Een diepe hap lucht ...

Started by Wendy74, Jan 06, 2014, 10:56 AM

Previous topic - Next topic

Wendy74

Beste Allemaal

Dan nu eerst een voorstel-berichtje ..
Ik ben Wendy , getrouwd en 3 kinderen van 19, 16 en 9 jaar .
De oudste heeft een Wayong uitkering en zit nog op school , loopt daarnaast 3 dagen per week onbetaald stage .
De Middelste zit in het een na laatste jaar van Gymnasium .
De jongste zit in groep 5 .

Mijn man en ik werken allebei . Hij fulltime en ik parttime .
Ik heb er onlangs 16 uur uit de portefeuille bij gekregen . Dus dat is niet op contract , maar om extra werkzaamheden te doen voor het verzorgingshuis waar ik werk, naast mijn werk "aan het bed "  .
Dus ik werk nu 28 uur per week .

Wij hebben een huurwoning en geen auto .
Omdat ik parttime werk heb ik destijds de financiele administratie op mij genomen .
Mijn man bemoeit zich er niet mee .
Sinds 1998 hebben we schulden maar het was altijd wel te overzien.
Het is begonnen toen ik ivm de handicap van onze dochter moest stoppen met werken .
Een heel verhaal en absoluut niet interessant dus ik sla dat hele verhaal over .
We hebben schulden van postorder bedrijven , en we hebben achterstanden .
Ook betalen we leningen af .
Die leningen zijn een gevolg van het welbekende gat vullen met een ander gat .

Ik heb in 2003 schuldhulpverlening aangevraagd maar doordat niet alle schuldeisers mee wilden werken is het afgeketst .
Ik heb in 2011 hulp gevraagd bij de GKB maar ook die hielpen niet want we zouden teveel verdienen .

Zelf heb ik een reuma met veel vermoeidheid , 2 dochters en mijn man hebben een neurologische aandoening waardoor zij niet goed tegen spanning kunnen etc . Dit is een van de redenen waarom ik mijn man ook nu nog weinig betrek bij de schulden .
Hij weet dat we dingen afbetalen maar de hoogte van de schulden enz weet hij niet .

En verder heeft onze andere dochter een eetstoornis . Dit heeft mij de laatste tijd nogal bezig gehouden , omdat het even echt niet goed ging . Nu het weer rustiger is ga ik aan de slag met het krijgen van grip op onze financiele situatie.

Ik zoek een manier om de administratie overzichtelijk te maken én te houden .
Ik wil een schuldenmeter opstellen zodat ik zie wat er gebeurd .
Het besef dat wij samen genoeg verdienen om zonder schulden normaal van te leven is er . Het is dus erg zonde dat we zolang in deze negatieve spiraal zijn blijven hangen . Voor mijn idee grotendeels onnodig .

Ik heb dus geen verhaal waarin ik mijzelf kan verontschuldigen voor het feit dat we in de schulden zitten .
Wel hoop ik achteraf met trots terug te kijken op het feit dat ik mijzelf heb bewezen GEEN mislukkeling te zijn .
Want zo voelt t vaak wel ; Ik werk ons de schulden in en heb niet de moed om ons er uit te krijgen .
Voor mijn gevoel zinken we er nu dieper in .
Nuon dreigt al met een incasso bureau en de huur is een week te laat .
Ik ga zo aan de slag met een schuldenmeter en hoop door tips hier op het forum een plan van aanpak op te stellen .

Naast mijn eigen schulden hou ik overigens oog voor mensen die kleding en speelgoed etc kunnen gebruiken .
Heb je interesse in Kleding en speelgoed van gratis tot een klein prijsje ( speelgoed opbrengst is voor de sparpot van mijn dochtertje ) dan kun je me een berichtje sturen . We gaan gauw grote opruiming houden !

Kaatje

Welkom op het forum Wendy.
Niemand hier zal je een mislukking vinden en ga dat ook niet meer van jezelf vinden. De eerste stap naar een schuldenvrij leven heb je lang geleden al gezet en nu weer. Ik kan je niet echt heel veel tips geven, dat kunnen anderen hier beter op het forum.

Wel wil ik een excel bestand met je delen die je als schuldenmeter kan gebruiken (zie bijlage). Daar in kan je ook zien wat de effecten zijn bij het sneller aflossen van de ene schuld tov de andere schuld.

En ja schulden ontstaan, daar zit bij iedereen een verhaal achter. Het is goed om te weten wat je valkuilen hierin zijn. Op het moment dat je deze herkent, dan kan je daar makkelijker mee om gaan.

En spullen kan je ook verkopen via de diverse facebookgroepen bij jou in de buurt. Doe ik zelf ook, om het gedoe met verzendkosten en wegbrengen naar postkantoor te voorkomen.

Wendy74

Ahh dankjewel Kaatje !

Heb net Nuon gebeld en heb een mooie betalingsregeling met ze kunnen treffen .
Er valt daardoor een last van mijn schouders en ik kan mij nu concentreren op "de rest "
Daar kan ik jouw excel bestandje goed bij gebruiken !

Dat ik me een mislukkeling voel(de) is voornamelijk vanuit schuldgevoel naar mijn gezin .
Maar ik ga nu de koe bij de horens pakken en ik weet zeker dat het goed gaat komen .

Fijn om dit forum daarbij als steun in de rug te hebben !

Buster

Hoi wendy,

Welkom op het forum.
Als het zo lees ben je echt precies op tijd.
Naast het schema dat Kaatje heeft geplaatst helpt het als je drie mappen maakt;

Inkomsten (alles verzamelen aan post wat je aan inkomsten hebt)
Uitgaven (alles wat je uitgeeft van huur tot lening)
Schulden (alles wat je aan papierwerk hebt rondom incasso's en afbetalingsregelingen)

Om een goed budget te maken moet je eerst weten wat erin komt.
Daarna maak je een overzicht wat eruit gaat, dan weet je waar de knelpunten zitten.
Om te zorgen dat je echt goed weet wat eruit gaat pak je je bankgegevens van de laatste drie maanden en tel je op wat je hebt uitgegeven aan boodschappen, huishoudelijk, kleding overig.
Voor een gezin met 3 kinderen zou je in principe rond moeten kunnen komen van â,¬ 90 per week voor boodschappen. Vergeet daarbij niet dat een maand geen 4 maar 4,5 week heeft. Per maand zou dat dus â,¬405 kunnen zijn.

Als je op het punt staat van bezuinigen hou er dan rekening mee dat je niet mag schrappen in de volgende posten;
- huur
- energie
- water
- zorgpremie
- reservering eigen risico â,¬90
- waterschap en gemeentebelastingen
- boodschappengeld

Alle overige posten die niet onder aflossingen vallen kun je in overleg bedenken of het goedkoper kan of dat ze weg kunnen.
Je doel is om weer boven Jan te komen, dit is dus geen blijvende situatie, maar nu nodig om eruit te krabbelen.

Het geheim van zelf aflossen is het aanleggen van een buffer.
Door â,¬90 per maand apart te zetten voor het eigen risico zorg je er al voor dat je die klap in elk geval kan opvangen. Maar denk ook aan andere noodzakelijke uitgaven die je op moet kunnen vangen. Als je namelijk alles besteed aan aflossingen zet je jezelf klem. Komt er dan een kink ik de kabel kun je bepaalde afspraken niet meer nakomen met alle gevolgen van dien.

Het budget wat je als leidraad kunt nemen is je beslagvrije voet.
Dat is een minimum om van rond te komen. Zolang er geen echt loonbeslag ligt kun je je budget iets oprekken, zeker aangezien je te maken hebt met ziekten en bijbehorende ziektekosten.

QuoteJe kunt hem hier zelf uitrekenen;
http://www.schuldinfo.nl/fileadmin/kwijtschelding/invoerBeslag.php

Vul hem in alsof er beslag ligt op je loon of uitkering.
Onder extra inkomsten vallen;
- pensioen, 
- partneralimentatie,
- kinderalimentatie,
- voorlopige teruggaaf heffingskortingen.
- vakantiegeld
- 13e maand

De uitkomst is je beslagvrije voet.

Inkomsten waar geen beslag op gelegd kan worden zijn en die daar dus bovenop komen zijn:
- bijzondere bijstand,
- huurtoeslag,
- zorgtoeslag,
- kinder(opvang)toeslag,
- kinderbijslag,
- onkostenvergoeding bij ambtenaren,
- persoonsgebonden budget,
- extra verhoging arbeidsongeschiktheidsuitkering Wajong, WAO, WIA
- studiefinanciering en tegemoetkoming studiekosten
- overlijdens uitkering bij; ANW, AOW, TW, Wajong, WAO, WIA, ZW
- tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten
- extra tegemoetkoming AOW en ANW

Heel veel succes!

Boeddha

@buster, wendy leeft met 3 mensen die ouder zijn dan 18, ik raad dan aan om een buffer aan te leggen van 90 euro per maand, of zie ik dat verkeerd?

@Wendy, hartelijk welkom. wat goed dat je de schulden aan durft te pakken. Er zitten hier genoeg ervaringsdeskundigen dus schroom niet om alle vragen te stellen. Kijk ook vooral naar de, vaak, onjuiste kosten wat een incassobureau heeft berekend naar jullie toe. Dat kan soms echt heel veel euro's schelen!
We hebben dan alleen de hoofdsom en factuurdatum nodig, om de juiste kosten door te kunnen geven!

Succes met het aanpakken :-)
Be strong, have faith!

Pandora

Jeetje wat een verhaal. De wetenschap dat je goed moet kunnen leven van het inkomen moet heel fijn zijn, maar gezondheid van jezelf en diegene die je lief zijn komt altijd eerst.

Ook bij mij is de terugval in inkomen een gevolg van het minderen (op termijn zelfs stoppen) met werken voor een kind met "issues".

Veel respect voor de keuze die je gemaakt hebt en veel sterkte voor de komende tijd. Ik zag in je Reply in ieder geval al dat het eerste succesje ( :-\ mag je dat zo noemen) behaald is (bij je energieleverancier).

Buster

@Boeddha, je hebt helemaal gelijk!

Wendy, je oudste zal van zijn of haar Wajong en zorgtoeslag ook moeten bijdragen in de kosten.
Nou ja moeten,.. die beslissing is natuurlijk aan jullie zelf.
Wat wel handig is, is om â,¬30 te reserveren voor het eigen risico.
En bijvoorbeeld â,¬45 per maand voor de boodschappen.
Je krijgt nu namelijk ook geen kinderbijslag meer of kindgebonden budget, daarvoor in de plaats is de Wajong gekomen en de zorgtoeslag.

Ik heb de bedragen in het bovenstaande bericht even aangepast

Knibbel

Hallo Wendy, ook van mij een warm en hartelijk welkom. Als ik het zo lees zijn jullie al een hele tijd bezig om te overleven, het hoofd boven water te houden. Ik vind het ontzettend knap dat je het tot nu toe volhoudt, naast ook nog de zorg over een 'speciaal' kind en  man en kids met neurologische problemen, kind met eetprobleem, daarnaast ook nog de geldzorgen op je nemen, werken.....

Lieve meid, jij bent absoluut geen mislukkeling, integendeel. Hoe krijg je dit allemaal voor elkaar. Ik ben zelf moeder van een dochter met een handicap die ook wajonger is, dus ik weet wat het betekent.

Toen mijn dochter nog thuis woonde vroeg ik inderdaad een bijdrage van haar uitkering, ten eerste vond ik het belangrijk dat ze leerde dat het straks op zichzelf wonen ook geld kost, dat ze niet zomaar alles kon krijgen of doen waar ze zin in heeft en ten tweede vond ik het niet meer dan billijk dat ze een bijdrage in ons huishoudpotje deed. Zelfs als we geen schulden hadden gehad, had ik dat wel van haar verlangd.

Maar zoals Buster al zei, dat is iets wat jullie zelf bepalen.

Zorg je ook goed voor jezelf, dat je ook op krachten blijft, vooral met je reuma.....

Ik wens je heel veel succes!!
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Wendy74

Wat zijn jullie geweldig ! Wat een tip :Ps al ....ik ben morgen vrij en ga er dan weer even voor zitten en neem daarbij jullie tips ter harte !
Helaas vandaag een incasso telefoontje gehad van UPC . Ik loop een maand achter maar krijgpas over 1,5 week mijn salaris .

Ben het met jullie eens wat betreft de Wayong.
Ze krijgt alleen maar weinig want ze gaat nog naar school.
Haar stage is onbetaald en ze betaald zelf de reiskosten van amsterdam naar zeewolde.
Deze stageplaats heeft ze met mijn hulp voor elkaar gekregen. Ze wil dolgraag op een vakantie park werken maar daar had school geen contract mee.
Toch hebben we het voor elkaar gekregen en als ze zelfstandig kan werken heeft ze grote kans dat ze daar betaald mag gaan werken als ze van school af gaat .
Naast de reiskosten 3x per week, betaald ze zelf haar mobiele telefoonkosten,kleding,uitvaart verzekering zorgverzekering etc .

Dankjulliewel nogmaals ik heb er echt wat aan !

Buster

Super dat je morgen er goed voor gaat zitten!
En petje af voor je dochter.

Dan op de valreep nog een tip;

Als je een achterstand hebt en je wil iets afspreken, kom dan met een plan.
Alleen de uitleg dat het nu niet kan wordt meestal geweigerd, maar als je voorstelt wanneer je hoeveel kan inlopen, maak er maar een schema van, dan kom je een stuk verder. En als je belt stel dan ook voor om het poer email te bevestigen. Klantnummer erbij en vermelden met wie je dat hebt afgesproken.

Zelf dingen regelen gaat vooral om jezelf beschermen. Met zwart op wit kun je aantonen, mocht dat nodig zijn wat je hebt ondernomen en afgesproken. Bedenk daarbij dat je alleen afspraken maakt die je na kunt komen. Afspraken verbreken zonder goede uitleg werkt altijd in je nadeel.

(oja, en UPC heeft nogal een rommelige administratie, ze trekken over het algemeen vrij snel die fouten recht, maar je weet maar nooit)

Succes!

Knibbel

Wendy, je hebt zonder meer een geweldig dochter, op die leeftijd al zo'n verantwoordingsgevoel. Ik denk dat dit ook de verdienste van haar mamma is!!  :) :)

Liefs en succes morgen!!

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Wendy74

Thnxxx again :)
ja haar beperking hoeft haar niet tegen te houden om haar doel te bereiken.
Ik ben erg trots op haar dat ze een doel voor ogen heeft wat ze na streeft en dat ze zich niet laat weer houden door school.
School werkte trouwens heel goed mee toen ze hoorden dat het vakantie park haar wel als stagaire wilden.
Als je echt iets wil dan kan het ook ;)
Net zoals dat wij allemaal van onze schulden af willen komen .
Ik ontdekte net dat ik nog wat geld had om de rekening van upc te betalen.
Dan maar wat minder huishoud budget .

Liefs en slaap lekker !