recht op huurtoeslag?

Started by Lizayra, Dec 27, 2013, 09:05 PM

Previous topic - Next topic

Lizayra

http://www.accountancynieuws.nl/actueel/fiscaliteit/maximale-grenzen-huurtoeslag-in-2014-omhoog.127563.lynkx
Momenteel is onze huur 697 euro, net boven de toeslaggrens. Per 1 januari stijgt de grens naar 699 en vallen we er net weer onder. Wat betekent dit voor ons? Blijven we er nu onder, of kan het zo maar zijn dat we per 1 juli er weer boven vallen?

En ik las ergens dat bij 8 of meer personen de inkomensgrens niet meer geldt, wij hebben door co-ouderschap inderdaad 6 kinderen minimaal 3 dagen per week hier thuis. Kan nergens vinden of en hoeveel toeslag er dan mogelijk is, weet iemand hier meer van?

tuthola

Lizayra,

En ik las ergens dat bij 8 of meer personen de inkomensgrens niet meer geldt, wij hebben door co-ouderschap inderdaad 6 kinderen minimaal 3 dagen per week hier thuis. Kan nergens vinden of en hoeveel toeslag er dan mogelijk is, weet iemand hier meer van?

Het klopt inderdaad dat bij 8 of meer personen en je huis daar voor geschikt is de huurgrens omhoog kan. Ik neem wel aan dat alle 8 personen dan op dat adres ingeschreven moeten staan.
Mocht dit het geval zijn kan je telefonisch bij de belastingdienst het formulier verzoek bijzondere situatie huurtoeslag aanvragen.
Ik doe dit zelf ook omdat mijn huis aangepast is door ziekte.
Dit moet je trouwens elk jaar opnieuw aanvragen met zo een formulier.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Lizayra

Bij co-ouderschap hoeven de kinderen niet allemaal op dit adres te staan. Alleen hoe toon je dan aan hoe vaak ze hier zijn? Er wonen er nu 4 hier, en 2 bij hun moeder officieel. En hoe berekenen ze de huurtoeslag dan als de inkomensgrens niet meer geldt?

tuthola

Het is niet de inkomensgrens die niet meer telt maar het huurbedrag wat omhoog geschroefd kan worden. Voor wat betreft de co ouderschap en het aantal zou ik toch even bellen naar de belastingdienst aangezien daar inderdaad niets over te vinden is op internet.
Ze nemen dan een normbedrag voor wat er aan huur voor de woning gevraagd word neem als voorbeeld normbedrag is 500  je huur is 600 het verschil hiertussen is 100 euro van die 100 euro krijg je dan 50% aan toeslag.

Hoe ze precies aan dat normbedrag komen weet ik niet maar zo lees ik het uit mijn teruggave van vorig jaar. Ik heb dus bovenstaande bedragen genomen omdat het een makkelijk voorbeeld is :)

Boeddha

hoi, ook ik ben een co-ouder. jullie kunnen vast aanspraak maken op aftrek levensonderhoud kinderen tot 21 jaar.

Ik wist dat ook niet tot een belastingdeskundige mij daar op wees.
En ik kan zeggen....het loont!!!

voorwaarden zijn onder andere:
jullie ontvangen geen kinderbijslag over die kinderen
ze verblijven een x aantal dagen per week bij jullie
je geeft meer dan (ik dacht over 2013) 408 euro per kwartaal
dit moeten jullie kunnen bewijzen, dus bonnentjes of alles pinnen.
Maar....als je geen huurtoeslag ontvangt over de kinderen dan mag je ook huur/gas/water/licht opvoeren.

Als je dit opvoert gaat je inkomen naar beneden waardoor je weer meer toeslagen krijgt :-)
Be strong, have faith!

Lizayra

Hallo Boeddha, we maken inderdaad al gebruik van deze aftrek alleen heb ik gelezen dat deze in 2014 minder wordt, en in 2015 geheel wordt afgeschaft. Jammer dat bij veel mensen deze aftrek al in het alimentatiebedrag wordt meegerekend, hen rest weer een gang naar de rechter voor een herberekening om een nieuw alimentatiebedrag vast te stellen.

ik ben een tijdje moderator geweest van een alimentatieforum dus als daar vragen over zijn kan ik misschien helpen.