Minnelijk traject en cz

Started by king2008, Feb 17, 2014, 08:13 PM

Previous topic - Next topic

king2008

Hallo allemaal,

Het zit ons echt niet mee de laatste tijd.
We zitten namelijk met een probleem.
Doordat ondanks dat we in oktober het traject zijn ingegaan we toch loonbeslag hebben gekregen konden we cz niet meer betalen. We missen namelijk bijna 600 euro aan inkomsten door de loonbeslag.

Nu lopen we dus 4 maanden achter bij cz en omdat die van plangroep hier helaas niet de snelste word het probleem alleen maar erger. We hebben namelijk ook budgetbeheer aangevraagd en die van plangroep is hier nu al bijna 2 maanden mee bezig. Ze heeft me vandaag een mail gestuurd dat  als we niet deden betalen we de wsnp in gingen en dat de rechter dan niet blij zou zijn met nieuwe schulden. Natuurlijk snap ik dit helemaal. Wij zelf zijn er ook niet blij en trots op. Maar we missen 600 euro.
Graag zou ik van jullie willen weten wat we hier mee moeten doen.
Mijn man wilt morgen eens bellen om te vragen of ze akkoord willen gaan dat we met het vakantie geld het resterende open bedrag alles af mogen betalen en dan nu maar op een 1 of andere manier moeten uitzoeken dat we cz nu toch kunnen betalen.

Ik hoop dat jullie ons tips en ideeën kunnen geven. Want zo word het alleen maar erger.

Gr.
King2008

Buster

Beste King,

Het vakantiegeld valt onder het loonbeslag en daar kun je dus niet aankomen.
Het is de bedoeling dat je van je beslagvrije voet de volgende posten betaald:
-huur
-zorgpremie
-energie
-water
-gemeentebelastingen

Het klinkt ernaar dat je op dit moment andere lasten voor laat gaan.
Geloof me, je kunt beter afgesloten zijn van je internet dan van je zorgpremie.
De bovenstaande posten mag je ook geen achterstand in hebben als je in aanmerking wilt komen voor schuldhulpverlening bij de gemeente. En het klopt dat de rechter bij een aanvraag WSNP ook kijkt of je nu stabiliteit hebt en er geen nieuwe schulden zijn gemaakt.

Even wat betreft het budgetbeheer.
Je schrijft dat je in een traject zit vanaf oktober. Is er al een akkoord met de eisers?
In dat geval moet Plangroep het loonbeslag vrij makkelijk terug kunnen draaien.
Als de eisers nog niet akkoord zijn mag er idd loonbeslag gelegd worden (veel eisers doen dat nog snel even om zo meer binnen te halen zo vlak voor een traject)

Dan gelden de regels van de beslagvrije voet.
Ik heb dat ooit eens uitgebreid opgeschreven, en dat lees je hier:
http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,47219.msg69762.html#msg69762

Je kunt het dan zelf uitrekenen en gaan puzzelen met je budget.
Hou dat vaste lasten lijstje goed in de gaten! En ga CZ betalen!

king2008

Hallo buster,

Bedankt voor je antwoord.
Alle schuldeisers zijn akkoord behalve cz niet. Vanwege de achterstand.
Ja inderdaad niet aan gedacht met het loonbeslag.
Wat je zegt met internet dat klopt.
Maar wij wonen al inn we zitten namelijk in een tijdelijk huurhuis. Dus dat kunnen ze ons. Niet afsluiten.
Ik probeer iedere maand te bezuinigen. Maar ik weet het af en toe ook even niet. En als ik daarom plangroep om hulp wil vragen dan zeggen ze gewoon je moet de rekeningen betalen en klaar.

Zijn er geen andere mogelijkheden zodat we dit tot een goed traject kunnen laten verlopen?

Mvg

Buster

King, ik zat me net te bedenken dat het opgespaarde vakantiegeld van voor het beslag wel toegankelijk is.
Dat zou je kunnen proberen op te vragen om zo de achterstand in te lopen.

Wat jammer dat Plangroep niet zo enorm meedenkt.
Stel dat je de achterstand niet krijgt weggewerkt en het komt tot een aanvraag WSNP dan kun je het volgende doen;

Neem de beslagvrije voet als budget.
Daar haal je eerst dat lijstje van af wat ik je noemde.
Wat er overblijft is om te besteden aan eten en andere diensten.
Ga tot die tijd steeds op zoek naar goedkopere opties, bezuinig weg wat je niet nodig hebt.
Vraag een voedselpakket aan (als je die al niet hebt aangevraagd)
En bedenk je iedere keer dat je iets wegbezuinigd dat je dat doet om UIT de schulden te komen.
Het is geen blijvende situatie, dit zijn maatregelen om het einde van de tunnel te halen.

Qua eet budget zonder pakket kun je uitgaan van â,¬50 voor de eerste volwassene en â,¬10 per extra gezinslid per week. Doe dat weekbedrag x 4,5. De uitkomst is je voedingsbudget.
Voor de rest (kleding, sparen, kapper enz.) zal de eerst komende periode geen ruimte zijn.
Je doel is het behalen van een traject, daarna zal je budget wat breder worden en kun je geld opzij leggen.

Wat je daarnaast ook kunt doen is op zoek gaan naar lokale organisaties en stichtingen die mensen in jullie situatie helpen met voedsel, kleding, of andere diensten die er nu bij inschieten.
Als je die zelf niet zo goed kunt vinden, loop dan eens binnen bij het welzijnswerk in je gemeente of het maatschappelijk werk. Die weten de weg en kennen die organisaties vaak wel.

Als laatste tip; blijf zelf bovenop je administratie zitten.
Dat loonbeslag bijvoorbeeld, is dat wel goed uitgerekend?
Bewaar alle brieven, post en formulieren die ook maar iets met je schulden te maken hebben.
Stel het komt aan op een aanvraag WSNP dan vraagt een rechter altijd; "Wat hebben jullie zelf gedaan om de schulden aan te pakken." Het gaat er dan juist niet om wat een ander verkeerd heeft gedaan, de vraag is echt bedoeld zodat je kunt vertellen wat je zelf hebt gedaan. En daar helpt alle administratie bij.

Kun je hier wat mee?

king2008

Buster nogmaals bedankt!!

Ja we kunnen hier zeker wat mee. Maar we willen natuurlijk proberen om niet bij de rechter te komen.
Alleen met het vakantiegeld. Dan moet cz nog wachten tot mei. Wij gaan dan wel vanaf deze maand betalen. Maar inlopen kan pas vanaf mei dan. Denk je dat ze daar mee akkoord zulken gaan?

Op dit moment leven we zo vind ik best zuinig.
Naar de kapper ben ik al maanden niet geweest. Heb ooit zelf voor kapper geleerd dus doe het zelf op het moment.
We zijn met een gezin van 3 ik mijn man en een zoontje van bijna 2 ik doe boodschappen voor 62 euro per week. Dit is inclusief luiers. ( ik vind dat we hier goed in bezig zijn)
Iedere week probeer ik natuurlijk voor minder maar dat lukt niet altijd.
Ik wil je nogmaals heel erg bedanken voor je tips.
Zag het al niet meer zitten. Maar heb nu weer een beetje hoop.

Gr. King2008

Xdewit

Jij bent weer helemaal geweldig Buster!
@King Het spijt me om te horen dat jullie zo hard moeten vechten nu, maar ik denk dat als je de tips van Buster ter harte neemt, je echt een heel eind richting je traject komt. Wat ik wel knap vind van je is dat je er wel bovenop blijft zitten, dat is goed, deed ik wat minder goed (is understatement :/).
Bezuinigen en alles eruit gooien wat overbodig is, is niet leuk, dat weet ook ik, maar zoals Buster al zegt: het eind van die tunnel... Succes!

Buster

Je kunt aan de werkgever vragen of hij het stukje vakantiegeld wat is opgespaard voor de beslaglegging vervroegd wil uitbetalen zodat je CZ daarmee kan inlopen. Nee heb je, ja kan je krijgen ;)

Enne,.. hou vol hoor!
Zo met zijn drietjes heb je veel om voor te knokken.

king2008

Oké buster Thanks.

Mijn man gaat dit morgen vragen op het werk.
Vragen kost ons niks.
Ja we hebben heel wat voor te knokken. Moet zeggen meer zware dan lichte dagen. Maar ons zoontje is ons zonnestraaltje en die slaat ons er echt door heen.

We doen heel hard ons best en we willen er zo goed mogelijk uit komen.

Nogmaals bedankt.