Mijn verhaal.

Started by Maren, Dec 18, 2013, 01:41 PM

Previous topic - Next topic

Maren

O Boedha,

Dus 70 euro kan ik per week zonder problemen te krijgen straks opnemen voor 4 personen?
Ik wil wel graag alvast goede wil en motivatie tonen en doe het nu met 50 maar dat is hoe zuinig ik ook doe idd heel krap , zonder tandpasta  wasmiddel en als je voorraad nog niet echt op is gaat het net.... maar de kasten beginnen leeg te raken  :(  nu dus zit ik te dubben of ik dit kan doen.

Thxss alvast!

Boeddha

50 euro is inderdaad krap, probeer het met 60 euro te doen.
Hoe meer je overhoudt des te beter.

Goede tips;

het eigen merk van de AH is echt goedkoop!
Wasmiddel bij de action of de lidl.
groente en/of fruit bij de Lidl of eind van de dag op de markt.
Tandpasta bij de Lidl het goedkoopste en komt het beste uit de consumentengids.
Probeer de reclamefolders uit te pluizen. Veel acties 1x1 gratis, of 3 halen, 2 betalen etc.

Ik heb het ruim een jaar met circa 40 euro in de week gedaan met 3 personen (2 dochters en mezelf).
Ik zit nu sinds oktober in de WSNP en ik probeer nog steeds, ook al mag ik meer per week nu uitgeven, met 50 per week te doen.
Inmiddels een voorraadkast vol met rijst, pasta, groenten etc.

Kijk eens op:
www.bijstandsgerechten.nl  http://www.robsbudgetmenus.nl/

dit zijn leuke websites waar je voor weinig geld toch lekker kan eten!

En wellicht een idee om te vragen aan je maatschappelijk werkster of je in aanmerking kan komen voor de voedselbank? Ik weet niet wat de richtlijnen zijn in jouw gemeente. Maar dat weet zij vast wel.

Be strong, have faith!

gewoon

Hoi Maren

Welkom op het forum en het is sterk dat je zo eerlijk bent met je verhaal en hoop dat je vlot je boekhouding weer netjes hebt dit werk ook positief uit naar het emotionele wat je verwerken moet.

En een fout gemaakt hebben als je met schulden leeft dat kan je gebeuren, je zegt dat hadden ze niet verwacht van mij, nee das mooi, jij had het ook niet verwacht van je zelf.

Hoop dat je de draad weer oppakken kan en daar ben je al goed mee bezig lees ik

Buster

Maren, ik heb je een bericht gestuurd, dan help ik even met het berekenen.

Maren

Bedankt lieve mensen!
Wat fijn dat ik hier even kan luchten en niet veroordeeld wordt.
Nu volledig in paniek we zijn wel een stuk verder met op orde brengen van de administratie alleen zou ik biet weten hoe het verder moet . :-[
Hoe ga ik straks van plus minus 670 euro bijstand alles betalen!
Dat schijn ik dus te krijgen als je kinderen boven de 18 zijn en die hebben al een bijbaantje om hun studie te kunnen betalen.

Dan heb ik nog een praktische vraag (exuus als ik jullie teveel lastig van) maar kan ik op de site van de belasting ook terug vinden of daar nog openstaande vorderingen staan?
En zo ja waar moet ik dan zijn?

Die voedselbank is een idee idd bedankt!!

tuthola

Hoi maren, hebben je kinderen een studie financiering??
Zo ja dan heb je recht op een toeslag bovenop de 670 euro die jij aangaf omdat die dan niet meetellen in de kosten van de woning. Uit mijn hoofd kom je dan rond de 900 euro per maand.

Maren

@Tuthhola,

De kinderen hebben idd een studiefinanciering dus dat zou wat kunnen schelen dank je wel voor de info!
Verder vandaag te horen gekregen dat ik geen recht heb op een voorschot ivm reden van mijn ontslag ook gehoord dat ik nog boete krijg op mijn uitkering.

Ik kan niet anders doen dan het accepteren , zou er niet eens tegen in durven gaan nu , heb geen enkele recht van spreken.
Weet je? soms denk ik ....  Ik geef mezelf maar aan dan krijg ik in ieder geval de straf die ik verdiend heb , op 1 of andere manier moet ik er voor boeten zegt mijn gevoel. :-\

Nu nog uit zien te vinden hoe ik er achter kan komen hoe hoog de schulden bij de belastingdienst zijn.

Vanavond met alle moeite mee geweest naar het kerstfeest van mijn pleegdochter ik zou en moest daar heen , dus even al mijn eigen gevoel opzij gezet voor haar , gelukkig duurde het maar een uurtje.
Maar ben toch geweest  ;D na 3 weken lang depri alleen op bed te liggen  :-[ (schaam)

Moet de draad weer op zien te pakken want anders komt het al helemaal niet goed.

Liefs Maren..

Boeddha

@maren, schuld bij de belastingdienst kan je bellen met de belastingtelefoon. En vragen om een uitdraai van alle belastingschulden. Dat alle is belangrijk om aan te geven! Anders krijg je alleen een overzicht van je inkomstenbelasting maar, indien van toepassing, je heht het ook nodig van je toeslagen. Binnen een week krijg je dan een overzicht thuis gestuurd.

En dat uurtje met je pleegdochter? Die is goud waard. Voor jou maar helemaal voor haar!

Be strong, have faith!

Maren

Bedankt!!
Ik ga er volgende week gelijk achter aan bellen.
Gelukkig heb ik nog wel een meevaller gehad van 1000 euro die ik niet verwacht had!'
Verlofdagen zijn uitbetaald terwijl ik dacht dat ze deze de vorige keer al hadden uitbetaald!
Ga gelijk kijken welke belangrijke rekeningen ik hier van kan betalen ik denk dat dat zowiezo de zorgverzekering wordt (moet de eigen risico nog betalen).
Hoe minder schuldeisers straks hoe beter.
Vraag me wel af of dit bedrag de datum van de bijstand ook op gaat schorten.

Liefs Maren.

chapter

Hoi maren'
wat fijn die extra meevaller, ik zou hem niet meteen gaan besteden want mogelijk wordt je salaris nog afgetrokken van je bijstandsuitkering.
Misschien kun je even bellen met sociale zaken of weet iemand hier hoe dat zit, heb nooit met sociale zaken te maken gehad dus heb geen idee in hoeverre dit gekort wordt
Ik weet niet in hoeverre je je zaken op orde hebt met de vaste lasten en het overzicht ervan.
Ik ben zelf een periode in budgetbeheer gegaan en dat heeft mij veel inzicht gegeven.
Ook in de tijd met alle beslagen waardoor niet altijd alles was te betalen was ik blij met het budgetbeheer.
Ik heb nu in de regeling netto veel meer als ervoor met de beslagen en red het nu prima. Doe het sinds 1 oktober zelf.
de weg naar een regeling duurt wel aantal maanden zoals andere al aangeven in die tijd is het erg belangrijk geen achterstanden te krijgen in de vaste lasten.
Betaalde jij nog de zorgverzekering voor de kinderen of deden ze dat al zelf anders misschien mogelijk dat ze dat zelf betalen van de studiefinanciering of bijbaan want dat is voor jou nu niet meer te betalen.

jeetje wel eens gehoord dat iemand eerste maand geen uitkering kreeg als boete maar maandelijks is wel heel veel, is dat tijdelijk of gedurende hele bijstandsduur.
Hopelijk heb je snel een andere baan en heb je de bijstand zo min mogelijk nodig

Libra

Quote from: Maren on Dec 20, 2013, 02:49 PM
Gelukkig heb ik nog wel een meevaller gehad van 1000 euro die ik niet verwacht had!'
Verlofdagen zijn uitbetaald terwijl ik dacht dat ze deze de vorige keer al hadden uitbetaald!

Maren, ook van mijn kant het dringende advies, houdt die â,¬ 1.000 vast!!!!!!

Eerst orde op zaken stellen!!

Dus Belastingdienst bellen om te checken of daar geen openstaande posten zijn en terwijl je ze aan de telefoon hebt, meteen je inkomen over 2014 op bijstandsniveau laten zetten en (voor het moment) even de eventuele toeslagen laten bevriezen!
Heb je in 2014 wel recht op bepaalde toeslagen dan is dat in no time weer teruggedraaid en kan dat gewijzigd worden, maar de laatste partij die je nu als (nieuwe) schuldeiser kunt gebruiken is wel die zelfde Belastingdienst!

Voorts alles in kaart brengen.
Uitgaan van het laagste bedrag aan bijstand en alle achterstanden en huidige schulden opvragen en (laten) bekijken op rechtmatigheid.
Dus zijn de juiste kosten wel in rekening gebracht.
Vooral hier op hameren bij degene van maatschappelijk werk die je hierbij helpt en mocht die persoon dat niet kunnen dan kun je altijd nog hier op het forum je vragen stellen.
Je hoeft daarvoor nog niet eens helemaal met je "billen bloot" (om het zo maar eens te zeggen), want puur de ontstaansdatum, het beginbedrag en het soort schuldeiser (bank, creditcard, of postorderbedrijf om maar een paar voorbeelden te noemen) is voor ons al voldoende om een goede berekening te kunnen maken van de hoogte van het bedrag wat je werkelijk schuldig bent.

Die â,¬ 1.000 die je nu gekregen hebt kan op dit moment het verschil betekenen tussen overleven of verzuipen!
Tenslotte moet je, totdat je een uitkering krijgt, wel eten met je kinderen en de lopende rekeningen blijven betalen!!
Dus zorg ervoor dat je â,¬ 70,00 per week leefgeld hebt (jij en 2 thuiswonende kinderen) en de huur, gas, elektriciteit, water en zorgverzekering gewoon kunt blijven betalen.
Bovenstaande posten zijn van levensbelang om die op dit moment even in de luwte te zetten!!
Eventuele achterstanden die je op dit moment op deze posten hebt (behalve leefgeld), kun je beter even laten voor wat het is. Dat is van later zorg, maar geef nu gewoon even een signaal af naar de instanties dat je je uiterste best doet om op dit moment al je vaste lasten te betalen.

Ga wel heel zuinig met dit geld om (dus ga niet even omdat Kerst eraan zit te komen heel veel en hele dure boodschappen in huis halen, of toch nog even kadootjes voor onder de boom kopen!!), en als er straks blijkt dat er toch nog geld van over gebleven is wanneer je je uitkering krijgt, dan is het vroeg genoeg om het restantbedrag te verdelen over 2 posten.
1 post is dan om dat bedrag te verdelen over de diverse schuldeisers en de andere helft van dat bedrag is dan voor je zo noodzakelijke buffer.
Die buffer is bedoeld voor bijvoorbeeld het eigen risico zorgverzekering.

Het gaat echt niet meevallen Maren en de komende tijd wordt gewoon heel erg zwaar, daar ga ik geen doekjes omwinden of het mooier maken dan het is.
Maar als je het op deze manier gaat doen, kan dat straks alleen maar in je voordeel werken omdat de instanties dan zien dat je echt serieus aan het werk bent om de zaken aan te pakken!!

Heel veel succes nogmaals!!