Kan curator WSNP tegehouden?

Started by beer07, Jan 16, 2014, 01:45 PM

Previous topic - Next topic

beer07

Beste mensen,

Ben een ondernemer en helaas zijn mijn bv's failliet verklaard, onderuitgetrokken door een schuldeiser waar ik in alle openheid had aangegeven dat er niets meer was en ik persoonlijk failliet zal gaan bij zijn actie.
Mijn vraag is, kan een curator een WSNP aanvraag tegenhouden?
Stel de curator gooit het op bestuursaansprakelijkheid, is dan de WSNP geen optie meer?
Hoop dat iemand dit weet,
alvast dank voor de reactie

burningspirit

wsnp aanvraag gebeurd alleen na het doorlopen en mislukken van minnelijk traject
de rechter beslist daarna over toekennen/afwijzen wsnp traject
minnelijk traject vóór wsnp aanvraag kan alleen door bevoegde personen worden gedaan
je kunt dus niet hink-stap-sprong direct over van faillietverklaring door naar wsnp aanvraag
dat is wat ik er van begrijp

wsnp betekend: wet schuldsanering natuurlijke personen
beer, je zult dus eerst als natuurlijk persoon te boek moeten staan, voor je überhaupt over een wsnp aanvraag mag gaan nadenken

zoal ik het hier lees ben jij nog steeds ondernemer, hebt nog een bedrijf in wat voor vorm dan ook
dan zijn er heel andere processen die nog lopen volgens mij
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Buster

Een persoonlijk faillissement kan worden omgezet in een WSNP aanvraag, of deze wordt toegekend is aan de rechter.

Dit is zeg maar een omweg die door veel rechters wordt ontraden, de normale gang van zaken is idd via een minnelijk traject, mocht dat niet lukken daarna een aanvraag WSNP.
Mocht de rechte je aanvraag namelijk niet toewijzen dan blijf je met een persoonlijk faillissement over.

Zoal Burningspirit al uit heeft gelegd is de WSNP alleen beschikbaar voor natuurlijke personen, niet voor een bedrijf.

burningspirit

gevonden in recofa richtlijnen:
als je als gefailleerde een wsnp regeling aanvraagt, is voor de rechter moeilijk om te beoordelen of minnelijk traject uperhaupt een kans had gehad, niet alle rechtbanken behandelen deze verzoeken
als de rechter het verzoek wél behandelt moet de curator advies geven tijdens de behandeling in de rechtbank
de kans is m.i. erg klein dat een rechter wsnp toekent, als curator negatief adviseert
dus antwoord op je vraag is : ja

burningspirit

nog even voor de zekerheid (ook terug te vinden op wsnp site) : als je wsnp geweigerd is, mag je tien jaar niet meer wsnp aanvragen, enkele uitzonderingen daargelaten
dus voor dat je deze omweg in slaat eerst goed erover nadenken

chapter

Hoi burning spirit
Wat je nu zegt is niet waar
Als je aanvraag is geweigerd kun je gewoon opnieuw wsnp aanvragen nadat je gewerkt hebt aan de afwijsgronden.
Ik ben eerst ook afgewezen ivm niet te goede trouw nadat ik heb aangetoond dat ik wel te goede trouw was alsnog toegelaten
De 10 jaren eis geld alleen als je voortijdig uit de wsnp bent gezet of een schone lei hebt gehad na 3 jaar wsnp of korter in sommige gevallen.

burningspirit

ja okee, je hebt gelijk hoor chapter
waar ik op doelde is iemand die wsnp aanvraagt, maar nog steeds een eigen bedrijf heeft
dan is de grond tot afwijzen ondoorzichtigheid van minnelijke regeling en het nog steeds hebben van een bedrijf, ook al ben je dan persoonlijk failliet
althans zo heb ik het destijds begrepen toen de gemeente hier niet wilde meewerken aan wsnp aanvraag tot dat we bewezen hadden dat het bedrijf niet meer bestond en was uitgeschreven uit de KvK
maar ik kan het natuurlijk ook verkeerd begrepen hebben
ik dacht dat we groot risico liepen door via een omweg in de wsnp te proberen te komen

heb ik eigenlijk nog een vraag aan buster: waaróm wordt deze omweg door veel rechters ontraden? buiten het feit dat er ook rechtbanken zijn, die deze aanvragen niet eens in behandeling nemen?

Buster

Om de schuldenaar te beschermen.
Het is een maas in de wet die niet altijd gehonoreerd wordt, dan ben je als schuldenaar namelijk nog verder van huis.

De volgorde voor een natuurlijk persoon is minnelijk, wsnp, of idd hoger beroep wsnp.
(Boeddha is daar een mooi voorbeeld van)
Er zijn namelijk nogal wat malafide schuldhulpverleningsbureaus actief die dit als oplossing aanbieden om de wachtlijsten bij de gemeente te omzeilen. Rechters hebben dit uitgesproken als waarschuwing.

burningspirit

thanks, duidelijk antwoord, buster