Nieuwe start

Started by ridderf, Jan 02, 2014, 10:25 AM

Previous topic - Next topic

ridderf

Goedemorgen iedereen en vooral een goed en gelukkig 2014!!

Vorig jaar afgesloten en een nieuw jaar met nieuwe mogelijkheden.
Ik ben begin november uit huis gezet wegens huurachterstand en logeer bij mijn zoon. Mijn vrouw kon terecht bij een vriendin.

Omdat er sprake is van een aanzienlijke schuld mede veroorzaakt door het aangaan van een lening bij Interbank en nog wat andere rampen zijn wij (mijn vrouw en ik) hulp gaan vragen bij Tussenvoorziening en hebben intake gehad bij de afdelingen Stadsgeldbeheer en Doorstroom.
Mijn uitgebreide verhaal komt later, maar nu heb ik wat vragen over zaken die we zelf alvast kunnen regelen in afwachting op de oplossing van Tussenvoorziening.

Aanvragen bewindvoering (aanvraag bij Confidio)
Schulden ik kaart brengen en aanschrijven van de schuldeisers (in behandeling)
Onderhandse akte voor de personen waar we logeren
Regelen van een postadres

Hebben jullie alstublieft advies en tips voordat we onze problemen onnodig groter maken?

chapter

wat een drama ridderf
Jammer dat je niet eerder hier bent beland dan was een uitzetting misschien te voorkomen geweest
fijn dat jullie in ieder geval onderdak hebben gevonden
qua bewind zou ik eerder het via gkb regelen dan losse bedrijfjes waar ook veel fout gaat
confindio komt best wel wat voor als je googled. zou eerder op ervaringen van mensen in omgeving bv aangaan.
een nieuwe woning is lastig als jullie achterstand hebben en inwonen maar niet onmogelijk
onderhandse akte van spullen hoorde ik laatst wordt niet meer gedaan door belastingdienst en voor notaris is vaak geen geld.
zolang jullie op die adressen niet ingeschreven staan zal het niet uitmaken maar zodra je je er in schrijft zullen schuldeisers snel daar aan de deur staan.
is tussenvoorziening wel van de gemeente of ook particulier?
ik hoop dat in 2014 de zon weer gaat schijnen voor jullie

ridderf

Bedankt Chapter voor je reactie,
Je hebt helemaal gelijk. Als ik eerder.... maar ik had m'n kop n het zand en dacht er niet aan. Had ik het maar gedaan.
We wonen tijdelijk bij familie en vrienden in afwachting op onderdak van de crisis opvang (ook een onderdeel van de Tussenvoorziening).
Tussenvoorziening is een stichting en omdat we uit huis geplaatst zijn kunnen we niet naar de schuldhulpverlening van de gemeente. Het alternatief is Tussenvoorziening die hulp bieden aan dak- en thuislozen, prostituees en (huiselijk)geweldslachtoffers.
Wat is een goed alternatief voor de onderhandse akte? Ik wil niet dat de mensen die ons tijdelijk opvangen last krijgen van onze schuldeisers.
En wat is wijsheid met betrekking tot het nemen van een postadres?

nooitmeer

Beste Ridderf,

Waarschijnlijk kan deze stichting jou helpen aan een postadres. Ik weet dat het leger des heils deze voorziening ook heeft voor dak en thuislozen. Dit is namelijk nodig om een uitkering te kunnen ontvangen.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

chapter

hoi ridder
Okee kende die stichting niet, helpen deze ook met een minnelijk traject of wsnp aangezien dat altijd door gemeente gedaan moet worden.
in verleden kon een kerk ook wel eens helpen aan postadres maar lees dat jullie afwachtende zijn voor opvang dat is wel de beste en snelste optie weer naar woonruimte denk ik.
Dan hoeven degene die jullie nu opvangen ook niet vbang te zijn voor deurwaarders etc
wat betreft budgetbeheer controleer het goed steeds weer vragen om een maandelijks overzicht van afschrijvingen

Buster

Beste Riderff,

Welkom op het forum.
Jeetje, dat is niet niks, dakloos.

De beste tip die ik je kan geven om niet van de regen in de drup te raken is als eerste, leg zelf een administratie aan. Gedurende de weg terug naar een huis, baan en uiteindelijk schuldenvrij te raken is je administratie je bewijsvoering en je bescherming. Je moet namelijk steeds vanalles aan kunnen tonen omdat niemand je op je woord zal geloven.

Met een administratie kun je zaken aantonen.
In jullie geval is "vindbaar" zijn op dit moment het belangrijkste.
Er moet een postadres zijn waar eisers en instanties je kunnen bereiken.
Via het Leger des Heils kun je inderdaad een postadres krijgen.

Hetgeen waar je bang voor bent, inboedelbeslag, kun je het beste voorkomen door zelf contact te houden met de eisers. Gerechtsdeurwaarders zijn de enige die beslag kunnen leggen. Die worden op hun beurt ingeschakeld als er een rechter heeft geoordeeld dat je gedwongen moet worden om te betalen. Incassobureaus kunnen niet zomaar beslag leggen, zij kunnen dat eventueel aanvragen bij de rechter als ze bang zijn dat je spullen gaat verkopen en dat niet afdraagt aan de schuldeiser.

Qua bewindvoering. Vrijwillige bewindvoering heet beschermingsbewind en moet je aanvragen bij de rechter. De rechter geeft er altijd de voorkeur aan dat dit gebeurt door een vriend of familielid, als je dat liever niet wil kun je een bewindvoerder vragen die werkzaam is in je omgeving. Of je kunt de rechter vragen er een toe te wijzen. Rechters wijzen meestal alleen bewindvoerders toe die zijn aangesloten bij het BPBI. Hou er wel rekening mee dat bewindvoering geld kost, in sommige gevallen kun je aan de gemeente vragen deze kosten te vergoeden. Elke gemeente heeft daar weer andere regels voor, dus dat kan ik je niet met zekerheid zeggen.

Zelf aflossen kan ook heel goed, maar dan moet er wel een inkomen zijn om mee af te lossen.
Daar heb je geen vast adres voor nodig, je kunt alle communicatie ook per email doen.
Dat heeft als voordeel dat je direct een kopie hebt van de brief die je hebt gestuurd met een datum erop. En dat is weer goed voor je administratie.

Het lijkt me dat de Tussenvoorziening vaker met dit bijltje heeft gehakt en je kan voorzien van informatie voor jullie specifieke situatie.
Vragen kun je hier altijd stellen, we kijken graag met je mee.

Heel veel succes!

ridderf

Dank je Buster.

Ben inderdaad met mijn administratie bezig en vooral met het in kaart brengen van de schuldensituatie (jaren 'kop in het zand' geeft vele onaangename verrassingen) en dat heb ik ook van dit forum. Niet leuk omdat je veel had kunnen voorkomen.
Ben in elk geval heel blij dat jullie er zijn.

Mijn vrouw een ik logeren apart bij familie en vrienden. Mijn vrouw bij een vriendin en bij bij onze zoon. Deze situatie is in afwachting van onderdak bij crisis opvang van Tussenvoorziening. Daar is het echter zo druk dat er een wachtlijst is van maanden.

We kunnen de adressen waar we logeren gebruiken als postadres, maar daar moeten geen eventuele deurwaarders aan de deur komen. Zelf hebben we haast geen inboedel meer en wat we hebben kunnen redden is veilig opgeslagen. Het gaat om de bezittingen van de mensen die ons tijdelijk onderdak geven.
Ik hoorde dat een onderhands contract uitkomst zou bieden, maar dan moet dat nog wel mogelijk zijn en afdoende.

In afwachting van de oplossing die Tussenvoorziening ons kan bieden (SHV of WSNP of ....) wil ik wel zelf zoveel mogelijk doen wat mogelijk is en daar helpen jullie me enorm mee. Dus tot zover heel erg bedankt.

Libra

Beste Ridderf,

Allereerst van harte welkom hier!

De enige tip die ik je kan geven op dit moment is om te zorgen dat je zo snel mogelijk een postadres krijgt via (bijvoorbeeld) het Leger des Heils.

Het punt is namelijk dat als je je in laat schrijven op de adressen waar jullie op dit moment verblijven, de bewijslast van de roerende zaken (de inboedel) komt te liggen bij de eigenaren/huurders van die huizen. Zelfs al zou je een akte op laten maken bij een notaris, of dit zelf onderhands doen.
Met andere woorden: de vriendin van jouw vrouw en jullie zoon zullen met bewijzen (aankoopbonnen op hun naam/betalingen via hun bankrekeningnummer) moeten komen, dat de inboedel op dat adres daadwerkelijk van hen is, in het geval er sprake zou zijn van een gerechtelijk bevel tot boedelbeslag.

Dit is vaak heel lastig omdat die bewijzen er vaak niet (meer) zijn. Zeker waar het kleinere spullen betreffen en aangezien de wetgeving op dit punt nog altijd niet aangepast is, mag een gerechtsdeurwaarder in principe vrijwel de hele inboedel in beslag nemen.

Je hebt dus twee prioriteiten!
De eerste is te zorgen dat je een ander postadres krijgt dan de adressen waarop jullie nu daadwerkelijk verblijven om ervoor te zorgen dat jullie "vindbaar" zijn voor de schuldeisers.
Aangezien jullie een echtpaar zijn is het zaak dat jullie beiden hetzelfde postadres hebben.
Het tweede is om jullie administratie op orde te maken en de (voor zover mogelijk) totale schuldenlast, inclusief achterstanden in kaart te brengen.

Op het moment dat je een postadres hebt, kun je ook schuldhulpverlening aanvragen bij de gemeente waarin jullie ingeschreven staan.
Het grote voordeel hiervan is dat je dan via hen eventueel bewindvoering kunt krijgen.
Persoonlijk zou ik niet met een privé-kantoor in zee gaan!
Ten eerste omdat er heel veel kaf onder het koren zit!, maar zeker niet in de laatste plaats, omdat, wanneer je dit krijgt via de schuldhulpverlening van de gemeente, dit (vrijwel) kosteloos is!
Bij een privé-kantoor moet je hier (veelal) flink voor betalen en dat geld hebben jullie domweg niet op dit moment als ik jouw verhaal zo lees.

Ik wens jullie heel veel sterkte en succes!

ridderf

Dank Nooitmeer, Buster en Libra en voor jullie advies en iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar. Ik ga hiermee aan de slag.

Ik heb nog twee vragen;

Op het adres waar we in november zijn uitgezet is een deurwaarder geweest met een grote envelop. Het gaat om loonbeslag. Omdat op het adres niemand was en op de brievenbus een briefje zit met het verzoek de post bij de buren door de bus te doen, heeft deze deurwaarder de envelop daar ook daadwerkelijk door de bus gedaan.
Hoe zit het nu met de 'betekenis' waarde? Hij moet de brief toch persoonlijk aan mij overhandigen? Kan ik hier iets over zeggen?

Een aantal jaren geleden heb ik een lening afgesloten met de Voordeelbank/Interbank Door omstandigheden raakte de betaling in de slop en kwam er een vordering van Incassobureau Incassade/Oordijk.
Door dit forum ben ik bezig mijn schulden in kaart te brengen en omdat we alle administratie kwijt zijn geraakt schreef ik de betreffende bank aan al mijn gegevens op te sturen. Na twee brieven kreeg ik per mail te horen dat de vordering (contract) destijds is overgedragen (verkocht) aan Hoist Portfolio Holding Ltd. en dat ik hierover was ge?informeerd. Dus mijn reactie was om dan ook een kopie van dat betreffende bericht/brief nogmaals te ontvangen, samen met de eerder gevraagde documenten.
Kan ik hier nog meer aan doen? 

Libra

Quote from: ridderf on Jan 06, 2014, 09:51 AM
Op het adres waar we in november zijn uitgezet is een deurwaarder geweest met een grote envelop. Het gaat om loonbeslag. Omdat op het adres niemand was en op de brievenbus een briefje zit met het verzoek de post bij de buren door de bus te doen, heeft deze deurwaarder de envelop daar ook daadwerkelijk door de bus gedaan.
Hoe zit het nu met de 'betekenis' waarde? Hij moet de brief toch persoonlijk aan mij overhandigen? Kan ik hier iets over zeggen?

Het is niet persé nodig dat de deurwaarder de papieren persoonlijk aan je overhandigd. De deurwaarder kan de papieren bij afwezigheid ook gewoon door de brievenbus doen. Hij maakt hiervan een aantekening op het betreffende document en daarmee heeft hij aan zijn verplichting voldaan.
In dit geval heeft de deurwaarder dus gedaan wat hij kon door de instructies op jouw brievenbus te volgen en de papieren af te geven bij de buren.
Ik neem aan dat je de envelop bij de buren opgehaald hebt en de papieren in je bezit hebt, anders kun je niet weten dat het om een loonbeslag gaat, lijkt me.

Maar dat roept tegelijkertijd een aantal vragen op.
- Is er al loonbeslag gelegd bij je/jullie werkgever?
- Was dit een vonnis van de rechtbank of was het een dagvaarding?

Als het antwoord op vraag 1 ja is, dan betreft het een vonnis en heb je in een eerder stadium al een dagvaarding gehad om voor de rechtbank te verschijnen.
En dan rijst de vraag: ben je naar de rechtszitting gegaan?

Voor wat je tweede vraag betreft gaat het erom hoeveel jaren geleden je die lening afgesloten hebt en wanneer het precies "fout gelopen" is.
Zoals het nu leest heb je te maken met een "akte van cessie", maar tevens ook met een "stuiting" in verband met de verjaringstermijn.
En heeft dit te maken met het loonbeslag waarover je sprak in je eerste vraag?

Om je dus echt daadwerkelijk antwoord te kunnen geven op je vragen is het dus van belang dat je die informatie geeft, anders is het ondoenlijk omdat er heel veel denkbare scenario's zijn.
De vragen worden dus niet gesteld uit nieuwsgierigheid, maar om je een goed en correct antwoord te kunnen geven en mee te kunnen denken wat je vervolgstappen zouden kunnen zijn.

ridderf

Dank Libra voor de antwoorden.
Vraag 1.
Na jaren kop in het zand en dus ook geen gevolg geven aan oproepen en post niet openmaken is dit het gevolg. Er was beslag gelegd op mijn salaris en dat was deze deurwaarder (een aantal staat in de rij nog te wachten). Ik verloor mijn baan en nu is er beslag gelegd op mijn WW-uitkering. In de envelop zat het "executoriaal beslag onder derde". Omdat ik zelf de beslagvrije voet met verschillende tools heb berekend heb ik om aanpassing van de beslagvrije voet en hier een formulier voor gekregen.
Het gaat uiteindelijk om een schuld (achterstand) bij Achmea Zilveren Kruis. Bij het ik kaart brengen van al mijn schulden kwam ik tot ontdekking dat Achmea bij ons gebruik maakt van de deurwaarders ; Groenendaal van Krijl, Vesting Finance en Flanderijn en dat bovendien wij geruime tijd bij CVZ onze bestuursrechtelijke premie zouden moeten voldoen. Ook daar zijn vorderingen van het CJIB en Bosveld. Nu gaat het om deurwaarder Groenendaal van Krijl. Compex plaatje en ik heb middels een brief om informatie en de actuele status gevraagd bij Achmea. Nog geen reactie gehad. Bellen hielp niet want het werd steeds een ander verhaal met andere bedragen. En ik wil de actuele status graag op mail of papier.

Vraag 2.
De lening is, uit nood, gesloten april 2009 tussen mijn vrouw en ik (cliënt) en de Voordeelbank. Omdat ik nu (spijt dat ik dit niet eerder gedaan heb. spijt spijt) mijn schulden in kaart wil brengen, verzocht ik bij de Interbank (Holding van de Voordeelbank) om een kopie van ons dossier. Omdat de aflossing in de slob raakte is de vordering destijds overgedragen aan Deurwaarder Incassade. Ook daar om onze gegevens gevraagd. Het is om mijn administratie compleet aan te leggen. Omdat ik van Interbank geen reactie kreeg stuurde ik opnieuw mijn verzoek om informatie. Als reactie daarop kreeg ik een mail terug waarin werd gemeld dat 'het contract' is overgedragen aan Hoist Portfolio Ltd en dat ik daarover was ge?informeerd. Dus vroeg ik om een herhaling van dat bericht (of brief). Die kreeg ik niet, maar wel een mail met als bijlage een overdrachtsdocument (zie bijlage). 

Ik reken nergens op maar ik wil wel weten of alles klopt en of ik nu nog iets kan doen. Maar ....
had ik dit maar veel eerder gedaan, dan was ik niet zoveel verloren.

Libra

Het is me duidelijk Ridderf!

Er zijn nu een aantal dingen die je kunt en zou moeten doen.

Brengt me direkt op mijn eerste vraag: hebben jullie al een postadres geregeld?
Dat is prioriteit nummer 1!!!
Want hiermee kun je de stappen zetten om weer een eigen onderkomen te krijgen!
En dan de volgende zeer belangrijke stap is dat je zoveel mogelijk alle schulden in kaart gaat brengen!

Ik weet niet wat er precies met jullie administratie gebeurd is?
Quote from: ridderf on Jan 06, 2014, 09:51 AM
en omdat we alle administratie kwijt zijn geraakt

Betekent dit dat jullie helemaal niets meer hebben?
Dan is de enige oplossing om te graven in jullie geheugen, bij wie nam je de voorzieningen af? (huurhuis, gas/electriciteit, water, verzekeringen enz.) en vervolgens met allemaal kontakt op te nemen en te vragen naar de stand van zaken.
Zijn er achterstanden, zo ja hoeveel en van alles een schriftelijke bevestiging te vragen.

Quote from: ridderf on Jan 08, 2014, 04:08 PM
Er was beslag gelegd op mijn salaris en dat was deze deurwaarder (een aantal staat in de rij nog te wachten).   

Ik weet niet of de andere deurwaarders zich al bij je gemeld hebben, maar als dat wel het geval is dan weet je in ieder geval al een aantal schuldeisers.

En tja.......achteraf kijk je die befaamde bok in zijn hol om het maar eens even heel plastisch te zeggen.
Met andere woorden: dat is makkelijk praten, maar dat helpt op dit moment niet!
Op dit moment word je gekonfronteerd met de dingen die in het verleden gebeurd zijn, maar die je nu in het heden het hoofd moet bieden en moet zien op te lossen.

Nu is het zaak dat je echt alle schulden in kaart gaat brengen en van daaruit kun je de volgende stappen zetten!
Want zelfs als je nu schuldhulpverlening zou aanvragen, zal jouw Gemeente dit zonder meer niet in behandeling nemen als de totale schuldenlast niet duidelijk is.
Het is een hele nare en konfronterende klus, maar tegelijkertijd ook een onvermijdelijke als je je leven weer op de rit wilt krijgen en wilt gaan toewerken naar een schuldenvrije toekomst!

Het enige wat je nu kunt doen is door de zure appel heen bijten en zorgen dat je alles boven tafel krijgt!

Heel veel succes en sterkte!