CVZ achterstand!

Started by jess--, Jan 13, 2014, 01:14 AM

Previous topic - Next topic

jess--

Om een lang verhaal kort te maken...

Ik heb een achterstand van jawel 4600 bij CVZ!
Hoe kom ik hier van af? Weet niet wat te doen.
Sta achter met alles teveel schulden te weinig salaris.
2jaar werkloos geweest  mijn vrouw verdiende toen 20 euro teveel om bijstand in te gaan.

Hulp dringend nodig!!
Wil graag advies wat ik kan doen.

Alvast heel erg bedankt!

Buster

Jess, welkom op het forum.

Met wat je hierboven omschrijft zou ik heel kort door de bocht zeggen; ga naar je gemeente en meldt je aan voor schuldhulpverlening.
Je schuldenlast is te groot om zelf aan te pakken.

burningspirit

Begrijp ik goed dat je achterstand bij CVZ is? Het College van Zorgverzekeringen? En dat je dus dan al door je eigen zorgverzekeraar bent aangemeld als wanbetaler? En dat je dus de bestuursrechtelijke premie al meer dan een jaar niet meer hebt betaald? Klinkt hard maar als dit zo is: meteen naar je Gemeente gaan en met de billen bloot.... moeilijk maar noodzakelijk. Zo te lezen kom je hier niet meer vanzelf uit. Je zult hulp moeten vragen. Zit niks anders op.

Althans, dat is wat ik er nu uit begrijp. Als ik me vergis, dan sorry voor mijn domheid.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

jess--

Dat heb je helaas goed begrepen.
ja er zit niets anders op dan. Heb nog 1 uitweg en dat is mijn auto verkopen.

chapter

weet niet wat de waarde van je auto is maar in een traject is max dagwaarde vaak 1000 euro
als die meer waarde heeft zou je deze kunnen verkopen en een goedkoop klein autootje terug kopen met dat verschil kun je alvast wat aflossen.
Ik weet niet hoeveel aflos capaciteit je hebt maar wat vaak goed is is om alvast van de bvv te gaan leven en af te lossen zoveel mogelijk en geen extra achterstanden laten ontstaan bij de vaste lasten.
en idd je melden bij gemeente als je op eigen kracht het niet af kan lossen.

Buster

Beste Jess, welkom op het forum.

Met deze achterstand is de kans groot dat er ook loonbeslag ligt. In dat geval is er geen andere optie dan een aanvraag te doen bij de gemeente voor schuldsanering.
Zoals je zelf al schreef, door de bestuursrechtelijke premie lopen de kosten meer en meer op en ontstaan er zelfs meer schulden. Kortom, zonder hulp kan je het tij dan niet keren.

Bij de gemeente kun je ook een informatief gesprek aanvragen om te kijken wat de mogelijkheden zijn in jullie specifieke situatie. Elke gemeente hanteert namelijk weer andere criteria.

chapter

hoi buster
dat is niet altijd het geval, mijn achterstand cvz was 3800 euro aangezien budgetbeheer deze in 2 jaar geen 1 keer heeft betaald. er is nooit bij mijn werk beslag gelegd dat deze het bedrag meteen overmaken, alleen van de zorgtoeslag maar die kreeg ik al niet door te hoog inkomen

Buster

Chapter, als er een aanmelding is bij het CVZ moet de werkgever of de uitkerende instantie de bestuursrechtelijke premie inhouden van het loon of de uitkering en dit direct overmaken.
Loonbeslag of niet, je komt pas van de melding af als er â,¬4600 is ingelopen, en dat zal moeilijk gaan met een inkomen van â,¬1270.

QuoteBent u verplicht hieraan mee te werken?

U bent zelfs wettelijk verplicht hieraan mee te werken. Ook als u de premie niet inhoudt, moet u de premiebedragen maandelijks overmaken aan het CVZ. U kunt pas stoppen met betalen, als het CVZ u daarover een brief stuurt.

http://www.cvz.nl/verzekering/wanbetalers/aanschrijving+als+werkgever

huubV

En wat ook niet gaat is stabiliseren. Ik belde mijn zorgverzekeraar dat ik voortaan gewoon wilde betalen en de achterstand met cvz wilde regelen. Die premies liepen de pan uit. Ging niet, pas als alles
afbetaald was kon ik weer normaal betalen. Wat een waanzin, als je geen 86 euro hebt heb je ook geen 160 euro. Maar goed, kreeg een belastingmeevaller en dat werd gelijk overgemaakt naar het CVZ.
Geen wanbetaler meer en mag weer gewoon zorgpremie betalen. Want daar moet je vanaf, het centraal
incasso bureau en de deurwaarder willen allemaal geld. Het is gewoon schandalig. 4 instanties die
allemaal geld willen op een maandelijks bedrag, maar dat vindt de politiek nu ook

chapter

sorry was gemist zag alleen 2 jaar werkloos geweest en vrouw verdiende 20 euro teveel voor bijstand. Ik zag geen 1270 aan inkomen maar mis misschien een bericht.
Mijn werkgever heeft het nooit ingehouden en er ook nooit een verzoek voor ingediend dan was achterstand ook niet zo hoog opgelopen, kwam daar pas achter met aanvraag wsnp dat deze zo hoog was, kreeg nu wel bericht dat door wsnp het niet meer wordt gevorderd
bij overzicht staat ook nog te krijgen van werkgever 0.00
bij oude werkgever staat 1 termijn nog op te ontvangen

Buster

Bijstand is â,¬1250 voor een echtpaar, plus â,¬20 is â,¬1270.

Dat was mijn gedachtegang,..

chapter

hihi buster ik las 2 jaar werkloos geweest dus ging ervan uit dat ts weer werk had inmiddels  8)

burningspirit

Even voor de helderheid: als je een achterstand hebt bij CVZ, heb je ook een achterstand/schuld bij je eigen zorgverzekeraar. De achterstand van zes maanden premie is voor je zorgverzekeraar reden om je aan te melden als wanbetaler. Pas als de achterstand bij deze laatste (je eigen zorgverzekeraar) is ingelopen, is die verplicht om je af te melden als wanbetaler bij CVZ. Pas als CVZ deze afmelding van je zorgverzekeraar heeft gekregen, zullen de incasseringen van CVZ (via CJIB) stoppen. Het verwerken van je betaling, doorgeven aan CVZ van de afmelding en de opdracht van CVZ aan CJIB om te stoppen met incasseren kan geruime tijd in beslag nemen en moet je zelf goed in de gaten houden.

In uitzonderingsgevallen (zoals bij ons, omdat we ten tijde van de aanmelding als wanbetaler geen inkomen hadden) stuurt het CJIB acceptgiro's, zodat je dan de bestuursrechtelijke premie zelf moet betalen en ook zelf overmaken. Als ze eenmaal begonnen zijn vanuit CJIB met het sturen van acceptgiro's valt dit niet meer te veranderen. Zo is het mij door CVZ en CJIB verteld.

Dus Huub: als jij inderdaad je geld aan het CVZ hebt overgemaakt dan was je probleem niet opgelost. Ik hoop dat je het aan je zorgverzekeraar hebt overgemaakt en dat je zorgverzekeraar je heeft afgemeld als wanbetaler. Van dit verhaal van jou klopt in elk geval niks. Zoals eerder is dit iets te simpel gezegd.

Het advies om vast van de beslagvrije voet te gaan leven is een hele goede. Wat ook belangrijk is, is dat je de primaire lasten gaat betalen, pas dan opent zich een deur bij schuldhulpverlening. Primaire lasten zijn: huur, energie (=gas en electriciteit), water en zorgverzekeringspremie. Dit laatste is voor ons, arme wanbetalers, dus de bestuursrechtelijke premie!!! Kort gezegd: je wordt pas toegelaten tot een traject als je kunt aantonen dat je een maand of drie de primaire lasten hebt betaald. Lukt je dat niet, dan wordt er eerst gewerkt aan zelfredzaamheid, stabilisering, beginnend bij trede 1 van de z.g. schulddienstverleningsladder. Ik weet niet of elke gemeente met dit sjabloon werkt, maar er staat wel in hoe het hoort te gaan.

Voor de duidelijkheid hieronder een beschrijving van de ladder:
Situatie: Ik heb minimale stabiliteit
Stappen: 1. Ik zorg ervoor dat schuldeisers correct beslag leggen
                 2. Ik maak gebruik van inkomensondersteunende voorzieningen
                  3. Ik betaal (z.sm. weer) de belangrijkste vaste lasten (huur, gas, water, licht, zorgpremie)
Situatie: Ik pak mijn probleem aan
Stappen: 4. Ik snijd waar mogelijk in mijn uitgaven
                5. Ik zet mij in -eventueel samen met partner- om extra inkomen te verwerven
Situatie: Ik ben aantoonbaar stabiel
Stappen: 6. Ik betaal zoveel als mogelijk af aan mijn schuldeisers
                7. Ik geef niet meer uit dan ik heb en maak geen nieuwe schulden
Situatie: Ik ben geschikt voor een schuldregeling
               Ik ben aantoonbaar stabiel en kan een aanvraag doen voor een schuldregeling

Die eerste drie stappen zijn in mijn beleving het lastigst te zetten om dat je onderaan staat, bij ons was er destijds totale chaos en radeloosheid. Ook was drie jaar geleden nog niet zo'n duidelijkheid bij de hulpverleners wat hun te doen stond. deze ladder helpt ons om overzicht te krijgen en in de goede volgorde aan dingen te werken.
Hopelijk hebben jullie er hier ook iets aan.

En tenslotte: zet em op Jess! Er is werk aan de winkel voor je.  ;)

huubV

Dus Huub: als jij inderdaad je geld aan het CVZ hebt overgemaakt dan was je probleem niet opgelost. Ik hoop dat je het aan je zorgverzekeraar hebt overgemaakt en dat je zorgverzekeraar je heeft afgemeld als wanbetaler. Van dit verhaal van jou klopt in elk geval niks. Zoals eerder is dit iets te simpel gezegd.

het wordt een beetje vermoeiend met jou, waarom zou ik onwaarheden vertellen.
Zorgverzekeraar, CVZ, Cjib, deurwaarder. Feit is dat ik er vanaf ben en dat heeft enorm veel moeite gekost.
Dus als je op oorlogspad bent richt je pijlen op iemand anders, heb er geen zin in

burningspirit

ik ben geenszins op oorlogspad
maar ik vind dat als je verteld hoe je iets hebt opgelost gewoon moet vertellen hoe het werkelijk izt
de shv is zó al een jungle, en door slordige berichten wordt het niet helderder
toch?