ING - Vesting Finance Fiditon

Started by burningspirit, Feb 22, 2014, 03:09 PM

Previous topic - Next topic

burningspirit

Hallo Ervarings-Experts Alhier,
Ik heb een vraag. Betreft een zakelijke rekening/lening bij ING. Zoals bekend hebben we in 2010 de winkel verkocht en bleven met een schuld achter. Van januari 2011 tot en met september 2012 hadden we contact met Fiditon (toen ook al met voorafgaand Vesting Finance op de brieven) en we betaalden een totaal bedrag van 850 euro ('af') tussen september 2011 en juli 2012. Laatste contact, waarbij Fiditon per mail aangaf even te zullen afwachten m.b.t. SHV, was dus in september 2012.

Misschien voor alle duidelijkheid nog even ongeveer de bedragen: hoofdsom schuld: ongeveer 90.000 euro. Nu krijgen we plots een brief van Vesting Finance Fiditon, waarbij er ongeveer 100.000 (inclusief rente en kosten dus) direct wordt opgeëist. Het is 1 vel papier en de enige dreiging die er op staat is dat we bij het BKR in Tiel zullen worden gemeld, voor zover dat nog niet het geval zou zijn. De termijn die ze noemen, tien dagen, is inmiddels verstreken, maar ik heb nog geen contact met ze gehad.

Mijn vraag is eigenlijk: wat doe ik nu? Er staat een telefoonnummer dat lijkt op het nummer dat ik 'vroeger' belde. Eerlijk gezegd heb ik nog niet durven bellen. Ik twijfel tegenwoordig aan alles en heb me in gedachten geroepen dat we toch uiteindelijk bij de ING Bank in de schuld staan. Dus ik twijfel aan de bevoegdheden van Vesting Finance Fiditon in deze. Weet iemand hier iets vanaf. Is mijn twijfel onterecht en kan ik gewoon dat nummer bellen om verdere details van hun handelwijze op te vragen? Of bel ik eerst het adviesteam zakelijk van de ING Bank? Brrrrr, de zenuwen, wil geen fouten maken die ons verder in de prut helpen weer.......
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

sacredfour

Burningspirit, tenzij de ING bank aan jouw heeft doorgegeven dat de vordering uit handen wordt gegeven aan Vesting Finance Fiditon, stuur de incassobrief. Laat in de brief blijken dat je twijfelt aan hun bevoegdheid en waarom dit zo is.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

gewoon

ha Buringspirit

Natuurlijk is die lening al bij de BKR geregistreerd, maar met deze brief zal bedoeld worden dat de hele lening als op eisbaar vermeld zal worden bij BKR.

En het mag duidelijk zijn dat je niet even met twee tassen aan het stuur afgelopen week bij het dichts bijzijnde kantoor een ton komt brengen.

Wel dat je van je laat horen hoe het er voor staat, met de SHV aanvraag het is immers alweer een tijd verder.

En in goed overleg, het dossier even aanhouden omdat jij er boven op zit, en reageert.

Elam

Incassobrief sturen als je van niets weet !! Zo kan iedereen wel op gaan eisen waar 'ie geen recht op heeft.

Quote from: sacredfour on Feb 22, 2014, 03:38 PM
Burningspirit, tenzij de ING bank aan jouw heeft doorgegeven dat de vordering uit handen wordt gegeven aan Vesting Finance Fiditon, stuur de incassobrief. Laat in de brief blijken dat je twijfelt aan hun bevoegdheid en waarom dit zo is.
Ik behandel goed wie goed is.
Ik behandel ook goed wie niet goed is, want zo bereik je de goedheid.
Ik ben eerlijk tegen wie eerlijk is.
Ik ben ook eerlijk tegen wie niet eerlijk is, want zo bereik je de eerlijkheid.
Lao Tse

gewoon

Beste Elam

Die incasso brief is grappig, voor kleine problemen of bedragen, of als je niets te verliezen hebt.

Voor SF werkt dit goed!

Buringspirit wil toch zicht houden op een schulden vrije toekomst dit door SHV en dat begint niet met een incassobureau tegen de haren in te strijken met zo,n brief, of stomweg niet van je laten horen, tot aan een failliet aan toe zelfs, hoef je niets voor te doen, of te reageren. 

Wil toch duidelijk verschil aangeven dat, hoewel het erg bijzonder is wat SF doet honderd procent, verschrikkelijk fout is voor dat deel hier op het forum, die knokken ooit te horen.

Heb een schone lei

En er mankeert niets, aan het gezonde denken van Burningspirit

burningspirit

@SF: de ING heeft wél aangegeven dat ze de vordering uit handen heeft gegeven aan Fiditon.
Degene die ik twee jaar geleden van Fiditon aan telefoon had (en die volgens mij ook verantwoordelijk was voor de laatste email met afwachtende houding m.b.t. SHV) was altijd erg vriendelijk en voorkomend. Ik weet ook dat destijds het B.A.C. (vlak vóór de situatie weer onstabiel werd) met Fiditon contact heeft gehad, waarbij Fiditon aangaf niet onwelwillend tegenover het minnelijk traject te staan. Maar nogmaals: dit is dus medio 2012 geweest.

Als ik het nu goed begrijp is de 'incassobrief' geen optie, want ING heeft daadwerkelijk de vordering uit handen gegeven aan het bedrijf dat zich in 2011 als Fiditon presenteerde bij mij: een incassobureau dat werkt in opdracht van banken, verzekeringsmaatschappijen e.d.

Heel voorzichtig trek ik nu de conclusie dat ik waarschijnlijk bij Adviesteam Zakelijk van de ING Bank om details van de overdracht naar Fiditon kan vragen. Als dit allemaal klopt kan ik Vesting Finance Fiditon bellen en de situatie opnieuw uitleggen.
Het vervelende (vind ik) is echter wel, dat ik onder de brief, die we onlangs kregen, wel een 'krabbel' maar geen naam zie staan. Volgens de info op hun site zou de naam van degene, die ons dossier beheert, op de brief moeten staan. Dat is dus niet het geval. Wel vond ik ook info over de vraag wat er gebeurd als 'je niet betaalt', wat dan de gevolgen kunnen zijn. En het antwoord kwam in de richting van wat Gewoon vermeldt: van inschakelen van deurwaarders tot inderdaad faillissement aan toe.

Verder vond ik antwoorden die verhalen over: dat Vesting Finance Fiditon altijd probeert tot een regeling te komen, dat als je met ze communiceert over je financiële toestand (bewijzen inleveren en een klein bedrag afspreken), dat ze dan bij de afspraken rekening houden met de Recofa-norm.

Het is voor mij geen optie om nu mijn kop in het zand te steken, al had ik er wel wat moed voor nodig om de vraag op dit forum te stellen, net als dat ik 'struisvogelpolitiek' weer griezelig echt de kop voel opsteken..... maar ik ben nu vastbesloten om die neigingen de kop in te drukken. Jullie helpen me daarbij voor mijn gevoel. Ik moet nu doorpakken, anders vergeef ik het mezelf nooit meer ben ik bang.

In mijn agenda zie ik dat er geen afspraken staan voor maandag dinsdag en woensdag. Dan op donderdag weer naar 'Meisje', die ons verder helpt bij de gang naar het B.A.C. Mijn plan is nu om die drie dagen volledig te benutten om meer te weten te komen over onze schulden bij ING en de Belastingdienst. Misschien moet ik op voorhand starten met een mail naar Advies Zakelijk van ING. Dat dwingt me om maandag daadwerkelijk aan de gang te gaan ermee. En misschien ook een mail naar de belastingdienst. In beide gevallen vragen om een gesprek en/of duidelijkheid i.v.m. de schulden.

gewoon

Prima

Je mag best als een struisvogel je kop in het zand steken wel met het plan, de eerste de beste glasvezel kabel in buurt boven de grond trekken met je snavel,

om te reageren
8)

Buster

hahaha @ Gewoon, heel scherp!

Burningspirit, contact opnemen is altijd goed.

De reden dat ze je nu waarschijnlijk hebben aangeschreven is een standaard brief die verzonden moet worden omdat er al een poos geen communicatie meer is geweest en idd, sinds medio 2012, dat is dus alweer 1,5 jaar geleden, bijna 2 en zij zullen verjaring willen voorkomen.
Dat er geen naam bij de ondertekening staat zegt al genoeg over het "knip en plak" werk.
Is overigens geen reden om het te negeren! ;)

Wat je kunt doen is ze vertellen hoe de zaken er nu voor staan, waar je nu mee bezig bent en ze vragen welke stukken ze eventueel nodig hebben on het dossier compleet te maken. En ze vooral te bedanken (als ze zich weer zo meedenkend opstellen) voor het geduld.
Toptip; hou het zakelijk. Hoe moeilijk ook.

Kop op dame, je doet het hartstikke goed!

burningspirit

hahahahahah Gewoon..... snif, ik kom echt niet meer bij, zit echt te hikken van de lach hier .... zoweej.... okeej, u kunt op me rekenen hoorrr..... de eerste mail is de deur al uit hier.....

uhhhh gaat dat dan via glasvezel? tsjonge..... ik leer nog es wat  ;D ;D ;D

burningspirit

Thx Buster! Het 'negeer' stadium ben ik gelukkig alweer voorbij!
Maar nog een vraagje: ik zag dat woord 'verjaring' ook al op de site van Vesting Finance Fiditon, wat betekent dat dan?
De tip van zakelijk houden en ze bedanken knoop ik in mn oren. Dat geeft voor mijn gevoel goed de toon aan die ik moet hebben in mijn mail of aan telefoon.

gewoon

Ha beste struis

De traditionele  kabel staat onder stroom !

En we houden van  je zo als bent  :)

en heb een hekel aan schrijf foutjes  maken ;)

gewoon

En wat Buster bedoeld is dat deze brief een stuiting is om verjaring voor te zijn, waar je dus wel op moet reageren meer niet.

Dus goed dat je een mail eruit gegooid hebt en deze na belt.

Daarmee maak je een goede indruk er boven op te zitten, en dat doe je ook.

Buster

Precies,

Op elke soort schuld zit een houdbaarheidsdatum. Om te voorkomen dat die datum passeert kan een schuldeiser opnieuw contact zoeken dan schuift die datum weer op, dat opschuiven heet stuiting. Officieel (als je het hebt over opgekochte verjaarde vorderingen waar dikke handel in wordt gedreven), kun je vragen op bewijs van stuiting, bevoegdheid of een akte van cessie, maar dat is in dit geval niet aan de hand.

burningspirit

Ha Gewoon,
Toch fijn dat er dan tenminste iemand van me houdt  ;D ;D ;D
Maar alle gekheid op een stokje, ik heb het even nagezocht, want duidelijker werd het er niet op.
Als een schuldeiser te lang niks van zich laat horen, kan de termijn verstrijken dat hij nog langer aanspraak kan maken op het geld, als ik het goed heb gezien is de verjaringstermijn in dit geval vijf jaar. En een 'stuiting' is dan een actie (deze brief) waardoor de verjaringstermijn weer opnieuw gaat lopen. Vanaf nu dus weer vijf jaar.
Dit stelt me wel gerust eigenlijk.

Zit ik me gelijk af te vragen wat er met die inkooporganisatie aan de hand is, die al op 3 oktober 2012 per mail liet weten dat ze het dossier 'gesloten' hebben, er niks meer aan zullen doen en als ik nog meer info wilde dan moest ik ervoor betalen, zeiden ze..... let wel: op 3 oktober 2012! Al bijna anderhalf jaar niets meer vernomen. Het idiote is ook nog, dat we op die datum een overzicht ontvingen van de schuld, zónder rente en kosten. Het enige dat we daarvan weten is dat ze het dossier hebben teruggehaald (mei 2012) bij het deurwaarderskantoor/incassobureau waar ze het aan uit handen hadden gegeven. Daar kwam ik dus pas een half jaar later achter, door dat ik zelf ging bellen met die incasso-instantie. Ik vond het een beetje gek dat we daar niet van op de hoogte waren gebracht.
Nou goed, ik wacht dat maar even af.

Heb wel weer gelijk hier door een 'soort van' overzicht gekregen en ben weer bezig met de dingen die het oorspronkelijke probleem vormen: de bank, de belasting en de inkooporganisatie. Dat voelt wel beter dan tegen onbegrijpelijke dingen moeten vechten. We zijn er nog niet, maar we komen er wel.

Buster

Even een misverstand uit de weg helpen:

Een schuldeiser betaalt een incassobureau voor zijn of haar opdracht.
Er zijn bureaus die werken met een eenmalig bedrag, maar er zijn er ook die maandelijks kosten in rekening brengen. Als er dus maanden iets openstaat en niets wordt ge?ind dan kan het dossier teruggetrokken worden omdat het meer kost dan oplevert. Dat betekent NIET dat de schuld ophoud met bestaan. De rente loopt gewoon door, maar dan zonder incasso.

Hoe dat verder wordt aangepakt, dat weet ik niet. Dat zal verschillen per schuldeiser.