Spullen verkopen

Started by Roxy, Dec 29, 2013, 07:59 PM

Previous topic - Next topic

Roxy

Hoi,

Weet iemand of je bijvoorbeeld spullen via facebook, marktplaats of rommelmarkt mag verkopen? En of dit ook gemeld moet worden. Ik bedoel echt de 'oude zooí' van de zolder. Dus geen 'handeltje'

groetjes Roxy

Buster

Hoi Roxy,

In jouw geval spelen er twee zaken.
Spullen verkopen mag altijd, dit wordt gezien als inkomsten.
Als je iets verkoopt op MP of een andere site moet je dat i.v.m. je uitkering opgeven.
Dit bedrag wordt je op gekort.

In de schuldsanering is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk inkomen vergaart, dus via solliciteren naar een full time baan om de boedel te spekken. Verkoop je iets via MP dan moeten die opbrengsten ook in de boedel.
In WSNP werkt het nog iets zwaarder, daar komt de bewindvoerder thuis bij je langs om te kijken of er spullen zijn van waarde die je moet verkopen.

Nog even over het eerste geval, dat klinkt allemaal heel kinderachtig, maar het is bedoeld om grote fraude tegen te gaan. De controle hierop is streng, ook voor kleine bedragen. Sinds januari 2013 is er een nieuwe fraude aanpak voor de sociale dienst en die liegt er niet om.

Roxy

Hoi Buster,

Dank je voor je antwoord. Ik heb laatst via een verkoophoekje op facebook gehoord dat er iemand gepakt was op het verkopen van spullen zonder het te melden. Ze moet nu â,¬35.000,00 uitkering en â,¬10.000,00 boete terug betalen. Ik wou zoiets dus voorkomen. En ga het melden op mijn uitkering briefje

Groetjes Wendy

Kaatje

Geld dit trouwens ook bij een ww uitkering als ik overbodige spullen voor een paar euro wil verkopen?

Roxy

Kaatje: Dat durf ik niet te zeggen. Ik heb een aanvullende bijstand uitkering en daar geldt het wel

chapter

lijkt mij niet kaatje want die uitkering wordt uitbetaald aan aantal gewerkte uren en dat ligt dan toch anders als bijstand wat als laatste vangnet wordt gezien
alimetatie etc wordt op bijstand gekort op ww niet

Buster

Nou Kaatje, ik ben bang dat dat toch wel het geval is.

Lees hier maar eens
http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_ben_werkloos/tijdens_mijn_uitkering/ik_krijg_andere_inkomsten_naast_mijn_WW-uitkering.aspx

Inkomsten die geen invloed hebben bij WW zijn;
- het inkomen van uw partner;
- uw vermogen of spaargeld;
- een lijfrente;
- een erfenis;
- alimentatie;
- kinderbijslag;
- de huur-, zorg- of kinderopvangtoeslag die u van de Belastingdienst ontvangt;
- een onkostenvergoeding voor vrijwilligerswerk. Het totaalbedrag mag dan niet hoger zijn dan de maximale vergoeding voor vrijwilligerswerk.

Kaatje

Dank jullie wel! Buster die link had ik gisteravond ook gelezen. Kon het er alleen niet goed uit halen of de opbrengst van verkochte spullen ook doorgegeven moet worden. Laat ik het maar gewoon doorgeven dan als ik wat verkoop. Beter doorgeven dan het niet doorgeven en later consequenties hebben.

Buster

In het bovenste stukje moet je even klikken op de onderste zin;

"In sommige situaties wordt (een vorm van) pensioen niet van uw WW-uitkering afgetrokken"
Daar lees je het lijstje welke inkomsten je niet hoeft op te geven.

sacredfour

Roxy,
Je kan natuurlijk ook je spulletjes verkopen zonder je eigen marktplaats emailadres te gebruiken.
Doe de verkoop via een familielid of vriend.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Buster

@Sacredfour,

Volgens die rotregels zou je zelfs een schenking op moeten geven als inkomsten.
Ook hier geldt dat de goede onder de kwade moeten leiden.
Als de extra inkomsten niet worden opgegeven en je wordt "betrapt" houd dat in de de Sociale Dienst geen keuze heeft, ze zijn verplicht een boete op te leggen.
Dat is in totaal 250% van het verzwegen bedrag.

Dus voor de opbrengst van â,¬100 brengen ze â,¬250 in rekening.
Daarnaast, en dat is veel belangrijker, wordt dit gezien als fraude en kan dat roet in het eten gooien als je in een minnelijk traject zit of ervoor in aanmerking wil komen.
Dan is die â,¬100 extra geen â,¬60.000 kwijtschelding waard.