Beslagvrije voet vs. Verhuurdersheffing

Started by Buster, Dec 21, 2013, 04:42 PM

Previous topic - Next topic

Lizayra

Mijn man had al het stoute idee dat als ons inkomen ooit zakt, hij de garage 'per ongeluk' kan laten instorten. Huurtoeslag wel mogelijk, en dan zelf een eigen garage neer zetten :-) .

gewoon

;D ;D

Moet hier wel omlachen hoor.

Laten we hopen dat het salaris niet instort, maar de schuur ooit zakt

gewoon

Hoi Lizayra we maken hier een grap maar het blijft wel echt bijzonder wat hier gedaan is, door de verhuurder van Buringspirit en gun het haar van harte, wat jij meemaakt is de norm voor de meeste mensen.

En bedenk mij dat de Maffia in Amerika nog lievertjes waren jullie betalen 80 X 12 is E 960,-- per jaar terwijl de aanschaf E 600,-- is voor de verhuurder, 160 % rendement PJ dat lijkt/ voeld als diefstal.

En zit je iedere dag boos naar dat schuurtje te kijken, beter is zelf een oordeel van de waarde te maken bijvoorbeeld E 20.000 en dat geeft bij 6 % rente een kost van 1200,-- per jaar en is die E 960,-- niet zo raar meer.

Je weet immers niet welke kosten de vorige huurder aan de woning heeft veroorzaakt, of waarom die slechts E 600,-- moest accepteren is ZIJN verlies daarmee, maar niet die van jullie.

Als je er zo naar kijkt is het weer een lief schuurtje.

gewoon

Beste Tuthola doe het met plezier zo,n telefoontje, zou toch erg zijn jaren lang niet te weten waar je aan toe bent, het zelfde dat Lizayra niet jaren lang boos is op dat schuurtje, maar hem opwaarde weet te schatten.

En mij later, nog eens op de vingers tikt, of ik de mooie garage verder geen schuurtje  wil noemen

Lizayra

Haha gewoon, ik lig dubbel hier!

Maar ik gun het tuthola van harte en hoop dat de huurtoeslag lekker mag blijven.

Wijzelf gaan voor de zekerheid inschrijven voor een andere woning, als deze te duur voor ons wordt ga ik eerst proberen of ze toch garage en woning niet willen splitsen en zo niet dan gaan we gewoon verhuizen naar iets goedkopers.

Buster

Ik ben nog even gaan zoeken bij de Rijksoverheid.
Want ik blijf het idee hebben dat de verhuurder gewoon gebruik heeft gemaakt van de spelregels en dat de toeslag dus wettig is toegekend.

De garage staat fysiek los van het huis en er zijn twee aparte contracten opgemaakt die gezamenlijk worden ge?ind.

QuoteApart huurcontract garage
Bij een apart huurcontract voor de garage staat de overeenkomst los van het huurcontract van uw woning. Het kan ook zo zijn dat u wel een huurcontract voor de garage heeft, maar dat u geen woning huurt. In deze gevallen gelden voor de garage de regels voor huur van bedrijfsruimten.

Dit zou dus betekenen dat er wel degelijk recht is op huurtoeslag. Omdat de woning onder de toeslaggrens valt. Dan blijft het wel belangrijk dat ze de bedragen specificeren op een rekening/factuur/overzicht.

Ik heb nog even een proefberekening gemaakt met een huur van â,¬ 620 en "servicekosten" van â,¬ 80 of â,¬ 180 in beide gevallen geeft de berekening aan dat er recht is op huurtoeslag.
Ik dacht namelijk dat er een grens zat op de servicekosten maar dat blijkt niet zo te zijn.

Wat je wellicht eens kunt doen in informatie aanvragen bij een huurrechtenadvocaat.   

In 2010 is er een wetsverandering geweest, als voorheen de huur van de woning en garage onder een contract vielen dan werd er â,¬22 voor de garage niet meegerekend en zo kon het zijn dat de woning onder de toeslaggrens viel. Dat kan nu niet meer. Maar dat is dus in het geval dat het één contract is.

tuthola

Maar ik gun het tuthola van harte en hoop dat de huurtoeslag lekker mag blijven.

Lizayra...je schreef deze zin maar ik denk dat je burningspirit hiermee bedoelde :-)

burningspirit

Tjonge zeg.... ik lig ook dubbel  ;D maar Lizayra....alle gekheid even op een stokje.... oneerlijk dat je geen huurtoeslag krijgt lijkt mij!
En als ik de andere reacties lees dan zou ik zeggen: vraag het gewoon aan.
Je hebt op de jaarlijkse huurprijzenverhoging twee prijzen staan, alleen je hebt maar één huurcontract begrijp ik.
Eigenlijk zou ik dan denken: laat de verhuurder dan twee contracten maken óf zeg de huur van de garage op. Of kan dat niet? Want het is inderdaad zot dat je het huis niet meer en de garage nog wel zou huren, alhoewel het volgens mij op veel plaatsen wel gebeurd. In de twee contracten kunnen ze ook weer een regel zetten die voorkomt dat het huis los van de garage in de verhuur kan.

Ik zoek me een bult nu naar die twee huurcontracten.... ik weet dat ik ze heb, heb ze pas nog gelezen maar ja.... het zullen de zenuwen wel zijn. Ik ga eerst maar weer eens een nachtje slapen en dan zal ik ze waarschijnlijk zo kunnen pakken. Dat gaat de laatste tijd vaak zo.

Één van mijn buurvrouwen checkt het regelmatig bij me: Zeg.... het klopt heh? Als je schulden hebt en een minimaal inkomen dan heb je daar een dagtaak aan toch? En ja inderdaad, zo voelt het wel soms.
Waarschijnlijk zullen we trouwens snel gekeurd worden door de sociale dienst. Bij de aanvraag aanvullende WWB (aanvullend op de WW tot 1 februari) hadden ze het al over die 36 uur. We hebben beiden aangegeven dat we dat niet trekken. Dus daar zullen ze het fijne van willen weten. Maar daar maak ik me geen zorgen over, daar komt uit wat er uit komt en we solliciteren al, en dat zullen we ook blijven doen. Afgelopen jaar stonden we al eens in de startblokken bij de sociale dienst, om werkzoekende begeleiding (o.i.d. weet niet meer hoe ze het noemden) te krijgen, maar toen vond ik dus ineens toch een baan.

Whaaaa ik hoop toch zo dat we in dit huis mogen blijven.... Maar ik ben ook realistisch, hoor. Als het niet kan dan kan het niet. Nu drie van onze vijf kinderen zijn uitgevlogen kunnen we ook weer wat makkelijker iets anders vinden. We hebben nu minder ruimte nodig dan twee jaar geleden.

Ik wil het nog eens zeggen: ik ben echt heel blij met dit forum! En dus met jullie allemaal  8)
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

burningspirit

aaaarch sorry Lizayra.... ik heb niet goed gelezen zie ik; je inkomen is de andere reden van geen huurtoeslag. sorry
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

gewoon

Goedemorgen, neem je tijd om die kontrakten te vinden en schreef al dat die in de kluis horen, ook als je verhuizen moet, is het belangrijk deze nog 10 jaar te bewaren.

Fijn Buringspirit dat je ook plezier had bij het lezen, kunnen lachen hoord er bij als je grote zorgen verwerkt.

Ben een keer in een ziekenhuis geweest en daar lagen een paar dames op zaal, met toch stevige problemen en de pijn van het lachen kon er echt niet bij,.. alleen al bij het binnen lopen, gierden zij het uit van de slappe lach.

chapter

jammer dat de garage niet meegeteld word als servicekosten
Ik ben benieuwd met keuring jammer alleen als het wsnp wordt de keuring niet geldig is en je weer gekeurd moet worden
Ik heb nog geen idee hoe die keuringen te werk gaan meen via ggd maar heb de bewindvoerder ook om een keuring gevraagd deze heeft het verzoek bij rc ingediend, ik wil best 28 uur werken maar 36 red ik fysiek niet.
Doe het wel maar krijg steeds meer klachten van been rug etc

Welke servicekosten tellen mee?

Lees voor
Servicekosten betaalt u maandelijks aan uw verhuurder. De servicekosten staan meestal in uw huurcontract of in de brief over de jaarlijkse huurverhoging.

Het gaat om 1 of meer van de volgende servicekosten:

schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten
energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten
huismeesterkosten
kosten voor dienst- en recreatieruimten
Let op!
Per rubriek kunt u maximaal â,¬ 12 bij de huurprijs optellen, ook als u een hoger bedrag betaalt. Dat betekent dat u in totaal maximaal â,¬ 48 bij de huurprijs kunt optellen.