Even voor de helderheid: als je een achterstand hebt bij CVZ, heb je ook een achterstand/schuld bij je eigen zorgverzekeraar. De achterstand van zes maanden premie is voor je zorgverzekeraar reden om je aan te melden als wanbetaler. Pas als de achterstand bij deze laatste (je eigen zorgverzekeraar) is ingelopen, is die verplicht om je af te melden als wanbetaler bij CVZ. Pas als CVZ deze afmelding van je zorgverzekeraar heeft gekregen, zullen de incasseringen van CVZ (via CJIB) stoppen. Het verwerken van je betaling, doorgeven aan CVZ van de afmelding en de opdracht van CVZ aan CJIB om te stoppen met incasseren kan geruime tijd in beslag nemen en moet je zelf goed in de gaten houden.
In uitzonderingsgevallen (zoals bij ons, omdat we ten tijde van de aanmelding als wanbetaler geen inkomen hadden) stuurt het CJIB acceptgiro's, zodat je dan de bestuursrechtelijke premie zelf moet betalen en ook zelf overmaken. Als ze eenmaal begonnen zijn vanuit CJIB met het sturen van acceptgiro's valt dit niet meer te veranderen. Zo is het mij door CVZ en CJIB verteld.
Dus Huub: als jij inderdaad je geld aan het CVZ hebt overgemaakt dan was je probleem niet opgelost. Ik hoop dat je het aan je zorgverzekeraar hebt overgemaakt en dat je zorgverzekeraar je heeft afgemeld als wanbetaler. Van dit verhaal van jou klopt in elk geval niks. Zoals eerder is dit iets te simpel gezegd.
Het advies om vast van de beslagvrije voet te gaan leven is een hele goede. Wat ook belangrijk is, is dat je de primaire lasten gaat betalen, pas dan opent zich een deur bij schuldhulpverlening. Primaire lasten zijn: huur, energie (=gas en electriciteit), water en zorgverzekeringspremie. Dit laatste is voor ons, arme wanbetalers, dus de bestuursrechtelijke premie!!! Kort gezegd: je wordt pas toegelaten tot een traject als je kunt aantonen dat je een maand of drie de primaire lasten hebt betaald. Lukt je dat niet, dan wordt er eerst gewerkt aan zelfredzaamheid, stabilisering, beginnend bij trede 1 van de z.g. schulddienstverleningsladder. Ik weet niet of elke gemeente met dit sjabloon werkt, maar er staat wel in hoe het hoort te gaan.
Voor de duidelijkheid hieronder een beschrijving van de ladder:
Situatie: Ik heb minimale stabiliteit
Stappen: 1. Ik zorg ervoor dat schuldeisers correct beslag leggen
2. Ik maak gebruik van inkomensondersteunende voorzieningen
3. Ik betaal (z.sm. weer) de belangrijkste vaste lasten (huur, gas, water, licht, zorgpremie)
Situatie: Ik pak mijn probleem aan
Stappen: 4. Ik snijd waar mogelijk in mijn uitgaven
5. Ik zet mij in -eventueel samen met partner- om extra inkomen te verwerven
Situatie: Ik ben aantoonbaar stabiel
Stappen: 6. Ik betaal zoveel als mogelijk af aan mijn schuldeisers
7. Ik geef niet meer uit dan ik heb en maak geen nieuwe schulden
Situatie: Ik ben geschikt voor een schuldregeling
Ik ben aantoonbaar stabiel en kan een aanvraag doen voor een schuldregeling
Die eerste drie stappen zijn in mijn beleving het lastigst te zetten om dat je onderaan staat, bij ons was er destijds totale chaos en radeloosheid. Ook was drie jaar geleden nog niet zo'n duidelijkheid bij de hulpverleners wat hun te doen stond. deze ladder helpt ons om overzicht te krijgen en in de goede volgorde aan dingen te werken.
Hopelijk hebben jullie er hier ook iets aan.
En tenslotte: zet em op Jess! Er is werk aan de winkel voor je.