Schuldsanering vraagjes

Started by Maxxx225, Dec 27, 2013, 06:35 PM

Previous topic - Next topic

Maxxx225

Hoi,

Ik heb aantal vragen over schuldsanering.

Ik zit nu een jaar in Schuldsanering ben een Jong handicap vanwege ziekte van Lyme.
Mijn contact persoon heeft telefoon zonder toestemming beëindigd ze had beloofd dat ik iedere maand beltegoed zou krijgen en dat is niet gebeurt?

-Nu is de vraag waarom heb ik geen recht op beltegoed of vaste telefoon?

-Tweede vraag is: ik kom niet rond met 40,-euro in week, bovendien heb ik een ziekte kan al die koekjes en chocola suikers niet binnenwerken sommige mensen krijgen wel 50,- euro in de week?

-Ik ben sinds kort veel afgevallen waardoor kleren te groot zijn mijn contact persoon had toen belooft dat ik iedere jaar geld zou ontvangen voor kleren als het nodig is nu is dat ook niet waar?

De vraag is hoe moet ik nou weten of dit nou waar of niet waar is ze verteld dat er een bepaalde budget is en wordt berekent en dan wordt het gekeken, nou hier heb ik niet veel aan!

Ik wil een brief sturen of bezwaar maar weet niet waarna toe?
Mijn contact persoon reageert ook niet meer op mijn berichten.

tuthola

Beste Maxxx225

Ten eerste heel vervelend dat je door ziekte in de WIA beland bent, daarnaast zit je in de schuldsanering en moet het doen van 40 euro in de week dit zou redelijkerwijs net aan kunnen, ik zeg niet dat het makkelijk is maar het moet te doen zijn. Misschien heb je wel recht op een pakket bij de voedselbank.
Waarom de contactpersoon je geen extra geld voor kleding of telefoon geeft kan ik geen oordeel geven omdat ik niet weet hoeveel je inkomsten en vaste lasten zijn. Als er niks overblijft als je vaste lasten betaald zijn kan je contactpersoon natuurlijk  geen extra geld overmaken.
Je hebt het over een contact persoon en vraag me af welk traject je volgt.

Buster

Beste Maxxx225,

Welkom op het forum.

Ieder traject verloopt weer anders omdat geen enkele schuldenlast of inkomsten situatie hetzelfde is.
Normaal gesproken is het zo dat er tijdens een traject plek is voor;
- huur
- gas/licht
- water
- zorgpremie
- reservering eigen risico
- â,¬50 boodschappengeld voor een volwassene
- internet/telefoon/tv
- als er ruimte voor is dan wordt er geld opgespaard voor bijvoorbeeld kleding.

Dit alles moet betaald worden uit en VTLB berekening, dat is een berekening die je contactpersoon voor je opstelt.
Het kan zo zijn dat er onvoldoende ruimte is in jouw budget om daaraan te voldoen.
Daarnaast kan het zo zijn dat als een van de schulden is ontstaan bij de telefoon dat deze wordt afgesloten. De reden hiervoor is dat de kans anders te groot is dat je nieuwe schulden maakt. Een nieuwe schuld betekent einde regeling en dan ben je weer terug bij af of zelfs verder van huis.
In dat geval is het gebruikelijk dat je een prepaid telefoon hebt, dan kun je geen nieuwe schulden maken maar toch bellen.

Wat raar is, is dat je geen contact krijgt met je contact persoon. Wat soms wil helpen is dat je een mail stuurt met daarin de vraag of ze wil uitleggen waarom het gaat zoals het gaat omdat je het graag wil snappen. Zonder daarin boos te worden, met boosheid kom je vaak niet zo ver.

â,¬ 40 is geen groot budget. Maar het is wel haalbaar, tenzij je een aangepast dieet hebt, dat kun je dan ook in de vragenmail zetten.
Ik snap alleen niet zo goed wat je bedoeld met de koekjes en de suikers? Die hoef je toch niet te kopen van die â,¬ 40?

Uiteindelijk kan alleen je contactpersoon een goed antwoordt geven omdat hij of zij weet hoe jouw berekening in elkaar zit.

Maxxx225

Quote from: Buster on Dec 28, 2013, 06:55 PM
Beste Maxxx225,

Daarnaast kan het zo zijn dat als een van de schulden is ontstaan bij de telefoon dat deze wordt afgesloten. De reden hiervoor is dat de kans anders te groot is dat je nieuwe schulden maakt. Een nieuwe schuld betekent einde regeling en dan ben je weer terug bij af of zelfs verder van huis.
In dat geval is het gebruikelijk dat je een prepaid telefoon hebt, dan kun je geen nieuwe schulden maken maar toch bellen.

Ik snap alleen niet zo goed wat je bedoeld met de koekjes en de suikers? Die hoef je toch niet te kopen van die â,¬ 40?

Dat klopt abonnement is daarom afgesloten om te voorkomen voor nieuwe schulden. maar beltegoed krijg ik ook niet ze had dat wel belooft. Ik zit in een integratie traject vanwege ziekte ben nog niet beter maar schandalig ze beloven iets vervolgens komen ze niet na.

Een ander probleem is ik moet aan de dieet houden zodat ik sneller van ziekte af kom,
aangezien meeste producten van suikers zijn en goedkoper is dan groente of warme maaltijd eet ik vaker rommel om op benen te kunnen staan.

Maar ik zoek wel een andere oplossing voor mij dieet.

ik wil een andere contact persoon of waar kan ik mijn klacht indienen bij gemeente?

Buster

Proberen kan altijd, dat geldt voor een klacht maar ook voor een andere manier van inkopen.

Een klacht indienen kan bij de instantie waar je traject loopt, die hebben daarvoor een klachtenprocedure.
Je moet daarbij wel kunnen aantonen wat je zelf hebt ondernomen om samen met je contactpersoon eruit te komen. Dus, emails of kopietjes van brieven helpen daarbij.
Mocht je hebben gebeld wordt dat lastig aantonen wat er is besproken, maar je kunt in elk geval aangeven wanneer je hebt gebeld en wie je hebt gesproken.

Persoonlijk denk ik dat je sneller geholpen bent als je er probeert uit te komen met je contact persoon.
Het gaat per slot van rekening om je bereikbaarheid en je voeding en die kunnen niet altijd wachtten op slome procedures.

Even praktisch, ik weet niet welke producten je nu haalt en welke gezond voor je zijn.
Als het gaat om groente zou je een kunnen kijken naar diepvries, pot en blik.
Met name diepvries is net zo gezond als vers en er zitten minder conserveringsmiddelen in.
Fruit is in de winter altijd duurder, behalve de mandarijnen en de appels.
Ik weet niet of je een AH in de buurt hebt zitten maar met de bonus aanbiedingen kun je soms erg goedkoop aan je vitamines komen.

Kant en klaar maaltijden zitten inderdaad vol met suikers en zout, hoe meer je zelf klaar maakt hoe beter je weet wat je erin stopt.
Op www.bijstandsgerechten.nl vind je veel gezonde recepten voor weinig geld.

chapter

hoi maxxx welkom
Ten eerste is het lastig een antwoord te geven aangezien elke situatie anders is en zo dus ook het weekgeld
Zit je in een minnelijke regeling of wsnp of alleen een budgetbeheerder
Ik weet vanuit mijn werk dat een wojong niet heel hoog is rond minimumloon.
Heb jij geen vrij te laten bedrag gehad of schema.
Ik kan me voorstellen dat na betalen van vaste lasten en weekgeld er niet heel veel over blijft voor beltegoed etc, ik moest deze van mijn weekgeld doen.
ik heb een lange tijd 40-50 euro gehad met 3 kinderen en redde dat wel al was het fijn dat ze om de 2 weekenden weg waren om kosten dan te drukken.
Ik at altijd gezond aardappelen is elke week wel ergens in aanbieding, koop altijd diepvries groente is niet heel duur en gezond (vind zelf pot te zacht) en vlees vaak bij c1000 in die pakketten van 5 stuks voor 10 euro bv
Je kan met 40 euro echt wel aardig wat eten en drinken zonder alleen aan koek etc te moeten leven.
Nu in wsnp hanteer ik 150 per week maar daarvan gaat er 70-100 in de autotank en doen wij met restant boodschappen dus dat wisselt van 50 tot 80 euro per week
Gelukkig rook ik niet meer want dat zou grote hap uit budget zijn