geld besparen, maar dan anders

Started by Xdewit, Feb 04, 2014, 11:57 PM

Previous topic - Next topic

Xdewit

Zoals je misschien hebt opgemerkt, houd ik er van om te besparen maar dan anders. Niet alleen door aanbiedingen te kopen kan je besparen.

Buster

Ow, die babykleertjes-quilt vind ik een super idee!
Geef van alles weg, maar sommige kleertjes zitten teveel "tranen" in.
Dat is leuker dan het aanleggen van een schatkist. 

tuthola

Dat ziet er heel erg leuk uit!!!!

Knibbel

Wat een geweldig leuke ideeen XdeWit. En wat ben jij creatief! Normaal gesproken breng ik kleding en schoeisel die ik niet meer gebruik naar het Leger des Heils, zodat ook anderen daar misschien nog plezier aan hebben. Ze mogen dan wel niet meer zo trendy zijn, ze zijn nog helemaal gaaf. Maar nu ik lees wat voor leuke dingen je daar ook van kan maken!!

Ik geloof dat ik toch ook maar wat van mijn 'oude' kleding achter houdt en ook eens pogingen ga doen om zoiets leuks te maken. Vroeger deed ik ook veel haken, breien en zat ik achter het naaimachine. Totdat de tijd veranderde en er een 'koop- en weggooi' mentaliteit begon te komen.

Op een gegeven moment kon je nog niet eens meer breigaren e.d. kopen, handwerkwinkeltjes werden steeds zeldzamer.  Breien, haken, het werd allemaal gezien als 'oubollig', iets voor die oma'tjes die de hele dag voor het raam zitten te breien en de hele straat in de gaten houden....

Maar jij hebt mijn interesse weer opgewekt. Bovendien is het erg rustgevend en kan het ook als een soort therapie werken. Het geeft een geweldig gevoel om te zien wat je met je handen hebt gepresteerd, je krijgt er een flinke zelfvertrouwen-boost van en ook nog eens helemaal gratis.  :)

Dank je XdeWit!!
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Boeddha

zit toch even keihard te lachen :D

creatief en ik gaan niet goed samen! Ga nooit pictionary met mij spelen, want zelfs een simpel poppetje mislukt gruwelijk!

Ik kan wel goed schrijven, ik heb zelfs een tijd lang een column gehad in een vrouwenblad en later op een website.
Gedichten idem dito plus werkt het ook voor mij als een soort verwerking.

Maar haken, breien en andere knutsel praktijken, nee dank je!
(al kan het erg op de lachspieren werken van mijn omgeving!)
Be strong, have faith!

gewoon

Hoi die handwerk winkeltjes waren niet op eens weg, op de eerste plaats, van bedrijven of winkels die maar beter niet kon beginnen volgens gegevens K v K stond, een naai of wol winkeltje.

Dat was in de goede tijd dus.

Nummer 2 en 3 toen, binnenhuis architect  en de zelfstandige warme bakker.

Van je hobby niet te snel je beroep maken dus

gewoon

Heb ook een tip om te besparen, had een vriendin die het kompas op het juiste gewicht een beetje verloren was, en de stapel spijkerbroeken bleef maar toe nemen.

Heb daar op, een naai machine  gekocht van enige generatie,s terug die oude ( lees goedkope ) machines zijn makkelijk in staat zware stoffen als spijkerstof of leer te naaien, en heb je hem zo terug verdient

Kun je ook hoezen maken of bekleden.

Mijn vriendin zag er uit om door een ringetje te halen, niets gaat boven maat werk, en oog wil ook wat  :)

Libra

Jeetje wat fantastisch!!!!
Ik ben zelf niet zo van de "naai, brei en haak", alhoewel ik het eigenlijk allemaal wel kan.
Maar echt, komplimenten!!
Het ziet er geweldig uit allemaal!

Ik ben zelf weer creatief op een hele andere manier, maar toch levert die soms ook een besparing op. ;)
Hierbij dus mijn verhaaltje in antwoord op jouw vraag.

Ik geef af en toe zangles en dan eigenlijk alleen maar aan goede bekenden.
Via mijn jongste dochter kwam ik in kontakt met een muzikant waar zij regelmatig mee optreedt.
Ik heb hem zangles gegeven en afgelopen zondag ben ik gratis naar een fantastisch optreden van hem geweest (waar mijn dochter en schoonzoon trouwens ook optraden :) ).
De toegang was â,¬ 10,00, maar ik mocht voor niets naar binnen. ;)

Mijn huistelefoon is gesneuveld en een goede vriend van (wederom) mijn jongste wilde graag even wat zanglessen van mij.
Hij werkt bij Hi en je raadt het al, hij heeft voor mij een nieuwe telefoon geregeld bij zijn werkgever.
Nieuwe, gratis!!! telefoon komt er dus aan!

Xdewit

@gewoon, bedoel je van die oude trap naaimachines? ik heb er pas 2 heel erg goedkoop kunnen kopen en moet ze nog opknappen (als dat lukt, het was een gok). Maar die heb ik wel gekocht omdat ik dan waarschijnlijk makkelijker door dikke stoffen heen kan (i.p.v. een industriele naaimachine).

Libra

Quote from: Xdewit on Feb 06, 2014, 06:49 PM
Ik vertelde haar ook dat ik zaterdag de auto van mijn moeder op ging halen en dan dus dat hok ook kon ophalen en waarschijnlijk naar ikea om een kleed te halen (ik zit nog op een stuk beton in de woonkamer, de rest is een houten vloer. Ze zei, hmm ik weet dat er iemand is overleden en dat daar een kleed was die misschien weggegooid gaat worden. Ik krijg het nog te horen... zou toch wel leuk zijn en scheelt heel veel geld...

Als dat lukt mag die onder het nieuw te maken topic "Grote dingen om blij van te worden......."
Het zou fantastisch zijn en ik hoop dat het lukt!!!

gewoon

Nee bedoel niet een oude trap machine hoewel deze prima zijn, maar als je een tafel model wil op elektra dan zijn de vroegere modellen veel krachtiger en hoef je idd. geen industrie machine aan te schaffen.

Die elektronische  machines zijn dan mooi om te zien maar niet op zwaar werk berekend, als je naar een tweede hands winkel gaat, die ook reparatie,s uitvoeren weten precies te vertellen, welk oud beestje het beste is, en voor weinig geld dus.

Xdewit

@ gewoon, bedankt! Ja die zonder enige electronica zijn ook m.i. het beste. Ik gebruik mijn bernina van 27 jaar oud nog met veel plezier. in al die jaren maar 1x een reparatie gehad (150 euro) en een nieuwe trap dingdang moeten kopen (80 euro) maar dat was echt de moeite waard. Ik heb al heel wat euro's bespaard door zelf te naaien of kapotte kleding te repareren. Nog maar niet over de cadeautjes gesproken :)

burningspirit

hahaha geweldig.... dit zijn dus de tegenhangers van de 'zure appels' van de schuldenaar: de ruilhandel  8) ik ben er ook van... dan hoef je niet ingewikkeld te doen met een bankrekening waarop alles zichtbaar is, dan ruil je gewoon het één tegen het ander  ;D
greetz
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

gewoon

Xdewit

Dat is weer mooi, je doet het dus helemaal goed met je oude machine  :)

Voeg nog even toe dat als het  om wat zelf maken gaat, en je niet zo handig bent zo,n naai machientje verdient zich wel terug, naaien is echt geen, breien of haken.

Kwam al op zeer jonge leeftijd achter dat breien niet zo voor mannen is, ben ooit begonnen met een sjaal met het plan deze 2 meter te maken en de sjaal werd smaller en smaller en nog smaller tot dat na 30 cm ik nog niet met een hamer mijn pen kon insteken, wou mijn naam breien en het is gebleven bij de G  >:(

Knibbel

Quote from: gewoon on Feb 06, 2014, 08:12 PM
Kwam al op zeer jonge leeftijd achter dat breien niet zo voor mannen is, ben ooit begonnen met een sjaal met het plan deze 2 meter te maken en de sjaal werd smaller en smaller en nog smaller tot dat na 30 cm ik nog niet met een hamer mijn pen kon insteken, wou mijn naam breien en het is gebleven bij de G  >:(
Gewoon, zelfs na zo'n moeilijke dag als vandaag weet je een grote glimlach om mijn mond te toveren..... Zie het zo voor mij, jij met het breiwerk op je schoot......

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron