Kritiek op schuldhulpverlening Stichtse Vecht laait verder op

Started by ridderf, Jan 09, 2014, 02:33 PM

Previous topic - Next topic

Buster

Even een kanttekening over het NVVK en keurmerken in het algemeen.

Het advies op het forum is altijd; ga eerst naar de gemeente, die zijn aangesloten bij de NVVK.
Juist omdat er maar een keurmerk is en dat altijd meer garantie biedt dan een organisatie zonder keurmerk. Bovendien heeft het NVVK afspraken (convenanten) afgesloten met veel organisaties zoals zorgverleners, energiemaatschappijen en waterbedrijven maar ook hypotheekverstrekkers.

Voor het keurmerk moet door een instelling wel betaald worden, â,¬3400 op jaarbasis voor een organisatie met minder dan 10 werknemers. Daarnaast moeten ze zich aan kwaliteitseisen houden, die worden met steekproeven gecontroleerd. Als er klachten zijn over de instelling kun je niet bij het NVVK terecht maar moet je zijn bij de klachten afdeling van de instelling zelf.
Inmiddels begrijp ik uit de praktijk dat ook NVVK aangesloten instellingen zich bij lange na niet houden aan de gedragscode.
Zo hoor ik met regelmaat dat mensen geen week maar maandgeld krijgen, fouten maken bij de opstart van budgetbeheer zodat er een maand aan inkomen in rook opgaat van een roodstand, die dan door de schuldenaar in stukken terugbetaald mag worden via het leefgeld!
Weigeren om budgetcursussen of budgetbeheer in te zetten terwijl daar door de schuldenaar nadrukkelijk om gevraagd wordt. Om maar eens wat te noemen. Allemaal aangesloten bij de NVVK.

Ik zou zeggen; blijf altijd opletten, ga niet betalen voor een 36 maanden traject want dat is tegen de wet. Hou zelf je administratie goed bij. Je leven houd namelijk niet op na 36 maanden, het gaat om je toekomst!

De gedragscodes waar een instelling zich aan zou moeten houden vind je hier;
http://www.nvvk.eu/schuldhulpverlening/gedragscode-NVVK