Digi-D code

Started by Marie-Louise, Jan 25, 2014, 09:50 PM

Previous topic - Next topic

Marie-Louise

Ik heb geen idee onder welk topic ik dit behoor te plaatsen, mijn excuses daarvoor.

Na 2 jaar is eindelijk mijn bewindvoering erdoor, ik heb tot nu toe één x een gesprek met haar gehad.
Aankomende donderdag volgt het voortgangsgesprek.  Tijdens het eerste gesprek liet ze al vallen mijn Digi-D code nodig te hebben, ik heb aangegeven dat me dat niet zo lekker zit. Nu drong ze er weer op aan en opnieuw zit me het niet lekker. :-\ Mij is altijd geleerd, dat deze strikt persoonlijk is en dat wil ik graag zo houden.

Zijn er mensen die wel hun code hebben afgegeven en welke voordelen ondervind je hiervan?

Boeddha

beetje apart. enige voordeel wat ik kan bedenken is dat zij overal inzicht in heeft.
val je onder beschermde  bewindvoering? dus beheert ze jou geld?

mocht zij je Aangifte en toeslagen willen doen kan je haar machtigen. en vragen waarom ze jou digi-d code wilt hebben.
Be strong, have faith!

Buster

Een DigiD is persoonlijk en je kunt geen volmacht meer tekenen. (las ik net)
Wat ik tot nu toe kon vinden op het internet is dat je niet verplicht bent dat te geven.
Maar dat was een antwoordt uit 2012.

De vraag is dus, wat gaan ze daarmee doen?
Je mag namelijk bij alles vragen waarom iets wordt gevraagd of gedaan omdat je graag op de hoogte gehouden wil worden van je financiële toekomst.
Dat is helemaal geen gekke vraag, dat is juist gezond.

Knibbel

Volgens mij kun je wel nog iemand anders machtigen bij de aangifte inkomstenbelasting. Die machtigingscode geldt dan alleen bij de belastingdienst en niet bij andere overheidszaken of ander zaken waar je digidcode nodig is. Maar helemaal zeker weet ik het niet.

Maar volgens mij vraagt de bewindvoerder van Marie-Louise niet om een machtiging maar die wil gewoon haar digidcode hebben. Bewindvoerder of niet, ik zou dus nooit mijn digidcode zomaar afgeven. Wil niet zeggen dat bewindvoerder van Marie-Louise foute bedoelingen heeft, maar er is al zoveel fraude gepleegd door misbruik van digidcodes. Een flinke portie argwaan is eigenlijk wel gezond vind ik persoonlijk.

Ik zou ook navragen waarom ze de digidcode nodig heeft.

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

nooitmeer

Niet af geven. Je kan hier veel mee, zoals verhuisberichten doorgeven bij je gemeente, bankrekeningen veranderen voor toeslagen, belastingaangifte en noem zo maar op. Volgensmij kan je wel een machtiging aanvragen, maar dan bepaal jij waar deze bewindvoerder toegang toe heeft.

Zie: https://www.digid.nl/machtigen/iemand-anders-machtigen/

@edit:
Zie net dat dit enkel werkt voor inkomensaangifte bij de belastingdienst
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

Buster

Gevonden!
Het is alleen mogelijk om iemand te machtigen voor Inkomsten belasting.
https://www.digid.nl/machtigen/iemand-anders-machtigen/

Maar, de bewindvoerder kan de DigiD dus ook nodig hebben voor andere zaken zoals het doorgeven van wijzigingen bij het UWV, sterker nog, dat zijn ze verplicht.
Het kan dus zijn dat ze er daarom naar vraagt, hoe dan ook, een goed gesprek is nooit weg.
:)

Marie-Louise

Ik val onder beschermbewind, deze heb ik vrijwillig aangevraagd.
Ze beheert geen geld, daarvoor heb ik nog budgetbeheer.
De bedoeling is (denk ik) dat er WSNP aangevraagd gaat worden.

Uiteraard heb ik ook gevraagd waarom ze deze wou hebben.
Het enige argument wat ze me heeft gegeven is dat ze ''de dingen'' sneller kan doen.

Persoonlijk heb ik liever dat ze ''de dingen'' dan iets minder snel afhandelt en alleen beschik over mijn code.

Maar het is dus geen moeten? Zodat ik niet een keer te horen krijg dat ik me niet volledig inzet.

Buster

Maar wat beheert ze dan wel? Als er geen geld beheerd wordt?

QuoteDe taken van een bewindvoerder:
Het ontvangen inkomen
Het totaalbedrag van de vaste lasten
Een overzicht van de betaalde schulden (indien van toepassing)
Een overzicht van de nog te betalen schulden (indien van toepassing)
Het saldotegoed van het begin en het eind van de periode waarover verantwoording moet worden afgelegd.
De bewindvoerder voert gedurende het jaar de administratie over het vermogen dat onder zijn bewind is gesteld.
Deze zaken vallen dus onder budgetbeheer.
Daarbij verzorgt hij de volgende zaken:
De belastingaangifte
Het aanvragen van huursubsidie
Het aanvragen van uitkeringen
Het aanvragen van eventuele kwijtscheldingen voor de lokale belastingen
Het indienen van de AWBZ
Het afsluiten van verzekeringen
De contacten met diverse instellingen
De doorbetaling van de vaste lasten
De behandeling/doorzending van de post
Dit zijn dan de zaken waar het bewind over gevoerd wordt.
In dat geval is het voor haar wel handig als ze de DigiD heeft.
Maar jij mag best vragen wat ze met "dingen" bedoelt.

Bewindvoering gaat voor een groot deel om vertrouwen, zeker bij vrijwillige bewindvoering, jij moet erop kunnen vertrouwen dat iemand jou zaken goed behartigt. 
Dat begint bij een goede uitleg op een hele normale vraag.
Je kan ook best aangeven dat je daar oprecht over twijfelt en je graag wil dat zij die twijfel wegneemt.

Marie-Louise

Quote from: Buster on Jan 25, 2014, 11:22 PM
Maar wat beheert ze dan wel? Als er geen geld beheerd wordt?

Ze beheert nog helemaal niets. Ik weet eigenlijk ook niet wat precies haar taken zijn en hoop daar meer duidelijkheid over te krijgen tijdens het voortgangsgesprek.
En omdat ze eigenlijk (nog) niets doet, voel ik er helemaal niets voor om haar toegang te verschaffen.

Buster

Ik heb bovenstaande post aangevuld met de taken van de bewindvoerder

Toevoeging, een budgetbeheerder mag NIET bemiddelen in schulden, een bewindvoerder mag dit wel.

Marie-Louise

Quote from: Buster on Jan 25, 2014, 11:31 PM
Ik heb bovenstaande post aangevuld met de taken van de bewindvoerder

Toevoeging, een budgetbeheerder mag NIET bemiddelen in schulden, een bewindvoerder mag dit wel.

Dankjewel ;-)

chapter

wat ik mij afvraag is het onderling geregeld of wel toegewezen tot de rechtbank.
Voor wijzigen toeslag etc heb je ook digid nodig.
Ik denk dat er een verschil zit tussen vrijwillig zelf geregelde bewindvoerder zonder en met tussenkomst rechtbank.

Marie-Louise

Quote from: chapter on Jan 26, 2014, 10:13 AM
wat ik mij afvraag is het onderling geregeld of wel toegewezen tot de rechtbank.
Voor wijzigen toeslag etc heb je ook digid nodig.
Ik denk dat er een verschil zit tussen vrijwillig zelf geregelde bewindvoerder zonder en met tussenkomst rechtbank.

Het is via de rechtbank aangevraagd hoor.
De enige toeslagen die ik ontvang en recht op heb zijn kindgebonden budget en zorgtoeslag waar beslag op gelegd is. Daar heeft ze weinig te zoeken, om het zo maar ff te zeggen.

Libra

Beste Marie-Louise,

Ook ik zou persoonlijk heel terughoudend zijn als iemand om mijn Digi-D zou vragen, juist omdat dit heel persoonlijk en persoonsgebonden is en je hiermee toegang krijgt tot al jouw gegevens bij de overheid, maar tevens ook de mogelijkheid om hier wijzigingen in aan te brengen.

Ik zou je dan ook adviseren om het lijstje met taken uit te printen of op te schrijven wat Buster je gegeven heeft en dit puntsgewijs met de bewindvoerder te bespreken in jullie volgende gesprek.
Want inderdaad, je mag dan wel bewindvoering hebben, maar dat ontslaat jou niet van het feit dat je uiteindelijk toch altijd zelf verantwoordelijk blijft voor jouw financiële huishouding.
Vragen waarom zij dit wil en met welk doel is een hele legitieme vraag.
Op die manier wordt het ook duidelijk voor alle betrokken partijen wie nou eigenlijk wat gaat doen, omdat je ook budgetbeheer hebt.
Alleen "maar" aangeven dat zij dan "dingen" sneller kan doen, is geen antwoord!
En onder bewindvoering of niet, je hebt gewoon wel recht op een goed onderbouwd antwoord.

Als je op een vriendelijke en rustige manier aangeeft dat je hier over twijfelt en waarom, zal dat de samenwerking inderdaad alleen maar ten goede komen, omdat je bewindvoerder dan ziet dat je er zelf ook aktief mee bezig bent om de zaken weer goed op orde te krijgen.

Heel veel succes!

Elam

Bij mij gaat de rode vlag uit op 2 punten in je verhaal:

De 1e is dat 'ze' in een eerste gesprek meteen al aangeeft dat ze je DigiD wil hebben.

Ik lees nergens in deze topic WIE de bewindvoering gaat doen, alleen dat het een 'zij' is.

Is het iemand van het GKB of ... ?

De 2e is haar argument dat dingen dan sneller geregeld kunnen worden. Een duidelijk antwoord komt hier niet op begrijp ik.

Geen wonder dat je geen volmacht af kunt geven voor DigiD, deze is strikt persoonlijk en NIET OVERDRAAGBAAR!

Wanneer je dat toch doet en het loopt fout (doordat er bijv. fraude mee gepleegd wordt of er geld (toeslagen etc) wordt weggesluisd) blijf JIJ aansprakelijk voor de schulden.

Zie hieronder de vergelijking die gemaakt wordt met je pincode.

Toelichting (vraag):
Mijn bewindvoerder wilt mijn DigiD code. Ben ik verplicht hem dat te geven?

Antwoord:
DigiD is eigenlijk persoonlijk. U kunt het vergelijken met uw PIN-code.

Met uw DigiD kunt u veel zaken met de overheid regelen. Uw bewindvoerder dient sommige zaken met de overheid ook namens u te regelen. In het verleden waren er oplossingen voor dergelijke "tussenpersonen". Helaas zijn die allemaal niet meer beschikbaar omdat de overheid van mening is dat er één communicatiesysteem dient te komen met de burger (DigiD dus). Tijdens het bedenken van de regelgeving hiervoor, is niet over alles nagedacht zo blijkt nu.

U bent zeker niet verplicht om uw DigiD aan uw bewindvoerder te geven. Aan de andere kant kan uw bewindvoerder makkelijker uw zaken regelen. U dient dus zelf de afweging te maken wat belangrijker is. Verplicht is het zeker niet.

Geef je je pincode ook aan haar als zij dat wil? Ze kunnen je nooit verwijten dat je niet mee zou werken als je je DigiD NIET afgeeft (wat ik dus ook zeker niet zou doen!)
Ik behandel goed wie goed is.
Ik behandel ook goed wie niet goed is, want zo bereik je de goedheid.
Ik ben eerlijk tegen wie eerlijk is.
Ik ben ook eerlijk tegen wie niet eerlijk is, want zo bereik je de eerlijkheid.
Lao Tse