Bezuinigingen week 7

Started by Xdewit, Feb 15, 2014, 08:13 PM

Previous topic - Next topic

Xdewit

Mijn bezuiningsplan

Lizayra

Gisteren voor 3,15 boodschappen gedaan, voor 6 personen. Okee, wijzelf hadden macaroni die nog in de koelkast stond en 4 kinderen een zak friet en 4 fricandellen plus een fles cola en een zakje chips voor 's avonds. Vandaag 2 logees erbij, vond nog een paar bakken spaghetti compleet met saus in de vriezer en voor onszelf een bak couscous volgens dieetrecept (sonja bakker recept).
Ondanks het beperkte budget nog steeds aan m'n dieet kunnen houden en dit jaar al bijna 8 kg afgevallen!

Buster

Weinig gedaan zegt ze dan,...

Ik hoorde van de week een tip waarbij ik gelijk aan je moest denken.
Schijnbaar kun je bij prei en lente ui, als er nog wortels aanzitten het kontje eraf snijden, het kontje in een bakje met water doen zodat de wortels verder uitschieten, dan zet je dat in een potje met aarde en groeit er langzaam maar zeker een nieuwe prei of lente ui uit.
Van aardappels wist ik al dat je ze gewoon in de grond kan stoppen, maar ik vond dit wel erg leuk!

Knibbel

Xdewit, wat ben jij weer erg productief geweest deze week..... Mijn enigste bezuiniging van deze week is dat ik zowat mijn hele diepvries heb leeggegeten, maar dan meer uit noodzaak als wat anders. De hele week zo druk geweest met werken, gesprekken voor en met mijn dochter met begeleiding van haar woonvorm, ziekenhuisbezoeken met dochter. En om buskosten te besparen alles met de fiets waarbij je voor het fietsen alleen al anderhalf uur kwijt bent. Had niet de tijd of de zin om te koken. Gelukkig had ik veel restjes ingevroren, die nu goed van pas kwamen. Nou, eigenlijk dus toch wel wat bespaard, ca. de helft van mijn leefbudget......
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

tuthola

@Lizayra wat goed dat je ondanks je krappe budget toch 8 kilo bent afgevallen!!!

@Xdewit je bent inderdaad heel productief geweest, ga maar door hoor met je bezuinigingen hier op te schrijven wie weet wat anderen hier weer wat van kunnen leren  ;D
Ik vraag me alleen af of het zelf brood maken goedkoper is dan dat je dit in de supermarkt koopt daar je dan ook verborgen kosten maakt op je energie- en/of gasrekening, wat niet wegneemt dat eigen brood bakken natuurlijk veel lekkerder is. Dit is niet als kritiek maar vroeg het me af.

Mijn bezuiniging van deze week is dat ik de stofzuiger zak voor de zoveelste keer heb geleegd, ik heb jaren geleden bij de blokker van het Handy Man merk  een soort stoffen zakken gekocht die niet zo snel stuk scheuren als papieren zakken en zodoende prima voor hergebruik zijn, als het zo door gaat ben ik bang dat mijn stofzuiger het eerder begeeft dan de stoffen zakken  ;)

Xdewit

@lizayra waanzinnig goed gedaan en erg knap dat je zoveel af bent gevallen!

@Buster wat goed dat je het nog zegt, heb gelijk wat onderkanten uit de bak gevist en die staan nu in een glaasje met water. Ik ben benieuwd wat er mee gebeurd.

@Knibbel, valt wel mee hoor, had veel meer in mijn hoofd wat niet lukte door tijdgebrek. Vergeet niet dat ik alleen ben, ik zit dus avond aan avond alleen en om dan voor de tv te zitten is niet echt mijn ding (tv is grote bron van ergenis voor me) dus ga ik dingen doen, soms grote dingen, vaker kleine dingen die dan na een tijdje bij elkaar ineens grote dingen blijken te zijn.
Over het gebruik maken van je vriezer is nu precies wat ik bedoel: het is niet alleen een bezuiniging, imho zit daar toch meer een gedachte achter: geen verspilling (restjes invriezen) of extra koken en invriezen en dat dat gebruiken als je het razenddruk hebt waardoor je tijd bespaart en stress vermijd (toch een warm maaltje op tafel in weinig tijd voor weinig geld!). Daarnaast heb je geld bespaard, dat is toch ook erg leuk!
Het spijt me wel om te horen dat het zoveel tijd kost om alles voor je dochter geregeld te krijgen. Ik hoop dat je meer rust krijgt op dit vlak en het geregeld is.
Fietsen... tja, ik ben er een groot voorstander van. Als ik naar mijn stageplaats/werk fiets ben ik ook 45 min heen 45 min terug onderweg. Ik ben er mee gestopt na de zweepslag van eind vorig jaar, geprobeerd weer op te pakken maar het been was nog niet goed genoeg genezen. Ik hoop toch snel weer te kunnen gaan fietsen. Ik vind de bus vreselijk: gedrang wie het eerst naar binnen kan, vieze parfum en vochtige lijfluchten, mensen die apatisch en dwangmatig over een scherm van een telefoon zitten te wrijven. Daarnaast word ik altijd misselijk in de bus. Ik zal blij zijn als ik weer met de fiets kan: lekker muziekje of een of andere discussie gedownload en die luisteren. Trouwens, het is gratis sportschool of zoiets. Het is maar hoe je het bekijkt Knibbel ;) Ik vind je goed bezig!

Xdewit

@tuthola, dat is een vraag die ik vaak krijg! Het is maar waar je het mee vergelijkt: met het goedkoopste supermarktbrood of met brood bij de natuurwinkel (om maar twee uittersten te noemen). Ik weet wel dat als ik goedkoop brood koop, we veel meer sneden brood eten en dus ook meer boter en beleg. Van het zelfgebakte brood zitten we veel sneller vol, twee sneden maximaal per maaltijd.
Moet ik wel erbij vermelden dat ik zelf graan maal, dat graan kost 50 cent per kilo. De graanmolen is al 10 jaar oud en doet het nog steeds goed en is dus al lang afgeschreven. Het gist koop ik per 500 gram en vries ik in, 'luxe' ingredienten zoals zonnebloem- of pompoenpitten, lijn-, maan- en sesamzaad koop ik in het groot in dus goedkoper.
Ik schat in dat een brood (inclusief extra verbruik van de oven, aanschaf molen etc) ongeveer op een euro komt. Alleen doen wij daar 2 dagen mee (minstens). Met een supermarktbrood doen we net 1 dag en misschien een ontbijt (de kinderen eten dan veel meer brood). Dus of het echt goedkoper is, dat weet ik niet, maar ik denk dat al die kleine besparingen op jaarbasis echt veel geld schelen.
Stel dus dat die euro ongeveer klopt en ik ongeveer 4 zelfgebakte broden per week eet, dan zijn de broodkosten op jaarbasis (exclusief beleg natuurlijk) 4 x 52= 208 euro. Volgens mij is dat niet echt veel geld, maar misschien heb ik het helemaal mis :S

En de stofzuigerzakken.. ja! dat doe ik ook. Ik heb inderdaad een universele stoffenzak gekocht en haal die kartonnen of plastic dingen van de oude, niet meer te gebruiken zakken af en gebruik die als de zakken op zijn op die stoffenzak.

burningspirit

Toch leuk om even mee te rekenen met je @Xdewit  ;D
Supermarktbroden zou je er dus zeven per week van nodig hebben, toch? Ongeveer dus.... dat zijn 52x7= 374 broden per jaar..... nemen we het brood dat je voor 2 euro per drie koopt (AH aanbieding) dan betaal je dus voor supermarktbrood per jaar: 249 euro ongeveer..... misschien iets minder omdat je misschien wat minder broden nodig hebt. Dus ja, het is goedkoper, want beleg.... uhm kost gemiddeld zo ongeveer 10 cent tot 1 euro per brood, ligt eraan wat het is natuurlijk, kan ook nog meer zijn.... Maar als je dus het middelmatige beleg zou nemen, van laten we zeggen 30 cent per brood, dan komt de rekensom nog gunstiger uit: voor 208 zelfgebakken broden zijn de belegkosten dan: 63 euro, voor 374 broden is dit dan 112 euro....!!!. Dus jouw methode kost dan op jaarbasis 271 euro tegen supermarktbrood 361 euro....  ;D
En het scheelt nog meer geld als je wat luxer beleg neemt.
Buiten het feit dat het natuurlijk heerlijk is, dat zelfgebakken brood !

Wel grappig om dat nu eens uit te rekenen, al heb ik er zelf niet zoveel aan, omdat we altijd gigantische hoeveelheden brood van de voedselbank krijgen. Zóveel dat ik het afgelopen vrijdag niet meer in de vriezer kon weg proppen. En dat komt weer, doordat wij meestal ook nog even wachten aan het eind van de uitdeling, want dan worden bederfelijke producten, die niet zijn afgehaald onder de nog aanwezigen verdeeld. En 9 van de 10 keer komt dan ook rond zes uur nog eens de buurman langs, die overgebleven dingen van een andere voedselbank brengt..... Hij zag afgelopen vrijdag wel, dat we weer véél hadden en suggereerde ons, wat we ook altijd doen dan: weggeven aan anderen die het kunnen gebruiken. Die anderen komen dan ook weer bij ons met dingen die zij dan weer over hebben. Maar dat heb ik al eerder verteld: ruilhandel is behalve gunstig óók erg gezellig  ;D

Wat ik vandaag heb gedaan, en vaker doe, is op internet kijken wat ik kan maken met hetgeen ik nog in huis heb. Dit is ontstaan nadat ik een paar keer eten heb moeten weggooien omdat het te lang was blijven liggen. Ik vond dat zó zonde en irriteerde me er heel erg aan, dat ik nu minstens één keer, maar vaker nog twee keer per week de hele koelkast reorganiseer. Vandaag heb ik hartige pannenkoeken gebakken van oliebollenmeel, prei, uitjes en 'pain de provence' (een soort gekruid gebraden gehakt voor op brood) Allemaal van de VB gekregen en uiteindelijk blijkt toch de beste methode om er een soort 'pannenkoek calzone' (dubbelgevouwen met vulling) van te maken, want dan wordt tenminste alles goed gaar. Die vulling, daar varieer ik mee en ik kan zeggen: met succes.

En dat voor een moeder, die in de eerste jaren van ons gezin, nooit pannenkoeken bakte omdat ik dat niet kón....! Tijdens een kampeervakantie heb ik de kunst afgekeken van een mede-deelneemster, die er erg veel succes mee had bij de andere kampeerders en ook de traditionele pannenkoekenwedstrijd er mee won.

Whaha..... nog een goede tip, als je al kampeerspullen hebt of er goedkoop aan kunt komen/lenen: boek een Vobula vakantie. Vroeger heette dat Landgoedkamp en later Vrijbuiten. Stichting Vobula (=Vrijwillig Onderhoud BUitenplaatsen en LAndgoederen) organiseert ze en echt: als je het één keer hebt gedaan zijn er twee mogelijkheden: je doet het nooit meer of je wilt niets anders meer. Tot de laatste categorie behoren wij dus al jaren. Vakantie zit er anders voor ons gewoon niet in.... kosten zijn minimaal, tussen 30 en 50 euro per persoon per twee weken. Wij sparen er voor .... op de ouderwetse manier: vakantiepotje, hobbypotje, bufferpotje......... enzovoorts  ;D Ik heb daar echt lol in gekregen de laatste tijd....  ;D
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

gewoon

Ha een handje drukken in het goed koop brood bakken

Wel als ik en bruinbrood bak, dan gaat eerst de korst er af van een paar cm dat scheelt al 30 % beleg natuurlijk, en het blijft het dan bij dit enne sneetje die week.

De volgende dag is het, ja lekker maar heb haast moet gaan, of ben bezig met een brood dieet, heb net onder de douche al wat naar binnen genomen, tot... ik kan niet tegen die herrie smorgens.

Verwende krengen, geef het wel aan de vogeltjes in het park die beestjes zijn te minste trouw, zitten allemaal tegen het bankje aan geschurkt waar ik ze gisteren gevoerd heb, en er is er niet eendje bij die nog het hard heeft in de sloot te stappen.

Zal wel koud zijn, zal ze ook maar de korst geven, moet je zien, ze zitten daar  met de tranen in de ogen.

Buster

Ik hou wel van een rekensom en heb vanmorgen even bij de Lidl gekeken â,¬1,29 voor deeg voor 2 broden x 2 = 2,58 per week x 52 = 134,16 per jaar.
Maar daar komen de kosten voor het gebruik van de oven nog bij, zeg een uur per week als je 4 broden in een keer bakt.

Xdewit, ik lees met bewondering je berichten maar vraag me toch een ding af; hoeveel uur zit er in jouw dag?
Graan kopen, malen, zelf bakken, kleedjes maken, kledingstukken open tornen, wecken, jam maken, moestuin. Petje af, maar ik zou er echt de energie niet voor hebben.

Boeddha

Quote from: Buster on Feb 17, 2014, 02:42 PM
Xdewit, ik lees met bewondering je berichten maar vraag me toch een ding af; hoeveel uur zit er in jouw dag?
Graan kopen, malen, zelf bakken, kleedjes maken, kledingstukken open tornen, wecken, jam maken, moestuin. Petje af, maar ik zou er echt de energie niet voor hebben.

hahahah dat vraag ik mij ook weleens af :D
Ik begrijp dat haar wekker heeeeeel vroeg af gaat, maar dan vraag ik mij af, ga je ook vroeg slapen dan?

Alleen als ik het al lees wat ze op een dag doet ben ik al moe ;-)
Be strong, have faith!

Xdewit

die berekeningen vind ik wel heel leuk! Ik ben nooit zo van het echt uitrekenen. Maar dit is leuk!

@Buster en Boeddha:
tja, wat kan ik zeggen....

@Burningspirit: super idee van die hartige pannekoeken, ik heb ook nog ergens die oliebollenmix van de VB! Ga daar dan ook maar pannekoeken van bakken. Lekker mee naar het werk (waar ze me heel raar vinden LOL). ERg bedankt voor de tip van vobula, ga ik zeker eens naar kijken, wij zijn geboren kampeerders: incluis pionierskoken met driepoot en van die Dutch ovens, leuk leuk leuk!

@gewoon, ik weet niet zeker of ik je verhaaltje goed heb begrepen?

gewoon

Ik bedoel kan wel een paar dingen maar bakken kan ik echt niet, koekjes of oliebollen enz. wordt altijd zo hard als beton of aangebrand.

Dus probeer ik op andere manier mij nuttig te maken.

Xdewit

@gewoon: Ah ok, bedankt voor je uitleg :)

Xdewit

Quote from: Xdewit on Feb 16, 2014, 07:21 AM
@lizayra waanzinnig goed gedaan en erg knap dat je zoveel af bent gevallen!

@Buster wat goed dat je het nog zegt, heb gelijk wat onderkanten uit de bak gevist en die staan nu in een glaasje met water. Ik ben benieuwd wat er mee gebeurd.