Hulp nodig!

Started by Kaatje911, Feb 20, 2014, 06:48 PM

Previous topic - Next topic

Kaatje911

Hallo Allemaal,

Ik denk laat ik mijn verhaal hier maar eens plaatsen, want volgens mij zijn er heel wel ervaringsexperts  ;) Ik regel heel veel zaken voor mijn ouders. Hieronder zo kort mogelijk hun situatie: Pa 73, Ma 62. Pa 5O jaar een eigen bedrijf gehad. Al jaren ging het niet goed, maar pa wilde zijn levenswerk niet afstoten en toen hij het wel wilde bleek het niet van de hand te doen te zijn vanwege een ingewikkelde grondconstructie.

Ze hebben 135.OOO euro schuld aan de bank - hypotheek en bedrijfslening - Het huis is in zeer slechte staat en kan voor max 1OO.OOO euro worden verkocht. Gelukkig is de bank coulant. Als zij 1OO.OOO euro netto teruggestort krijgen, wordt de resterende schuld vrijgesproken. Tot nu toe is dat heel positief natuurlijk.

Feit is dat mijn ouders werkelijk geen enkele cent meer hebben en alles van de meubelen valt van ellende uit elkaar. Als het straks dan verkocht wordt, ben ik benieuwd hoe het met ze verder gaat: een verhuizing kost geld. Luxe zijn ze niet gewend, maar wanden moeten worden gesausd, een vloertje moet worden gelegd et cetera en 2.OOO/3.OOO euro ben je zo kwijt. Wij hebben het zelf niet slecht, maar zo'n bedrag kunnen wij ook niet lenen/geven.

Kan iemand mij vertellen of er een speciaal potje of iets is voor dit soort zaken? Ik hoop op een reactie.

lonkes1984

Wat een vervelende situatie, en wat lief dat je je ouders helpt!

Misschien is er bij de gemeente een potje hiervoor?
Hier staat in elk geval wel al iets: http://www.nibud.nl/inkomsten/tegemoetkomingen/bijzondere-bijstand.html

Duurzame gebruiksgoederen

In veel gemeenten is het mogelijk om een vergoeding aan te vragen voor de vervanging van apparatuur of meubilair zoals een wasmachine, koelkast, televisie of bank. Voorwaarde is vaak dat u al enige tijd (meestal 3 of 5 jaar) op bijstandsniveau leeft. Bovendien moet u kunnen aantonen dat het apparaat of meubel daadwerkelijk kapot is. Vaak is er een maximumbedrag dat per jaar kan worden aangevraagd.

Succes en sterkte!
Don't look back.... You're not going that way!

tuthola

Hoi Kaatje 911,

Ik denk dat je het beste bij de gemeente kan navragen hoe het met de verhuiskosten zit, dit hangt allemaal af van de totale inkomsten van je ouders, als je ouders op of om het minimum zitten samen dan hebben ze een kans van slagen voor de vergoeding van de verhuiskosten.

Oeps lonkes was me voor  ;) als je gaat kijken typ dan ook de plaatsnaam in daar de ene gemeente de andere niet is wat betreft vergoedingen en regels.

M.vr.gr.

Xdewit

ik dacht dat dat soort kosten alleen in een leenbijstand werden gegeven? Maar ik weet dat niet zeker.