Pandora, je zegt dat je moeite hebt om je aan je opgesteld budget te houden, ik had in het begin ook moeite om me aan mijn strak budget te houden. Het heeft me in het begin heel veel discipline en doorzettingsvermogen gekost. Makkelijk is het niet en zal het de eerste tijd zeker niet worden, maar je went er op een gegeven moment wel aan. Geloof me dat maar.
Zelf doe ik alles in een excelprogramma, ik heb voor mezelf een heel strakke begroting opgemaakt, omdat wij op drie verschillende periodes in de maand inkomsten binnenkrijgen. Aan de hand van deze begroting bepaal ik in welke tijdsperiode welke betalingen (vaste lasten en schulden) de deur uit gaan. Ik vink ook aan wat betaald is, zo zie ik meteen of ik ergens iets vergeet of erger achterstand oploop. Zo kan ik meteen actie ondernemen als iets dreigt fout te gaan.
Daarnaast een klein excelbestandje waarin ik de uitgaven van mijn leefbudget noteer. Het maandelijks leefbudget zet ik meteen, bij binnenkomst van het salaris van mijn man, op een aparte bankrekening. Wij hebben onszelf op een weekbudget van 60 euro voor 2 volwassenen gezet en moeten hier echt alles, van voeding tot tandpasta e.d. van kopen. Ik noteer iedere avond in dit bestand wat ik die dag heb uitgeven, zelfs 0,25 cent noteer ik nog. Doordat ik in excel werk maakt het programma meteen de aftreksom na iedere invulling en ik zie meteen hoeveel er nog over is van mijn weekbudget. Op deze manier houd ik mezelf scherp op mijn uitgaven! Vorig jaar om deze tijd ben ik hiermee begonnen en ik noteer nog altijd dagelijks mijn uitgaven. Voor mijzelf is het magische woord: discipline en heel veel doorzettingsvermogen.....
En mochten wij iets overhouden van ons leefbudget, als is het maar 5 euro gaat het in een spaarpotje. Dit spaarpotje (de gouden tip van Buster) is dus onze buffer en de eerste maanden lukte het totaal niet om hier maar een cent in te kunnen stoppen, het enigste wat er in ging was lucht. Maar nu een jaar verder, zit er toch aardig wat in. En ik heb afgelopen jaar al enkele keren hier gebruik van moeten maken. Een buffer aanleggen, hoe klein ook, is echt belangrijk.
Ik weet niet welke beperkingen jouw oudste zoon heeft, maar de eisen voor een PGB schijnen erg verscherpt te zijn. Misschien is het een overbodige tip en weet je dit al allemaal, maar bij de MEE kunnen ze samen met jou bekijken of PGB mogelijk is in jullie geval en ook samen met jou de aanvraag invullen en meer informatie geven hierover. Ook bij Per Saldo (
www.pgb.nl) kun je heel veel informatie krijgen of bij Hans de Bruijn (
www.pgb-vg.nl) kun je vragen stellen en informatie krijgen over PGB.
Veel succes