Rente openstaande schuld

Started by Anoniem99, Feb 24, 2014, 01:23 PM

Previous topic - Next topic

Anoniem99

Beste lezer,

Een van mijn leningen is sinds een paar weken bij een incassobureau terecht gekomen. De incassokosten zijn hier netjes bij opgeteld en van wat ik er hier over lees, niet teveel, gewoon het juiste percentage. Nu is mijn vraag, hoe gaat het met de rente? Ik zie dat ze er nu rente bij optellen, maar ik kan nergens een percentage vinden, als ik het terug reken hebben ze binnen 21 dagen dat ik nu bij het incassobureau zit, 1% rente van het totaalbedrag al erbij op geteld onder het kopje rente...hoe vaak mogen ze dat doen? Zo blijft de lening/het totaal bedrag ontzettend snel stijgen lijkt mij? Dan lukt het me toch nooit meer om af te betalen?

Alvast bedankt voor het lezen en eventueel reageren.

GR.

Anoniem

Buster

Beste Anoniem99, dat is afhankelijk van wat er in de voorwaarden van het krediet staat.

Wettelijk mag er een jaar wettelijke rente (dit jaar 3%) gerekend worden door een incassobureau.
Als er in de AV staat dat de lopende rente gehandhaafd wordt dan geld het percentage dat je betaalde over het krediet.

Anoniem99

Dank je wel Buster voor het snelle antwoord. Helaas heb ik de Algemene Voorwaarden van destijds niet meer, waarschijnlijk zal het daarin hebben gestaan. Stopt die rente ooit? Of blijft hij in het oneindige doorgaan?

sacredfour

Annoniem99,
Je hebt gewoon het recht om deze alg. voorwaarden incl. het contract op te vragen. Dit kan ook via het incassobureau.
Gaat het om een schuld die door een lening van de bank is ontstaan dan is de kans groot dat de overeengekomen rente gewoon doorbetaald moet worden. Bij een schuld uit een consumentenkoop is dit niet zo waarschijnlijk.
Als je een regeling gaat treffen voor de afbetaling van deze schuld, kan je daarbij ook een verzoek doen voor een rentestop.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Anoniem99

Dank je wel Sacredfour, dat ga ik zeker doen, niet bij stil gestaan. Ik worstel nog teveel met schuldgevoel denk ik. Ik ga een brief opstellen met verzoek voor een rentestop, op welke grond of basis doe ik dat? Gezien het feit dat ze (nu ze al mijn gegevens en financiele administratie hebben gekregen) kunnen zien dat ik voorlopig niet meer kan betalen dan dat?

sacredfour

Laat ze weten dat je bereid bent om een minnelijke regeling te treffen m.b.t. deze schuld als zij bereid zijn tot een rentestop. Gaat het hier over een lening, of een creditcard? Voordat je dit doet vraag eerst een kopie van de alg. voorwaarden en het contract. Doe dit gewoon bij het incassobureau. Vraag ook in welke hoedanigheid ze handelen. Nu vaststaat dat eiser de vordering heeft”overgedragen”mag je wel verzoeken of dit onder vertegenwoordigingsbevoegdheid is of cessie.
Gebruik ook deze zin in je brief: 
In het geval dat er een vordering is die ik wettelijk schuldig ben, dan zou ik deze graag willen voldoen zodra er duidelijkheid is hierover en zodra ik de volgende document(en) van u ontvangen heb:

En : Kennisgeving aan  Agent/Vertegenwoordiger is kennisgeving aan  Achterman.
Kennisgeving aan de Achterman is kennisgeving aan  Agent/Vertegenwoordiger.

Dit laatste betekend dat als ze zeggen voor eiser te handelen ze ook op de hoogte dienen te zijn van alle gegevens.

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Anoniem99

Wederom bedankt voor je antwoord Sacredfour, ik heb gisteren echter net een goedkeuring gekregen op mijn betalingsvoorstel. Ik had alles onderbouwd en volledig inzage gegeven in mijn in- en uitgaven, zowel privé als zakelijk.

Nu staat er inderdaad in de brief het totaalbedrag van de vordering (persoonlijke lening bij een 100% dochter DSB....:-(), maar er staat heel duidelijk bij : exclusief toekomstige rente.

Ik ga nu dus een brief opstellen dat ik hen van harte bedank voor de acceptatie van mijn betalingsvoorstel, maar graag een kopie van de algemene voorwaarden en het contract wil ontvangen omdat ik mij niets kan herinneren van een doorlopende lening bij het eenzijdig opzeggen door betalingsachterstand. Of zal ik hierin meteen verzoeken tot het stopzetten van de rente uit het contract en alleen de wettelijke rente te berekenen?

sacredfour

Doe even niks totdat je het contract en de alg. voorwaarden hebt ingezien.

Anoniem99

Ga ik doen, dank je wel voor het advies.