CVZ achterstand!

Started by jess--, Jan 13, 2014, 01:14 AM

Previous topic - Next topic

gewoon

Heb ook de mening dat je alles  moet doen om de oorspronkelijke achterstand van 6 maanden weg te werken, de CJIB probeert die 30 % extra van je te krijgen, en ook nog gaat die 6 maanden achterstand  naar een inkassoburo die weer kosten maakt.

Een achterstand ziekte kosten geeft enorme kosten na een half jaar

gewoon

Burningspirit

Lees dat je ook acceptgiro,s kreeg van CJIB en ik heb een draadje gemaakt hoe je die 30 % verhoging kunt voorkomen, zie CVZ en CJIB bij verzekeringen

burningspirit

klopt helemaal gewoon!
Wij zijn ooit zo onfortuinlijk geweest het advies van een shv-er op te volgen om te stoppen met de betalingsregeling die we keurig voldeden bij Menzis, dat was in 2010.
Hadden we dat toen niet gedaan, dan hadden we nu niet dat probleem gehad.
Dus hebben we nu, anno 2014 een achterstand bij Menzis, een schuld bij hun deurwaarder GGN Tijhuis, een achterstand bij CVZ/CJIB én een schuld bij hun deurwaarder LAVG. Zoals gezegd: de premie die we moeten betalen is de bestuursrechtelijke en de overige drie partijen gaan met dossiers en al mee in de schuldregeling. Hoop ik. Zo heb ik het begrepen nu tenminste....

Juist vandaag ben ik het allemaal weer gaan uitzoeken en ordenen. Heb inmiddels met drie van de vier partijen gebeld, morgen is de vierde aan de beurt.  En over een week of twee is alles weer op de rit! De definitieve oplossing komt er pas als we bewezen hebben stabiel te zijn (3 maanden primaire lasten hebben betaald) en we in een traject mogen beginnen. Vanaf het moment dat er zo'n regeling is (minnelijk of wsnp), hebben ze mij verteld, dan zal onmiddellijk de bestuursrechtelijke premie worden gestopt. Ik sta nog wel op het standpunt: eerst zien dan geloven..... als er ergens ook maar de geringste fout wordt gemaakt door wie dan ook, kunnen we weer overnieuw beginnen. Hetgeen al drie keer gebeurd is. Ik ben al blij dat ik het weer een beetje kan volgen allemaal en ben opgehouden te mokken over de afgelopen drie jaar. Verspilde energie is dat.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

burningspirit

en thanks ,  gewoon, ik ga het draadje even opzoeken en lezen  :)

huubV

Het is bijna niet uit te leggen. .
Als je  zorgpremie niet betaald kom je in een kafkaiaanse wereld. De ellende is niet te overzien.
Dagen mee bezig geweest, aan de telefoon gehangen bij de zorgverzekeraar, CVZ, CJIB en
de uiteindelijke deurwaarder. Zij zijn allemaal betrokken bij de vordering maar het communiceert niet met mekaar. Brief gehad van CVZ "U bent wanbetaler af" Deurwaarder "ik weet van niets" CJIB " wij gaan akkoord met een afbetalingsregeling"   Zorgverzekeraar "wij hebben geen vordering meer" CJIB
geen brief gehad van CVZ, CVZ geen brief gehad van zorgverzekeraar. Deurwaarder geen brief gehad van CJIB en ga maar door . Om gek van te worden. Dacht dat alles opgelost was sinds weken, krijg brief afgelopen vrijdag van deurwaarder dat dossier gesloten is in opdracht van CJIB terwijl CJIB weer
beweerde vordering te hebben. Vandaag weer de hele dag gebeld. CJIB fout gemaakt.
Ga er maar aanstaan, Nogmaals dit is een waanzinnige regeling en het moeilijkste wat we moesten oplossen op weg naar het minnelijke traject/wnsp  Wat voor schulden je ook hebt betaal je zorgpremie
en de belasting anders kom je nooit in een traject

burningspirit

dat bedoel ik nou precies huub!
ik herken het en je wordt er inderdaad gillend gék van
maar blijft een feit dat je het allemaal zelf moet oplossen eenvoudigweg omdat het je eigen verantwoordelijkheid is, of je het nou snapt of niet
en als je het dus niet snapt, in een dip zit of niet uit je woorden kunt komen aan de telefoon dan heb je pech.... hoe zuur het ook klinkt

friends again?  ;)

Buster

Zorgpremie, in het slechtste geval.

Een maand achterstand, je krijgt een herinnering.
Twee maanden achterstand, overgedragen aan een incassobureau (incassokosten)
Drie maanden achterstand, incasso stapt naar de rechter.
Vier maanden achterstand, gerechtsdeurwaarder wordt ingeschakeld (gerechtelijke kosten)
Vijf maanden achterstand, gerechtsdeurwaarder legt beslag op loon, bank of inboedel
Zes maanden achterstand, aanmelding CVZ.

Bij het CVZ betaal je de bestuursrechtelijke premie. Heb je inkomsten wordt dat ingehouden op je loon of uitkering en de zorgtoeslag wordt omgeleid.
Ondertussen moet de achterstand bij de zorgverzekeraar afgelost worden.
Heb je geen inkomen dan int het CJIB de bestuursrechtelijke premie en legt beslag op de zorgtoeslag. Ondertussen moet je de achterstand bij de zorgverzekeraar aflossen.

Loop je en achterstand op bij het CVZ, of het CJIB die de bestuursrechtelijke premie int, dan hebben ook die grond om een gerechtsdeurwaarder in te schakelen met alle gevolgen en kosten van dien.
Pas als de achterstanden bij de zorgverzekeraar zijn ingelopen wordt je afgemeld bij het CVZ, alle kosten die ondertussen zijn gemaakt (incassokosten, gerechtelijke kosten en beslagkosten) moeten daarna ook nog worden voldaan.

huubV

Ok burningspirit, we zijn cool  8)
Maar wat buster schrijft en jij ook klopt , het probleem is dat je pas erachter komt hoe het zit als je
al door de mangel gehaald bent. Maar goed in zover  ik nu kan overzie ben ik er vanaf

huubV

trouwens mijn karma staat al op  min twee, bij hoeveel min wordt je eruit gegooid, ben niet populair.
En buster heeft zoveel karma's mag je bij 100 gratis shoppen bij AH :)

gewoon

Sta je dat te schrijven terwijl je karma 1 is  :)

burningspirit

hahahaha

er schiet me nog iets te binnen
ooit, toen we geloof ik vier maanden achterstand hadden bij onze zorgverzekeraar, kregen we van hen het aanbod om onze polis te splitsen
ik heb dat toen niet gedaan, omdat ik niet wist waar het goed voor zou zijn, werd ook niet uitgelegd

nu weet ik dat wel
mijn man en ik hadden en hebben één polis, hij is de hoofdverzekerde
toen we aangemeld werden bij CVZ werd er dus tweemaal premie en twee maal boete geheven

hadden we destijds wél onze polis gesplitst, dan had waarschijnlijk maar één van ons de bestuursrechtelijke premie moeten betalen en had de ander gewoon zorgverzekeringspremie betaald
dat had per maand ongeveer 50 euro gescheeld in ons geval

dit is achteraf niet meer te herstellen, ik heb het gevraagd op advies van maatschappelijk werk maar onze zorgverzekeraar begint er niet aan
er was alleen één uitzondering waarbij het wel kon en dat was als er sprake was van scheiding.....
de manier waarop dit me werd uitgelegd door de medewerkster van de zorgverzekeraar gaf me het gevoel dat zij het ook allesbehalve prettig vond om dit te moeten melden

waarmee ik maar zeggen wil, ook de medewerkers van instellingen hebben het moeilijk met de sfeer rondom schulden, denk ik