percentage aflossing minnelijk traject

Started by huubV, Jan 08, 2014, 04:24 PM

Previous topic - Next topic

huubV

Hallo allemaal,
Ben nieuw hier dus allereerst een gelukkig nieuwjaar.
Vraagje, (hier zitten meer deskundigen dan bij de gemeente) . Via mijn schuldhulpverlener is vandaag een aanbod gedaan naar mijn schuldeisers
25 % per schuldeiser over 3 jaar. Weet iemand wat het gemiddelde percentage is die aangeboden worden en hoe reel de kans
is dat de schuldeisers hiermee accoord gaan zodat ik niet in de Wsnp hoef.
bedankt

Libra

Van harte welkom Huub!

Er is geen eenduidig antwoord te geven op jouw vraag, om de doodeenvoudige reden dat elk traject en elk percentage weer anders is.
Er wordt namelijk een voorstel gedaan aan de hand van jouw persoonlijke aflossingscapaciteit.
Zowel een minnelijk als een WSNP traject is maatwerk en toegespitst op de persoon.

Ook is het niet mogelijk een antwoord te geven op jouw vraag of de schuldeisers akkoord gaan met het voorstel.
Ook dat is weer helemaal afhankelijk van wie de schuldeisers zijn en hoe hoog de schulden zijn.
In z'n algemeenheid kunnen we wel zeggen dat de (hypotheek)banken vaak niet akkoord gaan.

Er zit dus (helaas) niets anders voor je op dan af te wachten wat de uitkomst is. :(

Succes en sterkte!

Buster

Huub, er zijn eisers die dwars liggen om een vordering van â,¬100 terwijl er andere eisers zijn die akkoord gaan met een vordering van â,¬10.000 er valt wat dat betreft geen pijl op te trekken.

Vaak helpt het hoe je zelf van te voren hebt gecommuniceerd met een eiser, maar zelfs dat is geen garantie.
Zoals Libra aangeeft is het onze ervaring dat hypotheekverstrekkers vaak niet akkoord gaan met een minnelijk akkoord maar,.. aangezien vanaf 1 oktober 2013 alle bewindvoerderskosten voor een WSNP traject betaalt moeten worden uit de boedel en dus van het percentage afgaan is ook dat aan het veranderen. Het minnelijk akkoord wordt bekostigd door de gemeente. 

Ik ga in elk geval voor je duimen!

huubV

Bedankt voor jullie antwoorden. Zo'n schuldhulpverlening doe je als het "goed" is maar eens in je
leven en daardoor ben je onervaren. Voor mij was het een enorme leertijd, heb de stroperigheid
van de hulpverlening compleet onderschat.  Zeker ook omdat we binnen 4 maanden 3 verschillende hadden. Alles keurig aangeleverd in mapjes, belasting opgelost en geen schulden die" verwijtbaar" waren.
1 jaar verder voordat we in de minnelijke schikking zaten. Maar goed, we zijn een eind op weg.  Maar toch was er iets bijzonders, uit onze omgeving en ook op internet werd de indruk gewekt dat we een  zeer moeilijke tijd tegemoet zouden gaan. Termen als op een houtje bijten, voedselbank etc etc vlogen ons om de oren. De schulphulpverlening deelde ons mede dat het vrij te laten bedrag 1920 euro was terwijl ik 2000 euro verdien, dus ik ging er 100 euro per maand op achteruit. Wel een gedeelte van mijn vakantiegeld en de 13 maand kwijt. Ik kon het niet geloven en totaal verbaasd. Gecontroleerd en dubbelchecked. Weer een bevestiging gehad. Onze maandelijkse kosten zijn 1050 euro(huur,zorg,energie,internet/bellen en belastingen voor 2 pers.) dus we houden 850 euro per maand voor eten en kleding over, niet bepaald houtje bijten. . Maar als de minnelijke schikking niet lukt dan gaan we de wnsp in. Dan nog blijft het vrij te laten bedrag hetzelfde dus we gaan er niet op achteruit behalve meer controle en een advertentie in de krant en daar word ik niet vrolijk van. Maar het waren/zijn stressvolle tijden omdat het laatste jaar de inkomsten door de beslagvrije voet 1400 euro was en dat was dan heel erg krap en ben blij als ik 3 drie jaar verder ben. Goed ieder heeft zo zn ervaringen

burningspirit

Kijk! En aan dit soort berichten heb ik ook heel veel.  :) Ben juist vandaag beginnen te stoeien met budgetteren en lees hier hoe het ook kan zijn. Ik bedoel: blijkbaar ben je in dit soort dingen gewoon afhankelijk van gemeente, bewindvoerder en SHV; d.w.z. de manier waarop laatstgenoemden met e.e.a. omgaan. Als je pech had gehad dan was je vltb veel lager geweest dan het nu blijkt te zijn. Bijvoorbeeld als je een schuldhulpverlener had gehad die totaal anders tegen zaken had aangekeken, dan had het vltb zomaar veel lager kunnen uitvallen. Of als, behalve de drie die je nu ontmoette, er nog vijf waren gevolgd zonder kennis van de materie waarmee ze bezig zijn.... ik noem maar wat. Vandaar alle ontmoedigende kreten die jou om de oren zijn gevlogen.
Gelukkig kan het ook zijn, zoals het bij jou gaat. Geeft mij weer hoop en een extra impuls om me te verdiepen in alle ins en outs van schuldhulpverlening. Hoe taai en saai en vervelend het ook is, het blijkt toch de moeite waard om kennis te vergaren. Thanks huubV!
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

huubV

Nou dat vrij te laten bedrag staat vast en maakt niet uit welke hulpverlener of bewindvoerder je hebt.
kun je zelf uitrekenen http://www.wsnp.rvr.org/index_vtlb.cfm?section=betrokken.
Wist ik ook niet maar ik wist zoveel niet voordat ik dit traject inging, het gaat erom dat je weerbaar bent
en de touwtjes in eigen hand houdt. En dat is in het begin heeeel moeilijk daarna krijg je er misschien nog lol aan ook

Buster

Huub, dit is niet waar!

De bewindvoerder vult de posten in en berekent je VTLB.

burningspirit

de link die je geeft, Huub, daarmee kun je het vltb wel berekenen, maar kennelijk hebben bewindvoerders niet allemaal dezelfde hand van invullen....?
maar denk je niet , Buster, dat het handig is om op termijn, als ik met zo'n vltb te maken ga krijgen, te weten hoe dit soort dingen in elkaar zit? ik stel me voor dat je dan je bewindvoerder kunt vragen hoe hij/zij aan het bedrag gekomen is en dat je eventueel kunt vragen of sommige dingen er niet toch in opgenomen kunnen worden, ook al heeft hij/zij dat eerst niet meegepakt?

huubV

Buster de laatste die ik tegen zal spreken ben jij :) maar de bewindvoerder moet zich aan een programma
houden wat wettelijk is vastgelegd en de posten die opgevoerd worden zijn duidelijk daar kan de bewindvoerder of de schuldenaar of schuldeiser niets aan veranderen. Een paar jaar geleden was dat anders, toen kon elke partij zelf interpreteren dat is nu veranderd. Probeer het maar fictief uit

burningspirit

maarre.... Huub? moet je niet je bewindvoerder controleren of hij/zij alles wel volgens de regels doet dan? ik lees uit jouw verhaal dat je dat wel hebt gedaan. of vergis ik me?

huubV

Ik zit nog in het minnelijke traject , dus geen bewindvoerder. Mochten mijn schuldeisers mijn voorstel niet accepteren dan ga ik de Wnsp in. Het vrij te laten bedrag blijft nog steeds hetzelfde. Dat vinden bewind
voerders niet leuk en proberen daar wat vanaf te plukken. GAAT NIET.  Op Internet is duidelijke jurisprudentie te vinden dat de bewindvoerder zich te houden heeft aan het programma zoals ik eerder gegeven heb. Mocht zich een probleem voordoen als ik straks onverhoopt de wnsp inga en krijg een bijdehandje als bewindvoerder sla ik hem daarmee om de oren en win ook :)

Buster

Het VTLB heeft als basis de beslagvrije voet. Daarbovenop zijn bijtellingen.

Zoals voor huur, arbeidstoeslag, reservering eigen risico, vervoerskosten.
Of die bijtellingen worden toegekend is aan de beoordeling van de bewindvoerder.
Jij vindt het misschien logisch dat je bijvoorbeeld met je auto naar het werk gaat, de bewindvoerder trekt dat altijd in twijfel. Heb je een te hoge  huur kan het een eis zijn dat je gaat verhuizen.
Dat soort zaken.

Wat betreft het inkomen, behalve je inkomsten en vakantietoeslag heb je ook recht op teruggave inkomsten belasting en wellicht nog andere toeslagen, kinderbijslag, eindejaarsuitkering. Je afloscapaciteit is hoger dan je zelf denkt.

Buster

Huub, ik denk dat je in de war bent met civiele bewindvoering. In de WSNP gaat het echt anders.
De WSNP bewindvoerder werkt in opdracht van de schuldeisers en moet verantwoording afleggen aan de rechter commissaris. Hoe minder bijtelling hoe voordeliger voor de eisers, dat is zijn opdracht.

huubV

Sorry Buster, ik ben net nieuw hier en jij niet en alles wat je schrijft is meer dan zinnig. Maar ik heb zo langzamerhand in het laatste jaar alles  doorgelezen. Je hebt gelijk dat hij kan vinden dat je met de bus naar je werk moet in plaats van met de auto ook al doe je er een uur langer over. En zo zijn er nog wel een paar posten te vinden en uiteraard schrijf ik vanuit mijn positie, een nogal simpele.
2 pers. 1 werkt, geen reiskosten, geen kinderen ,geen toeslagen etc etc het meest simpele en daar doet
een bewindvoerder niets aan toe of af. Maar je schreef al in het begin van deze topic
quote Zowel een minnelijk als een WSNP traject is maatwerk en toegespitst op de persoon.unquote
Als je maar weerbaar bent

Buster

Precies! En kennis geeft kracht.

En een beslissing van de bewindvoerder kun je altijd aankaarten, als je maar met bewijzen of logische argumenten komt. Nooit geschoten is altijd mis. ;)

ps, ik leer ook nog elke dag hoor, sommige regels veranderen bijna maandelijks.