minnelijk traject fase 1 en dan?

Started by Smile, Jan 29, 2014, 02:01 PM

Previous topic - Next topic

Smile

Hallo. we hebben net het trajectplan getekend  fase 1minnelijk traject  .We zijn benieuwd hoelang het duurt   voordat we  voor fase 2 kunnen tekenen  en het vtlb bekend wordt.... beide inkomens worden meegenomen ,dus ik ga ervan uit dat men de schuldeisers een redelijk aanbod kan  doen en hoop op n accoord.  Wel veel schulden  , gelukkig  geen achterstand in de vaste lasten .Wij hopen dat dit  niet nog maanden gaat duren, zorgt voor veel stresssss. Auto (waarde plusm 5000) zal verkocht moeten worden? dan wordt het lastig daar ik hem nodig heb ivm inkomstenwerving/  werk.Openbaar vervoer is duurder en een baan in de logistieke sector  ligt meestal op afgelegen bedrijven terreinen.
Dat het inleveren wordt dat begrijp ik , hoop wel dat  er n redelijk  vtlb bedrag zal zijn om minimaal de vaste lasten te betalen en  voor boodschappen.Ben wel blij om geholpen te worden ! en zal alle medewerking  verlenen. Iemand tips of ervaring?  Groetjes  :)

chapter

Hoi smile
Gefeliciteerd met fase 1
Als ik het goed heb is dat vooral oriëntatie en stabilisatie aangezien jullie niet achterlopen in vaste lasten lijkt me dat vrij snel gaan.
Dan worden de schuldeisers in kaart gebracht, als je dossier al compleet is gaat dat natuurlijk sneller. Dan worden bedragen die open staat opgevraagd etc
Als vtlb bekend is is er ook een schatting te maken van het bedrag dat er in 3 jaar zou zijn om af te lossen en kan er een gerichter aanbod gedaan worden.
Als meeste akkoord gaan en enkele niet heb je nog de mogelijkheid tot een dwangakkoord en als laatste redmiddel wsnp maar het is natuurlijk fijner als het minnelijk kan.
De auto zal zeker verkocht moeten worden en het geld zal je in de boedel moeten storten.
Over algemeen als het niet anders kan met werk en nodig is daarvoor heb je kans dat je een goedkope auto terug mag kopen voor ongeveer 1000 euro. Tip een kleine is ook meteen zuinig in benzine etc.
Doe dit wel in overleg, ik zit wel in de wsnp en mocht mijn auto ook behouden.
Deze hoefde niet ingeruild te worden voor goedkoper exemplaar aangezien ik hem net 3 weken ervoor had gekocht voor 750 euro.
mijn ervaring is dat vtlb een stuk ruimer is als beslagvrije voet en er zelfs wat ruimte is om te reserveren.

Libra

Welkom Smile op het forum!

Er is geen standaard antwoord op jouw vraag, omdat ieder traject maatwerk is.
Wel is het zo dat, nu je toegelaten bent tot het traject, alle schuldeisers aangeschreven gaan worden met een voorstel.
Afhankelijk van hoe snel zij reageren en of zij al dan niet akkoord gaan met een minnelijk traject, wordt duidelijk of je het minnelijk traject door gaat lopen, of dat er uiteindelijk een aanvraag WSNP gedaan moet worden.

Voor wat het VTLB betreft: op het moment dat je toegelaten wordt, wordt er ook gelijk een berekening gemaakt.
Standaard is dat het VTLB 90% van de bijstandsnorm is plus aanvullingen (tegemoetkoming zorgkosten, woonlasten, auto- reiskosten, studiekosten en eventuele overige correcties). De aanvullingen zijn afhankelijk van de eigen vaste lasten, dus ook hier geldt weer dat het maatwerk is en voor iedereen weer verschillend.

Het betekent echter wel dat je voldoende geld krijgt om je normale vaste lasten (huur, gas, licht, water enz.) te kunnen voldoen.
Hoeveel er dan overblijft als leefgeld is ook weer voor iedereen verschillend, maar dat je de broekriem aan zult moeten halen is overduidelijk.

Over het algemeen kun je hier beluisteren dat iedereen heel tevreden is met zijn/haar VTLB en dat daar (met wat aanpassingen hier en daar) prima van te leven valt.
Het is geen vetpot, zeker niet!, maar het feit alleen al dat je van de druk van de schuldeisers af bent en de kans krijgt om over, pakweg 3.1/2 jaar, weer een nieuwe schuldenvrije toekomst op te bouwen, maakt het dragelijk.

Voor wat je auto betreft: ook dit is weer helemaal afhankelijk van je persoonlijke situatie.
Standaard is het zo dat als je in een traject terechtkomt je geen auto mag hebben, tenzij dit echt noodzakelijk is voor het behoud van je inkomen en er echt geen mogelijkheden zijn om naar je werk te komen met het openbaar vervoer, of als dit het bedrag aan reiskosten met de auto vele malen overstijgt.
Een langere reistijd is géén criterium.
Waar het namelijk om gaat is dat die auto kapitaal vertegenwoordigt en de vergoeding daarvoor aan de boedel onttrokken wordt, wat inhoudt dat er minder in de boedel gespaard kan worden voor de schuldeisers.
Maar nogmaals, het is allemaal afhankelijk van je eigen, persoonlijke situatie en alleen de schuldhulpverlening die jouw zaak behandelt kan hier echt antwoord op geven.

Fijn dat voor jou/jullie het traject in ieder geval in werking is!
Heel veel succes met alles en heel veel sterkte.

Smile

Hartelijk dank voor jullie  informatie , das heel fijn   want er komt zoooo veel op je af  pfffff.
Ik probeer  zoveel mogelijk  uit te  zoeken .Ik heb  begrepen dat men  een enkel keer  ermee akkoord gaat dat je  de auto mag houden mits het budget van de vtlb dat toelaat . Want dan moet je  een x  bedrag  terug gaan betalen aan de boedel indien mogelijk . Bijv  een  x bedrag per maand  inleveren van je vtlb plus het  vakantiegeld  van  beide partners.

Buster

Beste Smile, welkom op het forum en gefeliciteerd met het behalen van de eerste fase ;)

Over de auto, dat verschilt per gemeente maar over het algemeen geldt dat een auto alleen wordt toegestaan als de afstand tussen je woning en je werk een bepaalde afstand is en er geen goedkopere optie mogelijk is.
Als er geen werk is is de auto overbodig en wordt er geen reservering voor de kosten gemaakt, als je hem dan toch wil behouden moet dat volledig betaald worden uit je VTLB.
De VTLB kenners hier kunnen je vertellen dat dat nagenoeg onmogelijk is.

Voorheen kreeg je bij een gemeentelijk traject weekgeld of leefgeld.
Dat is nu anders. Je volledige inkomen wordt gestort naar de gemeente en die stort de VTLB naar je door.
Jij betaald dan je vaste lasten en houd daarbij geld over voor boodschappen.
Het vakantiegeld is berekend en wordt verspreid over het hele jaar, je krijgt dus niet meer in mei een brok geld.

Maar zoals ik al zei, dat verschilt per gemeente en per geval.
Iemand die schuldhulp aanvraagt omdat de koopwoning gedwongen verkocht moest worden nadat beide partners in de WW zijn geraakt is een ander geval dan iemand die net klaar is met afkicken en schulden heeft uit de periode dat hij nog verslaafd was. Om maar een extreem voorbeeld te noemen.
Degene die je de antwoorden kan geven die specifiek bij jullie situatie horen is je contactpersoon.
Wat helpt is dat je dit soort vragen op papier zet zodat je de volgende keer een lijstje bij je hebt en niet naar huis gaat met het idee: "Ow, dat had ik nog moeten vragen,.."

Heel veel succes!