percentage aflossing minnelijk traject

Started by huubV, Jan 08, 2014, 04:24 PM

Previous topic - Next topic

huubV

Het probleem is, en dat zal vast al eerder aangekaart zijn op dit geweldige forum, dat als je in problemen komt je van alle kanten in touwen geslagen wordt. O.a.agressieve deurwaarders
Zij hebben zoveel ervaring met het innen van de schulden dat je nog meer in de shit komt als je niet oppast. En dan begint er een trein te rijden waar alle schuldeisers aan het stuur zitten, de snelheid bepalen,het traject en de halte's terwijl jij de passagier bent en de stookkosten ook nog moet betalen.
Vorige week heeft een deurwaarder mij 900,00 euro terug moeten betalen. Hij schreef dat doen we z.s.m.
Nou als ik schreef ik betaal z.s.m kreeg ik gelijk een brief met dat accepteren we niet ,meerkosten en rente en we gaan veilen. Nu had ik wat van hun tegoed en dreigde met hetzelfde. Dezelfde dag telefonisch op de bank terug. Nu allemaal niet denken dat ik een bijdehandje ben, ook maanden in de touwen gelegen, maar nu niet meer.

Knibbel

Quote from: huubV on Jan 08, 2014, 10:02 PM
1 jaar verder voordat we in de minnelijke schikking zaten. Maar goed, we zijn een eind op weg.  Maar toch was er iets bijzonders, uit onze omgeving en ook op internet werd de indruk gewekt dat we een  zeer moeilijke tijd tegemoet zouden gaan. Termen als op een houtje bijten, voedselbank etc etc vlogen ons om de oren. De schulphulpverlening deelde ons mede dat het vrij te laten bedrag 1920 euro was terwijl ik 2000 euro verdien, dus ik ging er 100 euro per maand op achteruit. Wel een gedeelte van mijn vakantiegeld en de 13 maand kwijt. Ik kon het niet geloven en totaal verbaasd. Gecontroleerd en dubbelchecked. Weer een bevestiging gehad. Onze maandelijkse kosten zijn 1050 euro(huur,zorg,energie,internet/bellen en belastingen voor 2 pers.) dus we houden 850 euro per maand voor eten en kleding over, niet bepaald houtje bijten. . Maar als de minnelijke schikking niet lukt dan gaan we de wnsp in. Dan nog blijft het vrij te laten bedrag hetzelfde dus we gaan er niet op achteruit behalve meer controle en een advertentie in de krant en daar word ik niet vrolijk van.
Hallo HuubV, jullie zullen ongetwijfeld hele moeilijke jaren hebben gehad, maar als ik dit zo lees begin ik mij toch af te vragen: waarom zitten wij eigenlijk zo te ploeteren om op eigen houtje uit onze schulden te komen?

Maar ben wel blij voor jullie dat het nu allemaal goed loopt. Wens jullie veel succes.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

huubV

Hoi knibbel,
We hadden enige tijd nodig om ons aan te passen aan de situatie, maar het ging steeds beter.
Uiteraard hebben wij de situatie hoe dan ook aan ons zelf te danken, toch foutjes gemaakt en
ik zal dan ook niet klagen. Maar goed, tijd gaat snel en op dit moment hebben we meer in de hand dan vorig jaar en dat voelt goed.

groet Huub

burningspirit

Hahaha, maar je bent het wel Huub, een bijdehandje!  8) Ik ben blij dat we er hier van mogen meegenieten  ;D
En ja.... je zit er na 1 jaar AL in, in dat minnelijk traject. Wij hebben het hier in geen drie en een half jaar voor elkaar gekregen... Dus: tel je zegeningen en blijf gewoon zo doorgaan, ook met het hier plaatsen van jouw avonturen in schuldenland! Bij sommige onder ons lijkt het wel de "Never ending story". Jij noemt het 'in de touwen zitten", ik sprak van in een kuil liggen. Het is belangrijk dat we hier elkaar uit de impasse praten en laten zien dat het leven niet ophoudt als je schulden hebt. Sterker nog: ik heb het gevoel dat het nu pas begint. Afgelopen zomer zaten mijn man en ik onder het luifeltje van de klapcaravan van mijn schoonouders, op een prachtig kampeerterreintje op een landgoed in de Achterhoek. Het kamperen kost erg weinig want we doen dan twee weken lang elke dag vrijwilligerswerk in de natuur. We zeiden tegen elkaar: we hebben zó weinig nodig om gelukkig te zijn. En zo is dat. Je leert vanzelf op deze manier wat belangrijk is en wat gemist kan worden. En je leert ongelooflijk goed om weerbaar en oplettend te zijn.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Libra

Quote from: huubV on Jan 08, 2014, 11:03 PM
Dat vinden bewindvoerders niet leuk en proberen daar wat vanaf te plukken. GAAT NIET.  Op Internet is duidelijke jurisprudentie te vinden dat de bewindvoerder zich te houden heeft aan het programma zoals ik eerder gegeven heb. Mocht zich een probleem voordoen als ik straks onverhoopt de wnsp inga en krijg een bijdehandje als bewindvoerder sla ik hem daarmee om de oren en win ook :)

Sorry Huub, even een wake-up call!!!
De WSNP is gebonden aan zeer strikte regels waar zowel de de bewindvoerder als de schuldenaar zich aan te houden hebben!!
En die regels zijn vele malen strenger voor de schuldenaar, vergis je niet!!
Bovendien denk ik dat je inderdaad een hele grote fout maakt (zoals Buster ook aangegeven heeft) en dat is dat bewindvoering in de WSNP iets heel anders is dan vrijwillige bewindvoering!

Quote from: huubV on Jan 08, 2014, 11:24 PM
Sorry Buster, ik ben net nieuw hier en jij niet en alles wat je schrijft is meer dan zinnig. Maar ik heb zo langzamerhand in het laatste jaar alles  doorgelezen. Je hebt gelijk dat hij kan vinden dat je met de bus naar je werk moet in plaats van met de auto ook al doe je er een uur langer over. En zo zijn er nog wel een paar posten te vinden en uiteraard schrijf ik vanuit mijn positie, een nogal simpele.
2 pers. 1 werkt, geen reiskosten, geen kinderen ,geen toeslagen etc etc het meest simpele en daar doet een bewindvoerder niets aan toe of af. Maar je schreef al in het begin van deze topic
quote Zowel een minnelijk als een WSNP traject is maatwerk en toegespitst op de persoon.unquote
Als je maar weerbaar bent

Dat klopt precies Huub! We zijn hier al een poosje langer bezig en bovendien "ervaringsdeskundigen" als het aankomt op een minnelijk traject of een WSNP traject.
Bovendien, linksom of rechtsom (net hoe je het bekijken wilt) klopt jouw berekening van het VTLB niet!!!

Maar wat mij het meest stoort in jouw berichten is het feit dat jij hier onwaarheden verteld die andere schuldenaren die hier op zoek komen en zijn naar antwoorden totaal op het verkeerde been kunnen zetten.

Om even uit eigen ervaring te spreken: het WSNP traject is zeker geen kaantje en ook anderen kunnen je vertellen dat het een kwestie is van keuzes maken!
Keuzes die ontzettend ingrijpen op je leven zoals je dat voor de schulden kende!
En ja!!!! voor sommigen onder ons is het inderdaad op een houtje bijten!!

Dus doe ons en jezelf een plezier en houdt op met ongefundeerde waarheden hier te zetten!

burningspirit

oeps libra.... wat voor on(gefundeerde)waarheden? ik schrik er een beetje van...

huubV

Het is wel goed Libra,
Ik kwam effe kijken en ben weer weg. Zocht een antwoord op een vraag niet gevonden. Kwamen een paar comments bij. Ik verzuip niet in mijn ellende, jij wel anders wel in in iemand anders zn ellende
Ga weer door met mijn leven

Libra

Nou Burningspirit.....waar zal ik eens beginnen??

Ten eerste dat HuubV ervan uitgaat dat de bewindvoering van willekeur aan elkaar hangt.
Ik zit zelf in het WSNP traject en dit traject wordt opgelegd door de rechter wat gebonden is aan zeer strenge voorwaarden, maar waarbij de bewindvoerder ook verantwoording moet afleggen aan de Rechter-Commissaris, die aangesteld wordt door de rechtbank.

Ten tweede weet ik niet hoe HuubV zijn VTLB berekent heeft, maar ik kan je verzekeren dat dit van geen kanten klopt!
Het VTLB is samengesteld uit: 90% van de bijstandsnorm en daar komen dan een aantal bijtellingen overheen zoals de maximale overheveling in verband met de huurkosten, overheveling in verband met de kosten van de zorgverzekering en arbeidstoeslag.
In het eerste jaar van de WSNP wordt er ook geen reservering gemaakt voor het eigen risico.

Met andere woorden: HuubV stelt zijn situatie hier wel heel rooskleurig voor en dat klopt gewoon van geen kanten!

Bovendien vergeet hij een aantal vaste lasten te noemen zoals huishoudgeld, water en eventuele verzekeringen.

Daar komt bij dat de toonzetting van zijn bericht van een dusdanige aard was dat ik mij absoluut geroepen voelde om hier op deze manier op te reageren.
Wij zitten hier tenslotte om mensen te helpen en niet om mensen een Utopia voor te spiegelen wat precies dat is wat het zegt: een Utopia.
Dat bestaat niet zoals wij allemaal weten.

Leven met schulden, al dan niet in een traject, is gewoon ongelofelijk zwaar!!
Er zitten ook mensen hier op het forum die aangewezen zijn op de voedselbank zelfs als ze in een traject zitten, om maar even een voorbeeld te noemen.
Een traject, minnelijk of WSNP is een GUNST die je wordt verleend, zodat er een uitzicht is op een oplossing!

Libra

Quote from: huubV on Jan 09, 2014, 01:00 AM
Het is wel goed Libra,
Ik kwam effe kijken en ben weer weg. Zocht een antwoord op een vraag niet gevonden. Kwamen een paar comments bij. Ik verzuip niet in mijn ellende, jij wel anders wel in in iemand anders zn ellende
Ga weer door met mijn leven

Hij die de schoen past, krijge er de pest in............... :P

burningspirit

oeioei.... komt aanvliegen, valt door de mand en smeert em weer? dat stelt me teleur
ik mag hopen dat je wakker geworden bent huubv
ik wel in elk geval
wij lopen al jaren bij de voedselbank en ik heb niet de illusie dat dat voorlopig anders gaat worden
wij zijn in problemen gekomen ondanks ons harde werken, door domme pech en gebrek aan zakelijk inzicht, heb het net kunnen accepteren dat het is zoals het is en kan van daar uit nu eindelijk stappen maken om er weer uit te komen
aan ons is niks te 'zien', maar armoedzaaiers zijn we wel en dat maakt het niet makkelijker, die combinatie, ik hoop altijd nog op begrip maar ons netwerk is fiks uitgedund naarmate de toestanden langer voortduren
weet nog net iets te weinig om de strekking van huubs verhaal te doorgronden en hem eventueel te betrappen op de fouten die hij maakt
maar als je het zo zegt, Libra,  dan begrijp ik het veel beter
zucht
laat ik nou al lang geleden begrepen hebben dat wsnp een gunst is, die bovendien maar in weinig landen gegeven wordt..... de ellende in Nederland is alleen, dat door de bureaucratie en hokjesgeest de uitvoering ervan zo vreemd verloopt
dat je er eigenlijk een studie/dagtaak van moet maken wil je er heelhuids doorheen komen

ik heb een buurvrouw, waarvan ik vermoed dat ze diep in problemen zit, maar ze wil het niet toegeven
ik zou haar willen helpen, maar ik hou me in omdat ik er zelf nog niet uit ben

jammer dit soort wendingen in discussies, huubs laatste opmerking spreekt boekdelen, over hem; hij gaat weer door met zijn leven..... wij met overleven

tuthola

Troost je mocht huub ooit in de wsnp komen moet zijn niet werkende partner ook de handen uit de mouwen steken en voor 36 uur gaan werken.........ik denk dat het dan voor hen een ander verhaal wordt.

Libra

Quote from: burningspirit on Jan 09, 2014, 01:33 AM
oeioei.... komt aanvliegen, valt door de mand en smeert em weer? dat stelt me teleur
ik mag hopen dat je wakker geworden bent huubv
ik wel in elk geval

jammer dit soort wendingen in discussies, huubs laatste opmerking spreekt boekdelen, over hem; hij gaat weer door met zijn leven..... wij met overleven

Helaas komt dit soms ook voor Burningspirit. :(
Het internet is vrij toegankelijk voor iedereen.

Normaalgesproken reageer ik niet zo snel zo fel, maar HuubV liet me geen andere keuze.
Hij had een vraag gesteld en daar heeft hij gewoon keurig antwoord op gehad.
Maar, als hij zich werkelijk zo ingelezen had in de schuldenmaterie zoals hij zei, dan had hij dat antwoord op die vraag allang online gevonden.

Bovendien is er nog een regel in de WSNP waarover hij met geen woord gerept heeft en dat is dat je op het moment van toelating een sollicitatieplicht hebt.
Ze zijn met z'n tweeën en alleen 1 van hen werkt.
Hij maakt er alleen melding van dat hij het zo vervelend vind dat, als hij toegelaten zou worden tot de WSNP (mocht het minnelijk mislukken) er dan een advertentie in de krant geplaatst wordt ???
Zoals ik al eerder schreef: toelating tot de WSNP is een gunst en inderdaad, zoals je zelf al schreef, bestaat deze regeling niet in heel veel landen.
Je krijgt een kans op een nieuw, maar bovenal schuldenvrij leven.
Het lijkt me dat je dan je handen mag dichtknijpen en alleen maar heel dankbaar mag zijn in plaats van te gaan lopen zeuren over iets heel onbenulligs.

burningspirit

toch nog even een weetje
als de rechter de 'schone lei' geeft (en heus dat klinkt ook al best fantastisch) dan ben je niet schuldenvrij, maar mag men het geld niet meer van je opeisen
en geloof mij: dat wordt evengoed geprobeerd
en dan is het zaak dat je ook mentaal weerbaar genoeg bent om de schuldeiser in kwestie met die schone lei van je af te slaan....
zo heb ik het althans begrepen
jullie weten vast hoe het zit! heb ik gelijk?
als dat zo is, dan moet een schuldenaar, in gelijke tred met zijn/haar wnsp traject, ook trainen om assertief en weerbaar te worden en zich schrap te zetten tegen deze soort van agressie
als het minnelijke traject lukt, krijg je van elke schuldeiser een kwijtschelding voor overgebleven deel van de schuld volgens mij en heb je echt rust
zo zit het toch?

Libra

Nee, dat is niet helemaal korrekt.

De schone lei in beide trajecten houdt in dat na uitdeling van de boedel het restant van de schuld kwijtgescholden wordt.
Dus na het verkrijgen van de schone lei mogen de schuldeisers in beide trajecten niet meer het restant komen opeisen.

Het enige verschil tussen het minnelijke traject en het WSNP traject is dat in het minnelijk de schuldeisers vrijwillig akkoord gaan met de zogenaamde finale kwijting en dat het in het WSNP traject verplicht opgelegd wordt door de rechter.

Het punt waarom menig schuldeiser niet akkoord gaat met het minnelijk traject is omdat ze het idee hebben dat dat minder zwaar is dan het WSNP traject.
Ze denken vaak dat het minnelijk een soort vakantiekamp is, waarbij de schuldenaar niet "gestraft" wordt voor zijn misdaden (schulden).

Er gaat nu wellicht een verandering optreden omdat, zoals Buster ook al aan HuubV aangegeven heeft, dat sinds oktober 2013 er een nieuwe wet in werking is getreden waarbij de bewindvoerder vanaf die datum ook "meedeelt" in de boedel.
Met andere woorden: voor die tijd werd de bewindvoerder betaald door de overheid, maar vanaf oktober wordt de bewindvoerder ook betaald uit de boedel en krijgen de schuldeisers aan het einde van de rit minder uitgekeerd.

Ook zijn er in het WSNP traject nog een aantal extra beperkingen en verplichtingen die er in het minnelijke traject niet zijn, zoals: een postblokkade van 13 maanden en de al eerder genoemde sollicitatieplicht.

tuthola

Beste burningspirit door je schrijven heen lees ik een soort van paniek en angst voor wat er "kan" gaan komen, ik denk dat dit bij jou niet van toepassing is aangezien je nu goed bezig bent met stabiliseren  van je inkomen en uitgave .
Als je je aan de regels houd van minnelijk of wsnp is er geen vuiltje aan de lucht, er kunnen dingen zijn die een bewindvoerder oplegt waar je niet mee eens bent, je kan dan op je achterste poten gaan staan maar bedenk je dat je na 3 jaar inderdaad een schone lei krijgt. Een forumlid moest haar levensverzekering uit laten betalen voor de boedel, dit was niet leuk want was voor de oude dag maar ze heeft het zonder morren gedaan om de felbegeerde schone lei te verkrijgen.
Mijn advies is hou het bij jezelf en laat je niet gek maken door verhalen die je vaak alleen vanaf de kant van de schuldenaar te lezen krijgt.  Een laatste advies luister naar Buster en Libra die weten alles van jou komende trajekt, ik weet ook een heleboel maar kan het niet zo mooi in schrift opstellen als bovenstaande.

Liefs....