Hypotheek Restschuld, Scheiding, Van A tot .....weet ik nog niet

Started by May Day, Feb 20, 2014, 04:24 PM

Previous topic - Next topic

sacredfour

May Day   Voor een hele andere insteek in het probleem restschuld ga eens kijken op het forum van hypotheekdrama.nl
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

May Day

@tuthola,

op de 1e plaats van de 4 mogelijkheden staat :
huis verkopen, huis huren .....

Maar of minnelijke regeling cq WSNP uiteindelijk mogelijk is, inderdaad heb ik geen toezegging over.
Op dit moment heb ik alleen de voorlopige afwijzing met als opmerking/advies meegekregen om mij weer te melden, zodra ik huis/hypotheek EN echtscheiding geregeld heb.

Mijn prio wil ik daarom nu ook naar de echtscheidings-procedure verschuiven. Ik had hierover eigenlijk al principe afspraken gemaakt met mijn vrouw. Ik dacht namelijk, dat je onderling afspraken kon maken over de alimentatie, maar schijnt toch niet zo te werken en ben je toch gebonden aan bepaalde normbedragen.

Tegelijkertijd is mij door de hypotheekverstrekker ZELF geadviseerd om zelf na te gaan wat de mogelijkheden zijn van een herfinanciering. Uiteraard stond ik hier zelf ook van te kijken, maar goed als dat de volgende stap in het proces is, dan doen we dat dan maar.

Ik heb dus nog de hoogte van de te betalen alimentatie nodig om mijn hypotheek(on)mogelijkheden te bepalen. Daarom heb ik dus toch maar besloten om een mediator in te schakelen. Dit om de reeds gemaakte principe afspraken m.b.t. de alimentatie te laten toetsen.

Ben daarna inderdaad benieuwd of ik überhaupt een offerte ga krijgen.

Buster

MayDay, ik ben even gaan zoeken.

Op deze site kun je zelf een berekening maken die een inschatting geeft.
Dan kun je zelf bedenken of mediation noodzakelijk is.
In jullie geval spelen er meerdere zaken mee.
De aankomende restschuld zijn jullie beide voor aansprakelijk, je zou kunnen vastleggen dat alleen jij die betalingen op je neemt en dat terug te zien is in een verminderde vorm van alimentatie (dat kan trouwens alleen als de ex partner geen aanspraak maakt op een WWB uitkering)

Het risico wat hierbij gelopen wordt is zodra de betalingen rondom de restschuld niet meer nagekomen kunnen worden, denk bijvoorbeeld aan verlies van werk, dat beide dan weer aansprakelijk zijn voor de restschuld. De afspraken rondom de alimentatie worden dan door de bank van tafel geveegd.
Wat ik wel opvallend vindt is het meedenken van de bank in dit stadium, dat biedt wel perspectieven.
Beter zo trouwens dan een stijve houding.

http://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/kinderalimentatie-berekenen.html

Libra

Al is het een beetje laat......... :P, van harte welkom op het forum May Day!

Als we nu even los van alle emoties die deze situatie met zich meebrengt (echtscheiding plus schulden) naar de huidige omstandigheden kijken, valt me 1 ding op in jouw verhaal.
Of laat ik het goed zeggen, iets waaraan voorbij gegaan wordt.

Dit roept meteen de eerste vraag op, namelijk ben je in gemeenschap van goederen getrouwd of op huwelijkse voorwaarden?
Want, hoe dan ook, het is niet zo dat de totale schuld alleen op jouw conto komt!
Met andere woorden: de schuld dient verdeeld te worden over jou en jouw a.s. ex-vrouw, daar jullie beiden hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de afgesloten financiële contracten/overeenkomsten.

Stel dat jullie in gemeenschap van goederen zijn getrouwd, dan worden de schulden over jullie beiden verdeeld en blijf jij dus niet achter met een schuld van â,¬ 188.000 (even globaal), maar met een schuld van â,¬ 94.000.
In het geval jullie op huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd, dient er naar evenredigheid van de voorwaarden een verdeelsleutel te worden gemaakt.

Ten tweede: als ik goed tussen de regels doorgelezen heb, verdien jij nu een dusdanig salaris dat je niet in aanmerking komt voor een sociale huurwoning.
Dan ben je inderdaad beter af als je nu op zoek gaat naar een redelijk geprijsde koopwoning en een hypotheek afsluit waarin je de restschuld van de huidige woning meeneemt.
De banken staan op dit moment absoluut open voor die optie en zeker als je deze afsluit bij je huidige hypotheekbank.
Het bijkomende voordeel hiervan is dat de rente van de restschuld voor de komende 10 jaren opgevoerd mogen worden als aftrekpost bij de Belastingdienst en jouw woonlasten op die manier lager uit zullen vallen dan wanneer je een huurwoning zou moeten betrekken die buiten de sociale norm valt.

Met andere woorden May Day, er zijn meerdere wegen die leiden naar Rome, waarbij een aanvraag schuldhulpverlening niet altijd de beste of meest gunstige oplossing is.

Hoe dan ook, het eerste wat nu moet gebeuren is dat de woning zo snel mogelijk te koop moet worden gezet!
Let er daarbij wel op dat de vraagprijs heel reëel is!!
Dit om te voorkomen dat het een heel langdurig proces wordt eerdat de woning verkocht wordt en je daardoor in een patstelling terechtkomt, waardoor je niet kunt gaan werken aan oplossingen en het aanpakken van de schulden op de lange baan geschoven wordt.

Persoonlijk ben ik van mening dat in jouw specifieke geval de schuldsanering (een minnelijk of een WSNP traject) géén goede oplossing is, omdat je heel veel mogelijkheden hebt om de problemen aan te pakken.

In eerste instantie zien mensen vaak door de bomen het bos niet meer en denken dan onmiddellijk dat een traject de enige mogelijkheid nog is.
Soms is dat inderdaad ook zo, maar dat geldt niet in alle gevallen.

Heel veel succes en sterkte!!

May Day

Hallo allen,

De update van de afgelopen periode.

Ik ben met name bezig geweest met verdergaan met de scheidingsprocedure. Dat was voor mijzelf tenminste toch wel prio 1 geworden.
Wel heb ik contact gehouden met de geldverstrekkers en mij met veel pijn (spreekwoordelijk dus) en moeite aan de betalingsregelingen kunnen houden. Het is ook gebeurd, dat ik moest bellen/contact opnemen i.v.m. maar gedeeltelijk aan de regeling kunnen voldoen. Ja, dan slaap je wel een paar dagen slecht. Maar goed, toch weer uitstel gekregen en dat is dus allemaal alweer recht gekomen.

Zaken omtrent de scheiding zijn op gegeven moment sneller gaan lopen op het moment, dat er een scheidingsburo bij kwam kijken. We hebben eerst zelf grotendeels de afspraken gemaakt en ook over de alimentatie. Eigenlijk wilde ik de hoogte van de alimentatie zelf regelen, maar mijn vrouw gaf de voorkeur aan laten berekenen.
Ik heb er op dat moment toen dus maar voor gekozen, om het maar uit handen te gaan geven. Ook wel omdat ik het allemaal te veel vond worden. Hoe meer ik op internet zat, hoe meer materie er weer  bij kwam.

Dus maar weer via hetzelfde internet op zoek naar zo'n buro. Ja, dan ben je ook weer even bezig. Maar aangezien het budget er niet is, ben ik op zoek gegaan naar een buro voor relatief weinig. Ja, tijd zal het leren of dit verstandig is, maar zie ik dan wel weer.
Ik heb gelukkig ook weer afspraken kunnen maken met buro en de advocaat omtrent de betaling hiervan. Zo zie je maar weer, het ene is weg en hop het andere direkt erachter aan.

Ik kon bovenstaande achterstanden/aankomende scheidingskosten dus alleen bekostigen vanwege uitgekeerde jaarlijkse winstuitkering en het  nog te verwachten vakantie-geld. Dat heeft dus allemaal al een bestemming gevonden, easy come easy go!!
Toch ben ik blij, dat ik het gedaan heb i.p.v. een doe-hetzelf cq. online scheiding. Als je dingen zelf doet, gaat het allemaal echt stukken langzamer is mijn gevoel. Dat loopt dus en is geheel geregeld bv. inclusief de subsidie-aanvraag voor mijn vrouw i.v.m. haar inkomen.

De status over de hypotheek :
Ik ben dus zoals de hypotheek verstrekker had ge?informeerd op zoek gegaan naar een hypotheek-adviseur. Na wat rondbellen/informeren tegen beter weten in ben je er dus vrij snel achter, dat de optie hypotheek en restschuld onderbrengen bij een andere bank niet gaat lukken.
Ook hier ben ik nu uiteindelijk in zee gegaan (weer veel internetten) met een hypotheek-adviseur. Ik heb wel echter eerst de kaarten op tafel gelegd, zodat ook hij wist waar hij aan toe was.
Verder heb ik zo duidelijk mogelijke afspraken gemaakt met de adviseur omtrent de dienstverlening en vooral wanneer deze stopt.
Voor de betaling van de hypotheek-adviseur heb ik gelukkig ook een regeling kunnen treffen.

Ik heb wel het gevoel, dat ik door derden erbij te halen wel meer schot in de zaak heb gekregen. Daar ben ik wel blij ook mee, omdat mijn aanstaande ex inmiddels een huis van de woningstichting toegewezen heeft gekregen.
De komende periode zal wellicht meer duidelijkheid over mijn situatie gaan geven. Ik houd jullie weer op de hoogte of mocht je iets willen weten/toevoegen, lees ik het graag.

Buster

Hoi Mayday, sorrie voor de wat late reactie.

Je bent wel druk bezig geweest.
Goed om te lezen dat er schot in de zaak zit, of eigenlijk zaken.
En dat je aanstaande ex een huis heeft, dat is toch ook een zorg minder.
Jammer dat het onderbrengen niet is gelukt.

Wat is de optie nu?
Goed trouwens dat je direct afspraken hebt gemaakt over de betalingen.
Dat neemt ook wat druk van de ketel,...
De bank had voorgesteld dat je in het huis zou blijven wonen, hebben ze nog een andere optie geboden?

May Day

Het onderbrengen van de hypotheek bij een andere geldverstrekker dan mijn eigen bank, wordt een moeilijke/onmogelijke zaak volgens de hypotheek-adviseur.
Er blijft in principe dus alleen de mogelijkheid van mijn eigen bank over, maar hierover hoor ik komende weken meer of er nog mogelijkheden zijn.

Buster

Ik ga voor je duimen.
Hopelijk hebben ze nog andere ideeën behalve zelf in het huis blijven wonen.

May Day

Afgelopen weken veel (digitaal) papierwerk verzameld en doorgestuurd.
Ik heb gelukkig dus nog beschikking over internet en een koelkast van een laptop. Maar gelukkig doet alles het prima.
Ik vroeg me daarom meteen af, hoe je dit allemaal moet doen zonder internet. Heeft iemand hier ervaring mee, lijkt me namelijk een enorme crime om zonder internet te zitten.
En misschien nog beter zijn hier oplossingen voor? Kan je ergens terecht  bv. Ik zag nl. bij het gemeentehuis en het kantoorgebouw van de sociale dienst volgens mij wel  een aantal openbare computers staan. Ik heb echter niet gekeken wat je er allemaal mee kon en lijkt me ook niet bepaald lekker werken.

Buster

Hoi Mayday, tja daar zeg je wat,..

Bij de Sociale Dienst is er wel internet beschikbaar, maar om daar nou de tijd te nemen of krijgen om zaken op je gemak uit te zoeken, geen idee.

Boeddha

Bij bibliotheken kan je ook internetten voor een klein bedrag en daar ook printen.
Be strong, have faith!