zit in de bijstand

Started by gethewil, Jan 12, 2014, 10:08 AM

Previous topic - Next topic

gethewil

Hallo, ik heb een vraag.Ik ben 62 jaar en ben na 40 jaar onafgebroken werken na de WW in de bijstand gekomen.Ga nu de schuldsanering in en kreeg bericht dat mijn vrij te laten bedrag 1350,82 is.Mijn bijstand is 1250,30. krijg ik nu 1350 of 1250? en ik ontvang ook zorg en huurtoeslag, blijf ik dat houden en moet ik dat bij het vrij te laten bedrag optellen?

Bij voorbaat bedankt.

tuthola

@gethewil Je bijstand is 1250 is dat inclusief je huur en zorgtoeslag??

Buster

Beste Getthewil,

Welkom op het forum.
Het VTLB wordt berekend met alle inkomsten, ook huur en zorgtoeslag.
In welk traject zit u, is dit een minnelijk traject of het WSNP traject.
In het minnelijk traject is het gebruikelijk dat er budgetbeheer is, in dat geval heeft u zelf niet zoveel te maken uw VTLB maar met leefgeld dat wekelijks wordt gestort.

@Tuthola, â,¬1250 is het bijstandsbedrag voor een echtpaar.

Buster

Ik ben nog even gaan zoeken.

Het NVVK heeft in de tussentijd zijn gedragscode aangepast.

QuoteArtikel 3.5 Financieel beheer
Vanaf het moment van het afsluiten van de schuldregelingsovereenkomst is de schuldenaar verplicht zijn
inkomen te storten op een rekening bij de schuldregelende instelling of een daartoe aangewezen financiële
instelling. Genoemde instelling reserveert op deze rekening het bedrag dat dient ter gehele of gedeeltelijke
aflossing van de schulden, zijnde het inkomen verminderd met het Vrij Te Laten Bedrag.

Van het VTLB zullen alle lasten betaald moeten worden en mogen er geen nieuwe schulden ontstaan.
http://www.nvvk.eu/images/pdfs/Gedragscode%20Schuldregeling%20NVVK.pdf

gethewil

Quote from: tuthola on Jan 12, 2014, 10:53 AM
@gethewil Je bijstand is 1250 is dat inclusief je huur en zorgtoeslag??

Nee dat is exclusief zorg en huurtoeslag

gethewil

Quote from: Buster on Jan 12, 2014, 01:37 PM
Beste Getthewil,

Welkom op het forum.
Het VTLB wordt berekend met alle inkomsten, ook huur en zorgtoeslag.
In welk traject zit u, is dit een minnelijk traject of het WSNP traject.
In het minnelijk traject is het gebruikelijk dat er budgetbeheer is, in dat geval heeft u zelf niet zoveel te maken uw VTLB maar met leefgeld dat wekelijks wordt gestort.

@Tuthola, â,¬1250 is het bijstandsbedrag voor een echtpaar.

dE PAPIEREN WORDEN MAANDAG OVERGEDRAGEN EN IK BETAAL PER MAAND 68 EURO.dE VASTE LASTEN MOET IK ZELF BETALEN.

Buster

Beste Getthewil,

Om uw eerste vraag te beantwoorden, u ontvangt zelf als uw inkomsten en toeslagen en daarvan maakt u alles boven â,¬1350 over naar de boedel. Wat ik van uw bovenstaand bericht begrijp is dat â,¬68.

Om nog even op uw eerste bericht terug te komen.
Wat ontzettend zuur dat u na zoveel jaren hard werken terecht bent gekomen in de bijstand.
Ik hoop dat het leven na uw 65e er rooskleuriger voorstaat.

gethewil

Quote from: Buster on Jan 12, 2014, 07:22 PM
Beste Getthewil,

Om uw eerste vraag te beantwoorden, u ontvangt zelf als uw inkomsten en toeslagen en daarvan maakt u alles boven â,¬1350 over naar de boedel. Wat ik van uw bovenstaand bericht begrijp is dat â,¬68.

Om nog even op uw eerste bericht terug te komen.
Wat ontzettend zuur dat u na zoveel jaren hard werken terecht bent gekomen in de bijstand.
Ik hoop dat het leven na uw 65e er rooskleuriger voorstaat.

Allereerst iedereen bedankt voor jullie reacties.
Dus de zorgtoeslag en de huurtoeslag moet ik ook afgeven?

chapter

hoi
Dat ligt helemaal aan je vtlb berekening, is daarin rekening gehouden met je huur en zorgtoeslag dan mag je deze behouden.
Beste kun je dit bij je bewindvoerder navragen dan heb je zekerheid.
als het wel in boedel behoort en je behoud het loop je al snel een fikse achterstand op.
In mijn geval geen toeslagen maar wel kgb en deze is meegerekend op mijn vtlb dat kun je makkelijk nakijken en mag ik dus behouden boven vtlb.
Als ik het zelf invul en vul kgb niet in is mijn vtlb 124 euro lager

gethewil

Quote from: chapter on Jan 12, 2014, 08:19 PM
hoi
Dat ligt helemaal aan je vtlb berekening, is daarin rekening gehouden met je huur en zorgtoeslag dan mag je deze behouden.
Beste kun je dit bij je bewindvoerder navragen dan heb je zekerheid.
als het wel in boedel behoort en je behoud het loop je al snel een fikse achterstand op.
In mijn geval geen toeslagen maar wel kgb en deze is meegerekend op mijn vtlb dat kun je makkelijk nakijken en mag ik dus behouden boven vtlb.
Als ik het zelf invul en vul kgb niet in is mijn vtlb 124 euro lager

Hallo, ik zie bij de berekening wel een bedrag staan voor huurtoeslag en zorgtoeslag.Wat is kgb als ik vragen mag?

chapter

kgb is kindgebondenbudget maar dat zal niet aan de orde zijn denk ik

tuthola

Je kan er vanuit gaan dat je vrij te laten bedrag van 1350 van jou is alles wat daarboven uitkomt moet je naar de boedel storten, als je meer zekerheid wilt hebben dan zou ik de bewindvoerder bellen.