SHV/WSNP vs volmacht/koopwoning

Started by JohnD, Jan 13, 2014, 08:15 PM

Previous topic - Next topic

Knibbel

Ik weet natuurlijk niet of het zin heeft, maar buiten het feit dat het voor John belangrijk is voor de schuldhulpverlening dat het huis zo snel mogelijk verkocht wordt, lijkt mij dat het voor de kinderen ook belangrijk is dat er eindelijk duidelijkheid komt. Ik kan mij niet voorstellen dat zij niets meekrijgen van het enorme spanningsveld tussen hun ouders. En mij lijkt dat zolang het huis niet verkocht is en John niet de schuldhulpverlening in kan gaan om zo de kans te krijgen om een nieuw leven op te bouwen, de strijd tussen beiden door zal blijven gaan en misschien alleen heftiger gaat worden. En uiteindelijk zijn het dan toch de kinderen die hier de dupe van worden. Misschien helpt het als John het via deze weg probeert op het gemoed van zijn ex-vrouw in te spelen. Zij zal als moeder toch ook het beste voor haar kinderen voor hebben. Een stabiele emotionele basis is zo belangrijk voor de kinderen, er is al een behoorlijke impact daarin gekomen door de scheiding. John, ik hoop dat je er alsnog uitkomt met je ex-vrouw, zodat ook jij en natuurlijk ook jouw ex-vrouw (want ik weet natuurlijk niet de achtergronden en wil neutraal blijven) aan een schuldenvrije toekomst kunnen gaan werken. Misschien kunnen jullie dan de strijdbijl begraven, zeker voor jullie kinderen.

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

chapter

ik weet het niet meer zeker maar in ander topic was ex toch bereid de volmacht te tekenen dus helemaal onwillend lijkt ze me dan niet

huubV

Ik weet niet of het al besproken is maar hier lijkt het me dat ze een mediator moeten inschakelen.
Die begint met waar zijn we het over eens schrapt die punten weg en eindigt met waar zijn we het niet over eens en samen wordt dan een oplossing gezocht. Blijkt heel goed te werken

Knibbel

Quote from: JohnD on Jan 13, 2014, 08:15 PM
Woning staat inmiddels 8 maanden te koop (295.000,-, sinds een maand voor 275.000,- en makelaar adviseert al een tijdje zakken naar 250.000,- echter ex weigert verder te zakken).

Geen kijkers, geen animo tot op heden en ex frustreet verkoop, woont er nog en heeft geen haast om te vertrekken (zwanger van nieuwe vriend en geen werk meer).
Misschien is ze daar dan op teruggekomen.... Zoals het hierboven door John zelf vermeld staat krijg je de indruk dat ex toch niet zo welwillend is.

@huubV,
volgens mij is daar al iets over vermeld, maar ik kan me vergissen dat het iemand anders betreft.

Buster

Het mediation station is geloof ik allang gepasseerd. Zonder resultaat.
Helaas.

JohnD

Allereerst bedankt voor de vele reacties. :)

Voor de duidelijkheid, ik probeer niet om mijn ex af te vallen of zieltjes te winnen maar alleen een weergave te doen van mijn situatie en de problematiek waar ik tegen aan loop.

Ik heb reeds alle stations qua samenwerking en communicatie met mijn ex geprobeerd, helaas heeft dit geen baat gehad. Ondanks dat de communicatie nu een 2 tal weken enigzins soepeler verloopt en er meer overleg is i.p.v. Ruzie/discussie blijft zij van mening dat zij de restschuld zo minimaal mogelijk wil houden (ansich logisch) alleen haar visie is niet realistisch meer inmiddels. Zij heeft getekend voor spoedige verkoop met de wetenschap dat de restschuld hoog zou zijn in augustus 2012. Woning staat met moeite sinds april 2013 eindeljk in de verkoop (voor een te hoge vraagprijs).

In Juli 2012 ben ik de gezamenlijke woning verlaten en in december 2012 (dus na regelen en vastleggen scheiding) is zij haar nieuwe partner tegengekomen. In augustus 2013 is de scheiding pas uitgesproken (ook omdat zij dit aan alle kanten heeft tegengewerkt). Vanaf juli 2012 weet zij dus al dat de woning conform afspraak verkocht moet gaan worden. In september 2013 is zij (op eigen aansturing) haar baan verloren, op dat moment komt ook uit dat zij al sinds juli 2013 zwanger is (6 maanden na het leren kennen van haar nieuwe vriend). Vanaf dat moment escaleert de samenwerking nog verder en heet zij er een dagtaak van gemaakt om de verkoop te frustreren en zich aan allerlei afspraken niet te houden. Zij is dus bewust zwanger geworden terwijl ook zij net als ik midden in de financiele ellende van de scheiding zitten en alles op ploffen staat en zich bewust was van het feit dat zij niet in de woning kon blijven wonen. Echter vanaf moment dat zij zwanger is frustreert ze alles en lijkt alles erop dat zij nu geen haast meer heeft en wel prima zit met de nieuwe vriend in de woning met een baby op komst.

Maargoed, dat zijn haar keuzes, ontneemt niet dat zij zich aan de afspraken moet houden zoals gemaakt gedurende de scheiding. Wil ze er blijven wonen, prima maar dan ben ik niet degene die de woning blijft bekostigen terwijl zij hier met haar nieuwe vriend woont. Dan wil ik van de hypotheek af en wens ik ze veel succes met de woning en mogen zij deze hebben. Echter dit is niet was zij zelf wil, zij wil nog steeds verkopen alleen heeft dus vooralsnog geen haast. Logisch..kindje op komst..geen werk meer.. En zolang de woning niet verkocht is en er dus geen restschuld is.. Kan zij voor 50% wonen.. Intussen leef ik al een jaar met dubbele lasten en hoge alimentatie en lacht zij mij wekelijks uit en wrijft ze mij in dat ze mij financieel kapot gaat maken.

Daar de dubbele lasten i.c.m. hoge alimentatie mij nu de nek hebben omgedraaid (wat voorspeld was als dit zolang zou gaan duren) en zij al maanden haar deel van de financiële zaken niet nakomt ben ik nu de eerste die de handdoek in de ring heeft gegooid, hulp heeft gezocht bij de SHV en dan maar op deze manier met een schone lei en een nieuw leven te willen beginnen. Vervolgens wordt mijn ex hier nog bozer over en zet alle betalingen stop met als gevolg dat ik opdraai voor de hypo, lening en overige schulden. Op dit moment heb ik zelf contact opgenomen met de bank om een regeling te treffen.

Ik heb mijn ex alle gevolgen en consequenties in geuren en kleuren uitgelegd.
Ik heb haar de aspecten en gevolgen ook voor de kinderen, haarzelf en mijzelf tot in den treurnis uitgelegd.
Voldoende argumenten, voldoende voorbeelden en voldoende aan gegeven dat alles samenhangt met elkaar.

Ondanks alle genomen moeite geeft zij maar 2 keuzes: je blijft maar leven met dubbele lasten en betaald alles en dan is ze bereid om de woning zelf te verkopen voor een prijs van 275.000,- en geen cent minder of zij wil dat de bank de boel overneemt en de volmacht tekenen met de wetenschap dat de bank ook geen haast gaat hebben bij een verlies van meer dan 100.000,- .

Gedachtengang: ik kan voorlopig blijven wonen en krijg nog geen restschuld en zelf grote financiele problemen.

Deze problemen zijn voor mij en niet voor haar is haar mening.

Daarnaast geeft ze aan dat executie of grote restschuld haar ook niets uitmaakt, zij is op papier alleenstaande, zwangere en werkloze moeder en zal aan alle kanten geholpen gaan worden en geholpen worden. Dan gaat ze naar eigen zeggen toch lekker de schuldsanering in en komen ze alles bij mij halen aldus haar...

De SHV durft en wil geen advies geven over volmacht of executie..simpelweg omdat zij dit ook niet weten of hier antwoord op kunnen geven.  Zij geven alleen aan..de woning moet z.s.m. Weg, de restschuld bekend zijn en dan willen zij pas verder met een traject. Of dit kans van slagen heeft kunnen ze ook geen uitslag over geven noch advies welke richting op te gaan. De keuze en gevolgen blijven mijn eigen risico.

De spagaat blijft dus:

1- sturen op executie met risico op loonbeslag en overige financiële problemen in de hoop dat ik dan in de SHV/WSNP kom. Of juist wordt afgewezen omdat er een nieuwe schuld komt of ik geen medewerking aan een volmacht heb gegeven.

2- volmacht tekenen en hopen op snelle verkoop wat echter niet de verwachting is met dezelfde risico's op loonbeslag en overige financiële problemen EN risico dat ik helemaal niet wordt toegelaten tot SHV/WSNP.

Hoe dan ook hebben beide scenario's veel risico's en nadelen.

Maar er moet een doorbraak komen..en wel nu.. Want ik kan de lasten niet meer betalen en glij steeds verder het financiële gat in... Zo doorgaan kan ook niet.

:(

nooitmeer

Tja.
Er zijn wel mogelijkheden, niet leuk maar wel mogelijk.
https://www.jurofoon.nl/nieuws/3392-ex-werkt-niet-mee-aan-verkoop-gezamenlijk-koophuis

Het gaat er om dat het huis op korte termijn verkocht wordt om achterstanden niet verder te laten oplopen. Opbrengst is niet zo relevant, dit soort schulden zijn zonder SHV (met minnelijk traject) of WSNP bijna niet weg te werken.
Als het huis verkocht is dan kan je eindelijk beginnen aan een SHV traject en zo de broodnodige rust krijgen in de financiele huishouding. Een (vecht)Scheiding en dit soort schulden gaat je niet in de koude kleren zitten.

John, als je ex niet mee werkt aan die volmacht dan heeft de bank nog maar 1 optie en dat is het executie traject in zetten, en daar kan jij niets aan doen en kan jou ook niet aangerekend worden voor een eventueel traject.

Hoe je het wend of keert, een hele grote schuld ga je toch krijgen of de bank het nu executeert of niet.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

JohnD

Quote from: nooitmeer on Jan 14, 2014, 08:30 PM
Tja.
Er zijn wel mogelijkheden, niet leuk maar wel mogelijk.
https://www.jurofoon.nl/nieuws/3392-ex-werkt-niet-mee-aan-verkoop-gezamenlijk-koophuis

Het gaat er om dat het huis op korte termijn verkocht wordt om achterstanden niet verder te laten oplopen. Opbrengst is niet zo relevant, dit soort schulden zijn zonder SHV (met minnelijk traject) of WSNP bijna niet weg te werken.
Als het huis verkocht is dan kan je eindelijk beginnen aan een SHV traject en zo de broodnodige rust krijgen in de financiele huishouding. Een (vecht)Scheiding en dit soort schulden gaat je niet in de koude kleren zitten.

John, als je ex niet mee werkt aan die volmacht dan heeft de bank nog maar 1 optie en dat is het executie traject in zetten, en daar kan jij niets aan doen en kan jou ook niet aangerekend worden voor een eventueel traject.

Hoe je het wend of keert, een hele grote schuld ga je toch krijgen of de bank het nu executeert of niet.

De vervangende toestemming heb ik al meerdere malen overwogen en ook bij haar belegd als ze niet mee wil werken.

De nadelen zijn dure procedures en ondanks de vervangende toestemming moet zij nog steeds meewerken met bezichtigingen e.d., hetgeen zij dan aangeeft niet te doen. Dan moet er wederom een procedure gestart worden haar te dwingen d.m.v. Boete clausule (kan ze niet betalen) of lijfstraf danwel gevangenis straf (met 3 kids en zwanger gaat dat niet gebeuren) dus kan ze dit alsnog frustreren en mij op nog meer hoge kosten jagen.

Daarnaast moet de bank akkoord gaan met de verkoop prijs die ik dan stel, hetgeen zij niet gaan doen als ik de volmacht weiger te tekenen.

Nu is de situatie dat zij de volmacht wel wil gaan tekenen.. Dus dat kan een voordeel zijn.
Echter kan deze ook in mijn nadeel werken als de bank besluit te gaan rekken t.b.v. Een hogere prijs.

Aansturen op executie en loonbeslag op de koop toe nemen wordt bijna de enige optie denk ik dan?!

Knibbel

John, ik kan je helaas geen advies hierin geven, te weinig kennis van. Ik hoop wel van harte dat er gauw een doorbraak in deze impasse komt. Misschien moet je die dan maar forceren...... Ik weet het natuurlijk niet, maar misschien toch maar op loonbeslag en executie laten uitkomen. Zoals Nooitmeer ook al vermeldde, of je nu linksom of rechtsom gaat, die grote restschuld blijft toch.

burningspirit

Oh mijn hemel John....
ik zit dit hier allemaal te lezen en de koude rillingen lopen me gewoon over de rug
weet wel dat zulke dingen gebeuren maar ben elke keer verbaasd als het zich zo 'vlakbij' afspeelt

probeer even in de huid van je ex te kruipen, maar het lukt me niet; hoe kán ze?
maar daar schiet jij ook allemaal niks mee op, jij ziet het onder je neus gebeuren en dat moet behalve erg frustrerend toch ook erg verdrietig zijn

wat ik me ook afvroeg: heb jij je eigen plekje en kun je daar je kinderen ontvangen? is de omgangsregeling naar je tevredenheid en worden deze afspraken wel nagekomen?

als dit op deze manier zo door blijft gaan hou jij geen leven/dak meer over toch?
als er beslag op je loon wordt gelegd kun je dan überhaupt nog op een of andere manier rondkomen?

wordt het dakloosheid/crisisopvang als je niks onderneemt? of red je jezelf nog wel?
als ik me probeer in te leven en me voorstel in jouw schoenen te staan dan kom ik uit op het volgende:
huis moet verkocht, gebeurd niet  op de afgesproken manier dan maar de enige manier waarop je nog enig zicht hebt op een SHV traject, dat jou uit je benarde positie bevrijdt:  aansturen op executieverkoop.

maar misschien is dat te kort door de bocht

John, ik wens je echt heel veel wijsheid en sterkte toe en voor wat het je waard is: ik bid voor je!

Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

JohnD

Quote from: burningspirit on Jan 14, 2014, 11:06 PM
Oh mijn hemel John....
ik zit dit hier allemaal te lezen en de koude rillingen lopen me gewoon over de rug
weet wel dat zulke dingen gebeuren maar ben elke keer verbaasd als het zich zo 'vlakbij' afspeelt

probeer even in de huid van je ex te kruipen, maar het lukt me niet; hoe kán ze?
maar daar schiet jij ook allemaal niks mee op, jij ziet het onder je neus gebeuren en dat moet behalve erg frustrerend toch ook erg verdrietig zijn

wat ik me ook afvroeg: heb jij je eigen plekje en kun je daar je kinderen ontvangen? is de omgangsregeling naar je tevredenheid en worden deze afspraken wel nagekomen?

als dit op deze manier zo door blijft gaan hou jij geen leven/dak meer over toch?
als er beslag op je loon wordt gelegd kun je dan überhaupt nog op een of andere manier rondkomen?

wordt het dakloosheid/crisisopvang als je niks onderneemt? of red je jezelf nog wel?
als ik me probeer in te leven en me voorstel in jouw schoenen te staan dan kom ik uit op het volgende:
huis moet verkocht, gebeurd niet  op de afgesproken manier dan maar de enige manier waarop je nog enig zicht hebt op een SHV traject, dat jou uit je benarde positie bevrijdt:  aansturen op executieverkoop.

maar misschien is dat te kort door de bocht

John, ik wens je echt heel veel wijsheid en sterkte toe en voor wat het je waard is: ik bid voor je!

Dank je!

Godzijdank ben ik een schat van een meid tegen het lijf gelopen die ons met open armen heeft ontvangen waar we nu wonen. Zij heeft alle advocaatskosten betaald, onderhoud ons nu grotendeels en is als een 2e moeder voor de kids en kids lopen weg met haar.

Echter mede door alle kosten en bovenstaand verhaal is ook haar budget geslonken en dreigt in gevaar te komen inmiddels...vandaar ook mijn SHV/WSNP traject. Zij heeft al genoeg ellende van alles meegekregen en uiteindelijk moet ik natuurlijk mijn eigen boontjes doppen en sores oplossen. Daar heeft zij niet om gevraagd, wel voor gekozen..;)

Ex frustreert helaas ook de omgangsregeling zo nu en dan.. Zeer vervelend..met name voor de kids.

Ik vrees dat executie inderdaad de enige oplossing gaat zijn.

Ik ga morgen de WSNP zelf maar eens bellen, kijken hoe zij hier tegen aan kijken.. Wie weet.

nooitmeer

Als ik in de schoenen ga staan van een schuldhulp verlener en kijk naar executeren of mee werken met de bank en de restschuld niet laten oplopen dan is er eigenlijk maar één optie voor je.
In zo'n traject wordt er altijd gekeken of je samen met de schuldeiser tot een oplossing bent gekomen (minnelijke regelingen).
Voor je eigen rust, en die van je ex, is het tekenen van de volmacht, volgens mij, de enige optie op dit moment. Dan is er waarschijnlijk een hogere opbrengst dan dat de bank het huis executeerd.
Het geeft je ook meteen iets of wat adem, die bank gaat echt niet lang wachten met een mogelijk verkoop, ze willen van dit hoofdpijn dossier af.
Je hebt daarna wel een hoge schuld bij de bank, maar daarvoor ga je SHV voor vragen en wil de bank daar niet in mee werken is er als laatste redmiddel de WSNP.
En hou er rekening mee: als hypotheek verstrekker kunnen ze zonder pardon loonbeslag leggen (iets met verpanding etc) maar als "standaard" schuldeiser met een krediet moeten ze een gerechtelijk traject in. Dit geeft je wat adem.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

burningspirit

dus in j+j taal: als je de volmacht tekent en de bank gaat het huis verkopen, dan is de bank geen hypotheekverstrekker meer maar een 'standaard' schuldeiser?
bedoel je dat, nooitmeer?
dan heb je dus door ondertekening van de volmacht laten zien dat je mee hebt gewerkt en tot een soort van minnelijke regeling met de bank bent gekomen?
en dan zou volgens deze redenatie er geen probleem op dat gebied moeten komen in het vervolgtraject bij SHV? want dan heb je alles gedaan wat je kon.
toch?

Buster

Er zijn twee zaken die je even apart van elkaar moet zien.

De hoogte van de restschuld, executie verkoop of via de volmacht, er zal een restschuld zijn.

De vraag is voor de periode daarna, wordt het niet meewerken met een schuldeiser gezien als schulden die te kwader trouw zijn ontstaan, dat is namelijk grond voor een rechter (als een minnelijk traject niet lukt en het tot een WSNP aanvraag komt) om een WSNP traject niet toe te kennen.
Daar zal John een antwoordt op moeten vinden. Is dat namelijk het geval dan doet hij zichzelf een groot plezier als hij die volmacht ondertekent, zo kan hij aantonen dat hij alle medewerking heeft verleend om de hoogte van de schuld te proberen te verkleinen, op verzoek van de bank.

Daarnaast is er de dreiging van het loonbeslag, wat je niet als loze dreiging kan zien.
Het doel is niet de verkoop van het huis, dat is slechts het middel om het daadwerkelijke doel te bereiken; de toelating tot een traject.

burningspirit

dus... (sorry maar ik snap het nog steeds niet helemaal)

constatering: er zal een restschuld ontstaan
doel: toelating tot een SHV traject
struikelblok: huis moet verkocht zijn
oplossing: meewerken met de bank zo goed als mogelijk aan de verkoop, dus volmacht tekenen

vraag die John beantwoordt moet zien te krijgen: ziet de rechter later het tekenen van een volmacht als meewerken? of ziet de rechter dat anders?

beetje simplistisch misschien, maar zit het zó in elkaar?