spoed WSNP

Started by jannie, Feb 27, 2014, 06:08 PM

Previous topic - Next topic

jannie

Hallo allemaal,

Ik heb uit mijn scheiding een hele berg schulden over gehouden.
Mijn ex-man zat binnen een half jaar al in de WSNP, middels een kennis van zijn zus die bewindvoerder is.
Hij heeft alles gedaan om in de schulden te komen, vanwege zijn onverantwoordelijke gedrag en gebrek aan zakelijk inzicht.
Begrijp me goed, ik zoek geen stok om te slaan en evenmin ben ik op dit forum om mijn ex man zwart te maken. Ik wil gewoon graag weten hoe ik aan deze misère een einde kan maken.
Welke stappen moet ik nemen, ik ben al ruim 6 jaar bezig met onze schulden, maar steeds wilde hij niet tekenen voor hulp...

Omdat hij in de WSNP zit, en een grote som aan rekeningen niet heeft opgevoerd bij de aanvraag, blijven deurwaarders beslag leggen op mijn salaris en mijn bankrekening.
Hij hoeft vanwege zijn lage salaris, hij krijgt 1/3 van zijn salaris ''zwart'', geen alimentatie te betalen.
Hij veroorzaakt met opzet bekeuringen net voordat hij de auto onrechtmatig op zijn zwagers naam heeft gezet, resultaat: een kleine 5000 euro ben ik al lichter aan het CJIB, betalen of hechtenis..
Gelukkig heeft een kennis van mij dit bedrag voor geschoten, maar wil dit wel graag terug.

Ons huis is verkocht, het voorlopige koopcontract is getekend, maar ex wil nu niet meer verder handelen, zijn bewindvoerder zegt niks te kunnen doen, en zij gaat juridisch natuurlijk niet haar handtekening zetten.
Wat moet ik doen, ben ten einde raad, niet om medelijden te krijgen of zo, maar anderhalve week geleden heb ik een su?icidepoging gedaan, ik had alles geregeld zodat de kinderen niet met de berg schulden achter zouden blijven.
Je kunt het stom of egoistisch vinden, maar ik ben op, helemaal kapot, na een huwelijk met veel geweld, had ik mij mijn nieuwe leven anders voor gesteld...
Ik wil zo graag mijn verantwoording nemen, maar hoe??

Groetjes Jannie ???

chapter

hoi jannie
wat een situatie
voor wsnp moet huis ook verkocht zijn anders kan het restschuld straks zelf betalen.
nu intrekken lijkt mij dan nieuwe schuld aangezien je dan toch iets moet betalen aan de kopers?

dan nog de rekeningen die niet zijn opgevoerd dat maakt in die zin niet zoveel uit tot verificatievergadering kunnen eisers hun schuld deponeren bij de bwv.
er komen bij veel wsnpers nog oude lijken uit de kast
dat jij  beslagen krijgt klopt want jullie zijn beide hoofdelijk aansprakelijk bij huwelijk onder gemeenschap an goederen.
dat hij in wsnp zit voor die schuld zegt niet dat jij dan ook vrijaf gaat.
sterker nog na wsnp komen ze resterende bedrag bij jou halen
heb je je al gemeld bij de gemeente want dat is het startpunt voor alles.
dat je ex-man een kennis heeft die bwv is zegt helemaal niets want een rechter bekijkt de zaak en niet de bwv.
hij zal dus hetzelfde traject hebben doorlopen als ieder ander

Boeddha

Ten eerste welkom!
Heb je je al gemeld bij je gemeente? Daar kan je je aanmelden voor schuldhulpverlening. Je zal in eerste instantie het minnelijk traject moeten doorlopen, bij geen akkoord van de schuldeisers kan er WSNP aangevraagd worden.

Uit het leven stappen kan je naar mijn mening je kinderen niet aandoen, met of zonder schulden hebben ze wel hun moeder nodig.

Hou vol! We hebben hier allemaal te maken met schulden en hier zal je zeker een luisterend oor vinden en advies krijgen!
Be strong, have faith!

lonkes1984

Jeetje wat een verhaal ook...

Hou moed, je moet er zijn voor je kinderen!
Dat is voor mij ook mijn enige drijfveer.

Inderdaad aanmelden bij de gemeente is de eerste stap.

Heel veel succes en sterkte!
Don't look back.... You're not going that way!

Buster

Beste Jannie, van harte welkom op het forum.

Er zijn een aantal zaken in je verhaal die niet helemaal kloppen.
Weet je zeker dat je ex in de WSNP zit en niet onder beschermingsbewind staat?

Bijvoorbeeld; het huis, zolang dat niet verkocht is, is een traject niet mogelijk.
Het niet melden van schuldeisers is ook reden om direct een traject te stoppen.
Het maken van nieuwe schulden idem dito.

Beschermingsbewind wordt ook aangevraagd bij de rechter.
De bewindvoerder neemt dan bepaalde handelingen over zoals het betalen van de vaste lasten, het doen van belasting aangiften en aanvragen van toeslagen. In sommige gevallen kan hij of zij ook bemiddelen met schuldeisers.

Wat jij zelf kunt doen om van de schulden af te komen is een aanvraag voor schuldhulpverlening bij je gemeente. Zij kunnen je daar precies vertellen hoe en wanneer je daarvoor in aanmerking komt. Dat verschilt namelijk per gemeente.

jannie

Hoi allemaal,
Dank je wel voor jullie reacties.
Ik heb een brief ontvangen waarin bevestigd werd dat mijn ex is toegelaten tot de WSNP, in oktober 2013 al.
Hoe kan dat dan, als het huis toen nog niet eens verkocht was?
Bij mijn gemeente is Plangroep de schuldhulpverlenende instantie, maar deze dame is niet op to date hebben we gemerkt.
Ik heb alle schuldeisers benaderd, en gevraagd hoeveel de openstaande schuld is.
Dus dat overzicht is klaar.
Ik wil niet zeggen dat de schulden die mijn ex niet heeft opgevoerd persé aan mijn ex behoren, we zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd geweest, en mijn idee was om alles te delen.
Niet zozeer wie waaraan schuld is geweest, want dat eindigt in een welles-nietes spelletje. En ik had mijn verantwoording moeten nemen, zover als dat kon tenminste.
In het belang van de kinderen wilde ik graag alles 50-50
Bezittingen zoals meubilair, auto e.d.zijn voornamelijk naar hem gegaan , omdat ik niet wilde dat de kinderen op houten kistjes zouden moeten gaan zitten, als ze naar vader gingen.

Maar goed, hij heeft anders beslist, en ik neem aan dat als je in je kennissenkring iemand hebt met verstand van zaken, dat je zeker een voorsprong hebt.
Ik wil hier graag een weg in vinden, om zo snel mogelijk te beginnen met aflossen.
Een van de stappen die ik heb ondernomen is een nieuwe baaan van 30 uur, meer dan nu.
Kan ik de aanvraag tot de WSNP niet versnellen?

Groet Jannie ???

Maar mijn

Buster

Hoi Jannie,

Met de informatie die je nu geeft zou dat betekenen dat dit voor hem einde traject is en hij weer aansprakelijk is voor zijn aandeel in de schulden en het opnieuw aanvragen van een traject pas over 10 jaar kan.

Even wat duidelijkheid scheppen: het is de rechter die beslist, en die beslist dat aan de hand van de aangegeven informatie en daar gaat ook een onderzoek aan vooraf. Je kan niet zomaar een traject "bestellen" omdat je iemand kent.

Over de schulden, alle schulden die zijn ontstaan in de periode tijdens het huwelijk zijn jullie beide voor aansprakelijk, dat is geen kiezen, dat is in de wet zo geregeld. Tenzij je dat tussentijds hebt vastgelegd in de huwelijkse voorwaarden. Met het aangaan van een huwelijk sluit je een contract, en dat contract is dan bindend.
Huwelijkse voorwaarden sluiten eerder gemaakte schulden bijvoorbeeld buiten.

Er zijn twee verschillende trajecten, de gemeente biedt een minnelijk traject en als dat niet lukt is er een aanvraag voor een WSNP traject. Dat loopt via de rechter.
Bij een minnelijk traject wordt er contact gezocht met de schuldeisers (geef ze dus ook allemaal door). Zij krijgen op basis van een berekening een voorstel, datgene wat jij af kan lossen in drie jaar tijd terwijl je zelf leeft van een minimum bedrag (kom ik zo op)
Tijdens het traject mag jij niet door eigen toedoen je inkomsten verlagen en geen nieuwe schulden maken. Daar staat tegenover dat de restschuld die er na drie jaar nog is wordt kwijtgescholden.
Dat betekent dat de schuld nog bestaat op papier maar die niet meer via een rechter mag worden opgeëist. Je hebt dan een schone lei.
De kosten van dit traject worden betaalt door de gemeente.

Een WSNP traject vraag je aan bij de rechter, als die je verzoek inwilligt krijg je een WSNP bewindvoerder toegewezen. De schuldeisers moeten dan meewerken, daarin hebben ze geen keuze. De bewindvoerder heeft als taak om te zorgen dat jij in 3 tot 5 jaar tijd zoveel mogelijk geld opspaart in de boedel, dat is een soort spaarpot voor de schuldeisers. Ook dan leef je van een minimum bedrag en alles wat er binnenkomt boven dat bedrag gaat in de boedel. Van te voren wordt er berekend hoeveel er minimaal in die boedel terecht moet komen. Als je na drie jaar (of vijf jaar) je aan de regels hebt gehouden, er zit voldoende geld in de boedel krijg je zo'n zelfde schone lei. Bij dit traject gelden dezelfde regels als bij een minnelijk traject, plus dat een bewindvoerder je kan verplichten bepaalde zaken te laten verkopen, zoals bijvoorbeeld dure meubels, een auto of caravan of een lijfrentepolis laten uitkeren. Ook die opbrengsten gaan in de boedel. De kosten van dit traject worden betaald uit de boedel, het is dus voor schuldeisers voordeliger om te kiezen voor een minnelijk traject.

Het minimum waar je van leeft tijdens een traject noemen ze een VTLB (Vrij Te Laten Bedrag)
De hoogte daarvan wordt bepaald door de bewindvoerder en is afhankelijk van je leefsituatie en omstandigheden. Die is dus niet standaard voor iedereen hetzelfde. Je zou er je huur, zorgpremie, energie, water, gemeentebelastingen en boodschappen van moeten kunnen betalen en vaak blijft er dan nog een beetje over voor vervoer en telefoon/internet.

Boeddha

Als je zeker wilt weten of je ex in de wsnp zit, kan je dat makkelijk natrekken op deze pagina:
http://lrs.rvr.org/

En helaas een wsnp traject versnellen is niet mogelijk. Er zal eerst een minnelijk traject doorlopen moeten worden voordat het ingediend kan worden bij de rechtbank.

Be strong, have faith!

tuthola

Hoi Jannie je schreef het volgende...

Ik heb een brief ontvangen waarin bevestigd werd dat mijn ex is toegelaten tot de WSNP, in oktober 2013 al.

Was dit een kopie van een officieel document van de rechtbank ?? Of een brief van de advocaat van de tegenpartij die dit vermelde ??

Ik vind het net als voorgaande een rare gang van zaken als jou ex al in de WSNP zit zonder dat het huis al verkocht is. Het enige wat ik me kan bedenken is dat het huis op jou naam staat.
Een goed advies is moeilijk te geven daar ik de bepalingen van de huwelijkse voorwaarden niet weet. Ik zou wel de raad van Boeddha volgen en kijken of hij in het register of hij nu daadwerkelijk in de WSNP zit.

Over de auto en boetes schreef je het volgende...

Bezittingen zoals meubilair, auto e.d.zijn voornamelijk naar hem gegaan , omdat ik niet wilde dat de kinderen op houten kistjes zouden moeten gaan zitten, als ze naar vader gingen.

Kun je bewijzen dat je ex de auto meegenomen heeft??? zo ja kan je aantonen dat niet jij de boetes veroorzaakt hebt maar je ex. Boetes van CJIB worden vaak niet meegenomen in een traject bij de gemeente, je hebt de boete al betaald maar moet nog wel aan kennis terug betaald worden.

Sterkte en hou je haaks...

jannie

Hoi allemaal,
Ik heb de raad van boeddha opgevolgd, en zoals ik al zei, hij zit vanaf okt 2013 in de wsnp.
Toen was er nog geen koper voor ons huis.
Het huis staat op beider naam.
Wel is er toestemming gevraagd aan de rechter commisaris om het huis met 95000 euro restschuld te mogen verkopen vanuit de schuldsanering van mijn ex man.
Deze heeft toestemming gegeven, dus ik neem aan dat hij de schuld ruim heeft opgevoerd bij aanvraag wsnp, dus dat die schuld van het huis geen nieuwe schuld wordt.
Feit is dat zijn bewindvoerder juridisch moet tekenen, voor mijn ex, maar natuurlijk niet aansprakelijk wordt gesteld.
Nu werkt ex niet meer mee, wil zijn spullen nuet uit het huis halen, en ik ben bang dat ik straks weer gedoe krijg als ik t afvoer.
Zet ik het voor zijn deur, dan gooit hij t weer voor mijn huis terug!
Ik moest 6 december 2012 uit het huis, omdat hij er zou gaan wonen.
Voor de rust en veiligheid van mijzelf en de meiden en op last van bureau jz, ben ik toen gedwongen verhuisd.
Mijn ex is er nooit gaan wonen....
Nu staat het huis leeg, hij heeft geld maar betaald niet, en ik kan het niet betalen.

De auto:
Vanwege een huis/contactverbod en 2 verlengingen mocht mijn ex niet het huis in, ook niet als er niemand thuis was.
De huissleutel mocht hij behouden van de politie , hij is wettelijk nog steeds eigenaar.
Tijdens dat huis/contact verbod is hij in huis geweest toen er niemand thuis was.
Hij heeft tien de papieren meegenomen en de auto van mijn naam gehaald, en op zijn zwagers naam gezet.
Politie kan niks omdat ik niet kan bewijzen dat hij dat heeft gedaan.
Bij navraag heeft hij de politie verteld dat ik de auto zelf heb verkocht aan zijn zwager.
Hoe onlogisch ook, ze kunnen niks tegen hem beginnen.
Dus die ben ik ook kwijt!

Hij heeft een jaar onder toezicht gestaan van reclassering/verslavingszorg.
De kinderen en ik vielen onder het veiligheidshuis.
Maar omdat hij ook daar niet wil meewerken en omdat er geen repraissailemaatregel is afgesproken, kan hij juridisch nergens toe verplicht worden, werd mij medegedeeld.

Gisteravond kreeg ik te horen dat hij een fikse schadevergoeding heeft ontvangen?!?!?!
Van wie of wat, weet ik niet .
Een ding weet ik wel, hij is de lachende derde!

Groetjes jannie

Boeddha

als alles klopt wat jij schrijft, dan is dit absoluut reden om hem uit de wsnp te laten zetten. Mits hij netjes de schadevergoeding in zijn boedel heeft gestort!
want alle geld boven zijn vtlb moet gestort worden in de boedel!

Be strong, have faith!

Buster

Jannie,...

Ik heb net ademloos je opsomming zitten lezen.
Niet om hem een hak te zetten, maar puur voor je eigen bescherming zou ik echt eens aankloppen bij de Sociaal Raadslieden. Vraag desnoods een doorverwijzing naar een jurist in je buurt.

Je zit vast in de regelgeving, diezelfde regelgeving waar hij tussen de mazen door lijkt te glippen.
Je hebt dan de kennis nodig van iemand die de mazen op zijn broekzak kent en met je mee kan denken.
Het doel is een schone lei voor jezelf en je meiden. Wat hij doet moet hij lekker zelf weten zolang het jouw maar niet dwars zit.

chapter

idd hoie vervelend ook richt je niet meer op hem dat is energie weggeven die je beter zelf kan gebruiken.
Maar richt je op je eigen schuldenpositie en leven
Ook al wordt hij uit wsnp gezet dan nog zijn de schulden er bij jou nog steeds en die zul je moeten aanpakken door je te melden bij de gemeente.
Je hebt gehoord dat hij een schadevergoeding heeft gehad ligt aan wat en hoe. Van horen zeggen heb je nooit bewijs of het echt zo is.
ik heb zelf net 1 maand in wsnp een man uit de straat achterop mijn auto gehad en hier 600 voor gehad aan schadevergoeding/reparatie.
dit hoeft niet in de boedel maar mag je zelf houden

JohnD

Wat het koophuis betreft, even een toelichting:

Je kan tegenwoordig wel met een nog niet verkochte koopwoning de WSNP in, de geschatte restschuld (hoogste bij executieveiling) gaat mee in de WSNP met o.a. De voorwaarden dat het huis binnen de looptijd van de WSNP verkocht wordt en de daadwerkelijke restschuld bekend is. Dit bedrag wordt dan bijgesteld gedurende de WSNP. Is de woning niet binnen de looptijd van de WSNP verkocht..dan heb je wel een groot probleem...

Versnelde toelating kan tegenwoordig ook:

Of je schulden zijn zo hoog en de verwachting van een zeer hoge restschuld bij verkoop is dusdanig reeel dat de schulden problematisch zijn en zelf afbetalen heel lang gaat duren..je kan dan een verkort minnelijk aanvragen richting de krediet bank welke dan geheid wordt afgewezen waarna je alsnog de WSNP aanvraag kan doen (minnelijk is immers afgewezen wat voorwaarde is voor WSNP aanvraag).

Of je laat jezelf failliet verklaren en dit laat je je daarna omzetten naar een WSNP waardoor je dus eigenlijk het minnelijk traject overslaat (een zogenoemde maas in de wet).

Sterkte in ieder geval.

burningspirit

@JohnD
elders op dit forum staan berichten over de mogelijkheid die je als laatste noemt: wsnp aanvraag na persoonlijk failliet
dit is voor zover ik weet niet echt een wenselijke gang van zaken bij rechtbanken
ik weet er niet heel veel vanaf, maar wij zijn al een hele tijd bezig en deze 'maas' is ons ten strengste afgeraden

van de eerste mogelijkheid : versnelde toelating , daar weet ik niets van, misschien anderen wel, die dit lezen?

Wat ik in elk geval wil meegeven aan jou, Jannie: verdiep je écht in waar je mee bezig bent, dit voorkomt dat je zijstraatjes in slaat, waar je later spijt van kunt krijgen. Zoals gezegd: de gemeente, juridisch loket en sociale raadslieden. En vraag eventueel hulp bij Humanitas; deze organisatie heeft vele ter zake kundige vrijwilligers in huis. Een mail sturen aan Humanitas in je regio kan bovendien helpen om het voor jezelf op een rijtje te krijgen en een keuze te maken welke weg je kunt/wilt gaan richting een schone lei. Succes en sterkte Jannie! Vat de koe bij de hoorns en ga er voor! Je kinderen (en jij) verdienen een beter leven en dat kun jij hun (en jezelf) geven door nu het hoofd koel te houden.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)