Schone schijn (wie en wat ben ik)

Started by Pandora, Jan 06, 2014, 01:29 PM

Previous topic - Next topic

Pandora

Laat ik beginnen met te bekennen dat ik al maanden meelees op dit forum. Ik ben hier al mee begonnen voor de update dus heb van enkelen nog het hele verhaal kunnen lezen. Nu heb ik eindelijk de moed verzameld om me zelf formeel aan te melden bij het forum en ook mijn verhaal te delen.

Ik ben een vrouw, getrouwd, 2 kinderen in de basisschoolleeftijd, een hond, een koopwoning en beiden aan het werk. Niets mis mee zou je zeggen, maar schone schijn bedriegt.
Sinds 1995 wonen wij al samen en eigenlijk hebben we altijd al problemen gehad met het voeren van een goede financiële huishouding. Alle genoemde valkuilen (gat met gat vullen, credit card, kopen op afbetaling, etc.) zijn wij ingelopen (met DSB voorop!!!), waardoor de problemen alleen maar groter werden.
Gelukkig hebben we in de jaren daarna veel geleerd en hebben we een hele lange periode prima geleefd en alle betalingsverplichtingen (inclusief afbetalingen aan kredieten of andere openstaande posten) kunnen voldoen.

In 2009 hebben we nieuwbouwwoning gekocht. De verwachting was dat onze oude woning snel verkocht zou worden, aangezien deze keurig opgeknapt en verbouwd was en in verhouding niet veel meer moest kosten dan vergelijkbare woningen, die kaal en uitgewoond uit de huur komen.
We zouden dan in ieder geval quitte spelen en de spaarhypotheek (tot dan toe â,¬ 17.5000,-) meenemen naar de nieuwe hypotheek.  Helaas liep dit anders dan verwacht.
Onze nieuwbouwwoning is pas half 2012 opgeleverd (extra lang bouwrente betaald dus) en onze oude woning is begin 2013 verkocht. Inmiddels stond deze echter dik onder water en was zelfs de aan de hypotheek gekoppelde spaarrekening niet voldoende om de restschuld op te vangen.

Anno nu wonen we in onze nieuwe woning (waar we het heel erg naar onze zin hebben), maar hebben we naast de hypotheek een flink krediet moeten nemen om de restschuld en de overbruggingsperiode (oplevering nieuwe huis, verkoop oude woning) te financieren. Totale krediet â,¬ 50.000,-. Daarnaast hebben we ook nog wat roodstand op verschillende rekeningen dus de totale schuld is ongeveer â,¬  55.000,-.

Naast echtgenote, moeder, werkende vrouw, huishoudmanager, etc. ben ik dus ook schuldenaar.
Ik verheug me erop dit jaar (en de jaren daarna) deze schuld op te lossen (af te lossen) en dan eindelijk eens af te zijn van altijd maar een krediet of andere lening of betalingsregeling te hebben lopen. Ik hoop hier mijn belevenissen, successen en frustraties te kunnen delen en gemotiveerd te blijven door hetzelfde te kunnen doen voor andere forumleden.

Pandora.

Buster

Pandora,

Welkom op het forum.
Wat dapper dat je nu de moed hebt gevonden je verhaal op te schrijven.
â,¬55.000 is een flinke bult, maar ook flinke bulten kun je slachten.

Hou vol!

JohnD

Welkom op het forum  :)

Aan alle schulden komt een eind en met de geweldige members hier wordt het een stuk dragelijker!

;)

Wendy74

Hai Pandora,
Welkom op het forum.
Ik hoop dat dit forum voor jou ook het steuntje in de rug zal zijn wat het voor mij is .

Libra

Welkom op het forum, Pandora!

Het getuigt van moed dat je hier je verhaal met ons deelt, maar wat een heerlijk verhaal om te lezen.
En voordat je nu denkt dat ik vast een klap van de mallemolen heb gehad....... ;) je wil om het schuldenmonster bij kop en kont aan te pakken is heel stimulerend en laat een grote dosis van inzet en wilskracht zien!
Dat kan niet anders dan goedkomen.

Heel veel succes!!

Pandora

Hallo allemaal,

Er zijn alweer 2 weken omgevlogen en ik heb wel meegelezen, maar weinig van me laten horen. Ik zal vandaag dan meteen maar weer met de billen bloot en een kleine tussenstand geven.
Vandaag heb ik een afschrift van de bank waar het krediet loopt gekregen. Na verwerking aflossing en renteafschrijving is de stand nu -â,¬ 48.919,56

Daarnaast hebben we ook iets ingelopen van het krediet op de lopende rekening. Hoeveel dit precies is weet ik nog niet, omdat ik nog op één factuur zit te wachten, die nog betaald moet worden. Ik verwacht hier na verwerking van die afschrijving op rond de - â,¬ 750,- uit te komen.
Al met al  toch ruim â,¬ 5.000,- minder dan in mijn vorige post. (Eerlijkheid gebied me we wel te zeggen dat er in december 2013 ook nog een aflossing aan het krediet is gedaan, die ik toen niet heb meegerekend. Het is dus het resultaat van ongeveer 2 maanden.)
De komende maanden gaan we echter niet zo hard meer, omdat mijn inkomen per januari flink gedaald is  :(.

Xdewit

Echt balen dat je salaris naar beneden gaat, maar wat heb je al niet gedaan! Ik ben nog steeds onder de indruk.
Ik zie het zo, alles wat is afgelost is maar afgelost! Soms gaat het beter dan andere keren, zolang de focus maar is op (be)sparen.
Vooral doorgaan  :D

Tinus76

Je hebt al veel bereikt in vrij korte tijd.
Respect !
En nu hopen dat terugval in inkomen tijdelijk is.....

Knibbel

Ook van mij diepe respect Pandora. In zo'n korte tijd al zo'n groot resultaat, geweldig goed bezig!! Ga zo vooral door......

Hoop voor jullie dat er binnenkort weer meer inkomsten komen zodat die schuldenberg steeds verder mag dalen.

Veel succes verder!!

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron