Digi-D code

Started by Marie-Louise, Jan 25, 2014, 09:50 PM

Previous topic - Next topic

chapter

Geluukig wel  :) belde vandaag voor nieuw vtlb berekening per 1 jan ipv 1 april ivm 6 maandentermijn of ze voldoende info had toen zei bwv komen zoveel mails van jou voorbij dat ik soms door bomen bos niet zie.
ik voorzichtig ik heb informatie lljcht
zegt ze schaterlachend daar voldoe je ruim aan haha
Ergens grappig rechter die aanvraag weigerde is nu de rc  8)
ze komt ook echt voor me op bv met sollicitatie plicht had 2 banen op 0 uur.
aanvraag gedaan om geen verdere sollicitatie pljcht erbovenop te krijgen.
heb contract 0 uur dus geen 36
tweede baan nu kwijt dus sollicitatie plicht maar als ik terug wordt aangenomen volgende week kan ik weer stoppen met solliciteren ondanks dat ze me waarschijnlijk pas in maart aannemen.  Moet er 3 maanden uit willen ze opnieuw starten met tijdelijke contracten of eerder maar san meteen onbepaalde tjjd.

An0niempje

Nog niet alles doorgelezen aan reacties, omdat ik zo weg moet. Dus excuses als ik dingen zeg, die al gezegd zijn.

Mijn ervaring met Digid.
Mijn eerste bewindvoerder wilde ook mijn digid, in eerste instantie verder niet bij nagedacht en hij had een nieuwe code aangevraagd (zei hij).
Na ja, die code kwam dus maar niet en bij mij begon er ook een onaangenaam gevoel te komen.
Ik heb toen dus een aantal instanties afgebeld, waaronder Digid zelf en daar gaven ze aan, om nooit en te nimmer je Digid af te geven. Ook niet aan een bewindvoerder.
Bewindvoerder accepteerde dit echter niet en begon me er mee te chanteren.
Maar goed, ik had toch al geen goed gevoel bij hem en dus heb ik die digid code meegenomen in mijn verhaal naar de rechtbank.
Rechter gaf toen aan, dat hij inderdaad wist, dat veel bewindvoerders om de digid vroegen. Rechter heeft het dan wel niet letterlijk gezegd, maar op mij kwam het over, dat het een beetje een grijs gebied is, eigenlijk mag de bewindvoerder niet om de digid vragen, maar rechtbank ziet het door de vingers.
Maar waar de rechter wel heel duidelijk in was: bewindvoerder mag je niet dwingen je digid af te geven, als je hem niet vrijwillig af wilt geven, dan moet de bewindvoerder andere wegen zoeken.
Inderdaad voor belastingaangifte kan je je bewindvoerder machtigen. Bij UWV en huurtoeslagen kunnen naar wat ik begrepen heb, zaken nog steeds via papier aangevraagd worden. Ook de belastingaangifte kan dacht ik ook nog steeds op papier ingevuld worden, maar verbeter me als ik dit fout heb.
Verder heb ik zelf bedacht, dat als ik een verandering tegenkom op bv de UWV site, of bij huurtoeslagen, dan stuur ik dat gewoon zelf door naar bewindvoerder.
Misschien ben ik te kritisch, maar heb al zoveel meegemaakt, ook bij hulpverleners, dat ik heel voorzichtig ben geworden.
Even een aantal voorbeelden die je zelf mee kan nemen in je beslissing of je wel/niet je digid afgeeft:

Steeds meer ziekenhuizen zullen gebruik gaan maken van digid, zodat je thuis makkelijk inzage kunt krijgen in je dossier. Wil je dat je bewindvoerder met een paar klikken kan lezen, wat voor behandeling je krijgt, als je in het ziekenhuis ligt? Incl alle ins en outs?

Ik zit zelf bij bij menzis zorgverzekering. Ook zij maken gebruik van van digid. Als je inlogt in mijn menzis, dan kom je dus ook bij de lijst van wat de verzekering vergoed heeft, dus ook wanneer je bij je huisarts bent geweest, wanneer je bloed hebt laten prikken etc.

Persoonlijk vind ik dat zaken, waar een bewindvoerder niets mee te maken heeft.

Ook vanuit de politiek zijn er trouwens al vragen gerezen, over het feit, dat veel bewindvoerders de digid gegevens willen hebben. Ik heb nu even geen tijd om dat document op te zoeken.
Maar help het me even onthouden, dan zal ik dat vanavond voor jullie opzoeken....

Buster

Ik denk dat het grote probleem is dat de taken en eisen die bij een bewindvoerder horen nog stammen uit een oude tijd.

Sinds begin dit jaar moet een bewindvoerder voldoen aan opleiding en kwaliteitseisen. En het is dus ook sinds kort dat daar meer controle op is.
Met het uitgebreider gebruik van DigiD (die onmisbaar is bij het snel regelen van zaken rondom Belastingdienst en het UWV) is het dus de afweging of je je DigiD wel of niet afgeeft aan een bewindvoerder.

Nee, het is niet verplicht en in een normale situatie zou je dat ook nooit doen.
Het gaat hier ook niet om een normale situatie. Het is de verhouding van een bewindvoerder die iemand zelf aanvraagt omdat hij of zij er zelf niet meer uitkomt.
Die samenwerking, want uiteindelijk is het dat, gaat voor een groot deel op basis van vertrouwen. Is dat vertrouwen er niet, geef dan niet je DigiD. Is dat vertrouwen er wel, kun je zelf die overweging maken.

Heb je geen vertrouwen in je eigen oordeel, vraag dan iemand die je wel vertrouwt om met je mee te denken en te kijken.

Anoniempje, ik kan me voorstellen dat je kritisch bent. Daar is helemaal niks mis mee. Want ook zonder vertrouwen kan een bewindvoerder zijn werk doen en dat vertrouwen proberen op te bouwen. En ook al is dat vertrouwen er, dan nog is het heel gezond om mee te blijven kijken en betrokken te worden en zijn bij je eigen financiële administratie. Het is eigenlijk van de zotte dat die eerste er zo slordig mee omging,...

An0niempje

Misschien als het bij de eerste bewindvoerder allemaal beter was gelopen, dat ik er ook minder kritisch in geweest was, maar de eerste bewindvoerder heeft er een behoorlijke puinhoop van gemaakt en bleek ook de privacyrechten aan de laars te lappen (ik kreeg gewoon via de mail administratie van anderen doorgemaild of hij stuurde een mail van iemand anders door. Diegene heb ik toen zelf netjes gemaild met de mededeling hoe ik aan de mail van diegene was gekomen)
Tja, en als ze je dan gaan chanteren, dan ben je bij mij aan het verkeerde adres en dan durf ik helemaal mijn digid niet meer te geven.

Ik heb trouwens de kamervragen met antwoorden even opgezocht en zal ze bijvoegen.....

Buster

Even nog hoor, over de DigiD en het UWV want dat schiet me net te binnen.

Als je onder bewindvoering valt en je hebt een uitkering dan is de bewindvoerder verplicht om alle veranderingen door te geven aan het UWV. Dat moet in veel gevallen binnen een week. Doe je dat niet heeft dat gevolgen. Je moet dan het teveel uitgekeerde bedrag terugbetalen plus datzelfde bedrag nogmaals, maar dan het bruto bedrag, als boete. Het UWV is dan niet te bewegen om die boete over te slaan. Die wordt aan iedereen uitgedeeld die ook maar een dag te laat is met het opgeven van de volledige gegevens.
(hoogte bruto uurloon en het exacte aantal uren, zit je er een uur naast heb je ook fraude gepleegd)

Die verandering moet je doorgeven via DigiD.
Ik wil hiermee aangeven dat het een grijs gebied is. En natuurlijk kan de bewindvoerder ook gewoon een standaard formulier downloaden, invullen en op de post doen. Dat duurt wel wat langer, plus dat brieven kwijt kunnen raken. Het UWV zal in zo'n geval eerst korten, daarna pas een bezwaar in behandeling nemen dat ongeveer 6 duurt voordat je een uitslag hebt. Ondertussen zit de onder bewind gestelde met een verminderd inkomen,...   

Eigenlijk zou er een machtiging moeten kunnen zijn voor de BD en bijvoorbeeld het UWV, die geen toegang geeft tot andere zaken zoals medische gegevens.

An0niempje

Buster, dank je wel voor je extra aanvulling.
Alleen heb ik daar weer een extra aanvulling op.
Wat je door kan geven aan het UWV via Digid, dat verschilt per uitkering.
In mijn geval gaat het om een Wajong uitkering.
Als ik een wijziging door wil geven, zoals bv een nieuwe (vrijwilligers)baan, dan moet ik het formulier downloaden op de site en het formulier dan per post opsturen.
Vraag me niet, waarom dit niet via digid kan...
En dit is recente informatie, omdat ik onlangs nog een vrijwilligersbaan aan het UWV doorgegeven heb...

Buster

Ja het UWV,... (rolt met ogen)

Wel leuk trouwens, een nieuwe baan!

Knibbel

Quote from: An0niempje on Mar 04, 2014, 09:16 PM
In mijn geval gaat het om een Wajong uitkering.
Als ik een wijziging door wil geven, zoals bv een nieuwe (vrijwilligers)baan, dan moet ik het formulier downloaden op de site en het formulier dan per post opsturen.
Vind dit ook erg irritant, voor de wajong van mijn dochter moet ook iedere wijziging schriftelijk worden doorgegeven. En ja, zoals Buster al zei, post kan kwijt raken bij UWV. En dit gebeurt vaker dan men zich voorstelt. Soms moet ik hetzelfde formulier tweemaal opsturen voordat het bij het UWV aankomt. Door deze ervaring bel altijd twee dagen erna nog eens op naar het UWV om te checken of het ontvangen is. Heb ook al vaker in de piepzak gezeten en heel veel telefoontjes moeten plegen, omdat formulieren van mijn dochter maar niet aankwamen bij het UWV...... Zou toch mooi zijn als ze mij al die telefoonkosten van al die jaren zouden vergoeden?

Quote from: Buster on Mar 04, 2014, 09:02 PM
Je moet dan het teveel uitgekeerde bedrag terugbetalen plus datzelfde bedrag nogmaals, maar dan het bruto bedrag, als boete. Het UWV is dan niet te bewegen om die boete over te slaan. Die wordt aan iedereen uitgedeeld die ook maar een dag te laat is met het opgeven van de volledige gegevens.
Is dat zo Buster? Misschien ligt het eraan dat mijn dochter een wajong-uitkering heeft of ligt het aan de situatie, maar zij heeft ook tweemaal teveel uitkering ontvangen. Toch heeft zij nooit een boete gekregen, na overleg werd gewoon een betalingsregeling getroffen om alles terug te betalen.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Buster

Knibbel, bij een WW uitkering of WWB werkt dat wel zo. Het kan zijn dat er voor de Wajong andere regels gelden.