Mijn verhaal, waar te beginnnen....

Started by lonkes1984, Feb 18, 2014, 10:49 PM

Previous topic - Next topic

lonkes1984

Waar moet ik beginnen....
Even een verkorte versie...

Begin 2012 na een moeilijke relatie uit elkaar gegaan, huis verkocht met NHG, maar een restschuld van een lening waarvoor we allebei hoofdelijk aansprakelijk zijn. Daarna toen ik psychisch een wrak was, een verkeerde man tegen gekomen, drugsverslaafd. Ik raakte iedereen kwijt, familie en een hoop vrienden omdat hij mij 'separeerde'. Op korte tijd heeft hij op mijn naam een heleboel schulden gemaakt, waarbij ik mijn ogen niet sluit voor mijn eigen na?iviteit (achteraf gezien).
Ik had een baan, betaalde alles af, maar kwam in de ziektewet. Contract werd niet verlengd, dus werd mijn ziektewet teruggezet naar 70%. Onmogelijk om hiermee alle schulden af te blijven betalen...
Uiteindelijk zomer 2012 in therapie gegaan, mijn ogen werden geopend, relatie beëindigd.
Terugverhuisd met mijn dochter naar mijn oude woonplaats, dicht bij mijn ouders. Contacten hersteld, dingen uitgepraat, en toen.....
Kwam het besef van alles.

Een paar maanden geprobeerd de eindjes aan elkaar te knopen, uiteindelijk een grote drempel overwonnen door naar SHV te stappen bij de gemeente. Dit was begin juni 2013.

Ondertussen liep (en loopt) mijn therapie bij psychotherapeut en psychiater trouwens door. Hierdoor heb ik hele pijnlijke inzichten gekregen in de redens waarom ik het allemaal zo ver heb laten komen, waardoor ik mij zo heb laten inpakken enz. Ik ben een stuk sterker geworden, ben bezig met dingen uit mijn verleden te verwerken en ervoor te zorgen dat dit nooit meer gebeurd.
Helaas levert de stress rondom SHV heel veel vertraging op in mijn behandeling. Dat zit mij allemaal zo hoog, dat de dingen die eigenlijk behandeld zouden moeten worden blijven liggen. Hopelijk komt hier snel verandering in.

De weg naar het minnelijke traject was moeilijk. Er waren (zijn) veel schuldeisers en deze moesten natuurlijk allemaal akkoord gaan. De onzekerheid in combinatie met hoe slecht ik toch al in mijn vel zat was slopend. De angst voor aanvraag WSNP was heel groot, ik kon me niet voorstellen dat ik ooit tot de WSNP toegelaten zou worden door de manier waarop mijn schulden ontstaan waren.
Daarnaast een bewindvoerster aangedragen door SHV (ook een heel verhaal) die een potje maakte van mijn financien. Ik had mijn financien namelijk goed op orde, ik had geen achterstanden in huur, ziektekostenverzekering, water, gas, licht. Het betrof alleen de oude schulden. Ik volgde de bewindvoerster met argusogen, ik wilde vertrouwen in haar krijgen, maar zij liet hele andere dingen zien. Aangezien ik zelf altijd gewerkt heb met een doelgroep waarbij iedereen onder bewindvoering stond wist ik (gelukkig) enigszins wat ik mocht verwachten en heb ik op tijd ingegrepen voordat de achterstanden te groot waren (ze betaalde rekeningen niet!). Helaas weinig tegen haar kunnen ondernemen aangezien dit was voordat er een beschikking was van de rechtbank, dus zg tijdens budgetbeheer.
Zelf op zoek gegaan naar een goede bewindvoerster, en gevonden gelukkig. In september heeft zij alles overgenomen en in november waren mijn financien stabiel en op orde. In oktober is de bewindvoering uitgesproken per 1 december 2013.
De 2e week van januari kreeg ik HET verlossende telefoontje; iedereen was akkoord na dreigen met een dwangakkoord, het traject was geslaagd.
Door een belastingteruggaaf te verrekenen was mijn startdatum ipv naar 1 oktober teruggezet naar 1 juni, dus ook dat was goed nieuws: 1 juni 2016 zou mijn einddatum worden!
In diezelfde week werd ik door het UWV 100% afgekeurd.
Tijd om aan de opbouw te beginnen, tijd om te werken aan de toekomst....

Totdat ik een week later telefoon kreeg van de schuldhulpverleenster.
Mijn ex had met een erfenis onze gemeenschappelijke lening afbetaald, waardoor hij nu regresrecht op mij heeft. HIJ is dus nu een schuldeiser en hij moet dus nu akkoord gaan.
Dit was 3 weken geleden, schuldhulpverleenster is in onderhandeling met zijn advocaat maar hij gaat nergens mee akkoord.....

De angst is in alle hevigheid terug... schuldhulpverleenster zal als dit zo blijft een dwangakkoord gaan aanvragen, maar zijn advocaat had aangegeven dat zij hier tegen in verweer zal gaan omdat het aanbod niet redelijk is tegenover de schuld. Echter zegt schuldhulpverleenster dat het aanbod het maximale is wat er in mijn situatie af te lossen valt. Daarnaast zijn alle andere schuldeisers akkoord. Hij is wel de grootste schuldeiser, maar minder dan de helft van de totale schulden. Er valt niet meer winst te halen uit een WSNP traject volgens schuldhulpverleenster, juist minder omdat eerst de kosten voor bewindvoering ervan af gaan.
En dan de angst voor de WSNP weer.... De toelating dan. Niet voor de WSNP zelf, het is mijn enige uitweg....

Sorry voor dit misschien een beetje onsamenhangende verhaal... Ik kan er een boek overschrijven helaas en het zit zooo hoog   :'(
Mijn psychotherapeute zegt: de oorlog moet bijna voorbij zijn, het kan niet blijven duren... Daar probeer ik mij dan maar aan vast te houden...  :-\
Don't look back.... You're not going that way!

Knibbel

Hallo Lonkes,
Allereerst wens ik jou welkom op het forum.

Jeetje, wat een verhaal. Heb het twee keer moeten lezen voordat alles goed tot me doordrong. Wat een ellende en zorgen heb je de afgelopen twee jaar achter de rug. Dat je dit allemaal toch overleefd hebt tot nu toe, vind ik wel enorm knap van je. Getuigt toch van een interne vechtlust bij jou.

Ik zit zelf niet in de wsnp, maar op het forum zitten enkele leden die bijna alles hierover weten en zij zullen zeker heel graag vragen van jou beantwoorden of hun ervaringen met jou willen delen.

Zo te lezen zit je nog volop in de strijd, angst en onzekerheid. Het verwerken van je verleden, de aanvraag van de wsnp, jouw toekomst en dan ook nog eens het gevoel in de tang te zitten door jouw ex omdat die nu in een soort machtspositie ten opzichte van jou zit. Er komt nog heel veel op je af.

Ik wil je dan ook van harte toewensen dat dit forum, die door de leden als een grote familie,aanvoelt, net als bij mij als een soort warme deken over je heen mag vallen. Hier kan en mag je jouw angst, frustraties, hoop enz. van je afschrijven.

En jouw psychotherapeute heeft gelijk: deze oorlog in en rondom jou zal niet eeuwig duren. Ook voor jou is er  licht aan het eind van de tunnel, al zie je die misschien nu nog niet.....

Heel veel sterkte en hou vol......
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Buster

Beste Lonkes1984,

Welkom op het forum.
Jasses wat een rotstreek zeg.

Om je wel even wat moed mee te geven.
Het feit dat je met de overige schuldeisers een akkoord hebt kunnen bereiken spreekt in je voordeel.
Het feit dat hij je ex is en daarom niet akkoord gaat spreekt in zijn nadeel.
Het feit dat je overal steeds zo goed in de gaten hebt gehouden spreekt in je voordeel.
Een rechter (in wiens hoofd niemand kan kijken, helaas) weegt al deze dingen mee in zijn of haar oordeel.
Ik snap dat je nu de rust van een traject nodig hebt en er enorm naar verlangt, maar geef de moed niet op!

Overigens is het in zijn eigen nadeel als hij niet meewerkt, de kosten van de bewindvoering worden in de WSNP uit de boedel betaald. Dus eigenlijk krijgt hij daardoor minder "waar" voor zijn geld.

Ik wens je heel veel sterkte, rust en een gezond portie vechtlust om hier bovenop te komen.
Je bent al zover!

Hou vol!

burningspirit

Van harte wil ik me aansluiten bij Knibbel en Buster: HOU VOL!
Lonkes1984.... ik ben ook zo'n 'naieveling' die er in getuind is... weliswaar op een heel andere manier, maar toch... mij is ook een 'rotstreek' geleverd door iemand die ik vertrouwde... oorspronkelijk dan heh? Brrrrrr, de rillingen gaan over mijn rug, als ik je verhaal lees. Je verhaal is voor mij van begin tot eind heel goed te begrijpen, helemaal niet onsamenhangend, althans niet voor mij.
Heb diep respect voor je dat je je zó weert in deze afgrijselijke situatie, zonder ook maar enig geklaag.... echt hoor, je komt er wel, heeft alleen tijd nodig.

De eerste stap heb je alvast goed gezet: je bent er met je koppie bij gebleven, ondanks je angst en je verwerking van je verleden. Héél knap! En dan lees ik dat je vertrouwen WILDE krijgen.... en dat je dat gewoon toetst, zoals het hoort, met die argusogen van jou.... :D geweldig gewoon! Juist dát gaat je er bovenop helpen! Ondanks je beschadigde vertrouwen tóch vechten voor opnieuw vertrouwen krijgen!
Als je het niet erg vind, dan bid ik voor je, dat er mensen je pad zullen kruisen, waarin je vertrouwen krijgt en die je verder helpen op het pad, dat je bent ingeslagen.

Nogmaals, Hou vol!
lieve groeten van mij
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

lonkes1984

Wow wat een lieve reacties, dat doet echt goed, dank jullie wel!

Het is inderdaad dat ik gewoon doorga, zonder te klagen, dit is van de ene kant goed, maar aan de andere kant is dat een overlevingsmechanisme wat ik al mijn hele leven toepas en waarmee ik al vaak op de koffie ben gekomen.
Gelukkig ben ik me hier nu dankzij de therapie wel bewust van, een stap in de goede richting.
Echter heb ik voor mijn gevoel geen keus, ik moet afwachten, ik heb het zelf niet in de hand.
Ik moet er zijn voor mijn dochter, zij is dé reden om vol te houden en door te zetten.

Hier mijn verhaal kwijt kunnen doet me wel goed.
Het is moeilijk om er met vriendinnen of familie over te praten omdat het ten eerste ZO veel is dat elkaar allemaal opvolgt. Het loopt mij af en toe door elkaar, laat staan een ander.
Daarnaast is het voor iedereen om mij heen (gelukkig) een ver van hun bed show.
Zij kunnen zich mijn angst, zorgen en onzekerheid bijna niet inbeelden.

Wb dat mijn ex minder krijgt tijdens WSNP... Ik denk dat het hem niet om het geld gaat, maar om de wraak... Ik heb het idee dat hij inzet op afwijzing dwangakkoord, wetende dat mijn schulden hoogstwaarschijnlijk niet voldoen aan de eisen voor WSNP, afstevende op een persoonlijk faillissement.
Ik kan alleen maar hopen dat de rechter dit ook inziet......

Ik maak mij zorgen om de tijd tussen mislukken minnelijk traject en behandeling toelating WSNP. Hierin zijn de schuldeisers vogelvrij toch? Ook na een afwijzing WSNP, wat komt er dan allemaal op mij af?!
Van de andere kant, ik heb een minimale uitkering, rekening houdend met de beslagvrije voet kan er bijna geen beslag gelegd worden op inkomen of wat dan ook.
Er is ook geen geld of mogelijkheid om bepaalde schulden zelf af te lossen, dus als de WSNP wordt afgewezen in wat voor ellende kom ik dan terecht? Ik zou nooit eerst zelf bepaalde dingen kunnen aflossen en dan opnieuw WSNP kunnen aanvragen. Zucht.....

Bedankt voor het warme welkom, en dat ik hier mijn verhaal zonder vooroordelen kwijt kan!! :-*
Ik hoop nog veel aan dit forum te hebben  :)

tuthola

Beste Lonkes,

Een heel verhaal van leed dat mij naar de keel grijpt, ondanks dat ben je niet bij de pakken neer gaan zitten en hebt actie ondernomen....petje af....

Je schrijft dat je bang bent om als het op WSNP aankomt je bang bent dat dit afgewezen word, als jij geen frauduleuze handelingen of iets dergelijks hebt gepleegd en al je schulden ter goeder trouw zijn geweest denk ik niet dat je bang hoeft te zijn om afgewezen te worden zolang je de vaste lasten trouw betaald hebt. Uit jou verhaal kom ik geen rare dingen of frauduleuze handelingen tegen, ik snap wel dat je veel beren op de weg ziet. Ik zag destijds ook veel beren op de weg omdat ik in mijn ogen de schuld zelf veroorzaakt had. Het feit dat je voordat je ex op de proppen kwam met het afbetalen van een schuld van jullie beiden en het nu jou deel daarvan wilt hebben, al een minnelijk akkoord had is toch wel een goed teken .....m.a.w. de SHV en de schuldeisers hebben het volste vertrouwen in jou.

Ik hoop dat je hierdoor wat minder beren op je pad ziet, heel veel sterkte want het blijft een rot streek van je ex om hier nu pas mee te komen.

Boeddha

Hoi Lonkes, welkom! jouw verhaal had mijn verhaal kunnen zijn. Behalve dat mijn ex heel ver uit mijn buurt blijft omdat zij de schulden veroorzaakt heeft! Ook de angst, het weglachen, de kracht om door te gaan voor mijn 2 dochters en de therapie die mij sterker heeft gemaakt.

Je therapeute zegt het goed, er komt een einde aan de oorlog die je aan het voeren bent, tot die tijd blijf jezelf vrolijk toelachen in de spiegel en herhalen dat je van jezelf houdt!

Net wat Tuthola zegt als de schulden te goeder trouw zijn ontstaan (blijkbaar wel omdat alle schuldeisers akkoord zijn gegaan) dan heb je niks te vrezen!

Steek een dikke vinger op tegen je ex (denkbeeldig dan :D) en hij komt er berooider uit na de WSNP!
Je doet het goed! Blijf volhouden en gooi hier lekker je frustraties neer of stel je vragen.
We zijn hier om elkaar te helpen!

(y)
Be strong, have faith!

lonkes1984

Quote from: tuthola on Feb 19, 2014, 08:54 AM
Beste Lonkes,

Een heel verhaal van leed dat mij naar de keel grijpt, ondanks dat ben je niet bij de pakken neer gaan zitten en hebt actie ondernomen....petje af....

Je schrijft dat je bang bent om als het op WSNP aankomt je bang bent dat dit afgewezen word, als jij geen frauduleuze handelingen of iets dergelijks hebt gepleegd en al je schulden ter goeder trouw zijn geweest denk ik niet dat je bang hoeft te zijn om afgewezen te worden zolang je de vaste lasten trouw betaald hebt. Uit jou verhaal kom ik geen rare dingen of frauduleuze handelingen tegen, ik snap wel dat je veel beren op de weg ziet. Ik zag destijds ook veel beren op de weg omdat ik in mijn ogen de schuld zelf veroorzaakt had. Het feit dat je voordat je ex op de proppen kwam met het afbetalen van een schuld van jullie beiden en het nu jou deel daarvan wilt hebben, al een minnelijk akkoord had is toch wel een goed teken .....m.a.w. de SHV en de schuldeisers hebben het volste vertrouwen in jou.

Ik hoop dat je hierdoor wat minder beren op je pad ziet, heel veel sterkte want het blijft een rot streek van je ex om hier nu pas mee te komen.

Bedankt voor je lieve bericht Tuthola.
Ik ben bang dat de rechter het ontstaan van mijn schulden ziet als overbesteding of iets dergelijks, aangezien het o.a. telefoonabonnementen en postorderbedrijf is.
Echter liepen de telefoonkosten zo hoog op omdat mijn (drugsverslaafde ex) belde met mijn NL abonnement in België.... Daarnaast vroeg hij mij nog een abonnement af te sluiten (hoe ik zo dom heb kunnen zijn om dat voor hem te doen snap ik nog steeds niet  :'( maar het is gebeurd), waarbij hij de SIM kaart gebruikte en het toestel verkocht.
Verder verkocht hij alles in huis (huurhuis stond op mijn naam, maar hij had geen dak boven zijn hoofd dus zou 'tijdelijk' bij mij blijven. Ik geloofde zijn intentie om een eigen huis te gaan zoeken, uiteindelijk toen door therapie mijn ogen opende heb ik hem eruit gegooid. MET de politie, en die is nog een keer moeten komen omdat hij snachts op de ramen stond te bonken....) dat los en vast zat om aan geld voor drugs te komen. Zelfs mijn dochters spaarpot is 'verdwenen'. Hij jatte geld uit mijn beurs, als ik het verstopte vond hij het altijd, al moest hij het hele huis ondersteboven keren. Er was geen geld voor kleren voor mijn dochter, ook niet voor zijn zoon die om de week bij hem was... arme jongen..., als ook niet voor een bed (ik had geen bed, dat was bij mijn ex gebleven) of andere normale spullen. Deze kocht ik dan maar op afbetaling, wat ik trouwens wel altijd netjes af betaalde totdat de regeling via SHV is gaan lopen.
Ik heb in elke geval mijn verhaal voor de rechter op papier gezet. Ik hoop dat hij tijd heeft om het boekwerk te lezen....  :-\

Daarnaast zijn het trouwens schulden die ik echt niet meer kon betalen, zoals televisieabonnement in Belgie (hier heb ik tijdelijk gewoond, hier leerde ik de drugsverslaafde vriend kennen...), en water gas licht in Belgie. Hier maak ik me geen zorgen over, dit zijn 'normale' kosten die ik niet had kunnen voorkomen.

lonkes1984

Quote from: Boeddha on Feb 19, 2014, 09:28 AM
Hoi Lonkes, welkom! jouw verhaal had mijn verhaal kunnen zijn. Behalve dat mijn ex heel ver uit mijn buurt blijft omdat zij de schulden veroorzaakt heeft! Ook de angst, het weglachen, de kracht om door te gaan voor mijn 2 dochters en de therapie die mij sterker heeft gemaakt.

Je therapeute zegt het goed, er komt een einde aan de oorlog die je aan het voeren bent, tot die tijd blijf jezelf vrolijk toelachen in de spiegel en herhalen dat je van jezelf houdt!

Net wat Tuthola zegt als de schulden te goeder trouw zijn ontstaan (blijkbaar wel omdat alle schuldeisers akkoord zijn gegaan) dan heb je niks te vrezen!

Steek een dikke vinger op tegen je ex (denkbeeldig dan :D) en hij komt er berooider uit na de WSNP!
Je doet het goed! Blijf volhouden en gooi hier lekker je frustraties neer of stel je vragen.
We zijn hier om elkaar te helpen!

(y)

Dank je wel Boeddha!!
Ik had het nooit verwacht maar alle schuldeisers zijn nog redelijk snel ook akkoord gaan.
Vodafone heeft eerst een afwijzing gestuurd, maar bij de heroverweging akkoord gegaan.
1 Belgische schuldeiser (water gas licht), heeft NERGENS op gereageerd, ook niet op telefoontjes van SHV. Deze heeft ze links laten liggen, maar er is wel voor gereserveerd, dus mocht die tijdens het traject komen kan hij aanschuiven.
De enige die tot het eind moeilijk gedaan heeft was de Rabobank over de roodstand.
Toen heeft SHV hun gebeld en gezegd dat ze anders een dwangakkoord ging aanvragen aangezien alle anderen al een hele tijd akkoord waren en op de Rabobank aan het wachten waren, toen zeiden ze gelijk dat ze akkoord gingen.
Voor de rest ging iedereen direct akkoord.

Ik hoop dat de rechter ook ziet dat de schuldeisers dus blijkbaar allemaal vertrouwen in mij hebben  :)

De angst die wij voelen, de onzekerheid en de kracht om door te gaan... Iemand die deze situatie niet kent kan het zich niet voorstellen hoe het is, dag in, dag uit...

Buster

Lonkes, de overbesteding zou ik niet teveel over inzitten.
Waar de rechter direct over zou vallen zijn boetes en schadevergoedingen rondom strafzaken. Opzettelijk teveel uitgekeerde belastingtoeslagen, UWV fraude.

Je overbesteding kun je uitleggen hoe dat is ontstaan en wat de rechter daarbij belangrijk vindt is wat je tot dan toe hebt gedaan om tot inzicht en een oplossing te komen.
Voor de tussenliggende periode kunnen schuldeisers inderdaad proberen beslag te leggen (mits ze een vonnis in handen hebben, incassobureaus kunnen dat dus niet).
Wat je in die periode het beste kan doen is ze steeds op de hoogte houden.

Stuur een mail met daarin je dossiernummer, de datum en vertel bijvoorbeeld wanneer de zitting is.
Leg uit wat je inkomen is en hoeveel je in de tussentijd te verdelen hebt over de diverse eisers.
Dat zullen geen mega hoge bedragen zijn, maar het is belangrijk dat je ze allemaal in elk geval op de hoogte stelt. Onderteken altijd met je naam, adres en email.

Op deze manier toon je aan dat je mee wilt werken, vindbaar bent en naar je kunnen aflost.
Deze drie zaken zijn voor een rechter ook belangrijk. 

chapter

hoi lonkes
ik zou me idd niet teveel zorgen maken over mogelijke wsnp als er geen schulden zijn van toeslagen/belastingdienst en onterechte uitkering etc.
vroeg me alleen af of je inkomen zw/wia even hoog is anders staat heel je akkoord op losse schroeven aangezien die 2 zaken bijna tegelijk liepen.
ook al komt er akkoord met ex moeten de andere weerk akkoord gaan met een lager bedrag er is immers een eiser bij die niet bekend was, in dit geval wsnp misschien zelfs beter als er misschien nog meer lijken uit kast komen
wat betreft wia als je in wsnp komt heb je kans dat er een herkeuring komt zeker als deze op psychische gronden is aangezien een depressie etc vaak in een periode wel hersteld of in ieder geval beter wordt.
waardoor je mogelijk wel weer wat kan werken.

burningspirit

Lieve Lonkes1984,
De ex die het niet om het geld, maar uit wraak doet, dat had ik al een beetje tussen de regels door gelezen, verschrikkelijk voor je, zulke dingen  :(
Eigenlijk vreemd ook: hij betaalt jullie gezamenlijke schuld, om meer grip op jou te krijgen.... terwijl jij al een akkoord had....! Klinkt een beetje ziek vind ik... en ik zie, net als de anderen niet in, waarom dat voor jou negatief zou zijn. Als jij je verhaal voor de rechter zó op papier zet, zoals je het hier ons nu uitlegt, dan moet zo'n rechter toch wel een heel koele kikker zijn om dat niet te begrijpen. Lijkt mij althans.
Hou vol lieverd, echt, het komt heus goed! Volg de adviezen op van Buster, blijf in contact met de schuldeisers en laat je niet gek maken, ook al ben jij nog een tijdje 'vogelvrij' .
Wat moet jij ondertussen trouwens een geduld hebben geoefend....  ::) blijf het heel erg knap vinden, hoe je je staande weet te houden!
greetzzz
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

lonkes1984

Wat een lieve reacties allemaal, dat zo goed!!
Jullie stellen mij echt gerust wb overbesteding, echt heel fijn om te horen.

Hoe ik het vol hou, daar moet ik niet teveel over nadenken want dat vraag ik mij soms zelf ook af  ::)

Er is 1 schuld, 3300 euro, van de belastingdienst, kinderopvangtoeslag 2011, maar volgens SHV zou dat geen probleem moeten zijn, dat jaar liep alles door elkaar, omdat ik de eerste maanden geen toeslagenpartner had, daarna wel (toevallig dezelfde ex).
Daarnaast had ik een gastouder die niet steeds dezelfde uren werkte.
Het was dus een warboel. Het teveel ontvangen bedrag was dus echt niet met opzet.
Mocht die ene schuld het probleem zijn waardoor ik niet in de WSNP kom dan valt er wel iets te regelen met mijn ouders denk ik, zodat dat afbetaald wordt. Daardoor zou ik dan weer een vordering op mijn ex hebben, want hij zou moeten meebetalen aan de maanden waarin hij toeslagenpartner was.
Ze hebben ook een gigantische achterstand zeg bij de belastingdienst, de schikking hiervoor is vorige maand gekomen, 3 jaar later.
Ik heb contact gehad met de belastingdienst en wat ik niet afgelost heb na de jaren in een traject gaan ze.... tatataaa bij hem halen. Dat ook nog. Maar dat weet hij nog niet, en in overleg met mijn advocaat en SHV hebben we besloten hem dit ook niet te laten weten. Dat zien we dan wel weer, dat zal hij wel weer gaan proberen te verhalen op mij, maar mijn advocaat is al aan het uitrekenen welk gedeelte hij zou moeten betalen, en welk ik. En wat na het traject afgelost is gaat sws van mijn gedeelte af.

@Chapter: ZW en wia is uiteraard even hoog, allebei 70% van mijn laatst verdiende loon voordat ik ziek werd.
Andere schuldeisers hoeven niet akkoord te gaan met minder, omdat er ten eerste doordat hij die schuld afbetaald heeft er een schuld weggevallen is (11.000 euro waarvoor we allebei hoofdelijk aansprakelijk waren). Hiervoor in de plaats eist hij iets van 6500 euro van mij, minder dus.
Daarnaast is er onverwachts een hoge belastingteruggave gekomen van 2012 die ook nog niet meeberekend was, waardoor schuldeisers sws al meer krijgen dan waar ze mee akkoord gegaan zijn.
De schuldeiser is niet nieuw, maar hij heeft de plaats ingenomen van een andere schuldeiser, maar het gaat over dezelfde lening.

Er is vandaag wel iets gebeurd waardoor ik er een klein beetje meer vertrouwen in heb gekregen...
Ik hoorde via via dat hij op FB iets gezet had.
Diegene heeft printscreens gemaakt en mij toegestuurd.
Ten eerste heeft hij vermeld hoeveel schulden ik in totaal heb, zonder mijn naam te vernoemen, maar hij weet echt wel dat iedereen weet dat het over mij gaat. Daarnaast heeft iemand anders mijn initialen erbij gezet. Mijn bewindvoerder ontplofte bijna toen ze het hoorde, de advocaat heeft mij gevraagd de printscreens toe te sturen, maar voor nu laten we het even zo ook al gaat hij buiten het boekje. Alles om nu medewerking te krijgen.
Nou... in dat bericht wenste hij, en zijn vrienden, mij hele erge dingen toe, heel grof.
MAAR... hij schreef op een gegeven moment naar iemand dat hij dankzij mij met een enorme schuld blijft zitten. De hoop is nu dat hij verstandig is en er nu gewoon een eind aan maakt door in te stemmen en tenminste nog iets terug te krijgen, het gevoel dat ik een beetje kreeg was dat hij langzaam in ziet dat er toch geen andere weg is.
Ik denk dat dit alles een reactie is op de brief die hij waarschijnlijk ontvangen heeft van SHV met een voorstel.

Het zijn de kleine dingen die weer een beetje hoop geven. Een paar weken geleden zette hij nog op FB dat het hem allemaal wel zou gaan lukken enz.

Even een vreemde vraag... Krijgen schuldeisers te weten bij wie ik nog schulden heb en hoeveel?
Ik neem naar aanleiding van de reactie van mijn ex op FB dus wel aan dat schuldeisers sws het totaal bedrag aan schulden te horen krijgen, anders had hij dit nooit kunnen weten.

@Buster: bedankt voor je adviezen, die zal ik zeker opvolgen!! Alhoewel ik blijf hopen dat het zover niet komt...  ;)

Buster

Sorry, mag eigenlijk niet gniffelen, maar dit is allemaal ondersteunend materiaal in zijn nadeel.

Trek je niet teveel aan van de reacties van anderen. Het is makkelijk roepen op een kant van het verhaal.
Praktisch, ja de schuldeisers worden van elkaar op de hoogte gesteld, dus hij zal ook wel zo'n overzicht hebben gekregen. De bedragen in de openbaarheid brengen zou hem nog eens duur kunnen komen te staan, dat is namelijk in strijd met de wet op privacy. Maar dat is iets voor je bewindvoerder om zich over te buigen.

Wat ontzettend fijn om te horen dat je in elk geval veel bijval en ondersteuning krijgt van de bewindvoerder, die kent de klappen van de zweep en zo te horen heeft hij of zij het beste met je voor.
Mag ook wel eens gezegd ;)

Fijn om te lezen dat je gerust gesteld bent en zo langzamerhand weer wat hoop hebt.
Ik ben benieuwd, wanneer is de zitting? Dan gaan we voor je duimen!

lonkes1984

Buster; dus ze krijgen echt het schuldenoverzicht wat ik ook gekregen heb? Met per schuldeiser het bedrag?
Ik ben bang dat zijn advocaat de inschatting gaat maken dat de kans groot is dat ik niet in de WSNP zou komen, en dat ze daarom door gaan.

Zitting is nog niet aan de orde, hij heeft nu als het goed is een aanbod gekregen van SHV, ze heeft eerst geprobeerd om het zo met hun te regelen, dat ze gelijk akkoord zouden gaan, maar dat is niet gelukt, dus nu heeft ze de officiële brieven gestuurd waarmee ze ook bij de andere schuldeisers begonnen is. Ik denk dat hij een brief gekregen heeft, en dat zijn reacties op FB daar een reactie op zijn.

En wb bewindvoerder... Ze is echt geweldig!! Ik zou niet weten wat ik zonder haar zou moeten.
In principe heeft ze hier nu niets mee te maken, maar toch kan ik haar dan bellen om zo een dingen te vertellen en dan geeft ze advies en leeft ze mee.
Ik had haar al direct zelf uitgekozen, maar SHV heeft mij toen onder druk gezet een andere bewindvoerder te kiezen. Ook een heel verhaal, ook een hele strijd.
Het was vreselijk, je geeft je financien uit handen en je ziet dat het niet goed loopt. Aanmaningen, dreigen met afsluitingen enz, door rekeningen die niet betaald werden. Geen reacties op mail, telefoontjes niet beantwoord.
Haar uiteindelijk een hele lange mail gestuurd met alle dingen die gebeurd waren, stuurde zij terug: "jammer dat ik het zo ervaarde" . Ervaren??? Het waren feiten, die gebeurd zijn!!
Toen heb ik contact opgenomen met deze bewindvoerster en heeft zij alles overgenomen.
SHV heeft nooit iets gezegd over wat er gebeurd is, terwijl zij hier ook hand in hebben gehad. Huidige bewindvoerster heeft het eens ter sprake gebracht maar dit hielden ze af. Aangezien we hopelijk nog 3 jaar met hun moeten samenwerken hebben we ook dit maar zo gelaten (zucht... wat een hoop wegslikken is het eigenlijk)

Hij had trouwens ook op FB gezet dat ik alle schulden bewust gemaakt heb ....  :o :-X