CJIB vorderingen en SHV

Started by Xdewit, Jan 29, 2014, 04:11 PM

Previous topic - Next topic

Xdewit

Ik sprak dus vandaag iemand en die zei dat de shv niet opgestart kon worden omdat er CJIB vorderingen waren. Ik had al eens eerder zoiets gehoord maar kan niet echt info vinden.

Boeddha

naar mijn weten en ook via de wsnp site trouwens, worden ze wel meegenomen maar....de vordering wordt niet stopgezet tijdens het traject. Dat kan dus betekenen dat een boete van 80 euro na een paar maanden al opgelopen is tot 500 euro en je dus schulden maakt en het risico loopt dat je van je bed gelicht wordt om je boete uit te zitten.
het is dan ook van belang om deze boetes zo snel mogelijk af te lossen!
Be strong, have faith!

Libra

Dat kan inderdaad het geval zijn.
Schulden bij het CJIB en/of de Belastingdienst kan een grond zijn om een aanvraag schuldhulpverlening af te wijzen.

Redenen daarvoor kunnen zijn dat deze schulden nooit kwijtgescholden worden en vaak aangemerkt worden als "schulden ontstaan te kwader trouw".
Dat houdt dus in dat na een traject géén schone lei afgegeven kan worden, omdat er nog altijd schulden openstaan die opvorderbaar zijn in tegenstelling tot "civiele" schulden.

burningspirit

Vanmorgen is het onderwerp CJIB vorderingen ook bij ons nog even ter tafel geweest.
Mijn man was bang voor taferelen zoals hierboven beschreven.

Ons werd duidelijk uitgelegd dat CJIB vorderingen inderdaad een probleem kunnen zijn, als het om verkeersboetes gaat (net als het hebben van een strafblad). Wat gebeuren kan is dat je inderdaad geen schone lei krijgt, zoals al werd gezegd. Wat ook wel gebeurd is dat die CJIB vorderingen als het ware 'bevroren' worden gedurende het SHV-traject. In dat geval begint de inning van die boetes weer op het moment dat het traject doorlopen is; je krijgt dan de kans om de boetes in macimaal 27 termijnen terug te betalen.

Waar mijn man bang voor was, is bij ons niet van toepassing, want het CJIB int bij ons alleen de Bestuursrechtelijke Premie (ook wel Bronheffing genoemd) van het CVZ. Deze inning en eventuele achterstand gaan gewoon mee in het traject.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Xdewit

Bedankt Burningspirit! Ik hoop zo van ganser harte dat jullie gewoon in het traject komen. Bevriezen die zooi ;)
Schietgebedjes komen jouw kant op!

burningspirit

uuuhhh nee Xdewit: bij ons wordt er niks bevroren hoop ik....  ;D bij ons zijn het dus geen verkeersboetes maar premie ZV
bevriezen van verkeersboetes die je dan later toch moet gaan betalen.... daar zijn ze bij de SHV geen fan van, dus wat Boeddha zegt: zo snel mogelijk betalen, dat is wel het beste advies.....

Xdewit

ahh Burningspirit. Mijn gedachtengang was dus i.p.v. afketsen door de CJIB boetes dan maar bevriezen :S Verkeerd gedacht dus. IN ieder geval succes :)

Buster

Bron: http://www.rechtopschuldhulpverlening.nl/inhoud?pid=2484

Het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) int verkeersboetes, strafrechtboetes en schadevergoedingen. Het CJIB is een bijzondere schuldeiser. Voor het CJIB gelden speciale regels. Het CJIB hoeft niet akkoord te gaan met ieder voorstel tot schuldregeling. Het CJIB mag weigeren als u voorstelt maar een deel van de schulden te betalen en u voor het overblijvende deel kwijtschelding wilt (finale kwijting). Het CJIB mag echter niet ieder voorstel weigeren. In de volgende gevallen moet het CJIB akkoord gaan met uw voorstel:

- U betaalt uw schuld in drie jaar geheel af;
- U betaalt uw schuld in drie jaar gedeeltelijk af, maar het overige bedrag wordt niet kwijtgescholden. Dit overgebleven bedrag moet u na afloop van de schuldregeling of het WSNP-traject in (een beperkt aantal) termijnen aflossen.

Sommige schulden komen nooit voor een betalingsregeling in aanmerking, bijvoorbeeld als u een schadevergoeding aan een slachtoffer moet betalen.

Aanvulling; de boetes die ge?ind worden in opdracht van het CVZ vallen hier buiten

burningspirit

Geweldig Buster, zoals jij het altijd helder weet te maken! Daar ben je echt een kei in!
En Xdewit bedankt voor je bemoediging! Het wordt me meer en meer duidelijk dat je echt niets te kiezen of te willen hebt als schuldenaar en dat je gewoon blij moet zijn als je goed geholpen wordt. Je verdiepen in de materie en op een tactvolle manier communiceren dat je begrijpt waar e.e.a. over gaat kan wel heel goed helpen. En daar hebben we hier elkaar voor, gelukkig maar.
Ik heb inmiddels de boosheid en de slachtofferrol helemaal losgelaten en merk dat ik me daardoor veel beter voel en me fatsoenlijker kan gedragen. Wie was het die hier zei: je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn? Een waar woord, ik merk het in de praktijk.
Enne.... is het niet menselijk om je gevleid te voelen als een ander je complimenten geeft over de dingen die je goed doet? En ook: fouten uitleggen als verbeterpunten i.p.v. als een bok op de haverkist springen; dat helpt ook.
hihi..... nah ik geloof het nog steeds niet helemaal dat het nu werkelijk goed gaat komen, maar mijn vertrouwen groeit weer een piepklein beetje.
Bedankt jullie hier allemaal!

Buster

Dit keer was het puur knippen en plakken ;) maar dank je wel voor het compliment.

Er gaat op een gegeven moment een knop om waarin je ineens niet meer bezig bent met je probleem maar met je oplossing. Die verandering is van groot belang als je uit de schulden wil komen.
Alleen dan houd je het vol.

Drie jaar boos zijn op de wereld leer je niks van en bovendien, hoe moet dat dan na die drie jaar? Er is namelijk een leven na de schulden, en dan? ;)

burningspirit

Klopt hoor Buster, als je drie jaar boos bent geweest op de wereld heb je zelf je eigen leven drie jaar lang verknalt en ben je waarschijnlijk het lachen gewoon verleerd..... mij niet gezien, hoor!
maar je krijgt er ook direct een beloning voor terug als je dat laat varen: je voelt je lekkerder en kunt weer genieten van kleine dingen  ;D
althans zo werkt het bij mij