Schuldenstand

Started by immy, Dec 27, 2013, 03:36 PM

Previous topic - Next topic

immy

Hallo iedereen,

Na mij 1,5 jaar geleden hier aangemeld te hebben, en na het posten van mijn verhaal eigenlijk niet heel actief bezig ben geweest met de schulden en het besef ervan, wil ik nu toch even laten weten dat we nu heel hard op de goede weg zijn. Eigenlijk voel ik me nog steeds een beetje bezwaard om hier te lezen en te posten. Ik besef me terdege dat wij het heel goed hebben in vergelijking met anderen. Toch wil ik ook laten weten hoe goed dit forum ons geholpen heeft. Door alle verhalen, tips ed. zijn wij nu serieus en heel hard bezig met aflossen. Onze mentaliteit is helemaal veranderd. Vooral van mijn man. Eerst hadden we het gevoel dat we 'eigen gespaard' geld aflosten en dus 'kwijt' raakten. Nu houden we ons voor dat we geen eigen geld hebben zolang er een schuld is. Dit werkt heel verhelderend. Natuurlijk houden we een kleine buffer voor tegenslagen en een potje voor uitjes en vakantie.
Eind vorig jaar was de schuld opgelopen tot 15.000 euro. Per 1 januari zal de schuld onder de 10.000 euro staan! Sinds een aantal maanden heb ik een strak uitgaven budget. Alles wordt gebudgeteerd en op is op. Voor boodschappen (incl. verzorginsproducten, schoonmaakmiddelen, etc) heb ik nu een budget van 85 euro voor 5 personen. Dit gaat nu heel goed.
Ook staan de extra aflossingen die we berekend hebben al ingesteld in internet bankieren. Dus niet extra aflossen als er wat over blijft, maar als vaste last meenemen!
In mijn omgeving weet verder niemand af van de schuld, en ik merk dat ik het jammer vind dat ik het trotse gevoel wat ik nu toch wel heb, niet kan delen met iemand. Ik heb ook het aflossingschema van deze site gedownload, heel motiverend wanneer je ziet dat de nullijn weer een maand dichterbij komt! Bedankt voor alle tips en motiverende verhalen!

Be

Hoi Immy, goed bezig!!! Ik ken het gevoel... ben je heel goed bezig, besparen hier, besparen daar. Dat wil je eigenlijk heel trots delen met iedereen, maar.... niet iedereen weet hoe je er voor staat. Dus gewoon al je 'overwinningen' hier delen zou ik zeggen!

Buster

Immy, wat een geweldig nieuws!

Voel je vooral niet bezwaard. Ieder bewandeld zijn eigen pad en wat we hier voor elkaar kunnen betekenen, dat doen we. Juist door te schrijven dat je nu goed bezig bent, je schuldenlast ziet zakken en weer licht ziet aan het einde van de tunnel, SAMEN met je man, dat motiveert andere mensen ook om door te gaan.

Ontzettend gefeliciteerd met deze mijlpaal en ga zo door!!!

burningspirit

ik sluit me volledig aan bij mijn voorgangers: het geeft bemoediging om deze berichten te lezen
ik zou ook zeggen: maak van je hart geen moordkuil en deel je successen hier!
een enorme prestatie om zonder werkelijk het vuur aan de schenen te hebben toch 5000 euro in te lopen op je 'achterstand'
dit laat zien dat het kan  8)
thanks immy
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

immy

Bedankt iedereen! Vandaag stond de stand op â,¬9991,03.
Nu is de kinderbijslag overgemaakt, en zal de stand na verwerking op 9266,03 staan! De 8 is dan ook alweer in zicht! Nu we onder de 10 staan is de zin om af te lossen ook veel groter! Ik heb nu eindelijk het gevoel resultaat te zien. We hopen dat we dit goed vol kunnen houden.

Nogmaals bedankt voor de positieve reacties.

Chrissie

Wauw dat schiet lekker op Immy geweldig dat je zoveel kan inlossen. Als je dat zo kan blijven volhouden zit je zo op de nul en ben je schuldenvrij!
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Libra

Wat goed van jullie Immy!!

En zoals de anderen al aangaven, juist ook het delen van een aflossingstraject wat goed verloopt is een hele grote stimulans voor anderen!
Dus zet je schroom maar overboord, want dit soort berichten geven anderen de moed om te beginnen of vol te houden.

Diep respect voor jullie en op naar de 8!!

Knibbel

Dat zijn altijd zo'n fijne berichten om te lezen. Ook van mij heel diep respect!!

Jullie zijn een voorbeeld voor anderen die nog twijfelen of ze ooit eens uit de schulden kunnen komen of niet weten hoe ze het moeten aanpakken. Het is jullie keihard werken hieraan wat jullie op dit punt heeft gebracht.

Ik wens jullie nog heel veel succes verder, het gaat zeker lukken de nulstand te bereiken!!
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Xdewit

ERRUG goed! Jullie schulden verdwijnen erg snel, wow!
Denk je trouwens dat je dadelijk ook doorgaat met buffer opbouwen? Zo van -15.000 naar de +15.000?

immy

Het is na het aflossen zeker de bedoeling om door te sparen. Ook willen we straks een spaarpotje aanleggen om de hypotheek versneld te gaan aflossen. Momenteel staat ons huis onder water, dit willen we ook aan gaan pakken. Uiteraar zorgen we dan dat we eerst een goede buffer hebben. Nu kunnen we in echte nood nog opnemen uit het krediet. Wat we uiteraard alleen in het uiterste geval zullen doen. (krediet verlagen wilden we eerst doen wanneer we onder de 10.000 zouden staan, maar dan wordt het een ander krediet met een hogere rente, nu betaal ik maar 5,5 %. )
Als we het in de hypotheek storten is het 'weg'.
Dus na het aflossen van de schuld wil ik de budgetten hetzelfde houden, alleen zal dan de aflossing verdeeld worden over 2 potjes: sparen en sparen voor de hypotheek.

Vandaag gezien op het overzicht op internet dat mijn schuld nu officiëel is gezakt tot â,¬ 9266,03.
Eind van deze maand krijgen we nog een voordeeltje. Als het goed is worden dan mijn man zijn bovenwettige vakantiedagen uitbetaald, en nog wat extra uren. Het bedrag wat boven zijn standaard salaris zit, wordt dan weer overgemaakt naar de schuld.

immy

He, even een dipje. Ik vind het zo moeilijk om onder 'sociale verplichtingen' uit te komen. Nu zou er weer een min of meer verplicht etentje aankomen met schoonfamilie. Doordat niemand weet dat we aan het aflossen zijn, wordt er van ons verwacht dat we meedoen. Het is ook iets waar we niet echt onderuit kunnen (huwelijksjubileum schoonouders)... Maar we (lees ik) hebben niet zo'n goede relatie met schoonfamilie, dat ik hier open over wil zijn. Omdat we toch ruimte in het budget houden voor leuke dingen en sparen, voel ik me dan verplicht om dat weer hier voor aan te spreken. Zelf hebben we dit jaar ons eigen huwelijksjubileum, waar we zelf wat leuks voor willen gaan doen, ik gebruik het geld liever voor ons eigen gezin. Ik vind het zo lastig om hier mee om te gaan. Aan de ene kant de schaamte om toe te geven dat we het helemaal niet zo goed voor elkaar hebben als het lijkt, en de andere kant ben ik best trots op ons hoe we nu verder gaan...

burningspirit

Hoi Immy,

Wij hebben gelukkig wel een goede relatie met mijn schoonouders en schoonfamilie is op e hoogte van onze 'toestand'. Wat niet wil zeggen dat we he er niet ook moeilijk mee hebben af en toe. Afgelopen kerst was er 'gedoe' in de familie, omdat iemand voorstelde om chinees te laten aanrukken zodat we niet zo veel tijd in de keuken hoefden door te brengen. Mijn man had geantwoord, dat we het niet konden betalen en een schoonzus stelde een stamppotten buffet voor. Teon hoorden we een poosje niks en op het laatst belde mijn schoonvader me op met de mededeling dat er chinees zou worden gehaald en dat wij daar financieel aan hoefden bij te dragen. En.... dat we ons niet bezwaard moesten voelen enzovoorts..... Praktijk was dat er toch (weer) veel te veel was besteld en dat wij dus uiteindelijk eten meekregen voor een hele week..... we mochten ons nog steeds niet bezwaard voelen..... tja.

Over huwelijksjubilea gesproken: wij hebben onze zilveren bruiloft gewoon overgeslagen .... dat voelde niet echt goed, maar ja, volgens ons kon het gewoon even niet anders. De avond van de huwelijksdag zijn we beiden naar de sportkantine gegaan, waar we vrijwilligerswerk doen. We hadden daar ook in directe kring mededeling over gedaan. We hadden een leuke avond, zonder dat er mensen waren die wisten van ons jubileum. Wel kregen we van onze familie felicitaties, bloemen en een diner bon. Nu, anderhalf jaar later, zijn we in een heel andere stemming: langzamerhand begint het te kriebelen en hebben we het voorzichtig over een buffer opbouwen en spaarpotjes voor leuke dingen.

Sociale verplichtingen zijn de moeilijkste verplichtingen om onderuit te komen, is mijn ervaring. Ik begrijp je helemaal Immy. Misschien is het wel een idee om aan te geven waar voor jullie de grens ligt in de bijdrage? Zonder met je billen bloot te hoeven, kun je toch op die manier een beetje redelijkheid bedingen?
groetjes en succes, burningspirit

Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Knibbel

Hallo Immy, het dipje waar je nu in zit is heel herkenbaar voor mij, en ik denk dat er wel meerderen zijn die dit herkennen. Misschien moet je voor jezelf uitmaken hoe belangrijk het voor jou is om naar zo'n verplichte familie-etentje te gaan. Als je je daar erg ongemakkelijk bij voelt, misschien kun je gewoon een keer afzeggen, nee zeggen.  Of, zoal Burningspirit al aangaf duidelijk maken waar jullie grens ligt qua eigen bijdrage.

Ik begrijp heel goed dat je je schaamt voor je schoonfamilie, dat had ik ook. Toen ik begon mijn schulden aan te pakken durfde ik ook niet kenbaar te maken hoe wij er voor stonden. Al die jaren de schijn opgehouden en dan ineens moeten rondvertellen dat we behoorlijke schulden. Wij wonen in een dorp waar iedereen iedereen kent. En ja, wij zeiden toen bij heel veel 'verplichte en onverplichte' uitstapjes, ook heel vaak nee. In het begin zochten we nog naar smoesjes, inmiddels is bij ons de knop al zover om dat wij gewoon zeggen dat wij er momenteel het geld niet voor hebben, andere dringende verplichtingen....

Wij lopen nu nog altijd niet te koop met onze schulden, de meesten weten hier niet van, alleen weet men nu onderhand wel dat ook wij het moeilijk hebben, net zoals heel wat meer mensen in ons dorp die er nog achter moeten komen dat 'schijn' ophouden niet eeuwig kan duren.

Jullie doen het zo goed Immy, in plaats van je te schamen vind ik juist dat jullie redenen genoeg hebben om trots op jullie zelf te zijn. Trouwens, ik ken jouw schoonfamilie niet, maar misschien zijn die ook heel trots op jullie als ze horen wat jullie allemaal voor mekaar hebben gekregen.  Wie weet wat er allemaal niet bij jouw schoonfamilie broeit, ook zij houden misschien liever de schijn op.....

Ik vind jullie in ieder geval echte kanjers!!

En dat jubileumsfeest, dat kun je je zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. Als ik in jouw schoenen stond, ik zou wel bij mezelf nagaan of ik het geld dan voor mijn eigen gezin (een lekker weekendje weg of dergelijks, al naar gelang je budget) of aan een feest met familie, vrienden, kennissen.

tuthola

Dit is inderdaad een moeilijke beslissing maar bedenk je ook dat dit de ouders van je man zijn, ik snap best dat jij het zonde geld vind om dit aan hun te besteden omdat jij moeite met ze hebt, dit maakt op zich niet uit maar als ik er het geld voor had zou ik aan deze sociale verplichting meedoen aangezien een jubileum van de ouders echt een unicum is. Ik bedenk me dan hoe ik het zelf zou vinden als er 1 kind met vrouw/man  niet aan tafel schuift.
Hou me te goede als  er echt geen geld voor vrij gemaakt kan worden word het natuurlijk een ander verhaal dan zit er niks anders op dan met de billen bloot te gaan.

Knibbel

Quote from: Knibbel on Jan 17, 2014, 03:17 PM
Misschien moet je voor jezelf uitmaken hoe belangrijk het voor jou is om naar zo'n verplichte familie-etentje te gaan. Als je je daar erg ongemakkelijk bij voelt, misschien kun je gewoon een keer afzeggen, nee zeggen.
Sorry Immy, had erover heen gelezen dat het een familie-etentje is ter ere van het huwelijksjubileum van je schoonouders..... Weet natuurlijk niet of dit etentje jullie zelf veel geld gaat kosten, maar kan me voorstellen dat het voor jouw man ook moeilijk is om niet naar zo'n speciaal etentje van zijn ouders te gaan.

Ik zou er in ieder geval met hem er over praten.....