Bedrijfsregeling Brandregres 2014

Started by gewoon, Dec 19, 2013, 07:35 PM

Previous topic - Next topic

gewoon

Heb net een belangrijke brief gekregen hier over

Geachte

U bent voor uw bedrijfsaansprakelijkheid via ons verzekerd. Per 1 januari 2014 gelden er nieuwe afspraken tussen verzekeraars over het verhalen van schades. De zogenaamde Bedrijfsregeling Brandregres 2014. Deze afspraken hebben vanaf 1 januari 2014 direct gevolgen voor u. In deze brief leest u hier meer over.

Wat verandert er ?
Een brandverzekeraar heeft wettelijk de mogelijkheid om de uitkering die hij aan een schadelijdende partij heeft gedaan te verhalen op de veroorzaker van de schade. Een brandverzekeraar kan dit doen wanneer de veroorzaker aansprakelijk is voor de schade die is onstaan. Tot 1 januari 2014 kan een groot aantal brandverzekeraars deze schade op de aansprakelijke partij verhalen tot maximaal E 500.000 Vanaf 1 jan 2014 kunnen alle brandverzekeraars deze schade  zonder enige beperking verhalen op de aansprakelijke partij.
Deze afspraken gelden niet voor particulieren, niet particuliere huurders of wel pachters, lessees, bruikleners en bewaarnemers die een schade veroorzaken.

Wat betekent dit voor u?
Uw huidige verzekering voor aansprakelijkheid is gebaseerd op de afspraken die tot 1 jan 2014 gelden. Daarbij kunnen verzekeraars tot maximaal E 500.000 aan schade verhalen. Met de nieuwe afspraken kunt u aansprakelijk gesteld worden voor de volledige schade. Een schadeclaim kan aanzienlijk hoger uitvallen na 1 Jan 2014 Daarmee loopt de continuiteit van uw onderneming gevaar. U kunt immers aansprakelijk gesteld worden voor een hoger bedrag dan waar u voor verzekerd bent.

Wat wijzigen wij aan uw verzekering ?
Bij uw bedrijfsaansprakelijkheids is de aansprakelijksdekking bij schade door brand/ontploffing beperkt tot E 500.000 Dit heet een sublimiet. Per 1 januari 2014 laten wij kostenloos de aanwezige sublimiet voor brand/ onploffing vervallen.

Het is dus zaak!!! dat je deze brief ook krijgt.

burningspirit

ik heb nu al voor de zoveelste keer deze topic gelezen en ik begrijp er niets van
in de hele brief staat trouwens consequent januarie ipv januari (zonder e)
is dit een spookbrief of zo? wie opent me de ogen? of is het een grap, een brief gestuurd aan iemand die helemaal geen eigen zaak heeft? zoiets?
sorry, volgens mij is dit een ongelooflijk domme vraag van mij, maar goed
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

gewoon

Ha zal het even veranderen die ( e )

En het is geen spook brief maar wel een belangrijke brief ik zit namelijk in een gezamelijk gebouw dus bij een brand zit ik al heel snel boven dit bedrag.

Nu de regels veranderd zijn is het dus belangrijk dat je bedrijfsaansprakelijkheids verzekering ook aan gepast word.

En burningspirit had dus voor jou ook heel belangrijk geweest, in een winkelcentrum

De mijne heeft dit dus gedaan, en mij hiervan op de hoogte gebracht.

gewoon

En is dus ook belangrijk voor ZZP ers

Boeddha

ik ben werkzaam aan de andere kant van het verhaal.
wij, mijn werk, worden ingeschakeld na (onder) andere brandschade.

Wij voorzien grote problemen voor (kleine) ondernemers en particulieren.
De kans is erg aanwezig dat een verzekeringsmaatschappij nu eerst een 'schuldige'  aangewezen wilt hebben voordat er überhaupt gestart kan worden met het opruimen van een schade. Dat daardoor juist veel meer schade kan ontstaan wordt even vergeten.

We zullen zien wat 2014 gaat brengen.
Be strong, have faith!

burningspirit

aha oké ... is dus een soort van waarschuwing voor de zelfstandigen onder ons
zie ik dat nu goed?
klopt, toen wij nog in een winkelcentrum zaten als zelfstandig ondernemers was dit soort van dingen ook aan de orde, onze buurman werd eens slachtoffer van vernielzucht en wij van inbraak met veel schade
ook toen al duurde het een eeuw zo'n beetje, voor dat de schade geregeld werd
wordt dus nu nog een tandje moeilijker

niet om lullig te doen maar..... ben ik ff blij dat we niet meer zelfstandig ondernemer zijn
wij zijn er nogal na?ief aan begonnen en krijgen daarvan nu de rekening gepresenteerd
maar ik moet er niet aan denken dat ik nu nog steeds mn hoofd zou moeten breken over dit soort dingen
maar ja, heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat wij in de grond geen echte ondernemers waren, maar meer vakbekwame lui die droomden over een eigen winkel
mijn broer zegt weleens: jullie wilden te graag en daardoor heeft een niet oplettende bank jullie veel te veel geld geleend.... zie andere topic over de verleidingen door banken om een berg geld te lenen om je droom te verwezenlijken (rabo zelfmoord) en ja, dan zitten jullie nu zelf met de gebakken peren

en zo is het
het mag dan niet volledig onze eigen schuld zijn, het ligt wel op ons eigen bord
en we moeten het zelf oplossen
ook bij schade (en verzekeringstoestanden daarna) ben en blijf je zelf verantwoordelijk
en juist die verantwoordelijkheid is een probleem; wie van ons heeft er niet op een gegeven moment teveel gerekend op de hulp en expertise van anderen waaraan we ons overleverden?

het kan verkeren, dit is de situatie en we zullen het ermee moeten doen (zou de rijdende rechter zeggen) hahah

gewoon

Het is juist voor ondernemers van belang te begrijpen dat je op moet passen dat naast je brandverzekering voor je zaak, ...niet aansprakelijk woord gesteld voor bv. het uitbranden van een compleet winkel centrum ( burningspirit )omdat je dit even niet begrepen of gelezen hebt
En het is er om begonnen om ondernemers een groter verantwoording
gevoel aan te meten  voorzichtig te zijn met brand, wel dat is aardig gelukt.

gewoon

Beste burningspirit ja het is dus een waarschuwing er komt veel op een ondernemer af. en hier zit je niet op te wachten.

gewoon

en je mag best lullig doen ik zie in je bericht ... ff.. en laat ik nu net ( 2 e jes ) over hebben, net weg gehaalt, ben geen  taalkundige maar je mag ze effe hebben  :)

Voor even dan

Lizayra

Quote from: gewoon on Dec 21, 2013, 09:08 PM
en je mag best lullig doen ik zie in je bericht ... ff.. en laat ik nu net ( 2 e jes ) over hebben, net weg gehaalt, ben geen  taalkundige maar je mag ze effe hebben  :)

Voor even dan
haha, heel scherp normaal!

tuthola

Haha ik moest er ook "ff" om glimlachen  :-)

burningspirit

blij dat jullie erom glimlachen, het is sms taal, soort van, en soms ben ik dus beetje lui  8)

wat ik nog even zeggen wilde.... nu ik begrijp waar de brief over gaat, dankzij jullie uitleg, realiseer ik me dat ik indertijd zulk soort (verzekerings-) taal ook al nooit begreep

hetzelfde gebeurd nu weer bij brieven die onze advocaat schrijft, bij het bestuderen van de insolventiewetgeving, zelfs bij correspondentie met belastingdienst, gemeente, uwv enzovoorts

ik vind dat echt verschrikkelijk, moeilijk te lezen en al helemaal moeilijk te begrijpen allemaal

ik lees de eerste twee regels van zo een tekst en meteen bekruipt me zoiets van: laat maar, ik lees het later wel eens als ik me een beetje helderder voel... en precies dat brengt je dan in problemen en zorgt ervoor dat je voor joker staat, terwijl je stamelt: ja maar ik wist dat allemaal niet .... om nog maar te zwijgen over een blik die seint van: ja hoor daar heb je dr weer eentje die zogenaamd van niks weet? en de hardop door de lucht geslingerde opmerking: mevrouw (als het een beetje tegenzit ook nog met het toevoegsel -tje erachteraan) het is uw eigen verantwoording! Ja natuurlijk.... helaas wel ja en dat weet ik ook heel goed. Maar dat zeg ik dan maar niet meer, want dan valt er helemaal niet meer te praten.....

herkenbaar?

even terug naar de brief
begrijp ik dan ook goed dat dit een brief is van een verzekeringsmaatschappij die haar klanten behoedt voor de ellende (aansprakelijkheid voor de gehele schade) die ontstaat als bijvoorbeeld een heel winkelcentrum uitbrandt en als oorzaak van de brand wordt kortsluiting/gaslek o.i.d. in jouw winkel gevonden/aangewezen? en horen dan niet alle verzekeringsmaatschappijen dan hun klanten te waarschuwen? en jullie plaatsen dit hier om zelfstandigen te stimuleren hun (aansprakelijkheids-) verzekering aan te passen?

in dat geval: petje af! dit zouden meer mensen moeten doen  :)

gewoon

Beste Burningspirit

Snap heel goed wat je schrijft en is zeer herkenbaar, en lees zulke moeilijke brieven ook met gezonde tegenzin maar je moet wel, heb nog nimmer een info brief gehad van de K v K, als er iets belangrijks anders is.
Daarom deel ik dit mee, en is dan ook weer een hint voor, die helemaal geen verzekering hebben omdat het geld er even... niet is.

Hou goed in de gaten wat mijn risico,s zijn, en het klopt dat je altijd zelf verantwoordelijk bent, zat mij vanmiddag ook druk te maken over die garage dat er dan namens jou, iemand je huur kontrakt laat veranderen, laat mij raden dat het voor de boekhouding beter is, omdat de garage zakelijk gebruikt word, je kan toch opnemen dat het niet los van elkaar gehuurd kan worden,... het is zo eenvoudig.

En risico,s die niet  te dragen zijn, daar kom ik graag even... mee  ;)