoopvol

Als er een tijdje niets wordt gepost, is het vrij logisch dat er geen tips of antwoorden worden geplaatst. Het komt vaak voor dat een poster een tijdje hier bezig is en dan zijn weg gevonden heeft. De interesse verwatert dan en reageren op een post van een aantal maanden terug lijkt dan ook nutteloos.

Gelukkig staan hier veel verhalen, vragen en antwoorden, waar je je voordeel mee kan doen. Vandaar de vele lezers. Misschien dat dat wat negatief op jou over komt, mijn ervaringen hier zijn echter anders. Ik ben er van overtuigd, wanneer je hier een vraag stelt, dat je snel antwoord en tips krijgt. :)

@Stille stormen

De regels in mijn stad voor het hebben van een auto in de schuldsanering zijn iets anders. Tot 10 km --> op de fiets, 10-15 km --> scooter en verder dan 15 km --> een auto. Maar alleen als je werk niet of slecht bereikbaar is met het openbaar vervoer.

Wat betreft boetes van het cjib. Na een uitzending van de rijdende rechter, zijn de regels wat soepeler geworden, geloof ik. Moet ik nog even uitzoeken, maar daar kom ik later nog even op terug. Moet zo meteen weer loonslaaf gaan spelen namelijk. ;)
Carpe diem!

Chrissie

Hoopvol een ieder van ons hier ( forumleden) probeert een ander te helpen maar helaas weten wij ook niet alles de 1 weet dit, de ander dat, we doen hier allemaal onze best voor anderen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik van heel veel zaken niets weet omdat ik er niet mee te maken heb gehad, lees het wel maar kan dan niets zeggen, een luisterend  oor kan voor een ander ook fijn zijn of iemand kan er wat van opsteken. ;)

Denk niet dat jullie zitten te wachten op leugens als advies omdat de ander het helaas ook niet weet, jullie hebben meer aan advies waar je wat mee kunt zodat je weer vooruit kan dat  is toch de opzet  van deze forum(s) dat we elkaar helpen ipv van dat de ander nog verder in de ellende terecht komt.

Zou het eerlijk gezegd jammer vinden dat jullie van dit forum gaan maar wens jullie het allerbeste voor de toekomst toe.

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

gewoon

Ha er word zeker mee geleefd ook met tips, en word ook druk gereageerd op het draadje van stille stormen met het aan vragen van schuldsanering en het meenemen van de rest schuld op de eigenwoning van 8 jaar geleden.

Minder op dit draadje omdat stille stormen hier ons op de hoogte houd hoe het gaat,  en hier de tips dus niet geplaatst worden.

Plus heeft stille stormen  een eigen tempo met het plaatsen van berichten,  en daar is niets mis mee.

Ook voor jou Hoopvol is er niets wat je tegen houd,  om met vragen te komen op jou draadje

Be

Sluit me helemaal bij Chrissie aan

Knibbel

Ik sluit me volledig aan bij mijn voorgangers. Ben zelf in de loop der jaren meer een meelezer dan een reageerder geworden. Vooral op al die vragen over wsnp laat ik de antwoorden graag over aan de meer deskundigen onder ons, omdat ik hier zelf niet in zit en geen ervaring in heb. Wat niet wil zeggen dat het forum hierdoor minder interessant is geworden voor mij. Integendeel, ik vind het allemaal erg leerzaam en sla alle informatie goed in mij op.

Ik begrijp wel wat je bedoelt Hoopvol, er heeft inderdaad niemand gereageerd op de update van Stille Stormen, terwijl het toch een spannende tijd voor Stille Stormen is. Ook ik heb mij daar schuldig aan gemaakt. Had op zijn minst een hart onder de riem kunnen steken.

Maar ja.... op mijn topic wordt ook niet altijd op een update gereageerd...  ;)
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

StilleStormen

Lieve allemaal,

Natuurlijk hoop je bij iedere update een reactie te krijgen maar ik doe het vooral voor diegene die het wel allemaal lezen om ervaringen te delen.
Ik had al gauw door dat niet al mijn vragen werden beantwoord in dit verhaal maar die stel ik dan apart en tot op heden krijg ik daar wel gewoon antwoord, en daar gaat het toch om.

Inmiddels is het huis verkocht. De hypotheek verstrekker heeft toch eieren voor z'n geld gekozen. Vandaag is de overdracht dus kunnen vanaf morgen weer verder met de schuldsanering.
MAAR
nu hebben we weer heel veel fouten ontdekt van de bewindvoerder.

Ze zijn digitaal gegaan en nu kan je als cliënt inloggen in het inkomsten/uitgaven overzichten die zij doen. Het hele weekend zijn we al aan het rekenen en doen en er klopt totaal geen barst van.
Tot overmaat van ramp werd er een oproep op Social Media geplaatst om niet meer met deze bewindvoerders in zee te gaan. Na prive overleg met diegene komt er van alles boven en tja die ellende kunnen wij beamen.

MAAR
nu we steeds dichterbij de Gemeentelijke Kredietbank komen, is het een zware dobber.
Wij willen na 3 jaar ellende met deze bewindvoeder, eindelijk wel eens de schuldsanering in want dan krijgen we eindelijk eens een lichtpuntje.

Men zegt wel eens: de laatste lootjes zijn zwaar.
Nou kan jullie vertellen dat dat ook zo is!
Helemaal als we al 1 1/2 jaar alles verzamelen en de bewindvoerder niet vertrouwde en nu dat iemand opstaat en onze vermoedens bevestigd.

Adem in........ adem uit........

gewoon

Beste Stille Stormen

Nog een keer kort gezegd als er nu kleine fouten zijn met deze bewindvoerder moet je daar op in springen en wel zo dat de relatie niet verzuurd, je heb een goede verstandhouding nodig ook al regent het klachten op sociale media.

En het is alleen maar goed dat je er boven op zit immers als je straks in een traject zit weet je van de hoed en de rand en heb je een andere bewindvoerder voor de WSNP tijd en daar is het heel belangrijk dat er geen fouten komen.

En je hebt al zo veel voor elkaar dat huis weg en de doorbraak dat je hier melding over maakte bij je bewindvoerder van deze hypotheek is niet alleen de doorbraak hier uit te komen maar ook je houding veranderd daarmee omdat je van soms dingen weg stoppen voor later,  je nu gewoon energie krijgt omdat er goede hoop  rond waait en je hier echt uit gaat komen.

En ook al eerder geschreven dat je echt een engeltje op je schouder hebt,  dat het gelazer met dat huis juist nu op het allerbeste moment in je leven op tafel kwam,  als ook nog een probleem.

Door alle ellende heen is dit je bespaart gebleven en bijna van de agenda af, hier had je immers ook al uit mijn hoofd gezegd ( 8 jaar ) diepe zorgen over kunnen hebben terwijl het bakje met zorgen al overliep.

Dit gaat echt goed komen

www.budgetmiep.nl

Hoi Gewoon en Stillestormen,

ik vind je reactie nogal dubbelzijdig. Want hoe kleine foutjes kunnen grote gevolgen hebben. Wel vind ik dat je je niet moet laten ophitsen door andere cliënten van de bewindvoerder maar af moet gaan op je eigen ervaring. Ook zeg je dat er voor de WSNP een andere bewindvoerder komt, ik neem aan dat je de WSNP bewindvoerder bedoeld? Maar ik gok dat bij Stillestormen de budgetbeheerder aanblijft, aangezien zelf al wordt aangegeven dat ze de financiën zelf niet goed kunnen regelen.
Zelf heb ik ook zoveel jaren moeten wachten tot ik uiteindelijk in de WSNP kwam en slechte ervaring met mijn budgetbeheerder, zodra de uitspraak van de WSNP er was ging de aanvraag voor een andere budgetbeheerder naar de rechtbank. Het recht om van budgetbeheerder te wijzigen heb je, maar aangezien je nu zo vlak voor de WSNP zit zou ik nog heel even wachten, anders moet je weer wachten ivm dossieroverdracht van de ene naar de andere bewindvoerder. Als je in de WSNP zit en onder budgetbeheer moet bllijven, of wilt blijven kun je ook wisselen.
Het is erg belangrijk idd om een goede verstandhouding te hebben met je bewindvoerder, maar dit moet niet ten kosten gaan van jezelf. Als deze zijn werk slecht doet heb je gewoon het recht om te wisselen. Je onderschikken omdat dit je bewindvoerder is en deze zogezegd de 'macht' heeft vind ik onjuist. Het blijft nog altijd jouw leven en je hebt het recht op goede hulpverlening.

Gr
7 jaar slechte schuldhulpverlening achter de rug, nog 2 jaar wsnp te gaan, blogger op www.budgetmiep.nl over de voedselbank, schulden, armoede en goedkoop leven, positiviteitsgoeroe

Edwin

Quote from: StilleStormen on Nov 02, 2015, 02:24 PM
Owja ik heb ook nog 8 dagen gijzeling gehad (eind Nov 2014) voor een onbetaalde bekeuring.
Ik was net thuis om Sinterklaas te vieren met de familie.
Je mag per schuld 3x gijzeling krijgen.
Ik heb er 3 staan dus officieel mag nog 8x gegijzeld worden.
Ik wacht dus telkens maar af als er weer een politiewagen door de straat rijdt.

Nu is dit bericht natuurlijk al van even geleden, maar ik zou je aanraden om - als het nog niet opgelost is - even na te gaan middels een schrijven aan het CJIB of er openstaande zaken zijn. Overzicht openstaande zaken is dat. En vraag ook na of er verlof tot gijzeling is afgegeven. Het vervelende is namelijk dat in principe bij betalingsonmacht géén verlof tot gijzeling mag worden afgegeven, alleen bij betalingsonwil (dat is dus voor Mulder-boets, niet voor strafrechtelijke boetes, daarbij is er sprake van vervangende hechtenis en vervangt de hechtenis dan ook de boete, terwijl ie bij  Mulder blijft staan). Het vervelende is dat veel mensen niet opkomen waardoor het verlof tot gijzeling wordt verleend. Overigens is daar ook een rechtsmiddel tegen, te weten verzet. Het vervelende is dat je er verdomd weinig mee kunt als je in gijzeling wordt genomen gelet op doorlooptijden et cetera.

Even los van de jurist in mij: natuurlijk een barbaarse wet, die mijns inziens in strijd is met EVRM, maar we kennen deze nog steeds. Iedereen moet zijn boetes betalen, maar door mensen in gijzeling te nemen die niet kunnen betalen, wordt niemand wijzer. De persoon zelf niet (riskeert baan kwijt te raken en meer ellende op zijn dak te krijgen) en de samenleving ook niet (daklozen kosten geld, net als werklozen en mensen die een week op kosten van de staat in het Huis van Bewaring zitten).

Enfin, ik hoop dat het wat opgelost is.

StilleStormen

Ships..... heb mijn update in een los draadje gegooit.
Was ook zo happy hahaha

Wij wachten ook dat alles rond is met de schuldsanering.
Tussen bewindvoerder en mij loopt het al bijna 2 jaar niet maar mijn partner vond vaak dat ik het allemaal te negatief oppakte. Kan natuurlijk maar de verstandhouding is wel beschadigt.
Zodra alles goed loopt, gaan we zeker bij deze bewindvoerder weg want ik vertrouw haar voor geen cent en inmiddels geloofd mijn partner dat ook.

Het is niet dat we niet om kunnen gaan met geld, maar de berg werd te groot en we hadden geen overizicht meer. We zitten strak achter de bewindvoerder aan en nu hebben we wel een overzicht van de financieën en vinden dat wj het eigenlijk beter kunnen doen haha het possitieve uit het hele verhaal bewindvoering is dus dat wij eindelijk overzicht hebben gekregen.

We hebben nu overzichten aangevraagd bij het CJIB.
Voor zover wij kunnen zien, heeft de bewindvoerder daar niets mee gedaan.
Ik heb haar al eens gemaild dat zij die 'verlof tot gijzeling' moet aanvragen en wij dat niet kunnen omdat we onder bewind staan. Ze gaat daar gewoon niet op in.

Nu wachten we de schuldsanering maar weer af.
Contracten zijn getekend en men is nu alle schuldeisers verzamelen en berichten.
Heb toevallig net een mail gestuurd of er al vorderingen zijn.
Na 3 jaar ellende met de bewindvoering, kan die schuldsanering me niet snel genoeg gaan haha

Maar goed.......... we kunnen gaan aftellen.............