Beslagvrije voet vs. Verhuurdersheffing

Started by Buster, Dec 21, 2013, 04:42 PM

Previous topic - Next topic

Buster

http://schuldenaflossen.wordpress.com/2013/12/21/verhuurdersheffing-vs-beslagvrije-voet/

QuoteIk heb al eens eerder dit jaar een poging gedaan om bij politieke partijen de beslagvrije voet onder de aandacht te brengen. In de berekening zit een maximum op het het bedrag waar rekening mee wordt gehouden als het om huur gaat. In 2014 is dat maximaal â,¬ 631,73. Maar wat als je huur hoger is dan â,¬631,73 en je geen recht hebt op huurtoeslag? Wat als je teveel verdiend voor een sociale huurwoning? Dan kan je je woonkosten dus niet lager maken en kom je nooit uit met de beslagvrije voet.

Niet uitkomen betekent nog meer schulden. Dat kan nooit de bedoeling zijn.
Omdat de wachtlijsten voor schuldhulpverlening steeds langer worden en de regels steeds strenger moeten meer en meer mensen van deze voet leven voor een langere periode. Iets waar de beslagvrije voet nooit voor bedoeld is.

Nu de verhuurdersheffing is aangenomen is het toch echt tijd om een aanpassing te maken in de berekening!

Wat betekent die heffing nu precies?
De overheid gaat verhuurders een heffing opleggen, om die te kunnen betalen mogen zij de huren verhogen.
Voor sociale huurwoningen in 2014 geldt dat bewoners met een gezamenlijk inkomen van meer dan â,¬ 34.678 de huur meer dan gemiddeld omhoog gaat. Voor huren in de vrije huursector, in 2014 starten deze prijzen vanaf â,¬ 699,49 geldt dat zij verhoogd mogen worden tot een maximum dat wordt berekend met een punten systeem.

De huurverhoging was afgelopen jaar al een feit maar het verschil is, dat de noodzaak om dat te doen nu hoger is, omdat verhuurders dus een heffing moeten betalen.
Ook zonder loonbeslag heeft dat gevolgen voor uw budget.
Mocht u in juni 2014 door de huurverhoging niet meer kunnen voldoen aan een betalingsverplichting, neem dan contact op leg uw situatie uit. Kom met een vernieuwd voorstel en mocht dit nodig zijn, stuur dan een kopie van de brief waarin de huurverhoging wordt aangegeven.

Ik doe een oproep aan alle politieke partijen om nog eens goed naar de berekening van de beslagvrije voet te kijken. (Wb vR 475)
De armoede stijgt, de groep gezinnen die kampen met schulden worden steeds groter, er is geen vanzelfsprekende vervangende woonruimte na een executie verkoop of sociale huurwoning als het inkomen drastisch daalt.
De WMO die tijdelijk voorziet in deze noodgevallen via de woonkostentoeslag zal ook geen onuitputtelijke bron zijn.
Het kan niet zo zijn dat een nieuwe wet niet doorberekend wordt in een bestaande wet!

Mocht u meer informatie willen kunt u mij bereiken op info@112schulden.nl

Het is maar dat u het weet!

Informatie van de overheid over sociale huurwoningen
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/wat-is-een-sociale-huurwoning-en-wanneer-kom-ik-daarvoor-in-aanmerking.html

Informatie van de rijksoverheid over het puntensysteem
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/puntensysteem-huurwoning

Berekening beslagvrije voet
http://www.schuldinfo.nl/fileadmin/kwijtschelding/invoerBeslag.php

burningspirit

ik probeer de beslagvrije voet uit te rekenen, maar vind nergens een mogelijkheid om de huur van de garage, waarvoor wij een apart huurcontract hebben (echter niet apart te huren of verhuren) in te vullen
hoe zit dit?
weet iemand dat?
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Buster

Ik ben bang dat de huur van je garage betaald moet worden van de beslagvrije voet.
Heb dat eerlijk gezegd nog niet eerder meegemaakt.

Maar ik ga ervan uit (logisch gedacht) dat de post huur alleen slaat op de woning waar je in leeft en de garage is dat niet. Wat je eventueel kan doen is de huur van de garage optellen bij de huur van je woning.

burningspirit

uh... ja dat kan ik doen, maar dan ontstaat er gelijk een discrepantie met de huurtoeslag, die gebaseerd is op de huur van het huis
eerlijk gezegd durf ik dat dan niet te doen, ben als de dood dat de belastingdienst gaat zeggen dat ik ten onrechte huurtoeslag ontvang maar.... nu weet ik het even niet meer, want er is al gerekend aan die beslagvrije voet, door de belastingdienst zelf en door de gemeente hier en ik heb geen idee hoe ze dit hebben gedaan
en plotseling doemt er iets engs op ook: de beheerder van de woningen heeft weer een ander systeem bedacht en wat mij betreft mag de huurtoeslag direct naar hun toe, maar dat gaan ze nu geloof ik niet meer zo doen vanaf 1 januari.... ik moet het eens uitzoeken, voor het nieuwe problemen geeft
ik durf ook geen automatische incasso toe te laten, want dan gaan ze het huurbedrag in één keer incasseren, terwijl ik al ruim twee jaar zelf consequent twee bedragen overmaak aan ze: één bedrag voor de huur van het huis en het andere bedrag voor de garage.... juist in verband met de huurtoeslag

onze situatie is ook een beetje uniek
twee jaar geleden, toen we bijna ons huis werden uitgezet, nadat we 2 en een halve maand geen geld hadden ontvangen, heeft mijn schoonvader ons gered en de achterstand betaald
toen heeft iemand die daar toen werkte (bij de verhuurder/beheerder) ook het huurcontract aangepast en dus gesplitst in huis en garage, zodat we toch huurtoeslag konden ontvangen
degene die dat toen heeft gedaan werkt daar nu dus niet meer en ik ben nu een beetje angstig dat dit nu voor problemen gaat zorgen weer

misschien moet ik de stoute schoenen aantrekken en de verhuurder bellen en vragen of ze alsnog twee bedragen kunnen incasseren?

Buster

Ow, nee,.. ik bedoelde niet om je huur van je garage op te geven bij de belastingdienst!
Ik dacht dat je voor jezelf een berekening wilde maken wat je beslagvrije voet zou zijn!

Nee, de garage telt niet mee en zal betaald moeten worden vanuit het budget van je beslagvrije voet.

Dan even over de toeslagen, er zit een maximaal op van wat je huur mag zijn wil je uberhaupt in aanmerking komen. Ik vermoed dat de gezamenlijk huur (huis en garage) daarboven zat daarom hebben ze dit losgekoppeld. Zo kan je huurtoeslag ontvangen en apart je garage huren.
Zolang je dat zwart op wit hebt dat de huur van je huis niet boven de â,¬681,02 in 2013 of â,¬699,48 in 2014 is, heb je gewoon recht op huurtoeslag. Die niet meer wordt overgemaakt aan de verhuurder, je krijgt hem nu zelf en je betaald zelf de volledige huur.

Buster

Trouwens, bijzonder dat een instelling zonder jouw medewerking een beslagvrije voet uit kan rekenen.
Weten ze dan hoeveel je kwijt bent aan zorg?
Of hoe hoog je huur is?

Hmm,..

gewoon

Wil weer niet vervelend zijn, maar is er iemand die hier meer van kan zeggen, een huurhuis met garage en dan opeens een los kontrakt voor de garage maken, om zodoende in aanmerking te komen voor huursubidie, is volgens mij, grijze fraude.

Zo,n verhuurder mag doen wat die wil, maar als je een kontrakt hebt waar duidelijk in vermeld staat, dat deze niet los van de woning gehuurd kan worden, heeft de verhuurder zich in gedekt, en is het verder aan jou, of je een onjuiste voorstelling van zaken maakt, bij een aanvraag huursubsidie.

gewoon

Burningspirit ik ga morgen zelf even bellen voor je met de belastingdienst, hoe die hier tegen aan kijken, en op een ander draadje schreef je dat als het dan fout gaat dan is het opeens.... mevrouwtje.
Als dat mevrouwtje het toch graag uitgesplitst wil hebben, dan doen wij dat toch is niet ons probleem, dat je dan uit een traject gegooid word voor schuldsanering vanwege een beetje huursubidie terug betalen

Toevoeging, hoop dat ik het fout zie

burningspirit

Kijk... nou ja.... jullie zijn de eersten die mijn angsten begrijpen
die uitdrukking 'grijze fraude' had ik nog nooit gehoord, maar het dekt wel precies de lading van mijn angst sinds februari 2011.... ik ben dus als de dood dat er over 2012 anders geoordeeld zal gaan worden
2011 is ind ie zin geen probleem nu omdat we voor dat jaar de huurtoeslag toch al grotendeels terug moeten betalen omdat we een tikkeltje (gaat echt om 2-300 euro) hadden verdiend dan toegestaan was voor ontvangst van de toeslag
maar als de belastingdienst op het standpunt staat dat huis en garage gekoppeld zijn en de huur dus boven die grens uitkomt daarmee dan.... zijn de rapen natuurlijk gaar.....

De vraag is dus de volgende: is het voldoende voor de belastingdienst dat ik consequent twee bedragen betaal en dat ik twee huurcontracten heb? Of moet jaarlijks de huurspecificatie ook gebaseerd zijn op die twee contracten?
Dit laatste is namelijk het enige dat uit de pas loopt:  bij de jaarlijkse huurverhoging stuurt de verhuurder nu al voor de tweede keer één huurprijswijziging met één bedrag..... waar beide contracten inbegrepen zijn. Dus Gewoon, als je dit werkelijk voor me wilt doen (de belastingdienst bellen) dan vind ik het ongelooflijk top van je ....  :o

De laatste keer afgelopen zomer heb ik weer met de verhuurder gebeld en dezelfde meneer aan telefoon gekregen, die het ooit voor mij geregeld heeft. Hij zei toen dat ik me niet druk moest maken erover en dat als het nodig was er zó een gesplitste specificatie gemaakt kon worden. Daarbij beweerde hij dat dit voordeliger was voor ons, want als de huurprijsverhoging apart berekend zou worden voor huis en garage dan zou het totaal duurder worden, want bij een garage schijnen ze een hoger percentage te mogen verhogen dan bij huizen. Maar.... deze meneer werkt er dus niet meer.

En daar ligt mijn angst; ik heb vernomen dat dit vóór ons en na ons nooit meer is gebeurd. De meeste huizen om ons heen zijn inmiddels eigendom van de bewoners en/of staan in de verkoop of zijn te huur. Wij zijn de enige huurders in deze hele wijk die een gesplitst contract hebben. De meneer die het regelde werkt dus niet meer bij de verhuurder dus.... als de belastingdienst het op de verkeerde manier gaat opvatten is er waarschijnlijk bij de verhuurder niemand thuism verschuilen ze zich achter het feit dat een ex-medewerker rare constructies heeft bedacht en misschien zelfs van vriendjespolitiek wordt beschuldigd.... kan zich niet meer verdedigen want werkt er niet meer. En wie is er dan de sigaar? Juist, wij....

Waarom dit nou ook terecht komt onder het kopje beslagvrije voet....? Omdat onze gemeente in oktober beslag op mijn inkomen heeft gelegd. Bij aankondiging van het beslag zijn we naar maatschappelijk werk gegaan en die hebben namens ons en verweerprocedure gestart. Ze hebben met onze toestemming onze beslagvrije voet uitgerekend  en de gemeente bestookt met verzoeken om die beslagvrije voet aan te passen. De gemeente hier heeft het beslag uitgevoerd (!!!), de beslagvrije voet wel aangepast, maar niet voldoende volgens maatschappelijk werk. Overigens is het niet moeilijk; als je hulp vraagt moet je gelijk met de billen bloot, je moet ze alles vertellen, ze vragen gewoon ook alles aan je. Overigens is het geld nog niet terug en blijft de behandeling van klacht nu gewoon tot 1 februari liggen, eerder hebben ze geen tijd. Om nu dit soort klachten/bezwaren voortaan zelf te kunnen doen, wil ik dus weten hoe ik zelf de beslagvrije voet ka uitrekenen, zonder dat gezegd wordt..... mevrouwtje u heeft een foutje gemaakt...  :P

Maar dat snappen jullie!
En laat ik het hier ook eens zeggen: wat ben ik blij met dit forum!!!

burningspirit

uuuhhh ja inderdaad, Gewoon, ik probeer nu een heleboel ellende even voor te zijn
we zitten namelijk nog niet in een traject en dat ga misschien begin 2014 toch lukken
zou zonde zijn als we dan geconfronteerd gaan worden met dit soort van vreselijke ongein
we zijn al een keer te vaak weggestuurd

Buster

Ik snap het geloof ik niet.

Je hebt een huurcontract waar in staat wat je waarvoor betaald.
Als de huur van de garage apart is van de huur van het huis dan lijkt het mij dat je goed handelt en huurtoeslag aan kan vragen voor het huis.
Het wordt een ander verhaal als er op het huurcontract staat dat het een eenheid is. Dat de garage all-in is.

Het huurcontract is waar de belastingdienst van uit zal gaan.
Dus de vraag is hoe het daar op staat omschreven.
Ik ben benieuwd wat Gewoon te weten komt.

chapter

idd maar denk dat ze toch in de problemen komt want van een beslagvrije voet met een uitkering hou je 90% van bijstandsnorm over als basis met normaliter alleen correctie voor hogere huur en zorgkosten.
Ik denk niet dat van bvv dan nog huur van garage betaald kan worden met resultaat dat ze de huur niet kan voldoen en daar van allerlei procedures gaan lopen.
daarbij denk ik als niet los gehuurd kan worden normaliter je ook nog eens een huurtoeslag schuld hebt die als te kwade trouw kan qorden bestempeld aangezien je wist dat de ontkoppeling nodig was om in aanmerking te komen voor de huurtoeslag.
Die gene werkt er niet meer en een ander gaat de belasting vast niet vertellen dat ze frauduleus handelen om er zelf beter van te worden... 2 keer huurverhoging etc

gewoon

Hoi Buster ik denk dat ik niet eens hoef te bellen, en Burningspirit al goed snap waar ik het over heb, wel of niet van een enorme schuld af komen en dat zou dan kunnen afhangen van een ongeintje.

Die man bij de verhuurder werkt daar niet meer, hoe zou dat nu komen  ::)

Maar goed je bedenkt eens wat om toch huursubsidie te krijgen, en wil een kontrakt los van de woning omdat je de garage zakelijk wil zien, met als argument dat je daar ook je voorraad houdt voor je zaak.
Is leuk omdat eens ter overweging te geven aan de BD in goede doen, en er achter komen dat dat zo niet werkt.

Maar als je dan geen zaak meer hebt, blijkt van dit spinsel niets te breien te zijn.

Dus nu niet alleen de BD maar ook bij de aanvraag hulp, wordt vriendelijk verzocht later maar eens keertje terug te komen, dat je die garage niet weg kan doen omdat die wel bij de woning hoort, en je op deze manier subsidie krijgt.

ff geen ongein meer

Knibbel

Misschien een domme vraag van mijn kant, maar als ik het goed begrijp heeft Burningspirit zichzelf misschien nu in de vinger gesneden doordat in het huurcontract woning en garage losgekoppeld zijn om zo huurtoeslag te kunnen aanvragen. Maar heeft de belastingdienst dan niet al die jaren voor de toeslagaanvraag van Burningspirit eerdere huurcontracten/specificaties via de verhuurder ontvangen. Dan zou het bij hun toch bekend moeten zijn dat het woningen zijn met garages die als een geheel worden verhuurd? En dat er ineens garage en woning ontkoppeld worden? Dat daar dan geen vragen over zijn geweest.

Ik heb hier totaal geen kaas van gegeten, heb nooit huurtoeslag gehad, maar mij lijkt dat als dat zo is de belastingdienst hier ook steken heeft laten vallen. Vind het erg sneu als Burningspirit en haar gezin hier nu de dupe van worden.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Buster

@Burning Spirit,

Heb je zaken zwart op wit van je afspraak met de verhuurder?
Als zij daar toestemming voor hebben gegeven is dat je bescherming.

De beslagvrije voet maakt een berekening van de woonkosten.
Er wordt uitgegaan van een huur van â,¬ 199,54.
Is je huur hoger dan is er een bijtelling van maximaal â,¬ 432,19. De huurtoeslag die je ontvangt gaat af van dat bedrag. Ontvang je geen huurtoeslag gaat er dus ook niets van dat bedrag af.
In de bvv berekening wordt er dus vanuit gegaan dat je maximaal â,¬ 631,73 zou moeten kunnen betalen van je bvv. (dit zijn de normen voor een zelfstandige woning)

Wat ik met de blog wilde aankaarten is dat je dus in de problemen komt als je huur hoger is dan â,¬631,73 en je niet goedkoper kan gaan wonen omdat je teveel verdiend. Nu de verhuurdersheffing wordt ingevoerd gaan de prijzen nog harder stijgen omdat verhuurders de heffing ergens vandaan moeten halen.