mijn verhaal

Started by schapie, Feb 18, 2014, 10:03 PM

Previous topic - Next topic

schapie

Hallo allemaal,

ik wil ook mijn verhaal kwijt...om n lang verhaal kort te maken....in 2010 verliet ik n baan, door ziekte, waardoor ik in de ww belandde.2x huizencrisis gehad,waarin wij n huis met verlies moesten verkopen...
door de jaren heen verschillende banen gehad, uiteindelijk n baan weten te vinden waar ik het erg naar mijn zin heb...ik werkte 32 uur, door bezuinigingen ben ik teruggezet naar 24 uur...en nu komt t probleem...mijn vriend en ik hebben op t moment meer uitgaven dan inkomsten...voor mijn ziekte had ik baan met een zeer goed salaris...dit is niet haalbaar meer.ook geen buffer kunnen opbouwen

verschillende betalingsregelingen lopen er, deze maand ook achterstand hypotheek...op zich is het allemaal te overzien, maar ik baal zoooo...we hadden n plan om alles af te betalen met onze salarissen, maar door die urenkorting..komen we iedere maand gewoon te kort...
nu heb ik wel n claim lopen zodat ik mijn 32 uur terug krijg...mijn vriend heeft uitzicht op salarisverhoging, maar duurt ongeveer 2 maanden...
.heeft iemand n simpele manier om onze administratie overzichtelijk krijgen en misschien wat tips..

bedankt voor t lezen

Buster

Hoi Schapie, welkom op het forum.

Allereerst wat jammer dat je die uren kwijt bent.
Niet alleen voor de inkomsten maar ik begrijp dat je het er gewoon ook heel erg naar je zin hebt.

Dan,.. bezuinigen waar je kunt bezuinigen.
Er zijn posten waar je niet op kan/mag bezuinigen.
Dat zijn je basis vaste lasten
- huur
- zorgpremie
- energie
- water
- gemeentebelastingen en waterschap

Qua voeding zou je het moeten kunnen redden van â,¬60 per week voor twee personen.
Als er nog extra mensen in je gezin zijn, dan komt daar â,¬10 per persoon bovenop.

Om overzicht te krijgen kun je je administratie gaan verdelen over 3 mappen.
- inkomsten (loon, jaaropgaven, belastingen)
- uitgaven (alle contracten die je hebt rondom van diensten die je afneemt)
- schulden (alle papieren die ook maar iets te maken hebben met schulden)

Je kunt voor jezelf op een rij zetten wat je inkomsten zijn. Gewoon op papier, onder elkaar.
Dan zet je op papier wat je uitgaven zijn aan de hand van je bankafschriften of via internetbankieren.
Als het goed is kun je dan direct zien waar de schoen wringt.
Heb je teveel uitgaven dan moet je schrappen.

Als minimaal budget voor je lasten kun je uitgaan van de beslagvrije voet.
Dat is het budget wat je overhoudt als er loonbeslag wordt gelegd.
Hoe dichter je bij die voet zit hoe beter.
Je kunt dan namelijk hard maken naar schuldeisers dat je echt alles besteedt aan aflossingen en je niets meer kunt missen.

Hier lees je meer over het gebruik van de beslagvrije voet:
http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,47219.msg69762.html#msg69762