Oude "verjaarde" lening en nu....?

Started by Kris86, Jan 10, 2014, 01:28 PM

Previous topic - Next topic

Kris86

@Buster,

Ze zaak blijft zo als die is.
Ik deed een gok dat het misschien is afgelost.
Denk je nou echt dat als ik niet vindbaar was er geen rechter aan te pas was gekomen...!
Dus wel ff bij de topic blijven.

Buster

Quote from: Kris86 on Jan 10, 2014, 01:28 PM
Ik ben er achter gekomen dat ik nog een niet afbetaalde lening heb.
Navraag bij bkr gedaan en idd er staat iets open.

Quote from: Kris86 on Jan 10, 2014, 11:01 PM
- wanneer (datum) heb je de laatste betaling gedaan en hoeveel was de stand toen;
  Voor of rond 2004 ( daarna door werkloosheid licht in de problemen gekomen) maar alles afgelost

Lees ik het nou niet goed?

Kris, onze ervaring is dat incassobureaus erg lang wachten met innen om zo de kosten op de voeren.
Het voor de rechter brengen levert ze niks extra's op.
De kans is groter dat jij na verloop van tijd klakkeloos gaat betalen.

Ik ben even gaan zoeken bij het BKR en zoals ik het lees zou de melding plus de bijzonderheidscode binnen 5 jaar na de opeisbaarheidsdatum verwijdert moeten zijn.
https://www.bkr.nl/Wat-betekent-BKR-voor-mij/Wanneer-word-ik-geregistreerd/

Hier lees je nog meer
https://www.bkr.nl/Wat-betekent-BKR-voor-mij/Foute-gegevens-wat-nu/

Kris86

@Buster,

Wat ik mijn herinneren kan is dat ik eigenlijk de lening niet afbetaald kan hebben met andere opgelopen schulden van toen. Nu is de zaak toch verlopen.
De vraag is hoeveel staat nog open en hoe kom ik van de bkr af.

Buster

Ik heb even wat linken geplakt, je kunt bij het BKR meer info krijgen.

Kris86

De eerste link gelezen, al had ik die al gelezen maar nu.

- Code 2: de (restant)vordering is opeisbaar gesteld. Bij mij is het,  met ingang van 2-1-2004
verder niets

BKR verwijdert dan het volgende:
- 5 jaar na de werkelijke einddatum het hele contract inclusief eventuele bijzonderheidcodes.

Ik heb geen einddatum in de bkr info vermeld.

Ow dan ik er deze nog: - Code 4: de betrokkene blijkt/bleek onbereikbaar, die ik niet heb.... rara

Dus, eigenlijk terug bij het begin.....

Buster

Kris, neem maandag even contact op met het BKR, die hebben vast vaker met dit bijltje gehakt.

Kris86

Weet het antwoord al van de bkr, neem contact op met de kredietverstrekker. Want wij van de bkr... bla bla bla

Bedankt voor het meedenken, tips en links @Buster

sacredfour

Cris86, ik snap niets van je angst om contact op te nemen met de kredietverstrekker. In het geval dat er een stuitingbrief is verzonden naar een verkeert adres, dan zal de bank hiervan bewijs moeten leveren. Er mag verwacht worden dat een stuitingbrief aangetekend verstuurd wordt. In het geval dat deze niet bij de juiste persoon aankomt heeft de kredietverstrekker hier bewijs van.

QuoteDe bank waar de lening nog openstaat is al tig keer overgenomen / andere naam.
Dus niet bij een gewone bank maar van een krediet verstrekker de lening is in 2000 afgesloten.
Schrijf de kredietverstrekker, nu onder een andere naam, een brief waarin je  aangeeft dat je nog een BKR notering hebt en dat je je afvraagt of ze de schuld hebben afgemeld.  Verzoek ze, in het geval dat dit niet gebeurt is, dit alsnog  te doen.  Zou er nog een bedrag openstaan dan zullen ze je dit wel laten weten, en kan je het later op verjaring gooien. Als verjaring duidelijk bewezen is kan je altijd nog naar de rechter stappen om zo af te dwingen dat jouw negatieve BKR notering verwijderd wordt.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Kris86

@sacredfour,

Je hebt gelijk contact opnemen met de kredietverstrekker ontkom ik niet aan.
Mag ik je vragen wat bedoel je met "nu onder een andere naam" ?

Voor de rest is de vraag hoe de rechter naar zulke zaken kijkt?
Citaat Libra
Het punt is dat je een absoluut dichtgetimmerde zaak dient te hebben als je toch zou besluiten de stap naar de rechtbank te wagen.
Als er ook maar 1 punt is van het bovengenoemde lijstje waarbij jij in gebreke bent gebleven, dan zou ik eerst eens advies inwinnen bij een advocaat.
Bovendien zal de rechter je ongetwijfeld vragen waarom jij gestopt bent met de betalingen (je hebt ooit eens zelf die lening vrijwillig afgesloten!) en als je hier niet een heel duidelijk, voor de wet acceptabel antwoord op hebt, dan zal de rechter jouw aanvraag afwijzen, maar bovendien loop je dan ook het risico dat jij in de kosten veroordeeld gaat worden.

Het is dus zaak dat je absoluut goed beslagen ten ijs komt en dat jou niets valt te verwijten!!

Aan de meeste punten kan ik wel voldoen maar aan die een waarom ben je gestopt met betalen...
Tja alles via automatische incasso maar dat zal wel te weinig onderbouwend zijn.
Wel kan ik me nog herinneren dat de R*bobank in die tijd wel eens automatische incasso's blokkeerden bij te weinig saldo om andere prio, huur of hypotheek kon betalen. Ken je het verhaal nog van een stel die een prijs in de postcodeloterij gewonnen hebben maar de R*bobank de spelersdeelname/inleg geblokkeerd heeft.

Ik heb het al eerder gevraagd maar hoe gaat het in z'n werk om een zaak voor de rechter te laten komen?

sacredfour

Kris86, ik probeer altijd de geschillen met kredietverstrekkers zoveel mogelijk op te lossen zonder de tussenkomst vaan de rechter. Ik weet trouwens niet of een verjaarde schuld ook reden is om een BKR notering te verwijderen. (Libra, Buster?) Als verjaring bewezen is doet het er niet meer toe waarom je niet betaald hebt. De rechter zal deze vraag dan ook niet meer stellen. De betaling van de schuld is niet rechterlijk afdwingbaar, maar blijft alleen nog maar een morele plicht. (als je dit zo zou zien tenminste)
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Buster

@Sacredfour, is het niet zo dat als je navraag doet je de schuld erkent zodat hij weer opeisbaar wordt?

Lizayra

Maar als je informeert waarom die oude schuld nog steeds open staat bij het bkr dan erken je de schuld toch niet? Je doet dan net of je verbaasd bent dat deze nog steeds niet is afgemeld bij de bkr. Misschien heeft de bank deze schuld al lang weggeboekt na al die overnames, en willen ze hem wel afmelden bij het bkr.
Ik zou gewoon de vermoorde onschuld spelen  ;) .

Kris86

@sacredfour,

Ik heb ondertussen wat info van mij rechtsbijstand gekregen algemeen en oppervlakkig, het is een lijdensweg.
Bkr wordt niet verwijderd daarvoor zal ik naar de rechter moeten stappen ( in mijn situatie codering sinds 2004 die na 5 jaar weg zou moeten zijn), wel moet ik oppassen dat ze niet een nieuwe melding plaatsen bij bkr als pesterij. Als ik met zaak aan de slag ga zou ik elke maand een nieuwe bkr aanvraag moeten doen om eventueel de "pesterij" later te kunnen bewijzen".
Verder moet ik ook rekening mee houden dat de tegenpartij niet zo maar de verjaring toe laat. Maar ja dat mogen ze gaan bewijzen....
Aangezien deze zaak van af 2000 loopt en ik van af 2009 rechtsbijstand heb krijg ik geen juridische hulp met deze zaak. Ben er hiermee niet mee eens maar dat ga ik nog uitzoeken.

Buster

@Lizayra De schuld zal door de bank idd allang zijn weg geboekt, dat houdt nog niet in dat hij is verdwenen.
Grote kans dat de schuld is doorverkocht met een akte van cessie, dat houdt in dat er een nieuwe schuldeiser is.
Het is niet verplicht de schuldenaar op de hoogte te brengen van de verkoop, maar de schuldenaar heeft wel het recht de akte als bewijs op te vragen. Maar dit zijn zaken die spelen als een instantie contact opneemt en sommeert om te betalen. En dan kan je je idd beroepen op de verjaring, bewijs van stuiting opvragen en vooral de vordering niet erkennen.
De vraag van Kris ben ik nog niet eerder tegen gekomen.

@Kris, het is een hoop gedoe dus.
Succes!

chapter

wat ik me wel afvraag kan het als te kwade trouw worden gezien dat de voorletters niet klopte. Als ze dus al bij gemeente zijn gaan vragen zal deze aangeven dat met die combinatie voorletters en achternaam niemand is gevonden.
Staat het op je leencontract ook fout, want is wel apart dat bij bkr wel goed staat :-)
je geeft aan dat je een lening wilde aanvragen wat nu niet lukte is er geen andere manier, weet niet waarvoor je deze nodig hebt maar als er nog schulden zijn kan de gemeente misschien wat doen bij gkb voor saneren.