2014

Started by Xdewit, Jan 09, 2014, 09:02 PM

Previous topic - Next topic

Xdewit

Als je het nieuws volgt, dan mogen we misschien concluderen dat het niet zo'n rooskleurig jaar wordt. Ik denk daar vaak aan omdat er simpelweg altijd goede en slechte tijden zullen komen en gaan.
Het zou natuurlijk waanzinnig zijn als je een dusdanig leven kan opbouwen waar je weinig last hebt van niet alleen die slechte maar ook de goede tijden. Voor mij zou dat bijvoorbeeld betekenen dat ik goedkope woonruimte moet blijven huren (lees geen luxe huis) en andere kosten zo laag mogelijk houden (het is een sport!).
Ik vroeg me af wat ik in 2014 kon doen om een stapje in mijn goede richting te gaan.
Toen besloot ik dat ik dit jaar het nog strenger budgetteren als verbeter- en speerpunt op mijn lijstje zet.
Wat wil jij dit jaar verbeteren aan je situatie (behalve natuurlijk gestaag de schulden aftikken!)?

Pandora

Ik heb me nog maar net aangemeld op dit forum en hik nog tegen een grote berg af te lossen schuld aan. Daarmee samenhangend, maar toch ook een eigen puntje is dat ik dit me ook echt aan me budget wil leren houden en mijn persoonlijke valkuilen beter leer weerstaan.

De administratie op zich heeft geen geheimen voor mij. Ik weet precies wat erin komt en wat er uitgaat en wanneer dit alles gebeurd. Ik heb echter veel moeite met me houden aan mijn opgestelde budget. En dan heb ik het uiteraard nog niet eens over de onverwachte en altijd (veel te) hoge uitgaven! (In ons geval is onze 12 jaar oude hond in de kerstvakantie ziek geworden. De dierenarts heeft flink moeten zoeken naar de oorzaak. Gelukkig uiteindelijk gevonden en het beestje is weer helemaal beter, maar we zijn wel â,¬300,- verder en ze moet eigenlijk deze maand ook nog voor de reguliere jaarlijkse controle en inenting (nog eens zo'n â,¬75,-).)

Hoe gaan jullie om met dergelijke zaken (onverwachte uitgaven)? Het beestje wegdoen is uiteraard geen optie (ik vermoed dat ze ook geen jaren meer heeft).
Hoe houd je jezelf aan je opgestelde budget en wat als dat niet lukt?

Buster

Pandora,

Budgetteren is reserveren.
Veel kosten zie je ver van te voren al aankomen.
Zoals de inentingen, de APK, het eigen risico, de feestdagen.
Als je de bedragen spreidt over het hele jaar kun je die klappen opvangen.
Op het forum zul je vaak het woord "buffer" tegenkomen.
De buffer is een verzamelnaam voor het geld dat je opzij zet om die klappen op te vangen.

Het klinkt heel tegenstrijdig om te sparen terwijl je aan het aflossen bent.
Bedenk daarbij dat je door die buffer je normale aflossingen kunt blijven nakomen.
Dat is bij aflossen toch het allerbelangrijkste, dat geeft rust en met die rust kun je je beter concentreren om je bijvoorbeeld aan je budget te houden.

Pandora

Dat woord (buffer  :D) heb ik inderdaad heel vaak gezien. Helaas hebben we geen spaargeld en dus ook geen buffer. Alles start per deze week.
Uiteraard staat hij voor dit jaar wel iedere maand op de begroting!

Verder wil ik gaan proberen om een PGB voor onze oudste zoon aan te vragen en hier mezelf mee te betalen. Het hoe en waarom is een uitgebreid verhaal, maar ik ben gediplomeerd en ook al ingeschreven als zelfstandige bij de KVK, dus het heeft een kans van slagen. Als het lukt gaan de inkomsten in ieder geval ook weer iets omhoog (die zijn flink gezakt sinds 1-1-2014, omdat ik minder ben gaan werken voor mijn zoontje). Eigenlijk heb ik de boel een beetje achterstevoren aangepakt, maar ik hoop dat we dit recht kunnen breien.
Het zou in ieder geval weer wat rust in huis brengen, wat ons allemaal (inclusief mijn zoontje) veel goed zou doen. Ook kunnen we dan wat extra aflossing doen aan onze giga-schuld (nu betalen we iedere maand een vast bedrag, maar het grootste gedeelte is rente, dus aflossen gaat heel langzaam).

Buster

Een buffer is iets dat moet groeien.
Bedenk daarbij dat elke â,¬1 die je per week apart zet per jaar betekent dat je â,¬52 zelf op kunt vangen.
Die ene euro voel je niet zo hard in je budget, â,¬52 wel.

Als je nu een nieuw budget opstelt kun je alvast geld vast zetten voor dat potje, de kunst is om er zo lang mogelijk vanaf te blijven. En een nieuw budget? Het went ;) 

Knibbel

Pandora, je zegt dat je moeite hebt om je aan je opgesteld budget te houden, ik had in het begin ook moeite om me aan mijn strak budget te houden. Het heeft me in het begin heel veel discipline en doorzettingsvermogen gekost. Makkelijk is het niet en zal het de eerste tijd zeker niet worden, maar je went er op een gegeven moment wel aan. Geloof me dat maar.

Zelf doe ik alles in een excelprogramma, ik heb voor mezelf een heel strakke begroting opgemaakt, omdat wij op drie verschillende periodes in de maand inkomsten binnenkrijgen. Aan de hand van deze begroting bepaal ik in welke tijdsperiode welke betalingen (vaste lasten en schulden) de deur uit gaan. Ik vink ook aan wat betaald is, zo zie ik meteen of ik ergens iets vergeet of erger achterstand oploop. Zo kan ik meteen actie ondernemen als iets dreigt fout te gaan.

Daarnaast een klein excelbestandje waarin ik de uitgaven van mijn leefbudget noteer. Het maandelijks leefbudget zet ik meteen, bij binnenkomst van het salaris van mijn man, op een aparte bankrekening. Wij hebben onszelf op een weekbudget van 60 euro voor 2 volwassenen gezet en moeten hier echt alles, van voeding tot tandpasta e.d. van kopen. Ik noteer iedere avond in dit bestand wat ik die dag heb uitgeven, zelfs 0,25 cent noteer ik nog. Doordat ik in excel werk maakt het programma meteen de aftreksom na iedere invulling en ik zie meteen hoeveel er nog over is van mijn weekbudget. Op deze manier houd ik mezelf scherp op mijn uitgaven! Vorig jaar om deze tijd ben ik hiermee begonnen en ik noteer nog altijd dagelijks mijn uitgaven. Voor mijzelf is het magische woord: discipline en heel veel doorzettingsvermogen.....

En mochten wij iets overhouden van ons leefbudget, als is het maar 5 euro gaat het in een spaarpotje. Dit spaarpotje (de gouden tip van Buster) is dus onze buffer en de eerste maanden lukte het totaal niet om hier maar een cent in te kunnen stoppen, het enigste wat er in ging was lucht. Maar nu een jaar verder, zit er toch aardig wat in. En ik heb afgelopen jaar al enkele keren hier gebruik van moeten maken. Een buffer aanleggen, hoe klein ook, is echt belangrijk.

Ik weet niet welke beperkingen jouw oudste zoon heeft, maar de eisen voor een PGB schijnen erg verscherpt te zijn. Misschien is het een overbodige tip en weet je dit al allemaal, maar bij de MEE kunnen ze samen met jou bekijken of PGB mogelijk is in jullie geval en ook samen met jou de aanvraag invullen en meer informatie geven hierover. Ook bij Per Saldo (www.pgb.nl) kun je heel veel informatie krijgen of bij Hans de Bruijn (www.pgb-vg.nl) kun je vragen stellen en informatie krijgen over PGB.

Veel succes

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Pandora

Dank voor alle reacties.
@Knibbel, ik ben al bekend bij MEE en weet inderdaad van de aangescherpte voorwaarden. Ik heb ook geen idee of het lukt, maar als ik het niet probeer komt er zeker niets. (Onze zoon heeft een combinatie van verschillende aandoeningen. Gelukkig is hij niet ziek en kan hij er heel oud mee worden, maar hij zal niet zonder hulp en begeleiding kunnen.)

Verder "vond" ik vanavond een potje met wat kleingeld in het keukenkastje. Daar gaat steeds alles onder â,¬0,50 in, zodat ik altijd kleingeld heb om zakgeld uit te delen. Er zit nu wel een paar euro in. Om mijn goeie start kracht bij te zetten, zal ik de helft van de inhoud in ons nieuwe bufferpotje 8) stoppen. Het is een klein, maar aanwezig beginnetje  ;)

chapter

Ik zie het jaar wel aardig rooskleurig
Ik moet ook zeker gaan budgetteren want kreeg nu rekening van 536 van auto en had ervoor 300 verwacht dus die 236 moet ik wel snel betalen en dus ergens vandaan halen.
Nu zijn de decembermaanden ook niet echt goed geweest voor mijn budget
ik ervaar zoveel rust nu ik sinds sept in de wsnp zit en een redelijk ruim budget heb gekregen
Hiervan kunnen we goed rondkomen en de kinderen weer sporten wat ik erg graag wilde.
Ik heb bij mijn werk scholing aangevraagd en mag in september met de mmz beginnen dus dat is voor mij echt iets om naar uit te kijken.