wnsp

Started by king2008, Feb 18, 2014, 05:45 PM

Previous topic - Next topic

king2008

hallo,

na gister een verhaal te hebben gezet over het minnelijk traject en cz, hebben we vandaag te horen gekregen dat we waarschijnlijk toch de wsnp in gaan. gelukkig niet vanwege cz (dit is namelijk opgelost) maar omdat de grootste schuldeiser niet akkoord wilt gaan (laat dit nu ook nog eens de DSB zijn) dus nu komen er ineens allerlei vragen bij ons.
1. we hebben in oktober getekend voor het minnelijk traject blijft deze datum staan of gaan na het akkoord van wsnp een nieuwe datum in?
2. wat is het verschil tussen minnelijk traject en wsnp? merken we er veel van?
3. wat voor vragen kan ik via de rechter allemaal verwachten?

ik weet niet of we nu juist opgelucht of niet moeten zijn hierover.

mvg
king2008

Buster

Beste King,

Tussen minnelijk en WSNP zijn een aantal overeenkomsten en een aantal verschillen.
De overeenkomst is dat beide trajecten uitgaan van een VTLB berekening voor je budget.
Verder duren beide trajecten meestal 36 maanden (bij de WSNP kan er een verlenging van 24 maanden bij komen maar dat is niet gebruikelijk)

Het verschil is dat een minnelijk traject tot stand komt omdat er voor je wordt bemiddeld met de schuldeisers, bij een WSNP traject worden de schuldeisers gedwongen om mee te werken.
Om voor zo'n traject in aanmerking te komen moet het voor de rechter duidelijk zijn dat er geen sprake is van fraude en telt het vooral ook mee wat je zelf hebt ondernomen om de situatie tot een goed einde te brengen.

Bij een WSNP traject hangt er veel af van je bewindvoerder. Hij of zij werkt in eerste instantie in opdracht van de schuldeisers en zijn of haar plicht is dan om de boedel zo vol mogelijk te krijgen. De ene bewindvoerder heeft daarnaast een goed contact met de schuldenaar, de ander niet.
Ondanks dat je onder bewind wordt gesteld blijft het steeds je plicht en verantwoording om zelf alle veranderingen in je leef situatie door te geven en na te kijken of de bewindvoerder geen fouten in de administratie maakt.

Hoe het is om te leven binnen een WSNP traject kunnen o.a. Chapter, Boeddha en Tuthola je vertellen.
In dit draadje vind je een paar voorbeeld filmpjes over het aanvragen van een WSNP traject:
http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,47079.msg68150.html#msg68150

king2008

oke dat is duidelijk..
die van de gemeente had gezegd dat er eigenlijk helemaal niks ging veranderen en alles bleef zoals het was.. maar aan jou verhaal merk ik juist dat er toch wel het een en ander gaat veranderen.

maar je zegt 36 maanden is dit vanaf het tekenen voor het minnelijk traject (oktober in ons geval) of pas vanaf wanneer de rechter uitspraak doet?

Boeddha

Hoi King, gaan ze nog proberen om DSB voor de rechter alsnog dwingen om akkoord te gaan?

Als jullie toegelaten worden tot de WSNP gaan de nieuwe 36 maanden lopen.
Als de aanvraag gedaan wordt bij de rechtbank kunnen er nog een paar maanden overheen gaan, vergeet niet dat je tot die tijd 'vogelvrij' verklaard bent voor de schuldeisers omdat het minnelijke mislukt is.
Ze kunnen dan alles op alles zetten om nog zoveel mogelijk geld te innen.

Wat voor vragen de rechter kan stellen? Hoe zijn de schulden ontstaan, wat hebben jullie er zelf aangedaan, bij mij werd er ook gevraagd of er een sociaal achtervang aanwezig is.

Spannende tijden! succes!
Be strong, have faith!

Buster

Quote from: Boeddha on Feb 18, 2014, 06:19 PM
Als de aanvraag gedaan wordt bij de rechtbank kunnen er nog een paar maanden overheen gaan, vergeet niet dat je tot die tijd 'vogelvrij' verklaard bent voor de schuldeisers omdat het minnelijke mislukt is.
Ze kunnen dan alles op alles zetten om nog zoveel mogelijk geld te innen.

Je blijft in deze periode wel het recht op de beslagvrije voet behouden.
In deze periode is het heel belangrijk dat je in contact blijft met alle eisers om uit te leggen hoe je ervoor staat en wat je plan is voor het geval dat de WSNP aanvraag niet wordt toegekend.
Dat plan vraagt de rechter ook naar.

king2008

Plangroep heeft de dsb nog een keer een brief geschreven. Maar uit ervaring wist ze al dat die toch niet akkoord gingen. Ze noemde het mensen pesten.
Dus vandaar dat ze al gezegd heeft dat het een wsnp traject gaat worden. Ze heeft aangegeven dat het in totaal nog 3 maanden ging duren voordat we met wsnp bezig zouden zijn. Dit was een schatting.

Oke dus dan gaan die 3 jaar opnieuw in. Hadden we al verwacht maar wou het even zeker weten.
We hebben met plangroep afgesproken dat we gewoon onze vaste lasten doen betalen zodat we niet verdere schulden krijgen.

Wat ik wel nog graag zou willen weten is wat er gebeurd als ie word toegelaten tot de wsnp.

Mvg

Boeddha

na toelating krijg je een bewindvoerder toegewezen, die komt dan op huisbezoek om jullie hele huis door te lopen. Ook nemen ze al je meterstanden op en geven die standen door aan de leveranciers. waardoor je eerder een afrekening krijgt. mochten jullie geld terugkrijgen valt dat in de boedel, moeten jullie bijbetalen valt die schuld in de wsnp.

hij/zij verteld wat er van je verwacht gaat worden de aankomende jaren. De eerste 13 maanden krijg je een postblokkade en krijg je 1x per week de post, geopend, doorgestuurd.
De ene persoon zal zelf de vaste lasten blijven betalen en de ander valt onder beschermde bewindvoering.
Boven de vtlb moet alles in de boedel gestort worden. Bij elke wijziging van inkomen ben je verplicht om de bewindvoerder in te lichten. Elk half jaar komt er een verslag die gestuurd wordt naar de Rechter-Commissaris waar de bewindvoerder verslag naar uit moet brengen.

Nog meer vragen? :D
Be strong, have faith!

king2008

Dankjewel Boeddha.

Sorry voor mijn vele vragen maar wil gewoon alles goed op een rijtje hebben we weten waar we aan toe zijn.
Dat huisbezoek is dat alleen voor de meterstanden. Want we wonen namelijk op het moment bij iemand in. Omdat we zelf nog geen andere woning hebben.
Ik neem aan dat de rechter bepaalt hoe de dingen gaan lopen. Dus of we zelf de lasten moeten blijven betalen of dat de bewind dat voor ons gaat doen.

Nogmaals sorry voor de vele vragen.

Boeddha

alsjeblieft geen sorry!! We zijn hier om elkaar te helpen en om van elkaar te leren  ;D

Over het inwonen bij een ander geen idee hoe het dan gaat. Het gaat erom dat er geen waardevolle spullen zijn die eventueel verkocht kunnen worden om zo de boedel omhoog te krijgen.

Be strong, have faith!

king2008

Oké ik snap het. Het gaat zich er dus om zodat we bijvoorbeeld de tv niet doen verkopen om zo aan geld te komen.
Ik zal geen sorry mee zeggen.
Voor het moment weet ik even genoeg. Heel erg bedankt voor je antwoorden.

Boeddha

dat mag dus echt niet, spullen verkopen en het geld zelf houden. Alles wat je verkoopt of qua geld cadeau krijgt behoor je te storten in de boedel. Ook bv familie die geld sturen als jullie jarig zijn zal gestort worden in de boedel.
(al is dat ook afhankelijk van de bewindvoerder)

Het is jullie plicht om de bewindvoerder over alles in te lichten, elk halfjaar kopieën van jullie bankafschriften en loonstrookjes, aangiften, toeslagen noem maar op. Ook al wordt jullie post geopend, dan nog moeten jullie alles terugsturen naar de bewindvoerder.

Be strong, have faith!

king2008

Oké bedankt. Ik wist inderdaad dat je niks mag verkopen.
En dat is ook niet onze bedoeling. We willen ons echt aan alle regels gaan houden zodat we na 3 jaar opnieuw kunnen gaan beginnen met een schone lei.

Ik bewaar toch alle brieven en mails die we binnen krijgen dus dat opnieuw opsturen is geen probleem.

Nogmaals bedankt voor al je antwoorden.