Ook nieuw hier

Started by Roxy, Dec 28, 2013, 09:59 PM

Previous topic - Next topic

Roxy

Hoi,

Ik kwam via google op deze site terecht en heb al wat zitten lezen. Het viel me op dat er goede adviezen gegeven worden dus daarom zal ik me ook even voorstellen.

Ik ben Roxy, 31 jaar en pas gescheiden. Ik heb 2 kinderen van 3 & 5 jaar. Werk 15 uur, heb een aanvullende bijstand uitkering. Dit omdat ex geen alimentatie betaald omdat hij geen inkomen heeft.

Het koophuis is verkocht en daardoor is er een schuld bij de makelaar en hypotheekverstrekker (+/- â,¬60.000,00 van de hypotheek en â,¬5.000,00 van de makelaar) Het minnelijke traject is aangevraagd en weet dat de hypotheekverstrekker akkoord is gegaan.

Ik heb in het aanvraag gesprek te horen gekregen dat ik â,¬59,00 per maand moet betalen. Nu heb ik natuurlijk heel veel vragen, en hoop dat jullie me de weg kunnen wijzen naar de antwoorden.

Als je in een minnelijk traject zit heb je dan te maken met:
-postblokkade?
-dat je leefgeld krijgt of blijf je zelf je financien regelen?
-krijg je een bewindvoerder toegewezen, of hoe gaat dat in zijn werk?

Dit zijn de dingen die me nu te binnen schieten, mochten er nog andere adviezen zijn dan hoor ik die graag

chapter

Welkom
Hoever zijn ze met minnelijk of was het alleen  hypotheek verstrekker.
Het is al erg fijn dat deze mee werkt.
Het maandbedrag lijkt mij op je situatie van nu maar ook in minnelijk krijg je vaak te maken met eis om 36 uur te werken dan zal je afdracht ook hoger worden.
Postblokkade is alleen als minnelijk niet lukt en wsnp traject nodig is
Vaak kun je je eigen geld beheren soms wordt iemand in bescherming genomen door onder bewindvoering te stellen.
Ook in wsnp regelen veel mensen hun geldzaken zelf.

Buster

QuoteIk heb in het aanvraag gesprek te horen gekregen dat ik â,¬59,00 per maand moet betalen.

Beste Roxy, welkom op het forum.

Ik verbaasde me een beetje over deze zin.
Bij een gemeente is het niet gebruikelijk dat je betaalt voor een minnelijk traject.
36 maanden â,¬ 59 is â,¬ 2124, dat is best veel geld,...

Maar er zijn dus al onderhandelingen gestart terwijl je nog helemaal geen informatie hebt gehad.
Dit klinkt erg vreemd.
Bij een gemeente is een postblokkade niet gebruikelijk.
Volgens de gedragscode van het NVVK (dat is de brancheverenigingen van goedgekeurde schuldsanerings organisaties) hoort er tijdens het traject budgetbeheer te zijn, je krijgt dan wekelijks een bedrag om van te leven. Maar ik moet zeggen dat ik uit de praktijk steeds vaker hoor dat dat niet meer het geval is.

Bij een minnelijk traject krijg je een contactpersoon, die werkt als bemiddelaar. Een bewindvoerder krijg je toegewezen in een WSNP traject, dat loopt via de rechter als een minnelijk traject is mislukt.
Het grote verschil is dat in het minnelijk er wordt bemiddeld en in een WSNP traject de bewindvoerder werkt in opdracht van de schuldeisers. 

Roxy

Chapter:De makelaar moet ook nog akkoord gaan, ze hadden 13 weken en dat is tot 1 februari. Ik ben al druk aan het solliciteren, maar het valt helaas niet mee om werk te vinden.

Buster: Ik heb begrepen dat met de â,¬59,00 de maandelijkse aflossing wordt bedoeld. Als er meer inkomsten zijn wordt er automatisch meer afgelost
Ik heb wel een gesprek gehad ,maar dat was nogal oppervlakkig. Wel is ter sprake geweest dat ik waarschijnlijk geen budgetbeheer krijg omdat de schulden puur uit verkoop van het huis zijn.

Buster

Ok, dan begrijp ik het.

Wel bijzonder dat de hypotheek verstrekker dan al akkoord is.
In dat geval zouden ze bijna de volledige â,¬60.000 kwijt gaan schelden.
Stel dat de makelaar niet akkoord gaat kan hij eventueel gedwongen worden met een dwangakkoord via de rechter. Omdat zijn schuld veel lager is en de hypotheekverstrekker akkoord is.

Een reden voor de hypotheek verstrekker om akkoord te gaan is dat er sinds een paar maanden een nieuwe verrekening is binnen de WSNP, de kosten van de bewindvoerder worden dan volledig uit de boedel betaald. Dat betekent minder geld voor de schuldeisers.
Ik ga voor je duimen!

Wie weet is het een goed idee om de vragen die je hebt op papier te zetten zodat je ze kan vragen aan je contactpersoon. Elke gemeente heeft namelijk nadere specifieke regels en plichten. Wij kunnen hier alleen antwoordt geven over de algemene zaken.

tuthola

Net als Buster  ik vind het ook wonderlijk dat je nu al weet dat de hypotheekverstrekker nu al zijn akkoord heeft gegeven over een best wel groot bedrag. Ik vraag me af hoe je aan deze informatie bent gekomen en of dit ook al zwart op wit staat.
Ik duim mee dat jou minnelijk traject hierdoor versneld door kan gaan.

Buster

Even voor de goede orde, je hebt je aangemeld bij de gemeente voor schuldhulpverlening?

tuthola

Nu je het zegt Buster zou dit een logische verklaring zijn.

Roxy

Hoi Buster en Tuthola,

Ik heb me idd via de gemeente aangemeld. Ik heb van de hypotheekverstrekker een brief gekregen, daarin stond dat ze benaderd waren door de gemeente ivm de schuldhulpverlening. Omdat er 13 weken wachttijd is was hun vraag of ik tot dat alles vastgesteld is â,¬30,00 per maand over wil maken.

Degene met wie ik bij de gemeente contact heb gehad kan me geen verdere informatie geven omdat de aanvraag nog in behandeling is.

tuthola

Ok maar dan heb je bericht gekregen dat de bank de komende 13 weken meewerkt maar nog niet of ze accoord gaan met het kwijtschelden van de restschuld of zie ik dat verkeerd ?

Roxy

in de brief stond dat ze geen meewerken aan het traject. Maar of ik totdat het traject start elke maand â,¬30,00 moet overmaken

tuthola

in de brief stond dat ze geen meewerken aan het traject. Maar of ik totdat het traject start elke maand â,¬30,00 moet overmaken.

Zoals ik bovenstaande lees begrijp ik eruit dat de bank niet meewerkt aan een minnelijk traject.
Het zal dan toch de WSNP worden en daar krijg je dan wel een bewindvoerder toegewezen door de rechter met daarbij de postblokkade van 13 maanden.
Vaak mag je dan zelf je geld beheren en heb je informatieplicht, sollicitatieplicht en alle inkomsten  wat er boven het vrij te laten bedrag ligt moet je dan zelf naar de boedelrekening van de bewindvoerder storten.

Heb je nog meer vragen stel ze dan gewoon dan weet je een beetje wat er de komende tijd op je pad komt.

Buster

Tuthola, ik denk dat Roxy "gaan" bedoelde i.p.v. "geen".

Roxy, klopt dat?

chapter

toch ben ik dan benieuwd of er een letterlijke brief is waarin staat dat ze akkoord gaan met 59 euro en rest kwijtschelden, meeste banken beginnen niet snel aan minnelijke en hier gaat het om 60.000 die ze dan kwijt zijn
er staat dat ze gaan meewerken aan traject niet dat ze akkoord zijn in deze brief dan

sacredfour

QuoteHet koophuis is verkocht en daardoor is er een schuld bij de makelaar en hypotheekverstrekker (+/- â,¬60.000,00 van de hypotheek en â,¬5.000,00 van de makelaar) Het minnelijke traject is aangevraagd en weet dat de hypotheekverstrekker akkoord is gegaan.
Ik weet dat er banken zijn die wat makkelijker omgaan met de terugbetaling van de restschuld en eventuele kwijtschelding daarvan.
Het is dus best wel mogelijk dat de bank akkoord gaat, vooral als ze weten dat er weinig te halen valt.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.