Mijn verhaal, waar te beginnnen....

Started by lonkes1984, Feb 18, 2014, 10:49 PM

Previous topic - Next topic

Buster

Lonkes, heeft de SHV of je bewindvoerder je vertelt hoe je er qua kansen voorstaat?
Zij kennen namelijk je dossier van binnen en van buiten dus kunnen zij je een goede inschatting geven. (waar je natuurlijk niet vanuit mag gaan, je weet nooit hoe de bal rolt.)

Onze ervaring is buiten het ontstaan van de schulden (als je bijvoorbeeld fraude hebt gepleegd vermindert dat je kansen aanzienlijk) is het vooral belangrijk dat je de nadruk NIET legt op anderen die fouten hebben gemaakt. Hou het vooral bij de feitelijke dingen die je zelf hebt ondernomen.
Bijvoorbeeld: bezuinigen, contact onderhouden, je basislasten stabiel gehouden, tussentijds geen nieuwe schulden hebben gemaakt. Dat soort zaken, dat geeft aan hoe groot je motivatie is.
Naast alle feitelijke schulden is je motivatie een groot onderdeel van het oordeel van een rechter.

Boeddha heeft zelfs complimenten gekregen in haar tweede poging dat ze zo hard haar best had gedaan om de schulden aan te pakken, zowel van de rechter als van een incassobureau (moet niet gekker worden).
Het kan dus echt.

Maar zoals ik al zei, het is lastig inschatten op afstand, ga daarom uit van de info die je krijgt van de SHV en je bewindvoerder. Enne,.. als zij zeggen dat er een kans is, dan is er dus een kans.
Ach en die advocaat, tja wat die adviseert kun je alleen naar raden, tenzij je ex het op FB zet ;)
Hij zal nooit het advies geven dat nadelig voor je ex uitpakt, maar dat wil dus niet zeggen dat je ex daar naar luistert. 

Knibbel

Hoi Lonkes, heb met enig plezier alle reacties op jouw topic gelezen. En wat ben ik blij om te lezen dat dit jou nu al geholpen heeft om anders naar de zaken te kijken. Wat een ommekeer.... en al helemaal als het om jouw ex gaat.  Ja, en Buster mag dan wel zeggen dat ze eigenlijk niet mag gniffelen, maar wij doen dat allemaal een beetje, geloof ik. Ha, jouw ex dacht jou te kunnen pakken, maar hoe leuk zou het zijn wanneer jij hem straks met en door alle goede adviezen van jouw bewindvoerder en ook van de (ervarings) profs hier op dit forum, hem met zijn eigen wraakacties om de oren kunt slaan (oei, mag dit misschien eigenlijk ook niet zeggen).  :)

Quote from: Buster on Feb 19, 2014, 08:15 PM
Fijn om te lezen dat je gerust gesteld bent en zo langzamerhand weer wat hoop hebt.
Ik ben benieuwd, wanneer is de zitting? Dan gaan we voor je duimen!
Ik hoop van harte dat je toegelaten wordt tot de wsnp, mijn duimen zijn nu al begonnen met draaien....
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Boeddha

Quote from: Knibbel on Feb 19, 2014, 08:45 PM
Hoi Lonkes, heb met enig plezier alle reacties op jouw topic gelezen. En wat ben ik blij om te lezen dat dit jou nu al geholpen heeft om anders naar de zaken te kijken. Wat een ommekeer.... en al helemaal als het om jouw ex gaat.  Ja, en Buster mag dan wel zeggen dat ze eigenlijk niet mag gniffelen, maar wij doen dat allemaal een beetje, geloof ik. Ha, jouw ex dacht jou te kunnen pakken, maar hoe leuk zou het zijn wanneer jij hem straks met en door alle goede adviezen van jouw bewindvoerder en ook van de (ervarings) profs hier op dit forum, hem met zijn eigen wraakacties om de oren kunt slaan (oei, mag dit misschien eigenlijk ook niet zeggen).  :)

Quote from: Buster on Feb 19, 2014, 08:15 PM
Fijn om te lezen dat je gerust gesteld bent en zo langzamerhand weer wat hoop hebt.
Ik ben benieuwd, wanneer is de zitting? Dan gaan we voor je duimen!
Ik hoop van harte dat je toegelaten wordt tot de wsnp, mijn duimen zijn nu al begonnen met draaien....
een grote big smile hier....toch altijd leuk om via via nog dingen te lezen van exen.
zo weet ik dat mijn ex nu weer samenwoont met iemand die (nog) geld heeft.
eens kijken hoe lang dat gaat duren #grijns
Be strong, have faith!

lonkes1984

Buster... SHV heeft het alleen over het dwangakkoord gehad. Ze zei dat ze bij de rabobank (die lang niet akkoord gegaan is) zich geen zorgen maakte, maar dat ze nu geen uitspraken durft te doen zou het tot een dwangakkoord komen. Ze zei wel: als dat afgewezen wordt wordt het WSNP, het is alleen rot dat je dan dat jaar kwijt bent, maar het is niet het eind van de wereld.

Ik leg sws juist niet de schuld bij anderen. Ik neem volledige verantwoording voor de schulden, IK ben zo dom en naief geweest, IK heb toegelaten dat iemand mij zo misbruikt heeft, IK moet het oplossen.
Ik had voor aanvraag geen achterstanden in de vaste lasten (dit had SHV nog niet vaak meegemaakt, er was geen stabilisatie nodig),en ik betaalde zoveel mogelijk af aan schuldeisers. Er was alleen niet genoeg om alle schuldeisers te kunnen betalen, of iets te kunnen bieden, vandaar SHV aanvraag.
SHV zegt dat ik heel actief, gemotiveerd en betrokken ben, dus dat is wel heel positief.

Knibbel hahaha ik hoop dat ik er ook snel weer om kan lachen, ik moet nu in elk geval lachen om je berichtje. ;D

Nog een vraag (sorry!) ... Als er een dwangakkoord zou komen, dan is hij natuurlijk met zijn advocaat ook bij de rechtszaak. Vraagt de rechter dan persoonlijke dingen, zoals het ontstaan van mijn schulden?? Er zijn namelijk dingen die ik echt niet wil dat hij weet.
Vind het heel anders als hij erbij zit, of bijvoorbeeld iemand van de rabobank.
Krijg je bij een dwangakkoord gelijk uitspraak? En wordt gelijk ook een beslissing genomen over WSNP?

Duim allemaal dat hij ALSNOG akkoord gaat met SHV  :D Dank jullie wel!!

Boeddha hahaha soms zijn we net sherlocks ;-)

Don't look back.... You're not going that way!

Buster

Hmm dat weet ik eerlijk gezegd niet.

Wat er meestal gebeurt is dat het elkaar opvolgt. Eerst wordt er gekeken of het tot een dwangakkoord komt, komt dat niet gaat de rechter door met het behandelen van de WSNP aanvraag. Zover ik weet mag daar niemand anders bijzijn. Dus ook je ex niet.
Lijkt mij,.. mocht het anders lopen, dat je eventueel kunt verzoeken, "gezien de aard van jullie verstandhouding" dat ex daarbij niet aanwezig is. Dat lijkt me een redelijk verzoek.  Toch?

lonkes1984

Ik weet het ook niet... Ik weet alleen dat toen SHV zei dat ze de rabobank ging bellen om te zeggen dat ze een dwangakkoord ging aanvragen ze mij uitlegde dat iemand van de rabobank dan ook naar de zitting zou komen om uit te leggen waarom ze niet akkoord gaan.
Daarom neem ik aan dat hij als schuldeiser zijnde dus ook aanwezig mag zijn.
Ik vind het inderdaad een niet meer dan redelijk verzoek, ik zal SHV vragen dit gelijk aan te geven daar.
SHV gaat in elk geval wel mee naar de rechtbank, zei ze toen in het verhaal over de rabobank, om uit te leggen waarom een dwangakkoord juist wel zou moeten. Neem aan dat ze dat nu ook doet.

lonkes1984

Zooo even de laatste ontwikkelingen 'spugen'...

Ben weer helemaal opgedraaid. >:(

Net een telefoontje van mijn SHV.
Advocaat van mijn ex had gebeld met het verzoek dat mijn ex alle akkoorden wil inzien die er zijn met andere schuldeisers.
SHV had aangegeven dat zij een professionele instelling zijn, dus dat ze er vanuit kunnen gaan dat alle informatie klopt.
Nee nee, mijn ex wil 'eerst zien dan geloven' .
SHV heeft aangegeven dat dit een uiterst vreemd verzoek is dat zij nog nooit eerder heeft gehad in haar carrière als SHV.

SHV heeft daarom contact opgenomen met het hoofdkantoor van Plangroep.
Hier hebben ze aangegeven dat ze dit ongelooflijk vreemd en ongebruikelijk vinden, en dat ze dit ten strengste afraden aangezien het hier om vertrouwelijke informatie gaat.
Echter zou ik, als client zijnde, de eindbeslissing hierover hebben, maar mocht ik dit toestaan wilde Plangroep dat ik een verklaring kwam ondertekenen waarin staat dat ik eigen verantwoording neem voor alles wat er gebeurd met de vertrouwelijke informatie.

Hierna heeft SHV mij gebeld, en mij dus ook ten strengste afgeraden dit te doen.
Uiteraard ben ik hier niet mee akkoord gegaan. Hij heeft de totale schuldensom al openbaar gemaakt, laat staan wat hij met deze informatie allemaal zou doen. Daarnaast heeft hij er totaal niets mee te maken wat er allemaal in mijn dossier staat.
Schuldeisers zijn akkoord, er staat zelfs in de brief die hij gekregen heeft hoeveel de einduitdeling zal zijn, dus waarmee de schuldeisers akkoord zijn gegaan.
Dit is de enige informatie die een schuldeiser nodig heeft.

SHV is het langzaam moe. Ze zegt het lijkt wel een soap, zelfs een buitenstaander ziet dat hij alleen maar dwars wil liggen. Ze zegt als hij nu niet akkoord gaat dan gaan we naar de rechter, dit had hoofdkantoor van Plangroep ook aangeraden.
Ze zei: maak je over dat dwangakkoord maar niet teveel zorgen, hij heeft het zichzelf heel moeilijk gemaakt door zijn tijd rekken en vreemde verzoeken, dat komt wel goed.

Advocaat van mijn ex had ook aangegeven dat ik nooit in de WSNP zou kunnen komen met een terugbetaling van toeslagen aan de belastingdienst. Echter zegt SHV dat dat wel kan, behalve als je niet kunt weerleggen dat het bewust gedaan is. Dat kunnen wij wel weerleggen, en daarnaast is een deel van die toeslagenschuld voor hem (dat weet hij alleen nog altijd niet haha).

SHV ging nu advocaat mailen dat zij mijn vertrouwelijk dossier niet krijgen.

Nou... tot zover GTST  ;)

Boeddha

GRMBL wat een sukkel eerste klas!

Heel goed dat ze je zo steunen in alles! Laat je niet gek maken door die ex van je! Hij snijdt zich zo in zijn eigen vingers! Hier geloven wij in Karma...what goes around comes around!

Be strong, have faith!

burningspirit

Tsjonge zeg....... nooit zóveel domheid van een ex bij elkaar gehoord....... sorry dat ik het zeg  :-[ maar die ex 'spoort' echnie.... hou het hoofd koel Lonkes! anderen duimen en ik bid.... voor een goede afloop van deze soap  ;D ;D ;D
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Buster

Lonkes is snap dat je kwaad bent. En terecht.

Ik sluit me helemaal aan bij wat de SHV heeft gezegd, en die advocaat,... die doet aan bangmakerij.
Ja, tuurlijk gaat de rechter vragen hoe de belastingschulden tot stand zijn gekomen, hij zou zijn werk niet goed doen als hij dat niet deed. Maar dat wil niet zomaar zeggen dat het daarvan afhangt.

Enne,.. stel nou hé,.. stel nou dat, het absolute doemscenario. Het komt tot een afwijzing van de WSNP. Dan mag je ex als ALLERLAATSTE aansluiten in de rij.
Zijn schuld is geen velden of wegen een "preferente" schuld te noemen.

Maar zover komt het niet, want daarvoor heeft hij niet alleen met de rare verzoeken maar zeker ook met zijn FB berichten zijn eigen glazen al lang en breed ingegooid.
(ben meestal niet zo partijdig, maar dit is wel een hele nare, karma technisch onhandige en zeer ziekelijke manier van omgaan met een medemens.)
Zeg maar wanneer het voor een rechter komt, gaan we met zijn allen voor je duimen!

Zet ém op!!

lonkes1984

Dank jullie wel!!
Zeker blijven bidden en duimen voor een goede afloop voor deze soap!  :D

Buster: ik weet idd wel dat een advocaat aan bangmakerij doet, maar  je bent kwetsbaar op zo een moment en dan komt dat wel ff binnen... Ze heeft het afgelopen jaar al vaker gedreigd met dingen die ze niet waar kan maken. Ook met uitspraken waaruit zou blijken dat na een traject nog regresrecht toegepast kan worden. Echter in die uitspraak was een schuldbekentenis getekend. Dat is bij ons niet aan de orde. In dezelfde brief vroeg ze aan mij om een schuldbekentenis te tekenen  ::) ... Alsof ik een achterlijke ben  :o

De steun is heel fijn, van mijn SHV, mijn bewindvoerster is ook super betrokken, en hier ook!
Dank jullie wel!  :-*

lonkes1984

Een beetje goed nieuws!

Volgens de proefberekening van de belastingdienst krijg ik over 2013 2800 euro terug.
Mijn schuld bij hun is 3300 euro.
Die 2800 euro houden ze dan automatisch in om die schuld te verrekenen, waardoor er 2 positieve dingen zijn:

1. ik heb regresrecht op mijn ex, hij was immers mijn toeslagenpartner en is ook verantwoordelijk voor een gedeelte van de schuld. Hierdoor is er ook onderhandelingsruimte. Ik wil best mijn regresrecht laten vallen als hij akkoord gaat met SHV.  8)
2. de schuld bij de belastingdienst is fors kleiner. Mocht een eventuele WSNP afgewezen worden op deze schuld is er altijd wel iets te regelen om dat af te betalen, waardoor ik wel in aanmerking kom.

Even adem halen dus... Shit dat het carnaval is, en iedereen vrij heeft t/m woensdag... Bewindvoerder heb ik net wel een berichtje gestuurd.

chapter

hoi lonkes
Is dat zo ik heb altijd gehoord dat degene die de toeslag aanvraagt en betaald krijgt verantwoordelijk is.
daardoor komt het geregeld voor dat na uit elkaar gaan de ene partner is toegelaten en de ander niet omdat deze de toeslagaanvragen is.
terwijl deze in relatie ook op hoogte was van oneigenlijk gebruik van bv kinderopvangtoeslag.

lonkes1984

Quote from: chapter on Mar 01, 2014, 04:39 PM
hoi lonkes
Is dat zo ik heb altijd gehoord dat degene die de toeslag aanvraagt en betaald krijgt verantwoordelijk is.
daardoor komt het geregeld voor dat na uit elkaar gaan de ene partner is toegelaten en de ander niet omdat deze de toeslagaanvragen is.
terwijl deze in relatie ook op hoogte was van oneigenlijk gebruik van bv kinderopvangtoeslag.

De belastingdienst heeft mij verteld dat de toeslagenpartner even verantwoordelijk is als de aanvrager. Ze zeiden: We beginnen bij de een, als die niet betaald om welke reden dan ook gaan we naar de ander.
M.a.w. de toeslagenschuld is nu gesaneerd, als mijn ex akkoord gaat en het traject lukt, dan gaan ze na afloop van het traject de rest bij mijn ex halen.
Ook mijn advocaat heeft dit bevestigd.

Toeslagen staan altijd maar op 1 naam, maar dat betekend niet dat de toeslagenpartner niet verantwoordelijk is volgens de belastingdienst!
De toeslag werd sws uitbetaald op onze gemeenschappelijke rekening, dus van 'diegene die het krijgt' is geen sprake.
Bewust hebben we mijn ex nog niet verteld over de terugbetaling, en het voornemen van de belastingdienst om de rest op hem te verhalen. Nu hebben we onderhandelingsruimte, vooral als ik het grootste gedeelte afbetaald heb (dmv de teruggave die ze verrekenen).

Oneigenlijk gebruik, bewust gefraudeerd, is een ander verhaal. Dan gaat de belastingdienst bijna ook nooit akkoord in een minnelijke schikking volgens SHV. Dat is bij mij gelukkig niet aan de orde.

Buster

Chapter, als je fiscale partners bent gaat de BD ervan uit dat beide op de hoogte zijn van wat de ander doet.

Je bent en blijft zelf namelijk verantwoordelijk voor je eigen administratie.
Als jij dat uit handen geeft aan je fiscale partner, ben je toch zelf aansprakelijk.