SHV/WSNP vs volmacht/koopwoning

Started by JohnD, Jan 13, 2014, 08:15 PM

Previous topic - Next topic

nooitmeer

Je constatering is juist Burningspirit.

En inderdaad, John zal ergens moeten gaan achterhalen of het meewerken met de bank ten goede komt voor een SHV traject.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

Boeddha

laat JohnD contact opnemen met het orgaan wat belast is met de SHV. En anders een jurist opzoeken via het Juridisch Loket.

Zij zullen vast en zeker hem op weg kunnen helpen.
Be strong, have faith!

Libra

Beste John,

Even een paar dingen op een rijtje:

Quote from: JohnD on Jan 14, 2014, 08:20 PM
Daarnaast geeft ze aan dat executie of grote restschuld haar ook niets uitmaakt, zij is op papier alleenstaande, zwangere en werkloze moeder en zal aan alle kanten geholpen gaan worden en geholpen worden. Dan gaat ze naar eigen zeggen toch lekker de schuldsanering in en komen ze alles bij mij halen aldus haar...

1. Door de gemeenschap van goederen (dus ook schulden ontstaan uit aangegane verplichtingen) blijft zij ook te allen tijde 50% aansprakelijk (de zogenaamde wettelijke hoofdelijke aansprakelijkheid).

Het feit dat zij moeder is, zwanger en werkeloos, daar heeft de wet en de rechtsgang geen enkele boodschap aan!

2. Ook zij kan de schuldsanering niet in zolang het huis niet verkocht is.
Datzelfde geldt voor jou, dus rest je in deze eigenlijk nog steeds maar 1 oplossing en dat is die volmacht tekenen.

3. Mocht voor haar het minnelijk mislukken, dan zal ook zij haar toevlucht moeten zoeken tot de WSNP.
In de WSNP geldt een sollicitatieplicht voor een baan van 36 uur per week! En ook hier geldt dat de rechtbank er geen enkele boodschap aan heeft dat zij dan (waarschijnlijk inmiddels) een alleenstaande, werkeloze moeder is van 4 kinderen!
En als zij hier om wat voor reden dan ook niet aan (kan) voldoet, zij zonder pardon het traject uitgezet wordt zonder schone lei!

De bank gaat echt niet wachten met het huis te verkopen totdat de markt weer aan gaat trekken!
Ik weet niet waar je die informatie vandaan gehaald hebt, of wie dat tegen je gezegd heeft, maar als je zelf even logisch nadenkt zul je inzien dat dit niet klopt om de doodeenvoudige reden dat de teller elke maand blijft tikken en het gederfde inkomen van de bank alleen maar hoger wordt, doordat zij niet meer of alleen maar gedeeltelijk de maandelijkse betalingen van de rente ontvangen!
Met andere woorden: wachten met verkopen vergroot alleen maar het risico dat de uiteindelijke restschuld alleen maar hoger en hoger wordt.

Tegelijkertijd, als jij die volmacht wel tekent, creëer je daarmee een stok achter de deur.
Zowel naar de bank toe die daarmee jouw ex kan "dwingen" mee te werken, of in het geval zij weigerachtig blijft kan overgaan tot een executoriale verkoop, maar tegelijkertijd geef je daarmee voor het komende traject aan dat jij niet alleen op alle fronten meegewerkt hebt om de schuldenlast te beperken, maar ook dat je de communicatie met de schuldeiser in stand hebt gehouden en dat je actief bezig bent geweest met het vinden van oplossingen (motivatie).

En natuurlijk kleven er altijd risico's en nadelen aan, zoals aan alles en zoals elke medaille een keerzijde heeft.

Maar het wordt nu zo langzamerhand eens tijd dat je de koe bij de horens gaat vatten en dat je voor jezelf orde op zaken gaat stellen, in plaats van je te concentreren op wat je ex al dan niet doet of zegt.

Sinds jullie scheiding (en waarschijnlijk ook al daarvoor) lopen jullie niet meer een gezamenlijk pad.
Loop dus ook alleen jouw eigen pad, want alleen daar ben jij verantwoordelijk voor!

John, je kunt bellen en kontakt opnemen met wie je maar wilt, maar niemand zal jou de uitkomst kunnen voorspellen.
Niet voor het tekenen van de volmacht, maar ook niet over het verloop van een traject!
We hebben het hier namelijk niet over een wiskundige formule, maar over een proces waarbij er vele spelers zijn in het spel die ook nog eens allemaal mensen zijn.

Dus nogmaals:
NEE!! Er wordt géén traject opgestart zolang de totale schuldenlast niet in kaart gebracht kan worden.
En NEE!!Dat kan niet gedaan worden zolang de woning niet verkocht is.
En NEE!! Het maakt voor de toelating tot een traject niet uit of je een schuld hebt van â,¬ 100.000 of â,¬ 200.000 (bij wijze van spreken). Wat wel uitmaakt is dat die schulden niet te kwader trouw zijn ontstaan, zoals bijvoorbeeld fraude of verduistering.
En als laatste: NEE!! Niemand kan voorspellen hoe de dingen gaan lopen.

Maar de weigering om mee te werken aan de verkoop van het huis door bijvoorbeeld de volmacht niet te tekenen, kan wél aangemerkt worden als "verwijtbaar".
En met de aanscherping van de toelatingsregels is het wijsheid om hier heel voorzichtig mee te zijn!
Want het zou zo maar kunnen dat men dit ziet als onvoldoende motivatie en dat alleen al kan je de kop kosten.

Dit zijn de gevolgen van keuzes die je ooit eens gemaakt hebt en waarvoor je nu de verantwoording moet gaan nemen.
Dat is geen veroordeling of een verwijt dat je "het verkeerd" hebt gedaan hoor!
Het is de zure realiteit waarmee elke schuldenaar zich gekonfronteerd ziet.
Maakt dat het makkelijker? Nee!, zeker niet!!
Ik kan je alleen adviseren om je situatie zo objectief mogelijk (voor zover dat mogelijk is als je in dat schuitje zit :P) onder ogen te zien en je eigen gevoel te volgen.

Heel veel succes!!

JohnD

Hoi Libra, bedankt voor dit zeer behulpzame en uitgebreide antwoord.
Ik waardeer het zeker :)

Ik heb vandaag een belrondje gedaan om te kijken of ik hier wat wijzer mee zou worden.

Juridisch loket en Jurofoon: beide durven geen antwoord te geven of het verstandig is om wel of niet te tekenen. Zij volgen mijn gedachtengang en kunnen niet echt aangeven wat de beste oplossing is. Wel geven zij aan dat mijn SHV dit behoord te weten en dat deze advies moet geven omdat de SHV immers degene is die mij toestemming moet geven voor het minnelijk traject en eventueel moeten doorverwijzen naar de WSNP.
Zij zijn van mening dat het risico 50%/50% is en niet kunnen inschatten wat de bank doet.

De SHV nogmaals gebeld en deze kunnen wederom geen advies geven en gaan ook mee met de spagaat in deze. Zij weten niet hoe de WSNP kijkt tegen weigeren van tekenen volmacht en het enige advies wat ik hier kan krijgen is dat de koopwoning verkocht moet zijn en de resct schuld bekend moet zijn om uberhaubt verder te kunnen. Hoe dat gebeurd maakt ze in die zin niet uit...verderr dan dit gaan ze niet.

Dus toen maar de WSNP gebeld, zij begrepen mijn verhaal helemaal. Op de vraag of weigeren te tekenen invloed heeft op de toelatng WSNP werd mij verteld dat de WSNP bij de aanvraag kan weigeren omdat bij weigeren tekenen volmacht de andere schuldeisers tekort gedaan kunnen worden omdat bij executieveiling de restschuld hoger zal zijn en de opbrengst lager. Bij wel tekenen bestaat de mogelijkheid dat de restschuld lager uitvalt en dit zou gunstiger zijn voor de overige schuldeisers. Tevens dat het wel tekenen richting de bank als de WSNP gezien kan worden als meewerken aan een voorstel van een schuldeiser en alles op alles gezet te hebben om de schuldenlast te beperken. Daarnaast dat in de volmacht de minimale prijs moet staan en dat deze conform een recente taxatie moet zijn vastgesteld.

Dus toch maar de stoute schoenen aangetrokken en de bank gebeld.
Gevraagd hoe zij de verkoop naar aanleiding van de taxatie voor zich zien.
Uiteraard doen ze geen uitspreken over een eventuele verkoop projs of termijn.
Wel geven ze aan dat op basis van de taxatie de woning zo snel mogelijk voor een zo goed mogelijke prijs verkocht moet worden. Daarnaast dat ze geen jaren gaan leuren met de woning omdat intussen er wel achterstand opgeouwd blijft worden. Ze zien vooralsnog geen reden om mijn makelaar buiten spel te zetten en verwachten met deze makelaar door te gaan en de vraagprijs bij te stellen richting advies makelaar in verhouding met de taxatie. Dit zou dus kunnen inhouden een verkoopprijs onder de 250.000,- hetgeen al beter is dan nu. Op de vraag over dreiging van loonbeslag, deze zou alleen gelden voor de achtstand, ze mogen geen beslag leggen op openstaande nieuwe betalingen. Ook dat zij niet heel lang willen wachten met een verkoop en de prijs tussentijds dusdanig zal bijstellen voor een spoedige verkoop. Wel geeft men aan niet op het laagste taxatie bedrag te starten met een eventuele verkoop, maar daar wel naar toe zou kunnen zakken als er geen kijkers komen. Anders kunnen ze alsnog overgaan tot executie als dit niet werkt. Het leek een beetje alsof de bank het jammer vond dat ze niet meteen de veiling op konden (beetje de toon en tongval van de bank). Maarja..in hoeverre is de bank natuurlijk eerlijk in deze?!

Zo nog even de makelaar bellen om te kijken wat hoj op basis van de taxatie zou doen met de vraagprijs en wat zijn ervaringen zijn met gedwongen verkoop.

Ingewikkeld proces in ieder geval.

Gevoelsmatig na het gesprek met de WSNP lijkt het risico om niet te tekenen wel heel groot als daarmee de aanvraag straks kan worden afgewezen...

Nogmaals bedankt :)

nooitmeer

Dat was dus wel even het belrondje voor je.
Ben blij dat je nu iets of wat duidelijkheid hebt.

Dus ik neem aan dat je de volmacht tekend. Als de bank dan uiteindelijk beslist om toch te executeren dan heb jij in iedergeval je best gedaan om mee te werken aan een andere oplossing, en dat weegt weer mee met een eventueel WSNP traject.

tuthola

Het zal er niet makkelijker op worden maar nu heb je in ieder geval heb je nu meer duidelijk in de beslissing die je nu gaat nemen :-)

JohnD

En toch..

Als ik dit soort zaken lees:

http://www.puurpeno.nl/1399_De-ellende-van-de-volmacht-

En zo zijn er wel duizenden sites met ervaringen en waarschuwingen om het niet te doen...

Het komt er allemaal op neer of je de bank op hun blauwe ogen kan vertrouwen..maar achteraf niet.

Ik heb er gewoon geen goed gevoel bij...:(

JohnD

Ok, dit geeft voor mij wel de doorslag:

http://youtu.be/TekeOXYRxZA

Ik doe het dus maar niet... :'(

Buster

John, dit lijkt me een uitgelezen kans om samen met je ex een front te vormen tegen de bank!

Probeer haar ervan te overtuigen dat een verkoop in het belang is ook van haar toekomst.
Naar aanleiding van bovenstaand filmpje. Hoe langer het huis te koop staat hoe hoger de kans op loonbeslag, bij BEIDE. Zowel jij als zij zijn hier niet bij gebaat.
De informatie die in het filmpje naar voren komt geeft een totaal ander beeld van het plan wat de bank heeft.

nooitmeer

Oei, dat ziet er inderdaad eng uit.

burningspirit

brrr... zeker eng
ik begreep dat er zelfs vrijwel onmiddellijk loonbeslag volgt nadat de akte is ondertekent....
of begreep ik verkeerd?

ik reageer hier op, niet omdat ik zelf met dezelfde problemen zit (wij zijn nog bij elkaar en hebben een huurhuis) maar..... omdat ook in ons geval een bank ons een te hoge lening heeft gegeven in een tijd dat de bomen nog tot in de hemel groeiden, in ons geval om een eigen bedrijf op te starten
wij hadden het idee, in het begin, dat we dan ooit ook een huis zouden kunnen kopen enzovoorts...
en ook is er op dit moment een kennis van me, die met een huis te koop zit, terwijl hij zelf is opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis en vrijwillige bewind voering heeft gekregen... die man appt me de hele dag om te vragen hoe het nou allemaal moet....
hij is de vriend van mijn beste vriendin en ik gun hen tweeën het beste
vandaar
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Bloem2

John, bel eens met de notaristelefoon of een notariskantoor bij je
in de buurt.
Zij kunnen je hierover ook heel veel uitleggen.

sacredfour

Bloem2 hier ben ik het helemaal met je eens. een (onafhankelijke) notaris zal duidelijk aangeven wat de consequenties zijn van het tekenen van die volmacht.
JohnD, zo te horen heb je nu eindelijk het licht gezien!
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

burningspirit

sacredfour.... welk licht bedoel je? het licht dat je, hoe ook je schulden zijn ontstaan, er zelf de schouders onder moet zetten? en het licht dat je niet meer hoeft om te kijken en te wijzen naar veroorzakers en frustreerders van je proces,  maar dat je van jezelf eindelijk vooruit mag kijken, op zoek naar een oplossing?
dan heb ik dat licht ook eindelijk eens gezien  8) :P ;D
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

sacredfour

Nee, het licht is de bevestiging op het vermoeden dat je had, dat banken de boel belazeren als je ze de kans geeft!
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.