Beslagvrije voet vs. Verhuurdersheffing

Started by Buster, Dec 21, 2013, 04:42 PM

Previous topic - Next topic

gewoon

Nee Knibbel

Burningspirit word hier niet een tweede kans ontnomen, je doet eens een keer wat en dat pakt niet in je voordeel uit, de BD laat ook geen steek vallen omdat het een nieuwe aanvraag was.

Het is gewoon geen ongein meer, de huur van de garage en huis horen bij elkaar als het gaat om een aanvraag.

Het gaat nu om schuldhulp krijgen

Buster

Burningspirit, ik sluit me aan bij Gewoon.

Dit is wel echt iets om aandacht aan te besteden.
Verzamel in elk geval alle papieren die je hebt rondom deze afspraak en bespreek dit vooral met de meneer van Humanitas. Onze ervaring hier is dat het zelf aankaarten en met een plan komen in je voordeel werkt.
Het gaat in dit geval om afdeling toeslagen, die heeft niet dezelfde zwaarte als de afdeling inkomsten belasting of strafrechtelijke boetes via het CJIB. Maar het is en blijft wel de Belastingdienst en puur de regels volgend heb je willens en wetens ingestemd met deze actie.

Daarom is het van belang om aan te kunnen tonen dat dit met goedkeuring is gegaan van de verhuurder.

burningspirit

Er is geen sprake van dat de garage voor zakelijke doeleinden werd/word gebruikt.

De reden dat de verhuurder ons huurcontract heeft gesplitst is puur om ons in staat te stellen huurtoeslag aan te vragen en te ontvangen. Dit heeft de verhuurder gedaan naar aanleiding van betalingsproblemen, die in 2011 werden opgelost door mijn schoonvader. Ik dacht toen dat het geen probleem zou zijn en dat het voor alle partijen gunstig zou zijn: wij zouden gewoon de huur kunnen blijven betalen en we zouden in ons huis kunnen blijven. Verhuurder gelukkig dat we zouden blijven betalen, wij gelukkig dat we konden blijven. En ik heb inderdaad zwart op wit twee huurcontracten. Het enige dat raar liep daarna was de jaarlijkse huurprijswijziging: daarin noemden ze slechts één bedrag.
Dus waar ik nu bang voor ben is dat de nieuwe mensen bij de verhuurder ons gewoon zullen laten vallen.
Dat is het hele probleem.
Als het zover komt dan staat inderdaad onze schuldregeling op het spel en ook onze huisvesting. Intussen is er ook al geen weg meer terug, want bij de hulpverlening heb ik al een aantal malen die vreemde constructie moeten uitleggen, dus die weten er al van. Ik was me van geen kwaad bewust tot nu toe. Mijn bibber is pas ontstaan toen ik brieven van de verhuurder kreeg dat zij hun bedrijfsvoering aan het veranderen zijn.
Het kan best zijn dat die betreffende meneer bij de verhuurder destijds dingen heeft gedaan, die eigenlijk niet mogen. Maar daar was ik me dan echt niet van bewust. Wat ik nu probeer te doen is er achter te komen hoe ik hier verder mee moet om gaan, en wel vóór dat we inderdaad in een traject zitten. Het kan gewoon niet zo zijn, dat we straks lekker bezig zijn en opeens dit lijk uit de kast komt zeilen, want dan kunnen we gewoon weer overnieuw beginnen met alles.

En dankjewel Buster. het is een nuchter en goed advies. Ik ga alles bij elkaar scharrelen en het met meneer Humanitas overleggen. En ik geloof er ook in, dat ik beter gewoon eerlijk kan zijn. Ik heb dit echt niet expres gedaan, viel zowat van mijn stoel toen die verhuurder dit voorstelde. Ik dacht echt dat het was om ons te helpen en heb me ook echt wel afgevraagd wat die verhuurder er bij te winnen had. En ik kon niks anders bedenken dan dat het voor hun ook belangrijk zou zijn dat ze geld vangen voor de in hun bezit zijnde huizen.
Echt geen flauw idee gehad van de eventuele 'fraude' die het zou kunnen zijn.
Zucht.
Soms is het leven toch wel een beetje ingewikkeld hoor.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

gewoon

Pas mijn bericht even aan het is nog een paar uur en dan kan ik bellen

gewoon

Bijna 9 uur gelukkig kom ik hier maar 1 keer midden in de nacht mijn bed voor uit, dat is lang geen 10 jaar ergens van wakker liggen.

Over zal ik er maar gewoon mee naar voren komen  :) zat meer te denken, aan een aangetekende brief naar de verhuurder dat je de ontslagen man beleeft wil bedanken voor het meedenken.

gewoon

Heb gebeld en het volgende, als de garage vast aan de woning zit en/of ook, kun je bijvoorbeeld van uit de garage de woning betreden dan mag het niet, en zoals ik al vermoede is dit geen probleem,  voor de verhuurder die opeens twee kontrakten maakt.

Fraude word het nu nog niet  genoemt het zou kunnen dat je oprecht het niet wist dat dit niet mocht en kun je het gewoon terug draaien, het wordt wel fraude genoemt als je weet dat het niet mocht, en huursubsidie aanvraagt.

Jij blijft dus de verantwoordelijk voor wat je doet, en zal op een moment die subsidie terug moeten betalen.

Ik zou dus die aangetekende brief sturen naar de verhuurder, en een regeling treffen met de BD
Daarmee sluit je uit dat, het ooid fraude genoemt kan worden, en of dat dit later als een nieuwe schuld bovenwater komt, waarmee alles mislukt is.

Mijn bron was het fraude team 0800235853 waren erg aardig, en heb aangegeven dat ik hun standpunt op een forum probeer te schrijven

Buster

QuoteDus waar ik nu bang voor ben is dat de nieuwe mensen bij de verhuurder ons gewoon zullen laten vallen.
Dat kan niet want je hebt twee huurcontracten.
Zij kunnen niet zomaar een contract wijzigen zonder overleg als er in de fysieke situatie niets veranderd.

N.a.v. het telefoontje wat Gewoon heeft gepleegd is het dus de vraag; zit je huis vast aan je garage, zo ja dan heb je geen recht meer op huurtoeslag.
Noem me na?ief maar zoals ik het zie heeft de verhuurder gebruik gemaakt van de spelregels die er zijn.
Dat is geen fraude.

Burningspirit,  hoe je vast aan het huur contract, die heb niet jij maar de verhuurder opgesteld.
Je hebt steeds open kaart gespeeld met alle instanties, dat wijst hoe dan ook op goeder trouw.
Beetje positief kijken!

gewoon

Ha Buster ik probeer ook niet te vergeten dat het wel om Burningspirit gaat en dit geen leuk nieuws is, ook de BD gaf dat netjes aan.

Aan de andere kant is het goed dat ik even door bijt, deze duidelijkheid kan evengoed ook rust brengen

Buster

Hoi Gewoon, ja natuurlijk en heel goed dat je dat doet.

Ik probeer vanaf mijn kant ook te onderzoeken welke argumenten er zijn om aantoonbaar te maken dat er geen sprake is van opzet.

gewoon

Je hoeft niet opzoek naar deze argumenten omdat de BD dat niet eist, zeker niet als je er zelf mee komt, die brief waar ik over schrijf ( is puur mijn ding ) om dat nog eens te onderstrepen.

Wat belangrijk is dat dit niet een nieuwe schuld wordt, het terug betalen van deze toeslag later.

burningspirit

Hallo Buster en Gewoon,
Jullie zijn echt kanjers hoor  ::)

Het huis zit niet aan de garage vast, maar staat er totaal los van.
Ik moet meters door de tuin buiten om de garage te bereiken
dus dat is dan in elk geval positief

Ik woon op de hoek van een huizenblok en achter onze huizen is een rij garages, allemaal los van het huizenblok, maar de garages zijn wel weer onderling verbonden met elkaar door een soort van muurtjes met deuren erin
Het zou doodgemakkelijk zijn om de garage te verhuren aan iemand anders
Dat gebeurt hier in de buurt ook wel, dat weet ik en zie ik ook
Het is zelfs zo dat, als je de garage aan iemand anders zou verhuren, diegene niet in de buurt van je huis hoeft te komen, je kunt er vanaf de straatkant in
Sommigen hebben zelfs in het midden van de garage een muur geplaatst en verhuren op die manier gewoon alleen het achterste deel.
We zouden in het uiterste geval de garage daadwerkelijk kunnen onderverhuren, want volgens mij staat er in het huurcontract geen verbod daarop.

En inderdaad: de verhuurder heeft het huurcontract opgesteld, sterker nog: ik moest 25 euro betalen voor het maken van het stuk, dat kan ik nog aantonen ook, want volgens mij heb ik het gewoon naar ze overgemaakt destijds.
Het was hun idee, niet het mijne en ik heb alleen maar gedacht dat het een legale oplossing was.

Goed, nu ga ik de papieren bij elkaar pakken en eerst over leggen met de meneer van humanitas
maar ja die heeft natuurlijk ook kerst, dus zal maar een beetje netjes blijven
het is nog geen 7 januari maar de tijd gaat snel nu

Ik ben in elk geval een beetje geruster nu
Waar ik aan zit te denken is om inderdaad de verhuurder te bedanken voor deze creatieve oplossing (die meneer mag er dan niet meer werken, maar die heeft wel onder hun verantwoordelijkheid gehandeld) en ze te vragen of ze nu het laatste stukje ook nog met me mee kunnen denken en twee bedragen kunnen heffen, zoals het volgens het huurcontract hoort.
Zoiets dergelijks
Dan kan ik vervolgens het verhaal openhartig en eerlijk blijven vertellen en kan ik overwegen om de BD in te lichten, maar misschien hoeft dat niet eens.
Ik heb tot nu toe consequent gemeld dat we het huis en de garage allebei huren en dat we twee contracten hebben, volgens mij zien hulpverleners de huur van de garage dan als een soort van servicekosten.
Behalve de opgetrokken wenkbrauwen heeft niemand me nog ooit gezegd dat het niet jofel was wat ik deed.
En vóór dat ze met ons een traject in gaan zullen ze dit eerst tot op de bodem uit willen spitten, neem ik aan, Wat mij betreft moeten ze dat ook doen, want ik wil, zoals gezegd, niet, dat er lijken uit de kast vallen straks.

wordt vervolgd
en nogmaals bedankt voor jullie meedenken hier  ;)

Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

chapter

hoi burning
dat scheelt idd wel heel erg maar het kan in een traject wel tot gevolg hebben dat je of legaal de garage moet verhuren om je totale huur te laten zakken of als jullie langer in de bijstand moeten blijven (jullie zullen beide een verplichting krijgen tot een baan zoeken van 36 zolang er geen medische keuring is gedaan)
Als dat niet lukt kan het zijn dat jullie verplicht worden te verhuizen naar een sociale goedkopere huurwoning want met deze huur lijkt mij je vaste lasten voldoen met een uitkering wel heel lastig zeker als daar nog eens een loonbeslag op komt en er 10%afgaat mogelijk
hopelijk gaat het traject nu eindelijk lopen in januari na dat gesprek.

tuthola

Er is gelukkig wat meer hoop wat betreft de belastingdienst nu ik lees dat de garage apart vd woning staat verder sluit ik me bij chapter aan dat dit wel gevolgen heeft voor een traject om de huur van de garage te kunnen blijven opbrengen.
Ik ga voor je duimen dat de belastingdienst inziet dat je op deze manier niet gefraudeerd hebt.

@gewoon...toppie van je dat je burningspirit hebt geholpen door de belasting dienst voor haar/hem te bellen wat resulteert in een beetje meer rust bij burningspirit.

Lizayra

Ik heb precies hetzelfde aan de hand gehad hier. Vorige huurder had de garage zelf gebouwd en toen deze verhuisde heeft de woningbouw de garage overgenomen. Op de jaarlijkse huurverhogingsbrief staat de garage voor 80 euro en het huis voor 620, onder degrens voor huurtoeslag dus. Toen ik het navroeg blijkt het totaal te gelden voor huurtoeslag, 700 euro dus nooit huurtoeslag mogelijkvoor deze woning.
Nu hebben wij een inkomen waardoor toeslag toch niet mogelijk is maar ik had het toch een fijn idee gevonden voor als het ooit nodig mocht zijn. Overigens staat ook onze garage los van het huis.

Reden van de woningbouw is dat wij anders theoretisch de woning zouden kunnen opzeggen maar de garage kunnen houden, waardoor een rare situatie ontstaat.
Ik ben er pas achter gekomen dat ze de garage voor 600 euro gekocht hebben, die hebben wij in deze 3 jaar dus al dubbel en dik betaald.

gewoon

Ja dit geeft de burger weer hoop, en ik vermoed dat wat Burningspirit  zegt: dat los van elkaar huren niet mag, er in het kontrakt zal staan dat beide gelijktijdig gehuurd moeten worden.
Dat is net even anders gesteld, dit om voor te zijn het probleem wat Lizzayra noemde.

Dus het heeft er alles van dat die verhuurder echt iets goed gedaan heeft, en ook al zullen zij dit nu niet meer doen, Burningspirit heeft het wel voor elkaar gekregen, kontrakt goed bewaren in de kluis.!
Dat kunnen zij niet zomaar weer veranderen het zijn getekende afspraken, dus ieder gevoel dat je iets heimelijks hebt,  kun je naast je neer leggen met de verhuurder.

Zou nog een keer kunnen bellen met BD, maar denk dat hier verder geen bezwaar op zal zijn.

Dus ook zonder naar gevoel kunt bellen met vragen aan de verhuurder.

Het is tenslote 1 e kerstdag en er mag wel eens wat moois onder de boom liggen toch :)