Dom Dom Dom

Started by Tinus76, Jan 17, 2014, 12:13 AM

Previous topic - Next topic

Tinus76

Beste forummers,

Al een paar maanden lees ik zo af en toe eens mee op dit forum.
Veel verhalen die heb ik heb gelezen hebben mij enorm aangegrepen.
Hoeveel pech kun je hebben in je leven.....   respect voor de manier hoe men er hier mee om gaat. !

Daarom is mijn schaamte gevoel ook groot als ik bedenk hoe ik aan mijn schulden ben gekomen.
Maar vooral omdat de schulden niet nodig waren, zeker gezien mijn baan/salaris

Een voordeel ... ik kan redelijk anoniem mijn verhaal doen.  ;D Dat maakt het wegschrijven ervan een stuk makkelijker. En ik hoop dat iemand wat aan mijn verhaal heeft. Ik ben nog niet waar ik wil zijn,  maar volgens mij ben ik op de goede weg.

Het ontstaan van de schulden :

de basis van de schulden .... een serieuze gok verslaving.
Het begon met af en toe eens een gulden in een snackbar. Die gulden werd een daalder en die daalder een vijfje. Tja en daarna was het hek van de dam. Toen ik nog thuis woonde ging een groot gedeelte van het geld wat ik verdiende er aan op. Sterker nog, ik hield altijd een stuk maand over aan het einde van m'n geld.

En ipv wat te veranderen dacht ik, met het invullen van 1 formuliertje kan ik zomaar 1000 gulden extra pinnen.
Je raad het al, dat was snel op.  Lekker op vakantie en gewoon dom door blijven gokken.  Ik had echt een serieus probleem, maar he, het kon allemaal prima. dus gewoon dom door doen. 

Het ene na het andere krediet kwam er zonder dat mijn vriendin hiervan op de hoogte was.
Dit is jaren zo door gegaan, intussen was ik wel gestopt met gokken omdat het geld er gewoonweg niet meer was. Dat is nu ongeveer 8 jaar geleden.

Augustus 2013 heb ik een serieuze inzinking heb gehad en daarmee was de maat vol   Ik ben met de billen bloot gegaan, en heb mijn kop uit het zand getrokken. Het was genoeg. Voor het eerst heb ik mijn huidige vriendin over mijn verleden en problemen durven praten , en voor het eerst durfde ik het aan de schulden op een rij te zetten. en dat viel niet mee.     

Gesteund door mijn vriendin heb ik de aanval ingezet, ik ben gestopt met roken (50 euro in de week) en heb mezelf op een minimaal budget gezet. Tijd om er wat aan te doen. Sindsdien gaat het een stuk beter met mij. Zowel financieel als als mens. Ik ben weer vrolijk en zie het leven weer zitten.

Ik heb een aantal schulden kunnen samenvoegen tot 1 doorlopend krediet.  Ik heb de schulden op een 2 tal betaalrekeningen naar 0 weten te krijgen en de credit card... die heb ik nog, weliswaar doorgeknipt, maar die is op dit moment aan de beurt om afgelost te worden.

Inmiddels ben ik van 24500,-  terug naar een schuld van 17.907, ik had wat belasting voordeel waarmee ik meteen een gedeelte heb ingelost, en verder los ik maandelijks zoveel mogelijk af.
Ik heb de financiën nu echt op orde... ik weet nu gewoon per dag van de maand wat er afgeschreven kan worden.  geen verrassingen meer ! En vooral schulden die te overzien zijn.  Geen aanmaningen en incasso bureaus meer.  Wat een verademing.

Daarnaast heb ik een aflossingsplan gemaakt. ik los nu standaard veel meer af.
Er blijft nog wel wat over voor onvoorziene uitgaven, en af en toe ook iets leuks.
Maar als daar van overblijft, gaat ook dat richting de aflossing.  En zo ben ik in het slechtste geval in Oktober 2018 schulden vrij !!!!  Maar waarschijnlijk wel wat eerder.

Omdat ik best een redelijke baan heb, en ik vond mijn schuldgevoel wat te moeten sussen geef ik sinds September 50 euro in de maand aan de voedselbank. Waarvan ik weet dat het toekomt aan de mensen die het echt hard nodig hebben.

Mijn leven is veranderd, en ben nu al een gelukkiger mens, zonder gokverslaving en niet onbelangrijk, een stuk gezonder zonder al die sigaretten... en laten we hopen een keer een positief totaal saldo over een paar jaar.

Buster

Beste Tinus,

Welkom op het forum en wat ontzettend goed dat je je verhaal hebt willen delen!
Een super vooruitzicht dat het einde in zicht is, dan kun je samen met je vriendin echt beginnen aan een toekomst.

Heb je nog extra hulp gezocht om van je gokverslaving af te komen? Of gewoon cold turkey, zelf gedaan?
Petje af voor de manier waarop je je schulden onder controle hebt weten te krijgen.
Ik weet zeker dat anderen inspiratie uit je verhaal halen.

nooitmeer

Hey, top!
Gaat lekker zo het weg werken.

En ja, de voedselbank is één van de doelen die ik ook steun. Vooral omdat niet iedereen zomaar een "doosje" kan ophalen daar.
Leuk om te lezen dat andere mensen hier ook steun aan geven.
Van die 50 euro kunnen ze echt heel veel doen.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

burningspirit

echt wel inspirerend !
al zou ik al een rondedansje maken als we de allereerste keer een echt eigen tientje overhouden
;D
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Tinus76

Bedankt al voor jullie reacties !

De gokverslaving heb ik zelf weten te overwinnen , en ik geef toe het heeft geholpen dat er niet op elke hoek meer een gok automaat te vinden is.  ;D

Het stoppen met roken heeft me meer moeite gekost....maar ik begin nooit meer. Dit wil ik niet nog een keer meemaken.

Ik kan je wel vertellen als ik dat eerste tientje over hou en in de plus sta. Dans ik een ronde dansje mee.
En dat eerste tientje ga ik gewoon verbrassen. En dan een buffertje proberen op te bouwen en van het leven genieten

nooitmeer

Dat stoppen met roken moet ik ook eens leren, enkel en alleen maar om me beter te voelen. Diep respect voor mensen die dat "zomaar" kunnen.
Ik weet dat dit een schulden forum is, maar heb je tips voor stoppen met roken?
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

Bloem2

Hartstikke goed van je Tinus, dat je die kop uit het zand hebt getrokken.
Dit is nu echt één van de standaard voorbeelden waarom het mis gaat en
flinke schulden worden opgebouwd.

Elk tientje dat jij in de aflossing stopt maakt je sterker!
Elk tientje weer!
En straks voel je je echt een beer!

Ik zou me maarzo kunnen voorstellen dat dat eerste positieve tientje verbrassen
je nog veel moeite zal kosten.....

Vooral dóórgaab!

Tinus76

Quote from: nooitmeer on Jan 17, 2014, 01:05 AM
Dat stoppen met roken moet ik ook eens leren, enkel en alleen maar om me beter te voelen. Diep respect voor mensen die dat "zomaar" kunnen.

Ik heb de echte peuken ingeruild voor een e-smoker. in 130 dagen 800 euro uitgespaard....
het is een goede vervanger, en ik bouw het nicotine level af. en hoop snel ook met dampen te stoppen

Knibbel

Quote from: Tinus76 on Jan 25, 2014, 08:55 PM
Ik heb de echte peuken ingeruild voor een e-smoker. in 130 dagen 800 euro uitgespaard....
Wat goed van je Tinus. Mijn zoon heeft de shag ook ingeruild voor een e-smoker. Om hun hoofd boven water te kunnen houden moesten zij ook drastisch gaan bezuinigen en het eerste wat hij, als echte kettingroker, de deur uitdeed was de shag. En ik moet zeggen het roken met een e-smoker scheelt enorm in de portemonnee. Ik weet van hem dat het toch anders is dan een shaggie roken, dus ik vind het knap van je dat je hierin hebt doorgezet....
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Xdewit

Zo zeg Tinus, jij bent lekker bezig! Je verwisselt de ene verslaving in na de ander (niet voor zoals ik eerder schreef sorry :S ) !! Aan het eind van de rit ben je VRIJ! Dat zal een lekker gevoel zijn...

Libra

Welkom op het forum Tinus!

Een heel inspirerend verhaal voor velen en petje af voor hoe je de dingen aangepakt hebt!
Met name als je te maken hebt met verslavingen is de weg vaak lang en zwaar.
Diep respect!!

@Nooitmeer: als je zelf echt diep van binnen de overtuiging hebt en écht wilt stoppen met roken, dan kun je dat! Zolang die echte wil er niet is, blijft het een mega gevecht. Zelfs met behulp van al die middeltjes, die vaak alleen maar bedoeld zijn om geld uit je zak te kloppen!
Ik heb het zien gebeuren bij mensen in mijn omgeving dat zij van de ene op de andere dag zeiden: "ik ben er klaar mee", daadwerkelijk en echt "cold turkey" de sigaretten/shag aan de kant schoven en sindsdien niet meer gerookt hebben.
En natuurlijk hebben zij ook hun moeilijke momenten gehad, want we praten hier nog altijd over een verslaving.

Sorry voor het "bevuilen" van jouw topic Tinus. ;)

Heel veel succes!!

Tinus76

haha geen probleem libra, hoe meer zielen hoe meer vreugd.
:-)

En misschien slap die e-smoker.. maar het werkt voor mij.. geen ontwenningsverschijnselen, en absoluut geen aandrang meer om echte peuken te kopen. Helemaal Zennn hier. 

En het goede nieuws van deze week.... van 18 mg nicotine terug naar 11.
Zonder ontwenningsverschijnselen. het gaat toppie.

En wat betreft de schulden van 17.907 eind december.
naar  17.227  nu.... we bikkelen gewoon nog even door. het gaat minder snel dan ik wil.
Maarja de kinderen moeten soms ook eens wat nieuwe kleren.

Ben blij dat ik mijn problemen eindelijk onder ogen heb durven zien.
Vind het nu gewoon leuk om de administratie te doen en de schulden te zien afnemen.

Kan niet wachten tot het moment dat de teller omslaat naar boven toe...

Libra

Quote from: Tinus76 on Jan 30, 2014, 08:36 PM
En misschien slap die e-smoker.. maar het werkt voor mij.. geen ontwenningsverschijnselen, en absoluut geen aandrang meer om echte peuken te kopen. Helemaal Zennn hier. 

En het goede nieuws van deze week.... van 18 mg nicotine terug naar 11.
Zonder ontwenningsverschijnselen. het gaat toppie.

Ik vind het helemaal niet slap hoor.
Integendeel!!!
Als dit voor jou werkt is het toch alleen maar prima.

Iedereen doet het op z'n eigen manier en maakt z'n eigen keuzes daarin.
Hoe je het doet is helemaal niet van belang.

Hahaha.....ik zou trouwens wel een hele mooie zijn om een ander slap te vinden als gediplomeerd schoorsteen!! ;)